Last van anus

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Gesloten
Gebruikersavatar
sadewi
Poema
Poema
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 aug 2006 08:53
Locatie: Meppel

Last van anus

Bericht door sadewi »

Hallo,

mijn verjaardag wordt enigszins verpest door een zielige Dap.

Vanmorgen ontdekte ik op het laminaat een paar waterige bloeddruppels. Ook likte Dap veel aan zijn anus, en toen ik die bekeek was die ook rood geirriteerd.
Daarnaast laat Dap steeds als ie net wakker is of gaat slapen z'n 3e oogvliezen zien, hij zit dus duidelijk niet goed in zijn vel.

Hij eet prima, maar doet zijn ontlasting niet op de bak maar buiten, dus die kan ik niet zien. Hij is een beetje suffig binnen, maar nu het droog is wel weer lekker buiten aan het spelen. Niet echt te merken dat ie ziek is dus.

Heb de DA gebeld, en ik moest het nog maar even zien, kon zijn dat ie iets gegeten heeft waardoor de boel geirriteerd is. Klinkt dit verhaal een beetje bekend?

En is het normaal van zijn oogvliesjes? Dit doet ie (bedachten wij later) sinds vorige week, toen had ie een krabbel vlakbij zijn oog, dus daarom dachten we dat het een beetje geirriteerd was. Maar hij doet het dus bij beide ogen..
Dappie rules!
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Sabien, ik denk dat Dap goed ziek is, zoals jij het beschrijft. Ik denk dat die een ontsteking aan z'n anaalklieren heeft ( zoek maar eens met de zoekfunctie bij anaalklieren, dan vind je er heel wat over)
Als een kat of hond volle anaalklieren krijgen, doordat ze ze niet op een normale manier met de stoelgang mee leeg kunnen maken, worden ze ziek.
Het is erg pijnlijk, en als je ze niet door de da laat leegmaken, gaan ze ontsteken, en kan je dier erg ziek worden.
In het begin merk je er niet zoveel van, pas als ze echt ziek worden ( slaperig, koorts, derde ooglid dat voor het oog schuift), merk je dat er iets mis is.
Als jij zegt dat dap bloeddruppels verloor, kan het zelfs zijn, dat hij al een tijd met volle/ontstoken anaalklieren rondliep, en dat het nu bij wijze van spreken opengesprongen is, en de smurrie, samen met bloed naar buiten is gekomen.
Ik vind het dus niet kunnen dat je da zegt het nog wat aan te kijken, Dap is ziek, en heeft waarschijnlijk een antibiotica prik nodig.
Als ik van jouw was zou ik bellen voor een consult hoor.

Ps, heb je al gekeken of hij koorts heeft ? vanaf 38.5 / 39 is koorts
Sterkte ermee
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Helemaal mee eens, Dap moet echt naar de dierenarts. Hij kan bijvoorbeeld ook last hebben van obstipatie of iets verkeerds gegeten hebben dat nu in de darmen zit. Je dierenarts reageert hier wel erg luchtig op!

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
sadewi
Poema
Poema
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 aug 2006 08:53
Locatie: Meppel

Bericht door sadewi »

Hij heeft net gewoon op de bak gezeten, normale ontlasting en het gign ook gewoon soepel. Dat lijkt me dan raar als zijn klieren vol zitten.

De hond van mijn ouders heeft dat regelmatig, dus ik weet hoe dat eruit ziet. Dat zet ook helemaal op, is bij Dap niet het geval.

Nou vermoeden wij, dat hij gistermiddag (ongezien) flink gevoerd is door onze gasten, we hadden veel hapjes met olie ed. en dat het daardoor is gaan irriteren.
Heb vanavond nog de DA gebeld, omdat hij vandaag gewoon weer lekker buiten is geweest, gewoon at, en er ook niet zoveel meer aanzit. Ik kijk het gewoon nog een dag aan.
Dappie rules!
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Bericht door yana »

Kán best dat scherpe stukjes toast vb wat wondjes geven, net als pinda's bij mensen. Zat er geen slijm of bloed bij de ontlasting?
Heb ook wel eens gehoord van gras dat wondjes gaf.
Wanneer is hij voor het laatst ontwormd? Bloed in de ontlasting én die oogvliezen kunnen nml óók op wormen duiden.
Gebruikersavatar
sadewi
Poema
Poema
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 aug 2006 08:53
Locatie: Meppel

Bericht door sadewi »

Dap wordt iedere maand ontwormd, en dat had ik net een paar dagen daarvoor gedaan. In de ontlasting hebben we niets raars gevonden, en na 2 dagen had ie ook nergens last meer van.

Alleen z'n oogjes doen het nog steeds, en ook al een tijd daarvoor, maar hij is helemaal gezond.
Dappie rules!
Gesloten