Kat spuugt al 4 dagen en eet niet...

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Gesloten
Quincy

Kat spuugt al 4 dagen en eet niet...

Bericht door Quincy »

Hallo,

Mijn kat van 8 jaar is al sinds vrijdag aan het spugen. Ze spuugt alleen maar wit/geelachtig speeksel (schuim) uit. Ze heeft al deze dagen ook niets gegeten en slechts een enkel slokje water genomen. Wie weet wat het kan zijn?

Groetjes van Verona
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

De kat is gal/maagzuur aan het spugen, omdat er verder geen eten is om over te geven. Dit geeft aan dat je kat zo misselijk is dat ze niet meer kan en wil eten! Als haar spijsverteringssysteem helemaal plat komt te liggen levert dit schade op aan de lever en dan komt het misschien niet meer vanzelf op gang en kan ze er aan dood gaan.

Een kat kan, in tegenstelling tot een hond, maar een paar dagen zonder eten. Je moet dus ingrijpen door ervoor te zorgen dat ze direct weer gaat eten door haar te dwangvoeren. Je moet met een injectiespuit (zonder naald) met water verdund blikvoer in kleine beetjes naar binnen te gieten.

Bel ook even met de spoedeisende dierenarts voor advies en eventueel om direct langs te gaan, want die kan een eetlustopwekkende injectie en een maagzuurremmende injectie geven. Ook kan hij, als dat nodig is een voedingssonde en een infuus geven.

Ik wil je echt niet laten schrikken, maar je zit nu op 5 dagen zonder eten, dus je moet iets gaan doen. Vraag ook even of het kan wachten tot morgen om langs te gaan bij je gewone dierenarts, maar dan moet je wel direct 's-morgens op de stoep staan. Heel veel sterkte, ik ken dit probleem uit eigen ervaring, dus ik weet in welke positie je nu zit.

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Admin »

Het kunnen natuurlijk veel oorzaken zijn, maar het klinkt naar een blokkade in het spijsverteringsstelsel, bijv. een ophoping van een grote haarbal die de weg verspert voor eten of vocht. Die zal er waarschijnlijk niet vanzelf uitkomen, dus is het belangrijk dat je zsm naar de DA gaat.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Quincy

Bericht door Quincy »

Ik ben inmiddels naar de dierenarts geweest. Ze had geen koorts en had toch wat water gedronken de afgelopen dagen. De dierenarts vermoedde dat er iets in de maag niet in orde is. Quincy heeft een spuitje gekregen tegen het braakgevoel en de dierenarts heeft wat voer via een spuit bij haar naar binnen gekregen. Ik heb nu nog pilletjes tegen de braakneiging en ik moet proberen de eetlust weer bij haar op te wekken door haar af en toe met de spuit voedsel naar binnen te brengen. Hopelijk is ze snel weer de oude. Bedankt voor jullie reacties.
Quincy

Bericht door Quincy »

De misselijkheid bij Quincy is over. Ze heeft gelukkig niet meer gespuugd. Alleen het dwangvoeren is een ramp. Ze heeft mijn armen en handen al helemaal opengehaald. Krijg er amper wat eten in... Heb straks weer even de dierenarts gesproken. Ik moet vandaag toch weer proberen en anders moet ik morgen de dierenarts weer bellen. Quincy is ontzettend lief en aanhalig, maar als ze in de gaten heeft dat je haar wilt pakken dan wordt het een groot drama. Iemand nog tips????

Gr. Verona
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Niet wat betreft het dwangvoeren, maar wel een andere goede tip: vraag om een eetlustopwekkende injectie van je dierenarts en ook om eetlustopwekkende pilletjes of vloeibare substantie voor thuis. Dat laatste smeer je op de huid en dan likt de kat het er af. Ik heb dit ook gehad voor mijn poes en toen had ik gelukkig geen dwangvoerdrama's meer.

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
Lies77
Poema
Poema
Berichten: 222
Lid geworden op: 17 mar 2006 16:55
Locatie: Kalmthout
Contacteer:

Bericht door Lies77 »

Probeer haar heel strak in een handdoek te wikkelen. Dan kan ze tenminste je armen en handen al niet meer openhalen. Bij ons werkt dat bij 1 van de katten ook kalmerend heb ik de indruk.

Stevig bij het nekvel vastpakken werkt ook kalmerend heb ik gemerkt. De mamapoes vervoert haar kleintjes door ze bij het nekvel te pakken en de kleintjes weten dan instinctief dat ze zich moeten ontspannen. Als je met twee bent kan 1 de poes bij haar nekvel pakken en haar pootjes op hun plaats houden en de ander proberen te voeren.

Succes in ieder geval
Quincy

Bericht door Quincy »

Handdoek ooit geprobeerd bij mijn andere poes, die heel mak en tam was; ook een drama. Tip van Sandra (eetlustopwekkende injectie) lijkt me heel goed. Ga het morgen meteen aan de dierenarts vragen!
Bedankt weer!!
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 456
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

Een tshirt of dikke trui wil ook wel helpen.
Of iemand die haar beethoudt terwijl jij de spuit voer probeert te geven.

Het is even googelen maar het moet wel lukken dacht ik.

Succes!
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Quincy

Bericht door Quincy »

Vanmorgen wederom bij de dierenarts geweest. Ze bleek tegen uitdroging aan te zitten. De da heeft wat bloed afgenomen en onderzocht. Haar lever en nieren helemaal in orde. Quincy heeft 2 spuiten met vocht toegediend gekregen en een spuit tegen de misselijkheid en nog een spuit om de eetlust weer op te wekken.

Vandaag weer van alles voor haar neus gezet, maar niks niet eten... Had vanavond kipfilet gebakken en haar daar een stukje van voorgehouden... En wat denk je?? Ze at het op!!! Dus haar nog een aantal stukjes gevoerd. Daarna ging ze ook wat drinken en ze waste zich ook weer (had ze ook al paar dagen niet gedaan..). Net nog heeft ze weer wat kip gegeten en weer wat gedronken... Dit gaat de goede kant op!! Hopelijk komt het nu allemaal weer op gang... Morgen toch nog even naar de da voor controle....
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Fijn om te lezen dat het weer goed met je kat gaat!

Jouw situatie lijkt precies om de mijne (met infuus, misselijkheidsremmers en eetlustopwekkers, waardoor mijn poes uiteindelijk ook weer uit zichzelf ging eten), dus ik denk/hoop dat de ellende met je kat nu gelukkig voor jullie voorbij is.

groetjes,
Sandra
Quincy

Bericht door Quincy »

Vrijdag wederom naar de da. Zag er al een stuk beter uit! De da heeft nog wel wat vocht toegediend en wederom een spuitje om de eetlust op te wekken.

Vrijdag lekker kipfilet voor haar gekookt. Ze heeft ervan gesmuld! Zaterdag ook weer brokjes gegeten en in de kattenbak het eerste drolletje! :grin: Helemaal top! Qua gedrag begint ze ook steeds meer de oude te worden. Ben heel erg blij.

Vandaag, zondag, weer kipfilet en ook brokjes gegeten. Zelfs snoepjes lust ze weer! Bedankt allemaal voor jullie steun. Ben blij met deze site! Voor iedereen ontzettend mooi uiteinde en een fantastisch 2007!! :blowingup:
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 456
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

Wat fijn om te lezen dat het vooruitgaat.

Tip: kook ook wat rijst en vermeng dit met de kip (de kip dat zo klein mogelijk maken. En dan ook het rijstenat geven, hier zit veel vocht in, en het is goed voor ze...
Ze krijgt dan toch net even weer wat meer voedingsstoffen binnen.

Ben blij voor je! :grin:
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Gesloten