Kat met eetproblemen

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Gesloten
Wijnand
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 dec 2006 19:54

Kat met eetproblemen

Bericht door Wijnand »

Wij hebben een kat met (vermoedelijk) keelontsteking.

Het begon gisteren met veel overgeven en weinig eten.

De dierenarts heeft hem vandaag (zaterdag, rond 16.30) wat ontstekingsremmer gegeven in de hoop dat hij weer wat meer gaat eten, maar tot op heden (20.30) zonder al te veel effect. Hij reageert wel op knisprenede zakjes, etc., maar hij eet als het puntje bij het paaltje komt gewoon niet.

Hij heeft geen nadere medicijnen gehad van de dierenarts.
Kunnen wij iets doen om hem te laten eten? Alles is pas woensdag weer open en ik zit er absoluut niet lekker mee...

Hij is ook duidelijk op zoek naar stille plekjes enzo... :(


Verder heeft hij een nier-probleem, maar betwijfel of dat er nu wat mee te maken heeft, ...
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Er zit bij katten een groot verschil tussen niet eten en weinig eten.

Bij niet eten moet je echt ingrijpen en kan het niet wachten tot woensdag. Dan moet je in de tussentijd naar een spoedeisende dierenarts, want als een kat helemaal niet meer eet komt zijn spijsverteringssysteem plat te liggen (en loopt zijn lever schade op). Het kan zijn dat het spijsverteringssysteem niet meer vanzelf opstart en dan kan de kat niet meer eten ook al wil hij het wel en dan kan hij dood gaan.

Als hij een beetje eet blijft zijn spijsvertering wel op gang en is het minder schadelijk voor (de lever van) een kat.

Het is belangrijk om je kat aan het eten te krijgen, bijvoorbeeld met blikvoer voor nierkatten (maar in noodgeval ook met gewoon blikvoer!). Je kunt het verdunnen met water en hopen dat hij het oplikt of als dat niet gebeurd dan moet je hem dwangvoeren.

Je hebt hiervoor een injectiespuit zonder naald nodig en daarmee spuit je blikvoer verdund met water in kleine beetjes naar binnen. De (spoedeisende) dierenarts heeft dergelijke injectienaalden. Ook kan je dierenarts een eetlustopwekkende injectie geven. Katten kunnen maar 2 à 3 dagen zonder eten, terwijl honden veel langer zonder eten kunnen.

Ik wil je niet laten schrikken, maar ik zou toch echt even een dierenarts bellen voor advies en behandeling.

groetjes,
Sandra

PS: dat hij nierziekte heeft kan zeker wel een rol spelen, want dan zijn ze onstekingsgevoeliger dan gewone katten
Wijnand
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 dec 2006 19:54

Bericht door Wijnand »

Heej Sandra,

Dank je voor je snelle reactie en tips!

Probleem is alleen dat we dus net bij de nood-dierenarts zijn geweest... Hij heeft hem ook de ontstekingsremmer (to-nogiets meen ik) en een middel tegen misselijkheid (primperan) gegeven.
Verder kregen we niets mee, behalve wat pilletjes voor als hij gaat overgeven.

Spuitjes hebben we nog zat en we proberen hem inderdaad. aan het eten te brengen, ... Maar dat is niet makkelijk (uiteraard gaan we er wel voor).


Vooral als ik zie hoe hij zich terugtrekt, daar word ik heel verdrietig van. :(
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Ja, ik kan me goed voorstellen dat je daar heel verdrietig van wordt. Is het al een oude kat?

Die misselijkheidsremmer is trouwens erg goed, want als het spijsverteringssysteem plat gaat worden ze erg misselijk en gaan ze gal en maagzuur overgeven en dan willen ze helemaal niet meer eten. Hopelijk trekt de misselijkheid nu wat weg en krijg je er met dwangvoeren wat eten in. Er zijn trouwens ook eetlustopwekkende drankjes en pilletjes, die erg goed werken. Ik weet dit uit ervaring, want mijn poes was een week gestopt met eten en ook heel misselijk en die is er met eetlustopwekkers en misselijkheidsonderdrukkers weer bovenop gekomen. Heel veel sterkte en ik hoop dat je ons laat weten hoe het verder met je kat gaat.

groetjes,
Sandra
Wijnand
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 dec 2006 19:54

Bericht door Wijnand »

Dank voor je betrokkenheid, voorlopig gaan we maar ons best doen met dwangvoeren (hetgeen écht een enorm drama is). :(
Als je nog dwangvoer-tips hebt, daar staan we erg voor open. Hij klimt gewoon uit alle constructies met handdoeken en weet ik wat... :(

Hij is pas 8, dus oud zou ik hem niet willen noemen... Hij moet gewoon nog even mee dus!
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Wijnand, ook namens mij veel sterkte. Ik heb niet zoveel toe te voegen aan de tips van Sandra. Ik denk dat het wel prettig is in ieder geval telefonisch contact te hebben met een nooddierenarts. Heb je een diagnose gekregen?
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Wijnand schreef:Dank voor je betrokkenheid, voorlopig gaan we maar ons best doen met dwangvoeren (hetgeen écht een enorm drama is). :(
Als je nog dwangvoer-tips hebt, daar staan we erg voor open. Hij klimt gewoon uit alle constructies met handdoeken en weet ik wat...
Die dwangvoerdrama's ken ik helaas maar al te goed. Een echte tip heb ik niet, behalve dat je echt veel dwang moet gebruiken als er echt niets anders op zit. Zo kun je een grooot strandbadlaken strak om hem heen wikkelen (alleen het koppie eruit laten steken) of bovenop hem gaan zitten terwijl je hem tussen je benen klemt. Niet echt leuk voor de kat, maar ja, eten is nu het allerbelangrijkste. O ja, vergeet de leren handschoenen niet ;-) en met z'n tweeën gaat het makkelijker: eentje houdt de kat in bedwang en de andere spuit het eten langzaam in de bek. Het is handiger om aan de zijkant met de injectiespuit de kaken van elkaar te duwen dan via de voorkant.

groetjes,
Sandra
Wijnand
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 dec 2006 19:54

Bericht door Wijnand »

Dat dwangvoeren hebben we inderdaad op die manier geprobeerd. Alleen warne we met z'n tweeën, dus de handschoenen waren niet nodig. ;)

Vannacht heeft hij water gedronken en dat vrijwel meteen weer uitgekotst. Hij eet nog altijd niks en drinkt moeilijk.

Wij gaan niet tot woensdag lijdzaam toezien en gaan naar de Spoedkliniek in Amsterdam toe. We kunnen dit gewoon niet aanzien en ik heb wel goed gevoel bij hen. Ik werd aan de telefoon 10x serieuzer genomen dan bij de nood-dierenarts bij ons...


Ik hou jullie uiteraard op de hoogte en nogmaals dank voor al jullie betrokkenheid.
Wijnand
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 dec 2006 19:54

Bericht door Wijnand »

Na wat onderzoek is nog niet helemaal duidelijk wat hij nou precies heeft. Waarschijnlijk iets met zijn maag. Hij krijgt daar nu pilletjes voor (hij spuugt veel minder,) om zijn slijmlaag iets dikker te maken o.i.d. Verder heeft hij een eetlustopwekkend pilletje gekregen omdat hij nog steeds slecht eet. daar heb ik even een vraagje over. Toen we thuiskwamensprong hij vanuit het vervoersbakje meteen op de tafel wat meestal het teken is van "ik heb honger". De gewone brokjes gingen er vrij makkelijk in en daarna nog wat brokjes en meer en meer. We hebben alles netjes afgewogen zodat hij niet teveel of te weinig krijgt, maar hij is nu heel onrustig. Hij loopt de hele tijd heen en weer, dan gaat hij weer liggen, paar minuutjes later weer op een ander plekje......en hij miauwt veel en klaaglijk. Zou dit een reactie op het hongerpilletje kunnen zijn? De da die het heeft gegeven is inmiddels naar huis, dus die kunnen we het ook niet vragen (en we hebben ze de afgelopen dagen al 100 keer gebeld met allerlei vragen, dus die zullen ook wel gek van ons worden zo onderhand).

Iemand ervaring met deze pilletjes? (Sandra?) En enig idee hoe lang ze werken? Hij is verder trouwnes weer goed op gewicht dankzij een week dwangvoeren, wat we echt heel fanatiek hebben gedaan (zelfs 's nachts ;))
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Ik heb inderdaad ervaring met deze pilletjes! Ik kreeg ze in vloeibare vorm (omdat ik niets in haar bek krijg), maar het principe is hetzelfde, omdat het dezelfde vermalen pilletjes in wat substantie zijn.

Mijn kieskeurige poesje veranderde de eerste paar dagen in een honderige wolf, dus ik heb haar maar haar gang laten gaan. Ze at de eerste dag (direct na de eetlustopwekkende injectie) 2 hele bakken leeg, omdat ze maar bleef vragen om voedsel. Er kwam gelukkig niets van weer naar buiten, dus daarom heb ik het gewoon gegeven. In de dagen erna (dus met de pilletjes) at ze ook veel meer dan gewoonlijk. Na verloop van tijd werd haar eetpatroon weer gewoon en nu eet ze de hele dag (zoals altijd) kleine hoeveelheden.

Trouwens ik kreeg tegelijkertijd ook misselijkheidsremmers mee (omdat ze eerst maagzuur/gal spuugde) en dat werkte ook uitstekend. De eetlustopwekkende injectie overigens ook, dat is een echte "booster".

groetjes,
Sandra
Wijnand
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 dec 2006 19:54

Bericht door Wijnand »

Wij proberen het eten een beetje te doseren omdat hij toch een maagiets heeft. Maar de honger is niet zo erg meer nu. Gisteravond is hij nog een tijd onrustig geweest en hij waggelde ook een beetje :???:
Zo rond middernacht kwam hij weer bij ons op bed liggen, hij heeft bijna de hele nacht tegen mijn vriendin aangelegen. Hij heeft 's nachts (of eigenlijk 's morgens heel vroeg) ook nog wat gegeten en vanmorgen weer. Tot nu toe is alles erin gebleven. We hebben verder geen hongeropwekkende pilletjes meegekregen, dus hopelijk blijft hij nu zelf eten, maar de blikjes dwangvoer liggen wel klaar.

Hij zit nu een beetje zielig in de vensterbank, maar hij heeft net ook die medicijnen gekregen en die smaken naar drop en dat vindt hij echt heel vies. Hij moet dit ruim een maand 3 x per dag hebben en best een flinke hoeveelheid, heel zielig dus, hopelijk gaat hij een beetje wennen aan die smaak. Alles ruikt hier nu naar anijs omdat hij dat spul in het rond spettert.
Wijnand
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 dec 2006 19:54

Bericht door Wijnand »

Hij heeft vanmorgen toch weer overgegeven, alle (echt veel) brokjes er weer uit :( Nu dus weer terug naar a/d blikjes (wat hij wel zelf uit het bakje oplikte gelukkig)....eerst even zonder primperid (tegen misselijkheid)en als hij dan weer overgeeft toch dat ook maar weer geven.

Hoe lang ben jij bezig geweest voordat je kat weer helemaal zelf at zonder over te geven?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Mijn kat heeft het twee keer gehad.

De eerste keer was anderhalve maand geleden. Toen was het erger dan de tweede keer. Ze at bijna een week niet, maar na de behandeling at ze gelijk weer goed. Wel heb ik een week thuis misselijkheidsremmers en eetlustopwekkers gegeven, gewoon voor de zekerheid.

Na 3 weken was het opeens weer mis. Toen at ze 3 dagen niet, ik ben toen gelijk weer naar de dierenarts gegaan voor een voedingssonde en een eetlustopwekkende injectie. Ook deze keer at ze daarna weer. Deze keer heb ik thuis geen medicijnen meer gegeven, want dat was niet nodig.

Op het ogenblik eet ze niet echt veel, dus zet ik haar brokjes een aantal keer per dag voor haar neus en dan eet ze er een paar. Ze is altijd al een kleine eter geweest en is altijd mager geweest. Ik hou haar scherp in de gaten en als ze weer stopt met eten ga ik gelijk weer naar de dierenarts. Gelukkig geeft ze niet meer over en dat is een goed teken.

Wat jullie kat betreft zou ik zeker de misselijkheidsremmers blijven geven, aangezien hij nog steeds soms overgeeft. Zolang hij iets eet is het goed, dus gewoon A/D blijven geven (echt topspul) en de medicijnen dan moet het goed gaan. Ook zou ik de brokjes gewoon aanbieden, want zolang hij A/D eet en dat binnenhoudt kun je proberen hem weer brokjes te laten eten (hopelijk zonder over te geven).

groetjes,
Sandra
Wijnand
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 dec 2006 19:54

Bericht door Wijnand »

Hij heeft nu een paar keer overgegeven en het was iedere keer in de ochtend. Ik denk dat hij de brokjes van de andere kat had gegeten. We hebben nu speciale brokjes voor een gevoelige maag gekocht en die geven we dan 's avonds en 's ochtends. Vanaf gisterochtend heel vroeg heeft hij niet meer overgegeven. Hij is wel vresleijk kieskeurig, we hebben 100 soorten brokjes om hem aan het eten te houden, heel irritant en we moeten hem vaak echt smeken om te eten. Iedere keer voor zijn neus zetten. Hij komt alleen 's nachts echt zeuren om brokjes.

Die andere kat begint nu ook lastig te worden....zij wil steeds zijn brokjes (maakt niet uit wat). Meestal gaat zij wel eten als wij naar bed gaan, kennelijk heeft ze dan opgegeven dat ze wat lekkerders kan krijgen ;)

Oh ja a/d is inderdaad topspul, als hij het niet zelf uit het bakje wil eten, likt hij het wel van onze vingers af. Maar we kunnen hem dat moeilijk blijven geven....het kost 2 euro nog wat per blikje en hij heeft daar minimaal anderhalf per dag van nodig.
Gesloten