Oude kat laat zijn ontlasting lopen

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Mrij
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 27 apr 2006 23:42
Locatie: Someren

Oude kat laat zijn ontlasting lopen

Bericht door Mrij »

Sinds een paar weekjes woont de 16 jarige kat van mijn vriend bij ons omdat we zijn gaan samenwonen.
Het is duidelijk dat het een oud baasje is, hij slaapt veel heeft nog maar een paar tanden en kiezen over. Met wat aanpassingen ging het tot voor kort prima met hem.

Het was mij al op gevallen dat Minka tot 2x toe ergens in de kamer had geplast , in een lege kartonnendoos die er nog stond.
Ik ging er min of meer vanuit dat hij zijn'geur' aan het afzetten was of zoiets. Ik weet wel dat katten zeer schoon van zichzelf zijn en eigenlijk nooit iets van zichzelf vervuilen... vreemd dat tie zijn kartonnendoos dus had ondergeplast en hij echt gek op dozen is (hoe meer hoe beter daar slaapt hij graag in)

Vanavond zat hij bij mijn vriend op schoot te kroelen toen mijn vriend ineens doorkreeg dat minka een soort van 'scheet' liet
toen hij hem op de grond zetten liep minka heel sloom naar de kattenbak en verloor onderweg daar naartoe ontlastig (niet diaree maar ook niet echte keutels)
minka eet extreem weinig maar drinkt nog wel goed
Hij slaapt veel maar dat is naar mijn inziens te verklaren door zijn leeftijd en door het extreem warme weer.

Waar hij vandaan kwam (bij mijn schoonouders thuis) had hij ook wel eens een 'ongelukje' maar daar was de kattenbak vaak ook wel erg smerig (vandaar dat mijn vriend hem zo onwijs graag bij ons wilde hebben voor een fijne oude dag)

Thuis had Minka alleen geen concurrentie
Bij ons lopen er nog 2 kleine donderstralen rond die ik weer heb meegenomen. Tot voorkort was Minka hun nog de baas, maar nu laat hij ook zijn eten van zich afpikken zonder zich te verzetten.

Voor een jaar terug wilde hij ook niet meer eten en dit kwam toen omdat zijn tandvlees heel erg ontstoken was.
verder heeft de dierenarts toen een hartruis gehoort maar dat zou verder niet ernstig genoeg zijn om het risico te nemen dat hij onder narcose zou moeten. ontstoken tandvlees zou het slechte eten misschien verklaren

maar ik blijf het vreemd vinden dat hij nu ineens dus niet 'snel' genoeg de kattenbak opzoekt, het is net of hij de aandrang te laat voelt...

Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn ?
we willen dit weekend nog even aankijken wat er gebeurd en dan maandag naar de dierenarts gaan om hem even na te laten kijken.
maar misschien heeft iemand dit al eerder meegemaakt of kan die er iets over vertellen ?
Hebben wij iets verkeerd gedaan of is er echt iets met onze opa minka aan de hand?

Help, ik maak me stiekem wel zorgen om onze Opa Minka!!
(bedankt voor het lezen van dit te lang geworden bericht!!)
Mrij en de bende van 5...
Hnausi, Yasmine, Poes, Sinner en Mormeltje
Evelijn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 25 jun 2006 15:28
Locatie: Groningen

Bericht door Evelijn »

Tja dat klinkt niet best, de ouwe heer van m'n ouders kreeg dat ook op het laatst. Daar begonnen ook de andere katten hem opeens te domineren, terwijl hij daarvoor altijd DE baas was geweest. Zijn beste vriendinnetje begon hem echt te pesten. Naar mijn mening omdat hij te zwak was om nog de baas te kunnen zijn.
Dat hij zelfs zijn eten laat afpikken door de jongeren betekend ook eigenlijk wel dat hij aan z'n laatste levensfase is begonnen. Heel erg veel sterkte met Opa Minka.
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Hoi,

Het zouden mijn inziens een aantal dingen kunnen zijn.
Inde eerste plaats zou ik iid naar de da gaan om iets medisch te laten uitsluiten.
In de tweede plaats zou het aan stress te wijten kunnen zijn. Z'n verhuizing na zoveel jaar, en dan z'n territorium moeten delen met twee kittens. Daarbovenop is hij altijd alleen geweest, na zoveel jaar moet het wel indruk maken op hem.
Het zou kunnen dat die twee hem dus letterlijk de baas zijn, en dat zij bepalen wat hij wel en niet mag. Vb z'n eten afpakken,hem verhinderen dat hij naar de bak gaat, enz...
Als er niks medisch is, en het betert niet, is het misschien te overwegen om hem terug naar je schoonouders te doen...Ook al is daar de bak vuil, misschien is dit beter voor hem dan voortdurend onder strees te moeten leven met twee kittens waar hij op z'n oude dag nog moet aan wennen.

Succes, Veronikske
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Ik vrees dat ik het daar mee eens ben. Dit lijkt me erg veel stress voor jullie oude kater. Als het niet medisch is dan kan hij, naar mijn gevoel, beter terug naar je schoonouders voor zijn rust.

Maar eerst even naar de dierenarts, misschien heeft hij een blaasontsting of blaasgruis. Daarnaast is ontstoken tandvlees extreem slecht voor een kat, daar kunnen ze veel schade van oplopen, bijvoorbeeld aan hun nieren (vreemd maar echt waar), dus hij moet echt aan een kuurtje tegen deze ontsteking. Dus eerst weer helemaal onderzocht en beter gemaakt en dan terug is mijn advies.

groetjes,
Sandra
Mrij
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 27 apr 2006 23:42
Locatie: Someren

Bericht door Mrij »

Dank jullie wel voor de reacties !
De kittens zijn nog steeds een beetje van slag dat hij er is en gaan hem daarom ook liever uit te weg
tenminste zo lijkt het wel.

De afspraak die we met mijn vriends ouders hebben gemaakt was dat als het echt niet zou gaan hij terug zou komen. Persoonlijk vind ik dat verschrikkelijk. Bij ons kan hij vrij rondlopen en zelf kiezen waar hij liggen kan.
bij mijn schoonouders heeft hij die luxe niet.
onder het mom van ' we wonen aan een drukke straat dus gevaarlijk als hij los loopt' zit hij al jaren in de keuken aan een touw met het enige waar hij bij kan zijn kattenbak en krabpaal.
daarbij word er in de keuken stevig gerookt wat me ook niet al te prettig lijkt.
Dat was de reden om hem naar ons toe te halen, hij zou het bij ons zichbaar beter hebben
hij mag bij ons naar buiten (
hij loopt heerlijk in de tuin te snuffelen (wel aan een kattentuigje maar dat vind hij helemaal niet erg en hij geniet er zichtbaar van) en kan kiezen waar hij lekker slapen wil.

Maar als het echt niet anders is moet hij dus maar terug.
we gaan iniedergeval naar de dierenarts toe
ik hou jullie op de hoogte
(overigens heeft mijn vriend gister minka even alleen opgesloten in de keuken zonder die kleintjes erbij en hem nog extra blikvoer gegeven, hier heeft hij heerlijk van zitten smullen hij eet dus nog wel gelukkig maar lijkt de strijd met de kleintjes een beetje beu!)
Mrij en de bende van 5...
Hnausi, Yasmine, Poes, Sinner en Mormeltje
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Mrij schreef:bij mijn schoonouders heeft hij die luxe niet.
onder het mom van ' we wonen aan een drukke straat dus gevaarlijk als hij los loopt' zit hij al jaren in de keuken aan een touw met het enige waar hij bij kan zijn kattenbak en krabpaal. daarbij word er in de keuken stevig gerookt wat me ook niet al te prettig lijkt. Dat was de reden om hem naar ons toe te halen, hij zou het bij ons zichbaar beter hebben
hij mag bij ons naar buiten, hij loopt heerlijk in de tuin te snuffelen (wel aan een kattentuigje maar dat vind hij helemaal niet erg en hij geniet er zichtbaar van) en kan kiezen waar hij lekker slapen wil. Maar als het echt niet anders is moet hij dus maar terug.
NEEE, DIT VERANDERT ALLES, NIET TERUGDOEN!!!!!! Wat een trieste toestand daar, daar schrik ik van :-(. Misschien kun je vaker ze uit elkaar houden, zodat hij rustig kan eten en plassen? Misschien een eigen kamer waar hij zich terug kan trekken? Hopelijk kunnen jullie hem zo een betere oude dag geven!

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Hoi,

Wat zeg je me nu...in de keuken aan een touw, al jaren.... :shock: :shock: , sorry hoor, dat is je reinste dierenmishandeling... :shock:
Ik ga mijn advies ff wijzigen...breng hem alsjeblieft NIET meer terug naar je schoonouders...

Als het stress zou zijn o.w.v. de kittens, dan zou ik een andere oplossing zoeken, vb : de kittens beneden in huis, en hij de bovenverdieping, en als jullie thuis zijn, kan hij samen met jullie en de kittens, dan kunnen jullie de kittens in't oog houden.
Ook het apart voeren zou ik zo doen, dan weet je dat hij teminste eten binnen krijgt, voor die kleintjes het kunnen pikken...

Als het lukt om ze wat apart te houden, zodat hij rust krijgt, en jullie geven véél aandacht, en nemen hem mee in de tuin (eindelijk iets anders dan een touw in de keuekn...), dan staat hem nog een fijne oude dag te wachten.

Succes en hou ons op de hoogte.
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ik zou er dan inderdaad eerder voor kiezen om hem een aantal uren per dag lekker rust te geven in een apart kamertje.
Xandor is de drukte ook vaak zat en dan gaat hij lekker alleen in de slaapkamer liggen.
Ik zou hem wel bij de dierenarts na laten kijken om te zien of er geen medische reden is voor zijn ongelukjes.
Overigens heeft het eten af laten pakken niet altijd te maken met niet de baas kunnen zijn hoor.
Quinto is bij ons de oudste en ook duidelijk de sterkste kat en als ze ruzie maken of hem uitdagen laat hij ook wel duidelijk zien dat HIJ de baas is. Maar als er gegeten wordt laat hij alle andere katten uit zijn bakje eten, wij hebben altijd het idee dat hij zich verantwoordelijk voelt voor zijn roedel en het daarom toelaat. We lossen dit op door hem af en toe ergens alleen te zetten en hem daar lekker in zijn eentje te laten eten.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Mrij, ik zou Minka ook absoluut niet terug laten gaan naar je schoonouders. Wat zielig zeg, aan een touw... :-( Waarschijnlijk is hij dan veel gelukkiger bij jullie met af en toe een paar uurtjes rust in een aparte kamer.
Een erg goed idee trouwens dat je 2 kittens erbij hebt genomen, dan kunnen die hun energie op elkaar uitleven ipv op Minka. ;-)
Mrij
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 27 apr 2006 23:42
Locatie: Someren

Bericht door Mrij »

Ja dat minka jaren aan een touw heeft gezeten vind ik ook verschrikkelijk en mijn vriend (daniel) nam minka als klein jongetje al stiekem mee naar zijn slaapkamertje om hem daar rond te laten lopen. En in de zomer was hij al vroeg op om te zorgen dat minka lekker in de tuin kon rondlopen (ja wel is waar aan een enorm touw...maar goed...hij kon tenminste zijn kont draaien)
Het eerste wat daniel ook heeft gezegd toen wij te horen kregen dat we een huisje kregen was "maar minka komt wel bij ons wonen" dat zegt genoeg hoe gek hij op die kat is.

Omdat wij momenteel vakantie hebben zijn we allebei de hele dag thuis en kunnen we dus goed op de katten letten. Ik heb minka er nog niet weer op betrapt dat het mis ging en verder valt mij ook geen vreemd gedrag op. Hij is net zo knuffelig als anders en komt graag bij je liggen.
Misschien issie iets magerder geworden maar hij drinkt gewoon goed. We gaan de kleintjes en Minka apart eten geven. we geven gewoon eten laten de kleintjes eten en sluiten dan minka even in de keuken alleen op. Daar heeft hij ook een mandje staan en kan hij rustig eten en drinken. Ik weet het anders ook niet meer. Dierenarts staat nog steeds op de planning...al is het maar voor de zekerheid...
Mrij en de bende van 5...
Hnausi, Yasmine, Poes, Sinner en Mormeltje
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Kijk van zo'n positief bericht wordt ik weer helemaal blij :grin: :-P :smile:! Mijn petje af dat jullie Minka weer helemaal gelukkig willen maken! Dat heeft hij echt verdiend.

Naar je dierenarts gaan is nooit een verkeerd idee met een oudere kat, zeker als hij wat afvalt. Praat eens met je dierenarts over blikvoer A/D van Hills, dit is speciaal voor oudere, zieke en magere katten. Daar knapt hij vast enorm van op, als hij tenminste geen schildklier- of nierproblemen heeft (wat heel goed mogelijk is met oudere katten).

groetjes,
Sandra
Mrij
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 27 apr 2006 23:42
Locatie: Someren

Bericht door Mrij »

Even weer een berichtje van onze kant.
Minka lijkt weer langzaam de oude te worden, misschien kwam het toch wel van de stress door de verhuizing en die 2 druktemakers hier in huis.

We zijn over gestapt op ander voer, blikvoer voor oude katten inderdaad. Dit eet hij met veel smaak op en sochtends vroeg zodra wij beneden zijn staat hij als een van de eerste in de keuken te wachten tot hij zijn eten krijgt. we geven kleinere porties verspreid over de gehele dag ( hij kreeg 3 x per dag eten maar dit kreeg hij nooit in 1 keer op, en aangezien die 2 kleintjes ook gek zijn op blikvoer is het eten op voor hij zich kan bedenken)
we zorgen ervoor dat minka eten krijgt nadat de 2 kleintjes eten hebben gehad en dan sluiten we hem met eten drinken en zijn favo slaapmand op in de keuken voor een half uurtje zodat hij echt de tijd krijgt om te eten en te drinken. zolang we vakantie hebben gaat dit dus prima maar als we weer moeten werken/naar school moeten gaat minka vertoeven bij ons in de hal waar hij een eigen kattenbak, slaapmandje en eten/drinkensbakje krijgt even passen en meten, maar dit lijkt ons de beste oplossing...

Kortom wel een hoop verandering hier maar met positief resultaat. Dierenarts is hier op vakantie en we willen toch wel de zelfde waar minka al jaren naar toe gaat behouden hij kent minka immers.
nog even wachten en dan gaan we daar dus even langs.

Verder lijkt hij nu aardig zijn plekje gevonden te hebben. Hij wijkt geen moment van onze zijden en we moeten hem werkelijk van de bank tillen om te zorgen dat wij ook nog fatsoenlijk kunnen zitten.want hij ligt echt prinsheerlijk languit op de bank

alles lijkt redelijk onder controle hier tot nu toe
(ook geen ongelukjes meer gebeurd trouwens! :grin: )

iedereen bedankt voor jullie medeleven en het meedenken !
ik hou jullie op de hoogte !

Afbeelding
en de groetjes van opa Minka
Mrij en de bende van 5...
Hnausi, Yasmine, Poes, Sinner en Mormeltje
Mrij
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 27 apr 2006 23:42
Locatie: Someren

Bericht door Mrij »

Nog even een update van onze minka

Momenteel lijkt het wel of we weer een puber kat in huis hebben. omdat onze kleintjes ontwormt moesten worden dachten we laten we minka ook maar meteen meepakken. sinds dat dat gebeurd is hebben wij een totaal andere kat. Minka eet de oren van onze kop af terwijl hij eerst amper 3 eetlepels voer at per keer, nu gaat een half blikje er gemakkelijk in. Minka is speels mijn vriend daniel kwam mij net zelfs van boven halen omdat minka met de kleintjes aan het spelen was. Ik kon mijn ogen niet geloven die oude brompot zat in de jaaghouding te wachten tot onze Mozart langs kwam en toen waren ze heerlijk aan het stoeien ook toen ik bij hem kwam zitten begon hij gelijk te stoeien, dat heb ik in die 7 jaar nog nooit meegemaakt !
We staan hier echt van te kijken dat het ineens zo goed met hem gaat.
Vooral omdat we het een paar weken terug nog zo somber inzagen en nu lijkt het of we weer een jonge kat in huis hebben ! heerlijk!

Iemand een verklaring voor deze gigantische gedrags verandering.
dit is echt pas sinds dat we hem ontwormt hebben(blijkt dat dit bij mijn vriend thuis nooit gebeurd is...en minka is dus 16 jaar oud...)

Kortom met Minka gaat het geweldig goed !

:lol: :lol:
Mrij en de bende van 5...
Hnausi, Yasmine, Poes, Sinner en Mormeltje
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Hoi,

Ik denk dat het ontwormen op zich niet veel te maken heeft met z'n jeugdig gedrag hoor.
Het feit dat hij nu meer eet kan daar wel mee te maken hebben.
Ik denk dat Minka gewoon helemaal opengebloeid is sinds ze bij jullie is. Het feit dat ze zich voor het eerst in haar leven vrij kan bewegen, en het feit dat er twee speelmaatjes bij gekomen zijn, ook al was ze daar bang van in't begin.
Jullie bezorgen een lieve oude poes gewoon een zalig oude dag, en daar is ze jullie enorm dankbaar voor, daar ben ik van overtuigd.
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Mrij
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 27 apr 2006 23:42
Locatie: Someren

Bericht door Mrij »

Wij vonden het ook al raar dat dat zou kunnen komen van het ontwormen. Misschien is dit gewoon puur toeval. Daar gaan we ook maar vanuit.
Het is een mooi gezicht hoe onze Minka ineens zo veranderd zelfs mijn vriend kan zijn ogen niet geloven en is zo blij als een klein kind dat het nu zo goed met hem gaat. Toen net rende hij zelfs achter een van de balletjes van de kleintjes aan en heeft hij een speelmuisje van de kleintjes afgepikt haha.
Mrij en de bende van 5...
Hnausi, Yasmine, Poes, Sinner en Mormeltje
Gesloten