Oude kat laat zijn ontlasting lopen

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Mrij
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 27 apr 2006 23:42
Locatie: Someren

Bericht door Mrij »

Nog even een update van onze Minka !

3 weken geleden hebben we Minka eens op de weegschaal gezet en toen woog hij 2,6 kg
nu is hij altijd dun geweest volgens mijn vriends moeder. Mijn vriend daarin tegen geloofde dat niet echt, hij had soms het idee dat er maaltijden van minka werden overgeslagen "vergeten" en dat hij daarom zo mager bleef.

Ondertussen zijn we dus 3 weken verder, en vandaag heb ik minka weer op de weegschaal gezet tot mijn grote vreugde woog hij vandaag 3,2 kg ! (klinkt als een klein verschil maar voor mij was dit een super gevoel)

Minka eet super goed, heeft geen ongelukjes meer gehad. En is duidelijk de baas in huis.
Vorige week zat hij weer met de 2 kleintjes te spelen. Gister heeft hij een nieuw mandje gekregen die op de kast bij het raam staat (hij kijkt graag naar buiten) en daar ligt hij heel de dag lekker lui te wezen.
Kortom het gaat stapje voor stapje beter met Minka hoewel ik er echt een hard hoofd in had. Zelfs mijn vriend ouders zien hoe hij aan het opbloeien is. Dit maakt mij dan weer een beetje boos ik bedoel die kat had altijd die vrijheid moeten hebben maar goed...

Opa minka maakt het goed gelukkig !
Mrij en de bende van 5...
Hnausi, Yasmine, Poes, Sinner en Mormeltje
Mrij
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 27 apr 2006 23:42
Locatie: Someren

Bericht door Mrij »

even weer een berichtje,

ik ben mij net wezeloos geschrokken namelijk. Ik zat lekker even het nieuws te kijken toen Minka op de salontafel ging zitten. Hij keek enorm wazig uit zijn ogen en begon met zijn rechtervoorpootje te "plukken/trekken" hij wilde graag naar mij toe komen maar hij kon dus niet staan. Ik heb toen hem opgepakt en stevig tegen mij aangedrukt en ik merkte dat hij langzaam aan het bij komen was.
ondertussen had ik al de telefoon gepakt en naar mijn schoonmoeder gebelt, minka heeft namelijk dit soort aanvallen wel eens vaker gehad alleen hebben mijn vriend en ik dit nog nooit gezien dus ik wilde eigenlijk graag weten of het dit was.
klonk ongeveer het zelfde alleen zakte hij bij hun door de achterpootjes.

Vreemde is dat het mij geen epileptische aanval lijkt. hij viel niet,was goed bij kennis (reageerde gewoon op mijn stem)
De aanval totaal heeft denk ik een minuut of 3 geduurd voor hij weer echt lekker was, daarna begon hij ook meteen met kopjes geven en met kroelen, net of hij wilde zeggen dat het weer goed was.

Ondertussen is minka aan het smikkelen van zijn brokken (hij eet en drinkt dus gewoon goed)
ik vind het heel vreemd, komt iemand dit bekend voor?
dierenarts staat op de planning omdat onze Rana ook nog geholpen moet worden dan wilde ik minka ook mee nemen en hem even laten onderzoeken en er naar vragen...
Mrij en de bende van 5...
Hnausi, Yasmine, Poes, Sinner en Mormeltje
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Bericht door tacuma »

Wat zullen jullie geschrokken zijn, zeg!
Bij mensen heb je verschillende gradaties in epileptische aanvallen; 'petit mal' en 'grand mal',
waarbij de laatste de ernstigste vorm is, compleet met stuiptrekkingen, schuimbekken en
volledig van de wereld zijn.

Misschien heeft Minka dus een lichte vorm van epileptie. Ook voor dieren bestaat hier evt.
medicatie voor. Ik hoop dat het goed afloopt en dat de dierenarts jullie gerust kan stellen.

Groetjes van Laura.
Mrij
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 27 apr 2006 23:42
Locatie: Someren

Bericht door Mrij »

Dank je wel voor je berichtje laura,
ja ik ben behoorlijk geschrokken. Ik ben zelf wel bekend met epileptie en ken ook de verschillende vormen.

Het blijft gissen wat er nu gebeurd is maar mijn vriend vertelde mij dat hij minka vanochtend toen hij weg ging geen eten had gegeven omdat hij anders zijn bus zou missen. Ik had vandaag eens een keer lekker uitgeslapen en was dus later uit bed dan normaal. Misschien dat het daar mee te maken had met zijn bloedsuikers of wat dan ook? ik weet niet precies hoe dat bij katten in zijn werk gaat...?

Iniedergeval houden we minka nu dus weer extra in de gaten. En als rana naar de dierenarts moet nemen we minka mee voor controle
ik heb voor de dierenarts ook opgeschreven wat ik zag en hoe lang het duurde misschien kan die daar wat mee...

Na dat aanvalletje gaat het trouwens weer goed met hem hoor, als of er niets gebeurd is !
Mrij en de bende van 5...
Hnausi, Yasmine, Poes, Sinner en Mormeltje
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Even ter geruststelling: de vroegere poes van mijn zus had ook soms kleine epileptische aanvallen en die is daar gelukkig gewoon oud mee geworden zonder verdere gezondheidsproblemen of medicatie.

De aanvalletjes (van enkele seconden tot enkele minuten zonder schuim op de bek of urineverlies, maar als een soort verstarring van de ledenmaten) werden zelfs in de loop der tijd steeds minder ernstig en kwamen ook steeds minder vaak.

Uiteraard is het een goed idee om je kater goed in de gaten te houden en natuurlijk naar de dierenarts te gaan, maar het hoeft dus niet altijd heel ernstig te zijn. Ik hoop dat ik je een beetje gerust heb kunnen stellen, want Minka verdient nog een hele lange en hele mooie tijd bij jullie!

groetjes,
Sandra
Mrij
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 27 apr 2006 23:42
Locatie: Someren

Bericht door Mrij »

Het was vooral schrikken omdat het juist weer zo goed gaat met Minka. Ik hoop dat het zo blijft gaan zoals het ging, veel aanval vrij dus. Ik sprak gister ook de vader van mijn vriend en die vertelde dat bij hun oude hond dit ook zo ging en dat ze hem toen maar hebben afgemaakt.

Natuurlijk heb ik dit met Daniel besproken hoe we het gaan doen mocht blijken dat medicijnen etc nodig zijn (aangezien we beide "maar"studenten zijn en medicijnen kosten nu eenmaal veel geld)
Gelukkig was hij het helemaal met mij eens dat we kosten wat het kost er voor blijven zorgen dat Minka een mooi leventje krijgt en niet bij de eerste de beste tegenslagen de moed opgeven. Dit stelde mij toch wel gerust.
Dit vooral omdat mijn eerste kat Frits onnodig is ingeslapen omdat mijn ouders toen niet wisten wat de mogelijkheid was als een kat suikerziekte had en wat het kostenplaatje daarbij kan zijn.

Ook vandaag lijkt alles weer in orde, kwam net thuis van school en de eerste die me tegemoet kwam waggelen was Minka die zich vervolgens zowat aan mijn broek omhoog hees om maar lekker te kunnen kroelen. dat geeft toch wel weer een goed en fijn gevoel iemand die blij is dat je weer thuis bent :)
Mrij en de bende van 5...
Hnausi, Yasmine, Poes, Sinner en Mormeltje
Gesloten