coccidium bij kittentje

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Gebruikersavatar
Melb
Huiskat
Huiskat
Berichten: 65
Lid geworden op: 22 jul 2006 23:46
Locatie: Limburg

coccidium bij kittentje

Bericht door Melb »

ik heb 10 dagen geleden een kitten (boris) uit het asiel gehaald. de 1e 2 dagen was boris best wel speels, maar toen werd t wat warmer en werd boris minder speels, dacht dat het daaraan lag.. zaterdag erachter gekomen dat ie (ondanks dat t asiel zei dat ie ontwormd was, en de volgende kuur pas over een paar weken is) wormen heeft en hij viel ook erg af. woog eerst 800 gram, van het weekend 730 gram en net bij de da nog maar 670 gram!!

de da heeft wat ontlasting onderzocht en daar bleken sporen van een darmparasiet genaamd coccydium in te zitten.. op zich vreemd vond de da omdat dat bijna nooit zou voorkomen bij kittens, tenzij de hygiene zeer slecht is..

Toen we vroegen hoe ernstig het was zei de da dat het nu eraan ligt hoe snel het katje aankomt. hij is ook zo mager nu, je voelt alle botjes zitten :cry: boris heeft medicijnen gekregen plus een kuurtje voor 9 dagen. Ik hoop zo dat alles goedkomt!

Iemand hier dit al eens meegemaakt? kan er niet veel over vinden en maak me best zorgen nou.

groetjes mel
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Admin »

Op deze website staat:
Coccidiose

Coccidiose wordt veroorzaakt door een kleine eencellige darmparasiet, genaamd coccidium. Deze darmparasieten vernielen de darmwandcellen. De Coccidiosebesmetting is bekend bij vogelliefhebbers, ook bij konijnen komt het voor. Helaas is het ook al een paar keer in de kittenopvang van mij geconstateerd.
Het is gelukkig goed te behandelen. 3 dagen medicijnen is het is weer weg. Helaas zijn er diverse dierenartsen die er niet aan willen geloven dat Coccidiose ook bij kittens voor kan komen. We kunnen niet ontdekken hoe de kittens besmet worden.
Besmette vogels gegeten? In de vogelpoep gelopen? Konijntje verschalkt? Brengt iemand het ongemerkt mee? Misschien onder zijn schoenen? We blijven met vragen zitten. Gelukkig is het vrij simpel te testen en heel simpel op te lossen met medicijnen.
Kijk ook op deze website of zoek op "coccidium" op Google.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Kittens worden inderdaad ontwormd (alle standaard wormen) en ontvlooid in het asiel, maar dit soort uitzonderlijke gevallen zijn helaas nooit te voorkomen. In de meeste asiels is de hygiëne prima, er wordt bij ons asiel iedere dag met chloor schoongemaakt.

Ik denk (en hoop) dat je kitten er met de hulp van je dierenarts wel zal komen. Heel veel sterkte!

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
Melb
Huiskat
Huiskat
Berichten: 65
Lid geworden op: 22 jul 2006 23:46
Locatie: Limburg

Bericht door Melb »

admin: bedankt voor de informatie:)

sandra: ik begrijp dat de meeste asiels wel hygienisch zijn, maar wat ik zag in dat asiel was verre van hygienisch:/ helaas. dat in combinatie met de warmte kan nooit goed zijn lijkt mij.
ach ja, ik heb wel het asiel op de hoogte gesteld hiervan, schijnt namelijk best besmettelijk te zijn, en nu ze het weten, kunnen ze er eventueel iets aan doen.

met boris is het niet slechter nu, ook (nog) niet veel beter, maar hopelijk komt dat snel.
hij slaapt bijna alleen maar en als hij wakker is eet en drinkt hij een beetje en slaapt weer verder.
heb hem net nog eens gewogen, en hij is in ieder geval niet verder afgevallen.. is nu 670 gram..

weet iemand eigenlijk wat de normale lichaamstemperatuur van een kat is??
bij de da gister had boris 39.4 en toen werd er gezged dat dat lichte verhoging was?
Groetjes van Mel, en een pootje van Boris& Shrek!
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Hoi,

De normale temperatuur van een kat is 38 tot 38.5, daarboven is koorts.

Ik hoop dat de kuur snel aanslaat, en dat hij snel op de been is.

Welk eten geef je hem nu ? Er bestaat namelijk eten speciaal voor zieke, zwakke kittens/katten. Ze geven het ook aan zogende moeders om aan te sterken.
Het heet AD van HILLS, het zijn blikjes natvoer, ze zijn enkel bij de dierenarts te verkrijgen. Er zitten alle voedingsstoffen end. in die een ziek dier nodig heeft om vlug aan te sterken.
Ik gebruik het elke keer als mijn poezn ziek zijn, werkt uitstekend, ik kan het je echt aanraden.
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Gebruikersavatar
Melb
Huiskat
Huiskat
Berichten: 65
Lid geworden op: 22 jul 2006 23:46
Locatie: Limburg

Bericht door Melb »

hoi veronikske,

bedankt voor je antwoord. Ja ik hoop ook dat de kuur snel aanslaat, doet me echt pijn om hem zo (mager) te zien.

Ik geef hem RC brokjes voor kittens, en de da zei dat de goed was. Ik mag hem nu alleen niets extra's geven zoals kattenmelk of snoepjes of nat vlees. Denk je dat dat net zo goed is? die brokjes van Royal canin? anders ga ik denk ik die andere halen.. de da zei er in ieder geval niets over.

groetjes mel en een pootje van boris:)
Groetjes van Mel, en een pootje van Boris& Shrek!
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Hoi,

Die AD van HILLS is in elk geval beter dan die brokjes van Royal canin. Die ad is echt krachtvoer, met alles in wat een ziek kitten nodig heeft om weer terug op kracht te komen. Het verteerd ook véél beter dan brokjes, wat denk ik nu toch beter is voor z'n darmpjes.
Hier op't forum zijn héél wat mensen bekend met AD, iedereen geeft dat bijna aan z'n poezen als ze ziek zijn ofzo.
Misschien toch ens vragen bijde dierenarts.
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Gebruikersavatar
Melb
Huiskat
Huiskat
Berichten: 65
Lid geworden op: 22 jul 2006 23:46
Locatie: Limburg

Bericht door Melb »

ik heb net even overlegd met de da-praktijk.
ze zei dat AD misschien wat sterk/heftig was voor hem. ze had t over ID van Hills..? dat zou dan beter zijn, maar uiteindelijk werd me geadviseerd om het gewoon bij de RC brokjes te houden..
zodat zijn darmpjes niet (nog meer) ontregeld raken..

wel bedankt voor de tip!
misschien dat ik hem dat over een paar dagen kan geven, als zijn darmpjes niet meer zo gevoelig zijn.. hij eet gelukkig wel nu regelmatig kleine beetjes. misschien dat ik de brokjes eens aanleg met wat water, krijgt hij wat meer vocht binnen..
Groetjes van Mel, en een pootje van Boris& Shrek!
Gebruikersavatar
Melb
Huiskat
Huiskat
Berichten: 65
Lid geworden op: 22 jul 2006 23:46
Locatie: Limburg

Bericht door Melb »

nou, heb toch maar eens met mijn 'vroegere' da gebeld en de situatie uitgelegd.. hij adviseerde me, zeker vanwege het lage gewicht van 670 gram (en hij's bijna 11 weken!) om toch die AD HILLS te geven, dus ben net eens 3 blikjes gaan halen en heb em net wat gegeven, nou meneer schrokte het zowat naar binnen :grin:

hij bliift nou om meer miauwen(vragen) maar geef hem straks nog wat , ben bang dat als ik hem nu teveel laat eten dat dat weer niet goed is voor zijn maagje/darmpjes..
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Hoi,

Ben blij dat het kleintje nu AD krijgt, je gaat zien, ze gaat nu beginnen aankomen. AD is echt goed voor de darmpjes, en bevat mega veel voedingsstoffen.
Je geeft haar in het begin best elke twee/drie uur een beetje ( een klein soeplepel), dan moet ze niet telkens teveel verwerken, en blijven haar darmpjes aan de gang.
Na een week, als je ziet dat ze het er goed op doet, en bijkomt in gewicht, kan je haar drie vier keer per dag gaan voeren, telkens een soeplepel AD, gemengd met een lepel brokjes.
Of je kan s'morgens en s'avons twee soeplepels AD geven, en overdag brokjes zetten, zodat ze daar naar believen van kan eten.

Het is nu belangrijk dat ze bijkomt in gewicht, zo'n kleintje kan alleen genezen als ze goede/krachtige voeding binnenkrijgt, wat ie AD dus is.

Succes en hou ons op de hoogte, Veronikske
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Oh ja, wat ik ook nog zou doen, is telkens al je die AD geeft, er een koffielepel water onder mengen. Ook al drinkt je kleintje genoeg, ook vocht is belangrijk, en nu zeker bij die hitte, dus als je dat dan nog telkens erbij doet, weet je ook zeker dat hij over een hele dag voldoende vocht binnenkrijgt.

Groetjes, Veronikske
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Gebruikersavatar
Melb
Huiskat
Huiskat
Berichten: 65
Lid geworden op: 22 jul 2006 23:46
Locatie: Limburg

Bericht door Melb »

Ja, ik ben ook blij dat ik toch die AD gehaald heb!
vooral ook toen ik zag hoe hij ervan smulde en inderdaad al die extra voedingsstoffen ed kan hij nu goed gebruiken!

Hij vond het heerlijk, blijft nu ook echt miauwen/vragen erom, ik geef hem over een uurtje weer een portie en inderdaad, ik doe daar wat extra water bij, goede tip! de brokjes staan gewoon tot zijn beschikking, dus hopelijk komt er nu snelk wat gewicht bij:)

Groetjes Mel
Groetjes van Mel, en een pootje van Boris& Shrek!
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Daar mag je gerust in zijn, als de kuur aanslaat, en hij eet goed van de ad, dan zul je z'n gewicht met de dag zien toememen... :grin:
Succes met je kleintje

groetjes, Veronique
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Ik ben blij dat Veronikske AD van Hills aan je heeft aangeraden, want dat is inderdaad superspul. Ik had er helaas niet aan gedacht :oops:. Hopelijk komt hij nu snel op krachten. Wat erg dat het asiel zo vies was. Dat kan echt niet met deze hitte!

groetjes en sterkte,
Sandra
Gebruikersavatar
Melb
Huiskat
Huiskat
Berichten: 65
Lid geworden op: 22 jul 2006 23:46
Locatie: Limburg

Bericht door Melb »

veronikske schreef:Daar mag je gerust in zijn, als de kuur aanslaat, en hij eet goed van de ad, dan zul je z'n gewicht met de dag zien toememen... :grin:
Succes met je kleintje

groetjes, Veronique
dank je wel, ik houd jullie op de hoogte!
Ik ben blij dat Veronikske AD van Hills aan je heeft aangeraden, want dat is inderdaad superspul. Ik had er helaas niet aan gedacht . Hopelijk komt hij nu snel op krachten. Wat erg dat het asiel zo vies was. Dat kan echt niet met deze hitte!
ja maakt niet uit, ben allang blij dat ik het NU weet/heb :smile:
hij is nu bezig met de 2e portie en hij eet er goed van, heb er ook wat extra water bijgedaan zodat ie genoeg vocht binnenkrijgt..

wat betreft het asiel, ik heb in ieder geval gebeld om door te geven dat hij die parasiet heeft, ik las namelijk op internet dat het besmettelijk is en zeker in een asiel waar toch veel beestjes relatief dicht op elkaar zitten (en met deze hitte) denk ik dat zoiets snel kan gaan..zo kunnen ze er in ieder geval wat aan doen :smile:

Bedankt voor jullie reactie's!
Groetjes Mel
Gesloten