Verstopte darmen

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Gebruikersavatar
Babiche
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 21 jan 2003 17:32
Locatie: Baarn

Verstopte darmen

Bericht door Babiche »

Hoi!

Onze Teddy gaat nu straks om 20:00 uur onder het mes, zijn darmen zitten nu al 4 dagen verstopt en niks helpt om het hem eruit te laten poepen. Vanavond dus de laatste optie, open gemaakt worden om eruit te halen wat vast zit. :-(

Het begon met heel stilletjes zijn en niet eten. De DA voelde al dat er achterin gespannend darmen waren, dus wij 'lax-a-past" mee, dat na een paar dagen resultaat zou geven....niks dus. Teddy dronk gelukkig wel veel elke dag, maar werd steeds stiller en ging koude stile plekken in huis opzoeken.
Vandaag tussen de middag een spuitje gehad om de darmen te laten gaan werken/samentrekken... weer niks.

Net weer terug geweest, was er niks verbeterd. Hij was nog stiller geworden en zijn temperatuur was erg gezakt. Dus hij moest meteen daar onder de warmtelamp en wordt na het spreekuur geopereerd.

En nu zitten we maar af te wachten, bah, wat is dit rot...
Gebruikersavatar
Babiche
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 21 jan 2003 17:32
Locatie: Baarn

Bericht door Babiche »

Jaaa we zijn gebeld!!

Hij had weer een zeldzaam iets, die gek, het kwam er op neer dat hij blijkbaar een soort spastische darm heeft, want het zat in de knoop! :shock:
Hele harde ontlasting kwam er alleen maar uit, niks geks, alleen keihard en zijn darm zat heel gek in een soort kronkel/knoop. Dus nu is alles schoon, en morgenochtend mogen we hem ophalen als hij aangesterkt is.

De DA had echt geen idee wat de aanleiding is geweest, misschien moeten we ander voer aan hem geven ofzo. Maar het enge is wel dat het in de toekomst dus misschien weer kan gebeuren, want ze hebben er geen verklaring voor. :???:

Nu moet hij weer gaan eten en aansterken. Wel een opluchting om te horen dat het nu goed zit, maar goed, we weten dus niet hoe hij het in de toekomst gaat doen.
Ben wel ff opgelucht voor nu.
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 426
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Hou Babiche,

gelukkig, alles is goed gekomen....
Ik denk dat je hem vanaf nu inderdaad op een voeding moet zetten voor katten met gevoelige maag-darmen, er zijn verschillende goede merken die deze voeding in hun assortiment hebben.
Sensitive van royal canin is erg goed, hier kan je het enkel via de da krijgen...maar er zijn vast nog andere die ook erg goed zijn.

liefs veronikske
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Gebruikersavatar
William
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 02 okt 2005 15:45
Locatie: Wehl
Contacteer:

Bericht door William »

Moet ik mij er net zoiets bij voorstellen als een paard met koliek qua ziektebeeld :?:
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Als het een torsie (verdraaide darm) is, wel ja. De ontlasting kan niet weg doordat de darm afgesloten is en de darm kan uiteindelijk barsten.
Maar ik weet dus niet of dat hier aan de orde was...
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

He Babiche, gelukkig kan je Teddy weer ophalen morgen. Verdorie, wat een schrik he!
Ik ken wel sensible van RC dat geef ik hier ook en dat is goed voor de darmen en maag enz..
Ik zou dit overleggen met je dierenarts.

Knufels voor jullie daar!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Babiche
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 21 jan 2003 17:32
Locatie: Baarn

Bericht door Babiche »

Hoi!

Ja hij zat al aan het sensitive voer van royal canin, doordat we een andere kat met een gevoelige spijsvertering hebben. ;-)
Dus ik ben benieuwd met welke optie voer de DA aankomt.

Morgen horen we meer over hoe en wat het is, de DA noemde wat medische termen ook, maar die was mijn vriend vergeten, die was alleen maar blij te horen dat het opgelost was. 8-)

Morgen ga ik snel weer bellen, dat hij weer lekker snel thuis mag komen!
Gebruikersavatar
Babiche
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 21 jan 2003 17:32
Locatie: Baarn

Bericht door Babiche »

Oja Bella, het is sensible ipv van sensitive. Misschien zit daar ook weer een verschil in.
Hij zat dus al aan de sensible van RC.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Ja, de mijne ook Babiche. Sensitive is volgens mij voor allergieen. Voor wat de huid betreft.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Sensible 33 is voor gevoelige darmen, Skin Care 33 is voor vachtproblemen en Sensitivity control (alleen bij de da verkrijgbaar) is voor ernstige probleemdarmen.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ja, door dat hier vorig jaar 6 weken te gebruiken, zijn alle katten diarreevrij geworden (ze hadden calici in hun darmen).
Maar voor harde ontlasting met een eventuele torsie volstaat Sensible 33 ook hoor ;-)
Gebruikersavatar
Babiche
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 21 jan 2003 17:32
Locatie: Baarn

Bericht door Babiche »

Ah, daar spreekt een kenner!
We zaten zelf ook al aan te denken om misschien meer natvoer aan te bieden. We geven nu vnl brokken. Ik ben benieuwd of de DA daar een duidelijke mening over heeft.
Gebruikersavatar
Babiche
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 21 jan 2003 17:32
Locatie: Baarn

Bericht door Babiche »

Ted moet nog een nachtje blijven...

Vanochtend mochten we even op ziekenbezoek. Hij lag erbij als 1 zielig hoopje ellende. Hij lag in de kattenbak in een bench onder de warmtelamp nog steeds. Hij mauwde/ kreunde toen hij ons zag, vond het fijn om geaaid te worden, maar al snel werd hij erg moe. Ging op het handdoekje liggen met zn koppie op de grond, oogjes dicht. Die waren een beetje rood en dan nog dat 3e ooglid zo half over zn ogen. Dus hij moest echt nog bijkomen.Had ook nog niet gegeten ofzo.

De DA belt vandaag nog hoe het is en zodra hij eet en gepoept heeft, dan mag hij naar huis.
Maar goed, dat kan naar mijn idee nog best lang duren...Zeker als ik hem zo zag zoals vanochtend. Ik had er wel vrede mee dat hij bij de DA bleef, die wilde hem vaak checken ook qua temperatuur. En thuis zou ik me alleen zorgen maken, mocht hij niet eten en suffer doen. Dus het is wel goed zo.
Ik ga er maar vanuit dat hij misschien pas maandag thuis kan komen, hij moet echt heel wat aansterken. :-|
Gebruikersavatar
Babiche
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 21 jan 2003 17:32
Locatie: Baarn

Bericht door Babiche »

Nou, we hebben net de DA gebeld... en het gaat dus niet beter. Hij heeft gepoept, maar er zat bloed bij, waarvan de kleur de DA niet aanstond (zal wel nieuw bloed zijn dan ipv oud).
Hij ligt nu weer ook aan een infuus en heeft een spulletje gehad om hem wat meer te laten eten.
Dus hier worden we niet echt vrolijker van... :-(
Cicero
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 feb 2006 20:30
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Cicero »

Heeft je dierenarts inderdaad gecontroleerd of er bijv een scheurtje in de darm zat?

Zoals ik al vertelde ,onze Macey was vanaf dat ze 5weken was ziek,weken diarree en niet willen groeien ,rond de kerst is ze met spoed geopereerd door Marc onze da in Leeuwarden ,ze poepte namelijk haar darmen bijna naar buiten.
Ze is meteen open gehaald en ook bij haar bleken de darmen in de knoop te zitten ,ze had ook darminvaginatie en een scheurtje in de darmen ,onze kliniek heeft dat allemaal'' hersteld'' ,ze is 2 dagen bij Marc onze dierenarts thuis gebleven en mocht toen alweer naar huis ,Macey poepte na de operatie na 14 weken diarree meteen harde drollen.
De eerste week is kritiek ,daarna is het leed vaak geleden ,Macey woog met 14 weken 750 gram en is nu in 2 maanden 1500 gram aangekomen.
Darminvaginatie of als de darmen in de knoop zitten is juist wel ernstig ,als je er niet op tijd achter komt overlijd een kat doordat de darm scheurt en er dus ontlasting in de buik kan komen.

Wij hebben het geluk gehad een sterk kitten te hebben gehad wat 14 weken lang heeft geknokt,was heel veel ellende maar ik ben blij dta ik haar nog heb.

Ze was eigenlijk verkocht maar de koop heb ik terug gedraaid ,wij hebben teveel meegemaakt met haar en ze blijft dus lekker bij ons.
Ik hoop dus ook dat Teddy snel opknapt en hij nu niet een scheurtje in de darmen heeft zitten.
Trouwens ze hoeven niet aan speciaal voer ,macey eet alles en is nu zo gezond als een vis.
Gesloten