Bloed bij ontlasting of overgeven

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
NalaDeHuiskat
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 feb 2019 11:42

Bloed bij ontlasting of overgeven

Bericht door NalaDeHuiskat »

Hallo,
Mijn poesje Nala (6 maanden)(Siberische)heeft voor wat ik begrijp een voedsel intelorantie, maar ik weet niet zo goed wat ik nu moet doen. Hopelijk kunnen jullie mij tips geven na het hele verhaal te lezen hieronder!
Toen mijn vriend en ik Nala kregen hebben we haar kort op whiskas gehad, maar hierbij stonk haar poep vrij erg dus besloten we over te stappen op Applaws. Dit was in eerste geval perfect, want haar haar voelde fijner en haar poep stonk minder. Nu kwamen we er na een een paar weken achter dat er allemaal bloedvlekjes op ons bed zaten.
Daarna ben ik wat beter op de ontlasting van Nala gaan letten en wat bleek; er zat altijd bij het uiteinde fel rood bloed bij haar ontlasting (ik heb foto’s voor de liefhebbers). Daarmee natuurlijk meteen naar de dierenarts gegaan, bleek ze lichte koorts (39.4) te hebben en er zat ook bloed op zijn thermometer. Dus naar huis gegaan met Antibiotica voor 6 dagen.
Helaas, maar dit maakte geen verschil voor het bloed bij haar ontlasting. Dus weer terug gegaan naar de DA. Deze keer adviseerde hij om haar op een gekookt kipfilet diet te zetten. Nala heeft daarna 3 weken alleen maar gekookte kipfilet gekregen en dit was perfect. Geen bloed meer, haar vacht voelde heerlijk en ze kreeg nog meer energie.
Nu is het wel zo dat Nala ongeveer voor 10 euro (als niet meer onderhand) aan kip eet per week. Dit is vrij duur, dus gingen we weer terug naar DA. Hij adviseerde ons eerst nog weekje applaws en als dat niet lukte weer kip (voor minimaal 3 dagen) en dan RC hypoallergenic. Met applaws helaas meteen weer bloed bij haar ontlasting, dus overgestapt naar RC hypo. Nu heeft ze dit een een week gekregen en elke ochtend gaf ze over, het was geel en er zat geen haarbal bij, maar geen bloed bij ontlasting. DA weer gebeld en die adviseerde weer 3 dagen kip en dan nog keer proberen. Tijdens de kip stopte het overgeven meteen.
Daarna weer hypo (sinds deze week) en ze heeft elke dag overgegeven tot nu toe. Ik ben zelf dus een beetje ten einde raad en hoor graag of iemand hier ook last van had met zijn kat en wat diegene deed of andere adviezen. Ik hou al zoveel van Nala en ik wil niet dat ze pijn heeft o.i.d.
Alvast bedankt,
Amy en Nala
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Bloed bij ontlasting of overgeven

Bericht door Rik »

Grrr, waarom geeft zo'n DA toch altijd gelijk antibiotica mee wanneer er geen indicatie is (geen bacterie) :( (kun jij niets aan doen hoor)

Er zit dus iets in Applaws waar ze niet zo goed tegen kan. En hypo is al helemaal erg qua ingrediënten (goed om te elimineren maar niet als permanent voer). Ik neem aan dat je het hier hebt over brokjes. In brokjes zitten heel veel extra stoffen omdat ze er een brok van moeten kunnen maken.

Als ze het goed deed op kip, dan zou ik eens kijken of KVV een alternatief is. Veel goedkoper dan kip maar wel gewoon natuurlijk voer (en natvoer waardoor ze ook genoeg vocht binnen krijgt. Je zou even bij Welkoop kunnen kijken naar BARFmenu of in een andere goede dierenwinkel waar ze ook KVV voor katten verkopen. Als ze het daar goed op blijft doen zou je de KVV op een gegeven moment ook online kunnen bestellen (wat handiger met grotere hoeveelheden).

De ontlasting op KVV zal ook veel kleiner en vaster zijn (kleine keutels), omdat ze het verse vlees eigenlijk grotendeels door het lichaam opgenomen wordt.

Wat is KVV.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
luigifort
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 mar 2019 23:57

Re: Bloed bij ontlasting of overgeven

Bericht door luigifort »

De poep en urine stinkt minder, omdat er yucca aan toegevoegd is. Dat zorgt ervoor dat het minder ruikt. Dat is een probleem voor katten die niet zulke goede darmen hebben. Het zorgt voor scheurtjes in de slijmvliezen, ook de darmslijmvliezen dus. Bij een voedselallergie/intolerantie zijn de darmen ook niet in beste doen, yucca maakt dat dus alleen maar erger. Ik heb zelf ook 2 probleemkatten in die hoek. De voeren met yucca die wij geprobeerd hebben werkten allemaal averechts. Zwarte ontlasting (bloedingen dus in het maag/darmkanaal). Vandaar ook het overgeven. Het is iets van de moderne tijd om yucca in voer te stoppen, zelfs voor de betere merken. Het zit dan ook in heel veel soorten voer tegenwoordig, ik vind dat persoonlijk erg jammer. Gezonde katten zullen er misschien geen of minder problemen mee hebben, maar katten die al iets mankeren dus wel.
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Bloed bij ontlasting of overgeven

Bericht door Sansan »

Puur gekookt kipfilet als voer is levensgevaarlijk :/ hier zou ik onmiddellijk mee stoppen. Je kookt de taurine er volledig uit en er zitten nauwelijks voedingstoffen in.

Misschien kun je een goede kvv kip proberen, rauw, zonder toevoegingen. Oa kivo en haaksbarf zijn dat.

Ook kun je “kale” brokken of natvoer gaan zoeken met enkel kip. Op zooplus ga je dat natvoer zeker vinden. Deze kip brokken zou je kunnen proberen; https://www.cats-country.de/de/natural- ... vorite-2kg
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Bloed bij ontlasting of overgeven

Bericht door Sansan »

Deze is ook nog relatief kaal met kip
https://www.cats-country.de/de/katzen1/ ... e-2kg-huhn
Plaats reactie