Nierfalen

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gesloten
Petras
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 aug 2005 21:25
Locatie: Leiden

Nierfalen

Bericht door Petras »

Hallo allemaal,

Wij hebben nog geen twee weken een zwerfkat in huis genomen, die op nierdieet staat. Ik heb haar vanochtend naar de dierenarts gebracht voor een check up en wat blijkt: ze heeft last van ernstig nierfalen. Dat betekent dus dat er niks aan te doen is, verlenging van leven kan, maar inslapen ook. Wat een verschrikkelijke beslissing. En ze is zo lief! Wij willen haar met alle liefde laten behandelen, maar de dierenarts kan geen garanties geven hoelang ze dan nog (met goede kwaliteit) leeft. Wat moeten we doen??
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Hallo Petra,

Wat erg! Een kat met nierfalen heeft weinig kans; hij zal zichzelf vergiftigen en daar uiteindelijk aan overlijden. Ik heb twee katten met nierfalen moeten laten inslapen; mijn liefste katje Beau heb ik nog een aantal weken bij me gehouden, maar het werd echt akelig voor hem. Je zag hem aftakelen en moe en flauw worden, dus toen heb ik er toch voor gekozen hem uit zijn lijden te laten verlossen.

Het is denk ik belangrijk dat je kijkt naar wat nog katwaardig is. Als je het dier goed kent, weet je wanneer het moment daar is, maar als je het kort kent, zul je goed naar de blik en het gedrag moeten kijken. Als het dier erg treurig gaat kijken en bijna niets meer doet, zou ik kiezen voor euthanasie.

Veel sterkte en geef hem nog maar heel veel liefde mee voor op de regenboog.
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Wij hadden het met onze hond, maar het is verder het zelfde beeld.

Wij hebben het volgende gedaan en beviel ons opzich goed.
We hebben haar eerst op het speciale voer gehad, maar toen ze dat niet meer wilde hebben we haar gewoon gegeven wat ze wel wilde. Dood gaat ze toch, dus waarom nog zeuren over het voer. Wij wilden haar laatste weken/maanden zo prettig mogelijk maken.

Verder hebben wij steeds gekeken hoe het met haar ging. Ondanks haar falen van meer dan 80% heeft ze het nog 5 maanden vol gehouden. Op het laatst werd ze echt mager. Toen ze pijn kreeg doordat ze doorlig plekken kreeg en ook niet meer kon lopen hebben we besloten dat ze mocht inslapen.

Wij hebben dus heel erg naar haar gekeken, zolang zij nog goed leek, nog lol had en haar nieuwsgierigheid nog had gunden wij haar het leven nog. Toen de pijn de overhand nam was dat voor ons het teken om haar te laten gaan.

Het is heel moeilijk en pijnlijk voor je zelf om dit te zien. Dus ik wens je heel erg veel succes en kracht in deze periode!!
Geniet vooral nog even van de mooie dingen en probeer die te onthouden, niet het lijden.
Liefs Lotte
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Petras
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 aug 2005 21:25
Locatie: Leiden

Bericht door Petras »

Hallo Emma en Lotte,

Wat fijn dat jullie zo meeleven. Wij hebben Rosa gisteren in laten slapen. Wij kenden haar te kort om te weten of ze pijn had of niet en de dierenarts kon ons geen enkele garantie geven na behandeling. Ze was er heel erg slecht aan toe. Wij zijn hier enorm van geschrokken want wij hebben nog nooit een dier in moeten laten slapen. Verschrikkelijk! Verder hebben wij haar geadopteerd via een Stichting en wisten dat ze een nierdieet volgde. Wat wij echter niet wisten was dat ze er zo slecht aan toe was toen ze bij ons kwam. Dat was ons niet verteld en dat nemen wij de stichting erg kwalijk. Nu hebben wij haar leven en dat van onze katers nog twee weken helemaal overhoop gehaald en heeft ze niet eens de kans kunnen krijgen te wennen...
Gelukkig is ze nu ergens waar ze geen pijn meer voelt. Ondanks dat ze zo kort bij ons was zullen wij haar nooit meer vergeten.
Liefs, Petra
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Dat had die stichting wel moeten weten, Petra. Dit is voor jullie traumatisch, en jullie eigen katten zijn natuurlijk ook in de war door de nieuwkomer die ook nog eens ziek was.

Ik vind het voor Rosa fijn dat jullie dit besluit hebben genomen. Het is altijd naar om zelf te moeten beslissen over leven en sterven van je kat, maar in dit geval lijkt het me de juiste keuze.
Rosa is nu op de regenboog, en ze heeft dankzij jullie dan toch nog liefdevolle handen en zorg om zich heen gehad voordat ze overleed.

Veel sterkte met het verwerken van dit alles.
Gebruikersavatar
ilsebrons
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 06 aug 2005 23:52
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Bericht door ilsebrons »

Petras, ik vind dit heel erg naar voor jullie en je katten. Gelukkig heeft Rosa nog wel geweten hoe het is om in een liefdevol huis te wonen. Het is altijd moeilijk om zo'n beslissing te moeten nemen en ik wens jullie heel veel sterkte de komende tijd. Ik denk dat Rosa jullie heel erg dankbaar is voor de liefde die jullie haar nog gegeven hebben !
Groetjes van Ilse en kopjes van Buddy en Roxy !
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Petra,
wat naar dat voor jullie dat het allemaal zo gelopen is!!
Het was in ieder geval fijn voor Rosa dat ze omringt door liefde heeft mogen sterven.
Sterkte in ieder geval!!
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
Rebbe
Poema
Poema
Berichten: 218
Lid geworden op: 25 feb 2005 17:44
Locatie: Brabant

Bericht door Rebbe »

Hoi Petra,

Wil je graag sterkte wensen en je graag meegeven dat dit ws de beste beslissing is geweest. Ook onze poes Zippy is doodgegaan aan ernstig nierfalen. Het is een langdurig proces zijn waarbij ze steeds verder aftakelen en dat is heel erg om mee te maken. Onze poes heeft even een opleving gehad toen ze werd gespoeld maar dit was van korte tijd en uiteindelijk heeft haar hart het opgegeven.

Als ik je berichtje zo lees dan denk ik dat je de goede beslissing hebt gemaakt want dit ziekteproces is echt voortslepend en dus ook erg traumatisch voor de kat.

Heel veel sterkte!

Groetjes Renate
Gebruikersavatar
eeke
Lynx
Lynx
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 jul 2005 20:30
Locatie: leeuwarden

Bericht door eeke »

hey wat zijn de symptomen hiervan???
groetjes eeke
ik heb 3 grote liefde,s... mijn kater loeky, poes lara, en mijn friese merrie eeke
Gesloten