Bloed in urine --> blaasontsteking

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
Piekje
Lynx
Lynx
Berichten: 159
Lid geworden op: 05 dec 2004 23:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Piekje »

Hallo, ik ben gisteren met Spencer naar de dierenarts geweest. Ik vertrouwde het niet en weet zelf hoe naar blaasontsteking kan zijn. We hebben zijn urine opgevangen in een lege kattenbak, al waren het maar enkele druppeltjes. Hij bleek inderdaad een blaasontsteking te hebben. Hij kreeg twee spuitjes. Een met antibiotica en een met pijnstiller. Verder hebben we tabletjes mee. Amoxicilline 50 gr voor 10 dagen. Ik meende dat dit een pijnstiller is.

Hij had gelukkig geen blaasgruis. Ander positief feit is dat Spencer is afgevallen. hij woog 6.0 toen hij een maand en twee maanden was. Dat was in dec.. En nu woog hij 5.4 kilo. Netjes dus. Het enige wat we hebben gedaan is kittenvoer opgemaakt en nu voer voor een volwassen kat en een hoeveelheid voor een kat van 4 a5 kilo geven. En hij heeft hier genoeg aan, heeft geen vreselijke honger. En we spelen wat meer met hem!

Ik heb nog wel een vraagje over het water drinken. Spencer drinkt weinig uit het drinkbakje. Op dit moment pas ik op twee poezen van een half jaar en die hebben elke dag de beide drinkbakjes leeg. Of ze ze omgegooid hebben weet ik niet, maar volgens mij niet. Zo'n fontein-iets is misschien wel een idee. Kunnen ze die ook omschoppen? Heeft Spencer nl een handje van.. En hoeveel drinken jullie katten, in hoeverre je dat kan meten?
Liefs Piekje
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Nou goed dat je er zo snel bij bent en dat hij afgevallen is, is helemaal positief aangezien ze bij overgewicht sneller last van blaasgruis hebben.
Mijn katten drinken niet uit gewone drinkbakjes dus had ik altijd al glazen bakjes voor ze staan.
Maar omdat Quinto dus wel blaasgruis gehad heeft en meer moest drinken heb ik toen een waterbol aangeschaft. Omdat we 5 katten hebben is het lastig om te zien hoeveel ze precies drinken maar ik zie ze in ieder geval wel vaker drinken. Die bol krijgen ze hier met geen mogelijkheid om en dat terwijl het toch een stelletje slopers zijn hier :grin:
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Piekje
Lynx
Lynx
Berichten: 159
Lid geworden op: 05 dec 2004 23:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Piekje »

Hmm, we zijn dinsdag met Spencer naar de dierenarts geweest en het ging een paar dagen goed, maar gisteravond en vandaag gaat hij weer erg vaak naar de wc... Ben ik niet blij mee! Heb nu de kap van de kattenbak, zodat ik kan zien wat hij doet. Hij zit erg lang, en wanneer ik kijk liggen er maar een paar drupjes.

Die amoxicilline is trouwens antibiotica. Verkeerd begrepen. Een kuurtje van 10 dagen. Vandaag is dag5. Ik doe al steeds water bij zijn brokjes. Iemand nog tips. Hoe lang kan ik dit aankijken. Aangezien gruis erg gevaarlijk kan zijn. Hij verder wel heel fit trouwens....
Liefs Piekje
Gebruikersavatar
Piekje
Lynx
Lynx
Berichten: 159
Lid geworden op: 05 dec 2004 23:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Piekje »

Hij heeft vanmorgen ook een beetje overgegeven en vond wat zachte poep. Heel fit is dus niet helemaal waar. Maar ik had zelf het idee dat dit kwam door het natvoer wat ik gisteravond gegeven had. Krijgt hij bijna nooit vandaar.
Liefs Piekje
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Dat laatste lijkt mij ook, Piekje. Bovendien kunnen ze zachtere poep van de amox krijgen.
Hier zijn ze kampioen waterbakken omgooien, maar de bol gaat ook hier niet om. Bovendien lokt stromend water vaak meer.
Ik kan het je zeker aanraden!
Gebruikersavatar
indigo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 dec 2005 22:24
Locatie: Rotterdam

Bericht door indigo »

hoooi

zoey heeft nu dus blaasgruis

hij heeft nu speciaal dieet voer gekregen en daar moet het wat beter mee gaan
:roll: :???:

ik moet er geduld mee hebben

maar hij zit nog steeds overal te plassen en dan heb ik het echt over echt zittend plassen,meestal betrap ik hem erop

hij krijgt dan een grootte mond en houd er dan ook gelijk mee op

hij drinkt ook onwijs veel

maak mij echt zorgen

voor de rest ziet hij er niet ziek uit ofzow,en hij speelt gewoon en rent door de kamers heen samen met doerak en s'nacht ligt hij helemaal bij mij op mn kussen

dus ik merk niet echt dat ie pijn heeft ofzo

echt vaag

indigo
zoey en doerak zijn cool
Gebruikersavatar
Piekje
Lynx
Lynx
Berichten: 159
Lid geworden op: 05 dec 2004 23:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Piekje »

Hier inmiddels hetzelfde verhaal! Gister weer wat urine laten testen en dit keer vonden ze wel blaasgruis.... Helaas. Het vage vind ik dat er geen medicijnen voor zijn, aangezien het best gevaarlijk kan zijn. De dierenartsassistent had het over speciaal voer en over een pasta die je bij het gewone eten kan doen. Kun je dit ook bij de dierenspeciaalzaak kopen, zodat het wat minder duur is?
Liefs Piekje
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Dat speciale voer corrigeert de zuurgraad en helaas kan je dat voer alleen bij de dierenarts krijgen en dat is inderdaad een stuk duurder dan gewoon voer. Maar bij Quinto heeft het voer in combinatie met een antibioticakuur wel geholpen gelukkig. Daarnaast ben ik colloidaal zilverwater gaan gebruiken om nieuwe terugvallen te voorkomen. Dit kan je bijvoorbeeld online bestellen en als je ziet dat je kat weer regelmatig naar de bak gaat doe je een paar druppels per dag over het voer. Bij Quinto werkt dit erg goed.
groetjes Sharon
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

maar hij zit nog steeds overal te plassen en dan heb ik het echt over echt zittend plassen,meestal betrap ik hem erop
hij krijgt dan een grootte mond en houd er dan ook gelijk mee op

hij drinkt ook onwijs veel
Indigo, je moet hem niet straffen hoor, hij kan er niets aan doen, want de aandrang is kennelijk heel groot en dan kan hij gewoon de bak niet halen. Zet eventueel tijdelijk wat meer bakken neer, dat kunnen gewone afwasteiltjes met een laagje grit zijn.

Dat hij erg veel drink, vind ik typisch en niet helemaal passen bij blaasgruis, maar meer bij suikerziekte :ethink:
Is de blaasgruis met zekerheid geconstateerd? En is er nog op andere dingen gecontroleerd, door bijvoorbeeld bloedonderzoek of is alleen de urine nagekeken?

Piekje, die pasta, welke is dat? Dat ken ik niet, wel het voer wat zoals Shaz zegt, inderdaad schreeuwend duur is :???:
Gebruikersavatar
Piekje
Lynx
Lynx
Berichten: 159
Lid geworden op: 05 dec 2004 23:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Piekje »

Emma, ik heb geen naam voor je. Maar ze noemde naast dat voer die pasta. Mijn vriend is zostraks naar de dierenarts geweest voor het voer. En is vergeten te vragen naar de pasta...
Liefs Piekje
Gebruikersavatar
indigo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 dec 2005 22:24
Locatie: Rotterdam

Bericht door indigo »

hooi

er is alleen naar de urine gekeken en daar vonden ze blaasgruis in

ik heb het laten testen bij een dierenarts die ook homeopatie heeft gestudeerd zij doet ook acupunctuur bij dieren enzo

ik moet het nu met speciaal voer proberen lukt dat nie dan gaat ze het met bachbloesem proberen enzo

jeetje maak mij nu gelijk zorgen over zn nieren omdat ie veel drinkt

maar nogmaals hij vertoont geen zieke vertoningen,het lijkt net alsof er niks aan de hand is :roll:

hij speelt graag met zn broer doerak en rent door het hele huis heen met doerak samen

maar als ik hem zie plassen moet ik het dan maar gewoon laten gebeuren voor mn neus??

hij doet het meestal op dingen die bekleed zijn bijvoorbeeld op de deurmat of nu op het vloerkleed...

ik heb echt met hem te doen want het lijkt mij echt niet tof om zo'n pijn in je buikie te hebben

ik heb ze nu ondertussen ongeveer vier maanden uit het asiel en sinds het asiel loopt ie nog zo te tobben echt zielig

maarja ik ga er echt alles aan doen om hem beter te maken :roll:

want geef onwijjjjjjjjjjjjjjjjjs veel om hun allebei en wil ze voor geen goud weg doen...

als ik dit verhaal van zoey aan veel mensen vertel dan krijg je gelijk te horen nou ik zou ze weg doen :evil:

echt erug vind ik dat om te horen,NO WAY dat ik dat over mn hart kan verkrijgen

er bestaan schoonmaakmiddelen en geurverdrijvers en ooit moet het toch weer beter met hem gaan toch????

indigo

heeft er hier misschien iemand een kat die dit al achter de rug heeft en er helemaal vanaf is???

zo ja hoe lang heeft dit dan geduurd???
zoey en doerak zijn cool
Gebruikersavatar
indigo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 dec 2005 22:24
Locatie: Rotterdam

Bericht door indigo »

hooi

ik heb as dinsdag een afspraak voor zoey en we gaan acupunctuur bij hem proberen,met vooral de woorden proberen :lol:

laatste keer dat we bij de dierenarts waren,kreeg hij een antibioticaprik en hij was boos op de dierenarts,met zn oren in zn nek en blazen haha(hij krabbelde niet)

die homeopathische dierenarts vermoed dat er waarschijnlijk ook iets mis is met zn rug,hij is wel op suikerziekte gecheckt en eiwitten enzo,maar er kwam blaasgruis uit....

waarschijnlijk kan ze met dat acupunctuur ook een gedeelte zijn plasprobleem weg halen :roll:

ik hoop dat het gaat lukken en wat het resultaat zal worden...

voor die tijd heb ik speciaal voer voor zn blaasgruis

ik zal jullie verder op de hoogte houden over hoe het verder gaat lopen oke

indigo
zoey en doerak zijn cool
Gebruikersavatar
Piekje
Lynx
Lynx
Berichten: 159
Lid geworden op: 05 dec 2004 23:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Piekje »

Gisteren maar weer naar de dierenarts geweest. Anti-biotica en pijnstillers waren bijna op en hij ging nog steeds vaak naar de wc voor hele kleine beetjes. Plus hij gaf steeds zijn ochtend eten over.

Dit keer vonden ze geen gruis meer dus dat is positief. Ze heeft hem gecatheteriseerd, om evt verstopping op te lossen. Uitslag waarschijnlijk geen verstopping. Voor de zekerheid stelde ze een rontgenfoto of echoscopie voor. Aangezien de echoscopist er niet was, wilde ze het wel zelf doen voor een vriendenprijsje. Dit omdat het voor haar een goede oefening zou zijn. Hiervoor moest Spencers buikje voor een stukje kaalgeschoren. Op de echo was niks te zien. En terwijl ze er mee bezig was zij ze al, deze is "on the house". Dus dat was erg fijn, scheelt flink in de kosten!

We hebben nu voor vijf dagen kuurtje mee en pijnstillers en blaasontspanners. Hopelijk heeft het even tijd nodig en is het bijna over.

Spencer hield zich echt supergoed. Gaf zich er helemaal aan over. Ook uit angst, hoor. Maar hij heeft niet geblazen, niet gekrabt, helemaal niks. De dierenarts was helemaal verliefd op hem en leefde helemaal mee, wat altijd leuk is om te merken.

Indigo, hoop voor jou dat Zoey snel opknapt. Ben wel benieuwd naar je ervaring met accupunctuur..
Liefs Piekje
Gebruikersavatar
Rebbe
Poema
Poema
Berichten: 218
Lid geworden op: 25 feb 2005 17:44
Locatie: Brabant

Bericht door Rebbe »

Heb net de medicijnen erbij gepakt..misschien hebben jullie er wat aan..

Ons Guusje heeft ook geregeld last van blaasontsteking en dan wordt er ook wat gruis in haar urine gevonden. Ze moet echt persen bij het plassen en er komen maar een paar druppels bloed uit.

Zelf ben ik geen voorstander van AB en mijn dierenarts gelukkig ook niet. Wanneer het euvel zich voordoet geef ik haar 3 maal daags een halve tablet Dridase (2,5 mg) Het ontspant de blaas waardoor het plassen makkelijker gaat. Na ongeveer drie tot vier dagen is het probleem verholpen en wanneer we beginnen met de medicijnen zien we ook echt gelijk een opluchting bij Guus. Het persen neemt direct af.

Misschien iets om met je DA te overleggen

Groetjes Renate
Gebruikersavatar
Piekje
Lynx
Lynx
Berichten: 159
Lid geworden op: 05 dec 2004 23:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Piekje »

Wij hebben nu ook blaasontspanner meegekregen. Die van ons heet Spasmaglucinol. Fijn te horen dat het bij jouw poes goed werkt. Heb ik weer wat hoop!
Liefs Piekje
Gesloten