Blaasgruis

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Blaasgruis

Bericht door Adriana »

hihi.. plaskijken is niet mijn hobby hoor!
gisteren is de urine van Maks door een apparaat gegaan dat heel veel meer meet dan alleen enge beesten en gruisjes.. daar had een microscoop ook niet tegenop gekund en al mijn technische vriendjes hebben hun microscopen afgedankt..
zal af en toe nog wat opvangen en kijken of het goed helder is en mooi geel.

Maks heeft weer bovenop de vitrinekast gezeten en heeft veel praatjes. voor de zekerheid krijgt hij nog een paar dagen normale dosis, totdat ik weer goeie plassen vind en hem zelf zie slobberen.
en dan voor de volgende jaarwisseling een behoorlijk sterke angstdemper want dit moet niet een jaarlijkse traditie worden.. eentje uit het volgende rijtje:
http://www.dierenkliniekkenaupark.nl/vu ... gst-katten
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Blaasgruis

Bericht door artemis »

Mooi overzichtje in dat lijstje Adriana, en dan specifiek voor vuurwerk. Ik zou wel eens zo een overzicht voor algemeen of voor andere toepassingen willen zien, bv voor een kat die zich heel hevig verzet tegen een bloedafname. Want ik moet met Pappie weer op bloedcontrole voor zijn schildklier, weet je nog?

Ik heb ervaring met Kalmivet (Acepromazine), daarvan kreeg hij een half pilletje voor ik Pappie naar Gent bracht voor de joodbehandeling. Het effect was spierverslappend en hij gedroeg zich als een dronkeman. Toch had ik er geen goed gevoel bij omdat ik duidelijk merkte dat toen het half pilletje begon te werken, hij zich merkbaar verzette en hij eigenlijk flipte op het effect want hij kroop onder de bank en onder ons bed, hij stopte zich weg. Naar het schijnt blijven ze daar heel bewust bij maar kunnen ze zich niet meer verweren (wat het artikel al een beetje aangeeft) en precies dat vind ik wel zielig. Het moet een eng gevoel zijn heel bewust de controle over jezelf te verliezen.
Dat liever niet… en uiteraard al helemaal niet om stress bij vuurwerk tegen te gaan.

Gelukkig iets minder vuurwerkgekte hier in België. En mijn oudste heeft er al helemaal geen last meer van want we hebben intussen vastgesteld dat ze doof is geworden :-(
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Blaasgruis

Bericht door Adriana »

artemis schreef:Ik zou wel eens zo een overzicht voor algemeen of voor andere toepassingen willen zien, bv voor een kat die zich heel hevig verzet tegen een bloedafname. Want ik moet met Pappie weer op bloedcontrole voor zijn schildklier, weet je nog?
hier hebben we dat probleem met Bolle en hij is een meester om zich overal tussen uit te worstelen. bovendien behoorlijk grote kater en vrij sterk.

wij hebben daarvoor een erg handige dierenarts, die niet scheert en minimaal ontsmet.
Bolle wordt toegesproken als hond in de vorm van: 'nu even meewerken Bolle! hoor je me, houd op me die fratsen' op een ernstige en vastberaden toon, terwijl ik me afzijdig houd.
dus niet pamperen, niet knuffelen, niet koesteren en beschermen.

zijn ogen afdekken met een klein hondenkapje werkt in het uiterste geval geweldig, dan is hij zo mak als een lammetje.

en het scheelt, hij is nergens van onder de indruk en loopt erna weer net zo vrolijk en enthousiast door de behandelkamer als voorheen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Blaasgruis

Bericht door artemis »

Hmmm, hier moeten wij meestal assisteren. Mijn DA werkt gewoonlijk alleen…
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Blaasgruis

Bericht door Ikey »

Adriana schreef:vandaag urine van Maks opgevangen en laten onderzoeken en
geen gruis, geen bloed, geen eiwit, goed geconcentreerd en goede pH-waarde. joepie!!

we gaan nog even door met eurologist, morgen geen onsior meer en nog wel behoorlijk spuitjedrinken (grotere spuitjes meegenomen, hihi..)

...

afgelopen week kon de urine niet worden onderzocht omdat er te veel bloed in zat. k weet dus niet of er toen bacteriën inzaten en/of gruis en weet dus ook niet of eurologist daar heeft geholpen.
de urine was niet troebel meer, mooi helder en zeer geel.
Even aan het lezen over gruis en voer ivm Diesel en kom dit berichtje van je tegen. Er was heel veel bloed in urine. Het is toch zo dat gruis de blaaswand irriteert en dat veroorzaakt bloed. Dus kun je dan niet al met zekerheid zeggen dat Maks gruis had?

En als dat zo is, kan enkel een blaasontspanner er voor zorgen dat hij alle gruis uitplast? Want speciaal voer had je niet, niet gelezen in ieder geval. En ab had je ook niet (al lost dat ook geen gruis op).

Zou je dan niet voorzichtig kunnen zeggen dat de eurologist heeft gewerkt?
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Blaasgruis

Bericht door artemis »

Er was heel veel bloed in urine. Het is toch zo dat gruis de blaaswand irriteert en dat veroorzaakt bloed. Dus kun je dan niet al met zekerheid zeggen dat Maks gruis had?
Hoi, ik ben wel Adriana niet ;-)

Nee, omdat een blaasontsteking zonder gruis ook wel bloed in de urine kan veroorzaken.
Heb dat meegemaakt met mijn vroegere poes Miep.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Blaasgruis

Bericht door Adriana »

k denk dat Maks geen gruis had maar een vuurwerkstress-blaasontsteking en ik vermoed non-bacterieel.
kan ook zijn van het ophouden en niet voldoende durven drinken.
en het kan ook nog een combi zijn met RC exigent.

jammer was dat het de eerste keer niet meetbaar was. en ik ben er nog niet uit of je niet toch kristallen kunt zien, ook al zit er veel bloed in.. maar daar kom ik nooit meer achter.

van mijn eigen blaasontstekingen weet ik dat de urine rood is bij non bacterieel en troebel en het doet verschrikkelijk pijn, ik vind het een rotkwaal.
sinds ik eurologist in huis heb, heb ik geen blaasonsteking meer gehad, dus heb ik het niet op mezelf kunnen testen.
Maks was met vier dagen en wat onsior, blaasontspanner 2 x per etmaal en normale dosis eurologist schoon. geen bloed, goede plassen, geen beesten, goeie pH-waarde, geen eiwitten, SG (soortelijk gewicht?) ook prima. kortom niks meer aan de hand.

de voorzichtige conclusie die ik trek is dat er in eurologist een pijnstiller zit en dat het goed werkt bij non-bacteriële blaasontsteking.
hoe het scoort op blaasgruis weet ik niet en 4 dagen lijkt me vrij kort voor een gruisloos resultaat.
kan me niet voorstellen dat Maks gruis had want hij eet voornamelijk Hill's nature's best en Almo holistic (en heel erg weinig natvoer en geen vleesjes bah/bah!).
beide soorten brokjes (hihi.. ik tik b r o k s aan elkaar en kattenforum maakt daar automatisch brokjes van..) geven goeie pH-waarde (bij alle drie).

mittenslief was enthousiast maar ik moet ff nakijken of zij er gruis mee heeft opgelost.
bij de klantenervaringen kom je wel gruiskatzels tegen en soms moet een wat hogere dosis worden aangehouden.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Blaasgruis

Bericht door margali »

Als er veel bloed in de urine zit kun je inderdaad geen sediment zien.

En nog even in het algemeen over wat er wel en niet te zien is:
als er microscopisch onderzoek gedaan wordt op kristallen, dan zul je struvieten meestal wel zien, maar oxalaat vaak niet. Als blaasproblemen zich herhalen dan zou ik direkt een röntgenfoto en/of echo laten maken om te controleren of er misschien grotere (oxalaat)stenen in zitten. De pH zal ook een indicatie geven.
Mijn Ben had Idiopathische Hypercalcaemie, en daardoor oxalaatstenen in z'n blaas. Die werden operatief weggehaald, maar ze kwamen weer terug. Blaas vol steentjes maar z'n urine was altijd brandschoon met een pH tussen 5.5 en 6.5.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Blaasgruis

Bericht door Adriana »

Adriana schreef:..van mijn eigen blaasontstekingen weet ik dat de urine rood is bij non bacterieel en troebel en het doet verschrikkelijk pijn, ik vind het een rotkwaal.
sinds ik eurologist in huis heb, heb ik geen blaasonsteking meer gehad, dus heb ik het niet op mezelf kunnen testen.
:-( laas, :-( laas moet ik nu eurologist op mezelf testen want ja en inderdaad.....
in combi met een sloot pepermuntthee (dat ontzuurt) en ben benieuwd..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Blaasgruis

Bericht door castratenkoor »

Jammer Adriana. Hopelijk is het snel over!
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Blaasgruis

Bericht door Dinky »

Hopelijk slaat het bij jou ook snel aan Adriana! Beterschap
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Blaasgruis

Bericht door Ms Maaike »

He wat vervelend... Beterschap!
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Blaasgruis

Bericht door Adriana »

heb net een zooplus-bestelling binnen met klein pakje Sanabelle Urinary...
in combi met eurologist voor de lekkere crunch?
halve bonk eurologist ingenomen, straks andere helft..

gelukkig gisteren nog wat besjes bij ah gescoord, ga die pletten met wat suiker en vit c voor een extra shot oppep/gezondheid..
k heb furabid achter de hand maar als het met eurologist ook lukt, dan liever geen ab..
en nee, mag niet en ja, moet met plas naar de ha en nee, ik ben niet zwanger en gedoe...
dus maar even op die manier en zelf diagnose gesteld en ach, na de zoveelste is dat ook niet zo moeilijk..

en nee, katzels hebben nergens last van en sjezen heen+weer het balkon op en joepie!
zon en geen laagvliegende brommende heli's meer..

danks voor jullie goeie wensen en ga ervan uit dat het helpt hihi! (aanval meligheid dreigt.....)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Blaasgruis

Bericht door Ikey »

Beterschap, hopelijk werkt het bij jou net zo goed als bij de katten!
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Blaasgruis

Bericht door Adriana »

het werkt zeker weten. de ontsteking bouwt niet verder op en het voelt rustig.
er zit ook voor mensen een werkzame pijnstiller (analgos..?) in en ik ben nu aan de derde bonk..
combineer dat wel met vit c en sloten pepermuntthee (en geen verzurend spul zoals koffie of rest van mijn lijstje).
ken de oorzaak en non bacterieel en altijd hoop gedoe bij ha, die beesten in die plas wil zien..
het vervelende gevoel in mijn hoofd bij het slikken van antibiotica heb ik hier niet en ik was bang voor een migraine en dat is ook niet gebeurd.

dus wat mij betreft wordt eurologist eerste lijnsmiddel in het gevecht tegen blaasontsteking en ik blijf het nog een paar dagen slikken voor alle zekerheid.... (reden voor een voorzichtig joepie..!)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie