Blaasgruis

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Blaasgruis

Bericht door Dinky »

Ben erg benieuwd hoe het zal gaan bevallen Adriana. Zelf had ik toen wel te maken met gruis en meestal wordt dat gedeelte opgelost met speciaal voer, daarom denk ik (nog) geen klantervaringen hier op het forum met urologist ;)
Maar het zal voor mij ook zeker een optie zijn. Toen ik met gruis te maken had kende ik het forum nog niet en heb ik dus wel novacam gegeven. Nu zou ik dat niet weer doen en alternatief zoeken en urologist is zo'n alternatief ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Blaasgruis

Bericht door Adriana »

krijgt onsior in de post en overleg ging plezierig.

er blijkt een uitgebreid onderzoek onlangs gedaan te zijn (wie, waar, wanneer, hoe?) en daaruit blijkt dat metacam geen nierschade veroorzaakt...
gelijk de link daarvan gevraagd, maar was nog even niet voorhanden..

vreemd want het gaat om hetzelfde stofje meloxicam.. dus intussen zelf dan maar op zoek naar het betreffende recente onderzoek.
en dan wordt daarmee ook het probleem opgelost dat onder driekwart functieverlies nierschade niet is te meten, of niet dus...
en voorlopig is de bijsluiter met contraindicatie (= niet geven aan) nierfaalkatzels ook nog niet bijgewerkt.. dus ra ra ra..
ga de importeur maar mailen, kom ik denk ik bij marjanr terecht die daar toen werkte.. hihi..

heb intussen hele riedel zoekresultaten op 'meloxicam clinical trials renal failure cats' en wat opvalt is de conclusie geen waarneembare schade bij de toepassing bij artrose/reuma in kabouterdosis, maar dat wisten we al. (kabouterdosis = 0,02 mg/kg bij de combi met chronisch nierfalen (CKD) zoals in onderstaand artikel wordt gesteld)

alinea uit onderstaand artikel
These results suggest that a long-term maintenance dose of 0.02 mg/kg of meloxicam can be safely administered to cats older than 7 years even if they have CKD, provided their overall clinical status is stable. Long-term meloxicam therapy may slow the progression of renal disease in some cats suffering from both CKD and DJD. Prospective studies are required to confirm these findings.

http://www.petmd.com/blogs/fullyvetted/ ... saFvCjUd8A
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Blaasgruis

Bericht door Kattebeest »

Misschien een hele rare tip wat betreft microscoop:
Tijd terug (weet niet of dat nog zo is) kon je microscopen en binoculairs lenen/huren bij een plaatselijke natuur- en milieueducatie centrum.

Nu een beetje haast, maar na 12.30 uur alle tijd om te google-en. Moet er ook even inkomen, al een tijdje weer uit dat wereldje weg.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Blaasgruis

Bericht door ayla »

Arme maks, we weten hoe het is.
Hier 2 blaasgruisklxnten en ben erg benieuwd naar Ervaring met urologist.
Eerste keer gruis bij ons ontstaan na stress oud en nieuw, te weinig gedronken en geplast gaf klachten. Helaas hier een chronisch verhaal bij de broertjes maar geen pijn. Onderzoeken laten helaas niet zien waardoor het blijft. Ondertussen al bijna jaar zoet...
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Blaasgruis

Bericht door Kattebeest »

De zoektocht naar binoculairs of microscopen (lenen of huren) wil niet zo lukken. Bij natuur- en milieucentrum De Papaver in Delft zijn leskisten te leen/huur met maar liefst 5 microscopen en binoculairs klik hier voor de inhoud van de leskist. Ander nadeel is dat je alleen kunt lenen/huren voor een schoolproject.

NME projecten in Den Haag worden vooral door de gemeente georganiseerd met vaste projecten en leskisten, daar geen microscopen of binoculairs kunnen vinden. Er is wel een IVN in Den Haag waar ze ook natuurgidsencursussen geven dus hoogstwaarschijnlijk daar wel micro's en bino's. Hier de pagina met doorverwijzing naar o.a. de cursus.

Aanschaffen kan natuurlijk ook maar wel prijzig en hopelijk niet al te vaak hoeven gebruiken... Hier een link naar de pagina van Stichting Veldwerk Nederland met stereomicroscopen (=binoculair). Materiaal voor schoolprojecten is meestal niet zo heel duur. Vraag is of het voldoende vergroot en er zit helaas ook geen mogelijkheid op om een foto te maken. Kosten van dekglaasjes zo'n 2 euro.

Zie net dat de link naar De Papaver niet doet wat ik wil. Hieronder de inhoud van de leskist:
Microscopie
Leverancier Gemeente Delft/ CNME De Papaver
Type Leskist
Omschrijving De kist bestaat uit 3 onderdelen:
1. aanrommelen met lenzen om bekend te raken met vergrotingen en eigenschappen van licht
2. werken met microscopen & binoculairs; hoe ziet bv.een veer of een ui er uitvergroot uit
3. microscopen in het dagelijks leven; gebruik door een rechercheur.

Niveau primair onderwijs, voortgezet onderwijs, 10 t/m 14 jaar
Inhoud 5 binoculairs / 5 microscopen / opdrachtkaarten / materiaal ter ondersteuning van proefjes.

Uitvoering door leerkracht
Tijdsinvestering 1-6 lesuren

Opmerkingen Los erbij: 5 binoculairs + 5 microscopen
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Blaasgruis

Bericht door artemis »

Welkom in de club Adriana.

Toen bij Pappie 10 jaar geleden struviet en blaasontsteking werd vastgesteld heeft die enkel antibiotica en s/d gekregen en hij is mooi genezen en nooit hervallen. Wel zit hij nog steeds op gruisvoorkomend.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Blaasgruis

Bericht door Adriana »

Maks loopt weer beetje rond en ik krijg kopjes van hem. nog wel erg moe dus heel rustig..
hij zal minder pijn hebben en ik zal vanmorgen proberen urine van hem op te vangen om te zien of het al minder troebel en geler is.
vriendjes gevraagd over microscoop of sterke loupe .. dank je wel Nancy voor al je uitzoekwerk :smile:

uiteindelijk niet erg gelukkig met manier van behandelen:
metacam en blaasontspanner en meer laten drinken en over week terugkomen om te zien of er bacteriën en/of blaasgruis in de urine zitten...........
maar met een ontstekingsremmer en blaasontspanner vernietig je geen eventuele bacteriën, gruis wordt hooguit makkelijker uitgeplast.
en je hebt toch ook een pijnstiller nodig, dus een alternatief als je geen metacam wilt..

dus zelf maar aan de slag..
+een zo ziek dier eet en drinkt nauwelijks, dus spuitjedrinken
+heb voer radicaal veranderd, geen RC exigent meer en 100% terug naar 'oude' voer (Happy Cat nierdieet, Hills nature's best, Almo holistic kip).
+geen vuurwerkstress meer
+supermarkten afgegraasd en lawine blikjes gourmet en zo meegenomen om te zien of ik Maks aan natvoer krijg en zowaar... gourmet met zalm!
+eurologist naast de blaasontspanner om die eventuele bacteriën en eventueel gruis te lijf te gaan, daar wil ik geen week mee wachten.. :shock: :-(
+pijnstilling: voor een deel uit eurologist (zal wel analgosachtig zijn) en deels onsior..
+twee kattenbakken met 100% oud merk korrels (was aan het wisselen van bak en grit..)

onderling geen stress want band met Enzo en Bolle is prima, maar missch toch wel van vuurwerk en wisselen grit en kattenbakken..
en hihi.. blaasgruis is een redelijk nieuwe kwaal hier..

(nog even gekeken maar op de site staat echt eurologist terwijl je urologist zou verwachten..)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Blaasgruis

Bericht door Adriana »

vandaag urine van Maks opgevangen en laten onderzoeken en
geen gruis, geen bloed, geen eiwit, goed geconcentreerd en goede pH-waarde. joepie!!

we gaan nog even door met eurologist, morgen geen onsior meer en nog wel behoorlijk spuitjedrinken (grotere spuitjes meegenomen, hihi..)

in theorie is Maks dus redelijk in orde, maar hij moet dat zelf ook vinden..
Maks is met voorsprong onze drama queen, aandachtsjunk en de zieligste van het noordelijk halfrond.
ruilen met Streep, Maks?

afgelopen week kon de urine niet worden onderzocht omdat er te veel bloed in zat. k weet dus niet of er toen bacteriën inzaten en/of gruis en weet dus ook niet of eurologist daar heeft geholpen.
de urine was niet troebel meer, mooi helder en zeer geel.

heb nog wel het gevoel dat hij nauwelijks durft te plassen dus dat is nog een aandachtspunt.
en aantekeningen gemaakt voor volgende jaarwisseling, daar zal een stevig kalmeringsmiddel in moeten..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Blaasgruis

Bericht door Cerna »

Fijn dat het beter gaat met Maks. Nu nog weer goed zien te krijgen tussen zijn oren!

Heb de link gelezen over Meloxicam. Interessant. Mocht je de andere link krijgen van de betreffende dierenarts, graag hier posten.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Blaasgruis

Bericht door Dinky »

Wat fijn dat er geen bloed meer in zat en het met Maks ook alweer stuk beter gaat :)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Blaasgruis

Bericht door artemis »

Dat is al heel hoopvol!
En nu ook geen bacteriën?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Blaasgruis

Bericht door castratenkoor »

Wat fijn dat de urine goed was!
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Blaasgruis

Bericht door Ilone »

Wt een getob met die beestjes he...
Fijn dat de urine goed is!
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Blaasgruis

Bericht door Adriana »

artemis schreef:En nu ook geen bacteriën?
nee, helemaal schoon!

wel problemen gehad met het geven van eurologist. dat is vrij veel, droog en heeft een vrij sterke, niet onaangename vind ik, geur. Maks was er niet dol op.
een stuk eurologist plakt erg makkelijk aan de binnenkant van de wangzak omdat het vocht aantrekt en geen coating meer heeft, omdat het is doorgeknipt.
het viel dus niet mee om dat naar binnen te krijgen.
uiteindelijk heb ik de juiste dosis vergruisd met een stamper en vijzel en daarmee lege capsules gevuld. die ruiken/smaken nergens naar en gaan door de vorm met een flinke klodder spuug heel makkelijk naar beneden.
Cerna schreef:Heb de link gelezen over Meloxicam. Interessant. Mocht je de andere link krijgen van de betreffende dierenarts, graag hier posten.
heb al tijden zitten zoeken maar tot dusver geen succes. ja, bij artrose in ienie-mini-hoeveelheid..
rondgevraagd bij ander groot kattennierforum (handig die forums!) maar daar ook niks bekend.
het kan ook eigenlijk niet want er zijn al zoveel bewijzen dat meloxicam forse kans geeft op nierschade en dan zou datzelfde meloxicam nu ineens hardstikke veilig zijn?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Blaasgruis

Bericht door Anne87 »

Succes ermee Adriana!
Even over je microscoop idee: Een vriend van mij heeft een poos terug heel goedkoop oude microscopen van Wageningen Universiteit over kunnen nemen. Misschien een idee om Technische Universiteit Delft, of Geneeskunde afdeling Universiteit Leiden te contacten? In Rotterdam zit ook Geneeskunde aan de universiteit. Die mensen gebruiken vast allemaal microscopen en wie weet zijn ze ze aan het vervangen?
Plaats reactie