Blaasgruis

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gast

Blaasgruis

Bericht door Gast »

Vanavond zijn we met spoed naar de DA gegaan met een van onze katten; hij kon niet plassen en had veel pijn. Hij verloor roodachtige druppeltjes en probeerde overal te plassen, terwijl hij normaal heel zindelijk is.
Niemand mocht in zijn buurt komen, dan begon hij te blazen en te grauwen. Op een gegeven moment viel hij gewoon om. Echt heel zielig.
Springen kon (en kan) hij ook niet meer.

De dokter constateerde al heel snel blaasgruis en heeft wat gruis "eruitgedrukt". Dat deed ontzettend zeer, ik stond bijna te janken snif snif. Er kwam ook wat bloed uit. Door dat propje gruis werd zijn urineleider geblokkeerd en is de boel gaan ontsteken. Hij heeft dus ontzettend veel pijn.

Bailey heeft twee spuitjes gehad tegen de pijn en de ontsteking, verder hebben we pijnstillers en antibiotica meegekregen. En een heleboel speciaal voer. Dat moet hij minstens 1 jaar eten. Alleen harde brokjes (wat ze bij ons over het algemeen krijgen) is niet goed.

Weer thuis hebben we een kattenbak in de gang gezet, zodat hij geen moeite hoeft te doen om naar de bak op zolder te gaan.
Hij zit nu heel suf en sloom in een hoekje, ik heb zo'n medelijden met hem!

Over tien dagen moeten wij zijn urine opvangen en meenemen naar de DA, om te controleren hoe het gaat.

Weet iemand wat we nog meer kunnen verwachten? Wat betekent dit voor Bailey? Blijft hij hierdoor extra kwetsbaar? Verkort het zijn levensduur of doet het afbreuk aan zijn levenskwaliteit?

Bailey wordt in november pas 2, ik dacht altijd dat blaasgruis iets voor de seniorenkatten was.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Blaasgruis komt juist heel veel voor bij katers die 1 tot 2 jaar oud zijn.
Ik heb het met Quinto ook meegemaakt:
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 23&start=0
groetjes Sharon
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Shaz schreef:Blaasgruis komt juist heel veel voor bij katers die 1 tot 2 jaar oud zijn.
Ik heb het met Quinto ook meegemaakt:
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 23&start=0
Ah senks :)

Baileys blaas zat vol, maar niet te vol. Maar wel zo, dat het pijnlijk was. Door het gruis kon hij niet meer plassen...
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Poezel schreef:
Baileys blaas zat vol, maar niet te vol. Maar wel zo, dat het pijnlijk was. Door het gruis kon hij niet meer plassen...
Ja dat moet je dus goed in de gaten houden. Maar waarschijnlijk zal het nu snel beter gaan, dat was bij Quinto tenminste wel zo.
En het doet verder niks af aan de levensduur of de levenskwaliteit hoor, het zal je alleen waarschijnlijk meer kosten omdat je dus of speciaal voer moet kopen of hoogwaardig voer. We zijn met Quinto nu inmiddels weer zover dat hij gewone RC kan eten in plaats van de speciaale die we in eerste instantie van de dierenarts kregen. Maar je moet altijd goed op blijven letten met het geven van snoepjes (krijgen ze hier niet meer, we gooien gewoon wat brokjes in het rond :lol: ) en met blikvoer, dat kan de zuurgraad ook ontregelen wat blaasgruis kan veroorzaken.
groetjes Sharon
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Bedankt voor je antwoord!

Dus ook geen kattenmelk meer, geen stukje rauwe kip, geen vis, geen antihaarbal-snoepjes etc.? :?:
hilde
Lynx
Lynx
Berichten: 141
Lid geworden op: 12 sep 2003 12:57

Bericht door hilde »

Vers voer is juist hartstikke goed, blaasgruis wordt meestal veroorzaakt door al dat commerciel blikvoer en brokjes! Millie heeft al 5x een blaasontsteking/blaasgruis gehad. Ze kreeg het zowat om het half jaar, arm beest. Na de 5e keer adviseerde de da om haar op super duur dieetvoer te zetten. Ik heb toen eerst heel veel op het internet etc. opgezocht en kwam erachter dat vers voer geven ook vaak helpt. Anderhalf jaar geleden ben ik begonnen met haar vers voer te geven met wat brokjes erdoor. Ze vindt het heerlijk en ze heeft sinds die tijd geen blaasontsteking meer gehad.

Een ander probleem met dieetvoer is dat je ze niks extras mag geven en omdat Millie veel muizen vangt (en eet!) zou dat dieetvoer misschien niet eens helpen. We hebben dit allemaal in overleg gedaan met de dierenarts en gelukkig was hij heel behulpzaam!

Sterkte, het is vreselijk om je kat in zoveel pijn te zien!

groetjes Hilde
Laatst gewijzigd door hilde op 16 aug 2004 12:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Poezel schreef: Dus ook geen kattenmelk meer, geen stukje rauwe kip, geen vis, geen antihaarbal-snoepjes etc.? :?:
Jawel dat mag wel. Wij geven juist kattenmelk omdat we dat dan konden aanlengen met water zodat Quinto meer dronk, veel drinken is ook belangrijk. Het enige versvoer dat afgeraden wordt is rundvlees maar kip en vis is alleen maar goed. Antihaarbalsnoepjes heb ik in het begin ook niet gegeven, nu inmiddels wel weer. Daar kan je dan misschien beter een tijdje kattengras voor neerzetten.
groetjes Sharon
Gast

Bericht door Gast »

Hai Hilde,

wat voor vers voer krijgt Millie, ben er erg benieuwd naar!
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Vanmorgen heeft Bailey zijn pijnstiller gehad. Daarna werd hij ook wat levendiger. Hij zit erg veel op de bak, volgens mij komen er maar een paar druppies uit maar beter iets dan niets.

<bericht aangepast door moddy>
hilde
Lynx
Lynx
Berichten: 141
Lid geworden op: 12 sep 2003 12:57

Bericht door hilde »

Er zijn al heel wat topics over vers vlees en blaasgruis dus als je even op het forum zoekt... :wink: Ik weet zo niet welke topics het zijn.

Ik geef Millie nu Duck Complete. Eerst heb ik nagevraagd of dit ook goed voer was voor katten en dat was zo (nu hebben ze alleen de kattenfoto van de verpakking gehaald :sad: ). Om zeker te weten dat Millie toch alle voedingsstoffen naar binnen krijgt, doe ik er wel een paar brokjes doorheen. 's Morgens krijgt ze ook een schepje brokjes.

Eigenlijk wil ik haar overzetten op Carnibest. In het begin heb ik dat geprobeerd maar ze vond het niet lekker. Ik hoop dat, nu ze gewend is aan vers voer, dat ze het nu wel lekker vindt! Smuldier van de C1000 was geen succes...daar vond ze alleen hart van lekker en elke dag hart is slecht voor katten. Verder heb je ook nog Bibi en Prinsen, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Ik had ergens een keer alle websites van die merken op het forum gezet maar kan het niet meer terug vinden helaas...

Fijn dat ze trouwens nog lekker bij de hond heeft kunnen liggen. Ik kan me nog wel herinneren dat Millie maar 2sec stil kon liggen en dan weer moest plassen :sad:

groetjes Hilde
Anonymous

Bericht door Anonymous »

We zijn een uurtje geleden met spoed naar de DA teruggegaan, hij kon weer niet meer plassen en had zo veel pijn.

Bij de DA heeft hij een infuus gehad omdat hij bijna niet drinkt (hij was niet uitgedroogd overigens) en pijnstillers.
De DA heeft hem gecatheteriseerd (ik stond re zowat bij te janken, jeetje wat had hij pijn) waardoor er urine vrij kwam. Ze heeft er een monstertje van gemaakt en ons laten kijken onder de microscoop. Bomvol met gruis!

We hebben Bailey nu weer mee naar huis, we houden hem goed in de gaten maar als hij morgen weer niet plassen kan, moet hij meteen terug.

We hebben ook ander voer, speciaal om blaasgruis te verminderen.

Onze DA was niet tevreden over de behandeling van de andere DA van gister. Die heeft helemaal geen urinemonster genomen of gecatheteriseerd en geen passend voer meegegeven.

Ik ben nog steeds onder de indruk. We moesten hem met z'n vieren vasthouden; hij moest op zijn rug liggen, dat vinden katten sowieso niet fijn. De DA moest eerst zijn piemeltje verdoven en daarna moest de catheter erin en dat ging zeker niet gemakkelijk en deed ooo zo veel pijn. Bailey gilde op een gegeven moment van de pijn. Ik kan het nóg horen.

Nou ja hij is weer thuis, wil nog niet plassen maar we hopen dat hij snel opknapt.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Agos, dat moet inderdaad voor jullie allebei erg moeilijk geweest zijn.

Helaas gaat Quinto sinds vandaag ook weer elk kwartier naar de bak, er komt ook elke keer wel iets uit maar goed is het niet. Dus ook wij gaan morgen maar weer eens kijken of de dierenarts er iets aan kan doen :roll:
groetjes Sharon
hilde
Lynx
Lynx
Berichten: 141
Lid geworden op: 12 sep 2003 12:57

Bericht door hilde »

Is inderdaad raar dat de 1e dierenarts zijn blaas niet heeft leeggemaakt.

En dat het ontzettend zeer moet doen laat Millie ook duidelijk merken. De laatste keer moest ik haar meenemen in zo'n dwangkooi waar je 1 kant in kan schuiven zodat ze geen kant op kan. Al dat zielige gemauw echt niet leuk blaasontsteking.

Hopelijk knapt hij snel op.

Beterschap (ook voor Quinto!)

groetjes Hilde
Anonymous

HELP

Bericht door Anonymous »

Bailey heeft nog niet geplast sinds zijn bezoek aan de DA, en dat is alweer 6 uur geleden. We hebben de nachtdienst gebeld, en volgens hen kan het geen kwaad, zelfs als Bailey de hele nacht niet plast.

Ik heb er weinig vretrouwen in merk ik.

Wie oh wie kan mij geruststellen???

Ik begin een beetje in paniek te raken!!! :cry:
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Probeer anders eens om een schaaltje met kattenmelk te geven wat je aanlengd met water. Dan is de kans veel groter dat hij toch nog naar de bak moet en ben je weer gerustgesteld. Zo gek is het niet hoor dat hij al zo lang niet plast, mits hij natuurlijk niet zoveel gedronken heeft. Zijn blaas was immers helemaal leeg dus moet er eerst weer aardig wat in :wink:
groetjes Sharon
Plaats reactie