Blaasgruis

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Blaasgruis

Bericht door margali »

Wacht maar af .... kan net zo goed (helaas) niet zo zijn hoor. Als een kat Idiopathische Cystitis heeft dan zie je dat namelijk vaak gebeuren. Nou heeft jouw kat oxalaat, en dat geeft normaal gesproken een heel ander beeld. Maar soms lopen die beelden een beetje door elkaar heen: een zieke kat gedraagt zich zelden volgens het boekje en daarom is het ook zo fijn als je een dierenarts hebt die op haar/zijn gevoel afgaat en zich niet laat dicteren door veterinaire tekstboeken.

Heb je de blaasfoto van mijn Ben al eens bekeken? http://margali.wordpress.com/rontgenfot ... ens-blaas/ daar zie je steentjes in de blaas, en ook in de ene nier (vlak naast de ribben aan de rechterkant van de foto).
Gebruikersavatar
Snorhaartje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 jul 2013 16:08

Re: Blaasgruis

Bericht door Snorhaartje »

Voor wie mijn verhaal nog volgt (en interesseert)... Vannacht heeft de kat me tweeënhalf uur "geterroriseerd" met kattenbak-gedrag en steeds op mijn kussen lopen. Geen oog dichtgedaan allebei. Toen ik vanmiddag uit mijn werk kwam ook weer. Ik heb dit keer zijn gemiauw en zijn kattenbak-gegraaf gewoon eens een keer domweg genegeerd. En toen hield hij er vrij snel mee op. :icon_shifty: Voor hetzelfde geld zit het dus allemaal tussen zijn katten-oren en is er fysiek niet zo veel (meer) aan de hand, is het "gewoon" katten-stress...? Daar komt de dierenarts dan hopelijk nog wel achter. Wie weet kan de kat niet tegen overdag alleen thuis zitten, of tegen het binnen zitten. Het beestje kan het me niet vertellen... Maar als dat de oorzaak is, dan moet ik maar een ander huisje voor hem zoeken, want ik wil niet dat hij hier binnen ongelukkig zit te wezen en daardoor plasproblemen krijgt. :pdtsad:
Ik zat ook nog wat op internet te snuffelen over de twee soorten gruis - het huidige verhaal (na onderzoek in het lab door Nr. 2) was nu immers dat het oxalaat is. Ik heb maandag bij de dierenarts (Nr. 3) mogen meekijken in de microscoop en nu zie ik op de site van de Faculteit Diergeneeskunde (toch een serieuze site, nietwaar?) microscoopfotootjes van kristallen: ik weet 100% zeker dat wat ik maandagavond gezien heb, heel erg veel op de foto van struvietgruis lijkt. En totaal niet op de foto van oxalaatgruis. En ik heb echt een goed geheugen en ik ben niet gek en ook niet kippig. Dus ik moet morgen nog eens even goed checken bij de dierenarts (Nr. 3) waar nou de verwarring zit, want IK snap het inmiddels niet meer... C/D-voer is gelukkig voor beide soorten gruis prima, maar je zou haast denken dat er dan toch maar weer S/D-voer in moet.....?? Hopelijk kan ze 't morgen voor me ophelderen...
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Blaasgruis

Bericht door margali »

Het is niet onmogelijk dat hij de link gelegd heeft naar "op de kattenbak = aandacht van baasje". Niets hoeft je te verbazen bij een kat. Maar voor hetzelfde geld is het toeval geweest dat hij ophield.

Over het struviet-oxalaatverhaal kan ik niks zeggen want ik heb niet in de microscoop gekeken. Moet je dus opnemen met de dierenarts. Het is toch echt cruciaal dat er achterhaald wordt om welke soort het gaat. En met het voer zit je in principe inderdaad niet fout.

Wat betreft herplaatsing van je kat: ik ben bang dat een kat met blaasproblemen héél moeilijk te herplaatsen is. Je hebt hem nu een half jaar, en het zou triest zijn als dat de uitkomst van het verhaal zou zijn. Ik snap dat je gezien jouw eigen moeilijke situatie - en na een nacht slecht slapen - in die richting gaat denken, maar ik hoop dat je deze gedachte weer snel los kunt laten. Hoe veel zit je kat alleen dan? Heeft hij z'n hele leven alleen gezeten? En is hij vroeger dan een buitenkat geweest? In het algemeen is het belangrijk dat een kat een speelkameraad heeft, maar dat geldt lang niet voor elke kat, en deze is al 5 jaar oud. Bovendien ben jij niet van nature een kattengek, want deze kat is je een beetje "in je maag gesplitst" heb ik begrepen. Dus je hoort mij niet zeggen "probeer een 2e kat erbij te nemen".

Ik ben erg slecht in het proberen iemand te motiveren om zijn/haar zieke kat te houden omdat het voor mij nooit een issue is geweest. Ik heb altijd (erg) chronisch zieke katten gehad, heb ze soms achter het behang kunnen plakken, ben tot uiterste wanhoop gedreven, maar heb nooit ook maar 1 seconde overwogen om ze naar elders te brengen. Hiermee veroordeel ik je niet want ik weet hoe moeilijk het kan zijn om een gruiskat te hebben, maar je hebt ook gewoon tot nu toe geen goeie ondersteuning van een dierenarts gehad. Hopelijk gaat deze 3e dierenarts jou door de moeilijkheden heen helpen. Heel veel sterkte!
Gebruikersavatar
Snorhaartje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 jul 2013 16:08

Re: Blaasgruis

Bericht door Snorhaartje »

Dank je, Margali... Even wat achtergrond: ik ben op zich wel altijd een kattengek geweest, maar ik was altijd erg allergisch. Daar ben ik kennelijk inmiddels overheen gegroeid, want ik heb nu echt nergens last meer van. Het was wel een van de redenen dat ik nooit aan een kat ben begonnen. Deze kat woonde op mijn werk, waar hij slecht supergoedkoop kattenvoer kreeg van de cliënten (of hij kreeg menseneten) en met zijn mandje in de rookruimte bivakkeerde (waar ook geblowd wordt). Geen gezond leventje dus. Sommige cliënten vonden hem geweldig, anderen schopten hem letterlijk aan de kant. De manager daar wilde hem uiteindelijk niet houden en wilde hem naar het asiel sturen. Toen heb ik hem meegenomen. Asiel vond ik zielig.
Hij kon daar toen wel naar buiten (maar lag dan vooral op het schuurdak te pitten, trouwens). Bij mij kan hij alleen op het balkon. (En ik woon twee hoog.) Ik ben wisselend 24-36 uur per week aan het werk, soms op onregelmatige tijden. Verder ben ik gewoon veel thuis. Ik wil de kat absoluut niet dumpen of afdanken nu het even moeilijk gaat, maar als de oorzaak van de problemen gelegen is in het alleen zijn en in het binnen zitten, dan ben ik gewoon niet het juiste baasje. Want die oorzaken kan ik dan niet oplossen. Ik moet nu eenmaal wel naar mijn werk en ik heb nu eenmaal geen tuin - dat kan ik niet veranderen. Anderzijds lijkt hij me op zich verder niet ontevreden of ongelukkig, over het algemeen, tot nu toe. Of het dus stress/ongenoegen is, dat weet ik niet zeker, is maar een gokje doordat hij vanavond opeens stopte met moeilijk doen toen ik het negeerde. Maar ALS dat het is (psychisch), ja, dan weet ik niet hoe ik dat moet oplossen... Fysiek kun je met voer/pillen oplossen.
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Blaasgruis

Bericht door margali »

OK, dank voor je uitleg. Ik had het een beetje gechargeerd neergezet misschien maar ik begrijp nu beter de achtergrond en kan nu ook beter reageren. Ik denk dat je uit je hoofd moet zetten dat dit stress is. Een kat legt bliksemsnel verbanden: het is logisch dat jij de kattenbak nauwlettend in de gaten houdt, en hij heeft op zijn beurt dat weer in de gaten. Ook voelt hij jouw ongerustheid, en dat je dat bent is logisch. Aktie geeft reactie. Daar is op zich niks mis mee. Door het de volgende keer opnieuw te negeren kun je zien of hij er inderdaad dan weer mee ophoudt. Dan is dat een teken dat hij het begrijpt. Doet hij dat niet en blijft hij op de bak gaan, dan heeft hij dus gewoon last, en dat is ook weer logisch omdat hij een blaasprobleem heeft.

Het is in mijn ogen absoluut niet aan te nemen dat hij ongelukkig is en ontevreden met zijn omgeving. Als ik het zo hoor is hij met z'n gatje in de roomboter gevallen. Hij is nu gewoon ziek, heeft last van z'n blaas en dat doet pijn. Het kan zijn door z'n slechte voorgeschiedenis, maar het kan ook gewoon stomweg toeval zijn. Mijn katten waren hier heel tevreden en kunnen op m'n 2e verdieping ook alleen op het balkon, en kregen ook gruis. Kan zijn dat het door stress onderling kwam (kan ook nog gebeuren) want af en toe was er wel een beetje mot maar niet erg.

Wacht de echo af, en wat de dierenarts zegt over dat gruis. Een goeie dierenarts moet het verschil tussen struviet en oxalaat zo kunnen zien. Soms is het onduidelijk maar dan hoor je de twijfel wel.
thian

Re: Blaasgruis

Bericht door thian »

snorhaartje, een idee maar hoor,

wat denk je van een maatje voor je kattebeestje
zodat hij daar ook wat aandacht van krijgt en niet alleen is
wel kijken of ie samen met een andere kat kan en of het klikt....

zo dacht ik althans, weg doen is in mijn ogen geen optie nl
mijn beestjes hebben veel aan elkaar

thian
thian

Re: Blaasgruis

Bericht door thian »

eerst haalde ik queenie op en die plaste in de gootsteen....
aluminium erover, dat hielp maar de bank moets het soms wel ontgelden
verder zo,n lief katje verder, maar ik begreep waarom ze haar zo graag kwijt wilden

toen kwam een 7 jarige bolronde sjaakie uit het asiel die plaste na 14 dagen ook steeds meer overall
hij was erg angstig en niet te vangen of maar op te pakken,
na tobben urine opgevangen

mijn huisarts liet me binnen in het lab en de monster door de microscoop zien
helemaal vol met blaasgruis, struviet, ze zei; meteen komen als hij angstig gaat mauwen
anders knap zijn blaas en gaat ie dood, met uitleg, schrok me rot,
kreeg trovet mee, mocht geen kattegras of iets anders meer
en alleen special kattesnoepjes voor struviet katten, en ik kreeg een arm vol met
met alle mogelijke proefzakjes met voer, om te proberen

na het hele verhaal, was het goed beide katten op het voer te zetten
en na 14 dagen terug met urine
toen was het al stukken beter

hij is met 2 slaaptabletten op onder dwang en nog klaar wakker bij de dierenarts geweest
en in een schuifmandje over gegoten waarbij hij bijna ontsnapte
en onder narcose gebracht voor bloedonderzoek
gelukkig was dat goed, arme jongen, wat was ie bang
queenie kon zo onderzocht, en geent en gechipt

al die tijd hebben ze trovet gegeten en een ander merk als snoepjes gekregen

toen was er het probleem sjaakie moest afvallen
en de dieetbrokjes maken ze lekker met vet...
hij zou dan van het struviet diet afmoeten tijdelijk
dat zag ik niet zitten, hem kennende
iets anders eten is al gauw spugen

maar plotseling hadden ze er genoeg van en bleven de bakjes vol
na zoeken eten ze nu Profine, nature,s touch,Sterilised, urinary & calorie care
zonder onnodige toevoegingen, chicken& rice, kip en fruitextract

ph control
guarantees healthy
kidney and urine function

hair &skin (met zalm olie), immunity, heart& neutral system

en ze doen het er zo goed op en eten het zo graag
en het gaat nu al 4 jaar hardstikke goed

ze lusten geen rauwe kip en eend maar wel gedroogd
en daar krijgen ze een stukje van elke dag
maar ik houdt ze scherp in de gaten

maar ze zijn nu 12 en 8 en het gaat zo goed
het kan wel
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Blaasgruis

Bericht door Dinky »

Ik heb maandag bij de dierenarts (Nr. 3) mogen meekijken in de microscoop en nu zie ik op de site van de Faculteit Diergeneeskunde (toch een serieuze site, nietwaar?) microscoopfotootjes van kristallen: ik weet 100% zeker dat wat ik maandagavond gezien heb, heel erg veel op de foto van struvietgruis lijkt. En totaal niet op de foto van oxalaatgruis.
Het zou fijn zijn wanneer het struviet blijkt te zijn ipv oxalaat aangezien dat (meestal) opgelost kan worden met voer :) Hoop dat je vandaag duidelijkheid krijgt ;)

Denk dat je pas goed kan beoordelen of hij zijn draai heeft gevonden wanneer hij weer gezond is. Nu is het zo dat hij zich niet lekker zal voelen door het gruis.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Blaasgruis

Bericht door Adriana »

sinds vandaag zijn we ook lid van deze club... met Maks en later alleen met urine langs dierenarts geweest. eerst dacht ik aan verstopping ontlasting maar na een ochtendje heen en weer tussen alle kattenbakken begon het steeds meer op blaasgruis of blaasontsteking te lijken. kwam ieniemini plasjes/duppels uit.. gelukkig bij onderzoek redelijk lege blaas en in darmen geen opstopping..
later urine nagebracht en daar zat zoveel bloed in dat eventueel gruis niet waar te nemen was.
nu aan de blaasontspanners (spasmoglucinol) en jawel.. metacam!
dacht dat ik daar nu wel van verlost was maar nee en hier nooit klachten over..
dus dan maar geen pijnstiller/ontstekingsremmer mee want onsior..?? of tolfedine ..??
en nu heb ik dus twee spuitjedrinkers: Enzo en Maks.. Bolle zal binnenkort wel jaloers worden...

gepiekerd over oorzaak. Maks is erg gevoelig en stressig en in combi met jaarwisseling zou dat aanleiding kunnen zijn.
en verder heeft hij gesnoept van RC exigent, wat ik voor Enzo had om kiezenloos weer wat makkelijker te gaan eten.. kan zijn dat dit zijn urine niet voldoende aanzuurt..
en hij weigert iedere vorm van natvoer, drinkt volgens mij wel goed maar missch niet genoeg..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Blaasgruis

Bericht door Cerna »

Akelig Adriana.
Gelukkig weet je wel precies wat je moet doen want ik heb het nog nooit meegemaakt. Ik vraag me ook af wat de oorzaak is. Kunnen ze daar achter komen?

Ik heb pas voor Cerná Novacam gehad. Het zat er in voordat ik er erg in had ("zo nu geven we nog even een ontstekingsremmer" - prik - "welke ontstekingsremmer?" - "Novacam" :evil: ). Het was bij een dierenarts die niet wist van mijn ervaringen met Metacam en na mijn gesputter gelijk begon over de goede resultaten die men zag bij oudere katten en artrose. Ook zij hadden nog nooit slechte ervaringen gehad met de -camfamilie ("Oh nee, en Noa dan? Dat was wel in deze kliniek!" Tja, het nierfalen van Noa kon overal aan liggen, behalve aan Metacam).
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Blaasgruis

Bericht door Adriana »

uiteindelijk niet een blij/blij baasje, allesbehalve.. en nog eens nagedacht..
Maks had lege blaas en ook in darmen geen verstopping, waar ik erg bang voor was want het is een alleseter, soort kattengeit.. dol op uiennetjes, bepaalde plastic zakken, bepaalde soorten plakband, onvoorspelbare delen van bloemstukken, sommige kartonsoorten, sommige tie-ribs als hij ze te pakken krijgt, ga zo maar door.
van jongs af aan en hij heeft gisteren al een behoorlijke portie antihaarbal-glibber spul gehad om te helpen eventuele ellende af te voeren.

bij de dierenarts bleek zijn blaas leeg en ook in zijn darmen was geen verstopping te voelen.
dus pak van mijn hart.

over naar deel 2: urine opvangen en dat was een boeiende tak van sport. witte korreltjes mee en opsluiten met schoongemaakte bak in badkamer. nou, liever niet bij deze stresshaas..
uiteindelijk ben ik zelf op het toilet gaan zitten met een schoon glazen bakje in de aanslag.
en ja hoor! Maks kwam gezellig naast me zitten en razendsnel bakje onder zijn staart toen hij de plashouding aannam.
gescoord!: troebel met bloed en naar da gebracht.
daar bleek er zoveel bloed in te zitten dat eventueel gruis niet te zien was. over bacteriën is niks gezegd..

en toen ik geen metacam (ontstekingsremmend en pijnstillend) wilde maar tolfedine of onsior was er geen alternatief... (van discussies over wel/geen metacam word ik nooit vrolijk, dus oei..)
uiteindelijk alleen vertrokken met blaasontspanner, 'want met flink drinken wordt het schoongeplast en over week terugkomen met urine.'
ben ik zelf ervaren in blaasontstekingen, weet hoeveel pijn dat doet en zo werkt het dus niet.

loop nu grrrmbblend rond met piepende Maks, die nauwelijks eet en spuitjes vocht krijgt.
hij eet geen natvoer dus extra water daar heeft geen zin.
zal op een rustiger tijdstip de praktijk bellen en dan moet de onsior/tolfedine maar per post, hoop ik..
en wordt het metacam-standpunt gehandhaafd dan hebben we een probleem..

mijn alternatieven:
+duik in de medicijndoos en nog onlangs voor Enzo onsior opgehaald ivm zijn kaakoperatie. niet alles gebruikt..
+alleen blaasontspanner en hopen dat alles wordt schoongeplast.. weinig kans denk ik
+eurologist van huisdierendokter: anti-bacterieel, lost blaasgruis op en is pijnstillend..
http://www.huisdierendokter.nl/blaasontsteking-kat.html
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Blaasgruis

Bericht door castratenkoor »

Oei arme Maks. Ik hoop dat het snel beter gaat en dat het bij een eenmalig probleem blijft.

En om de feestvreugde te verhogen de welbekende discussie met de dierenarts over Metacam.
Ik zie het op mijn werk ook. Op alle nota's staat wel Metacam.

Heel verstandig dat je een alternatief zoekt, want die zijn er immers genoeg.

Sterkte en beterschap. Knuffel voor alledrie de grijstijgers. En ook voor jou.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Re: Blaasgruis

Bericht door Carol »

Is een andere dierenarts een optie? Sterkte ermee!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Blaasgruis

Bericht door Dinky »

Het kan inderdaad dus zijn dat Maks te weinig blijkt te drinken en jammer dat hij geen natvoer wil.
Als ik jou die dingen op een rij zie zetten dan zou ik persoonlijk denk ik die eurologist proberen omdat er (nog) geen gruis is aangetoond. Vooral omdat het pijnstillend werkt en Maks zo loopt te piepen (vermoedelijk door pijn).
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Blaasgruis

Bericht door Adriana »

yep, ik ben begonnen met urologist naast de blaasontspanners en zal betr dierenartsenpraktijk straks nog even bellen om te melden dat ik niet blij ben met de metacam-dialoog van gisteren en het gebrek aan alternatief.
en dan zien we wel of we voor dit probleem overgaan naar éen van onze andere da-praktijken hier in de buurt.
Bolle is intussen erg bezorgd en ligt met zijn pootjes over Maks' koppetje. Enzo propt zich daarnaast, ze hebben het dondersgoed in de gaten..

k zie op het forum nog geen urologist-ervaringen dus dat wordt dan maar weer zwart gat en uitproberen. maar dan weet ik het ook uit eigen ervaring!
(p.s. sorry Ambertje73, die heeft het toegepast en was enthousiast.. )
gelukkig heb ik het in huis want ooit uit voorzorg met een andere bestelling laten meekomen...

Maks is dol op vitakraft geel en krijgt paar keer per etmaal naast spuitjedrinken ook een snack van vitakraftbrokjes mèt en zonder urologist.. jamjam..
en ik heb bedacht dat ik de kleur en helderheid van Maks' urine ook zelf in de gaten kan houden.
nu nog iemand vinden met een microscoop (?? vriendje..?) zodat ik zelf ook kan plaskijken.. (naast natuurlijk overleg en check met en bij de dierenarts..)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie