Blaasgruis

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 393
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Sabrina,

moet Bono nu ook speciaal voer? Mijn moeders hond had blaasgruis, en die moest zijn hele leven lang speciale brokken. Hij mocht ook absoluut niks anders. Zoals kluifjes en dergelijke.

Bono zal er nu wel snel weer bovenop zijn :grin:
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Gebruikersavatar
Eva
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 12 jun 2003 13:24
Locatie: Schiermonnikoog en Groningen
Contacteer:

Bericht door Eva »

arco_sabrina schreef:Vandaag hebben we Bono opgehaald en het gaat nu weer goed met hem.
Wij hebben medicijnen gekregen voor de pijn en de plasdrang.
We moeten de rest van zijn leven opletten, om te voorkomen dat hij weer verstopt raakt.

Even over het feit dat we hier onze vraag neerzetten in plaats van direct naar de DA te gaan is omdat wij de DA gebeld hadden en die zei dat het stress kon zijn van de verhuizing en later was het excuus van de DA dat het kwam dat we de kat in het pensionl gedaan hadden, zodat wij een week op vakantie konden.
Wij wisten niet meer wat te doen en daarom stelden wij de vraag hier via dit forum.
Omdat wij verwachten dat jullie ons kunnen advieseren over dit probleem.
Wij zijn zeer dankbaar voor alle reacties over hoe wij moetsten handelen.
Hadden wij jullie raad niet opgevolgd of wij hadden geen Post gedaan op dit forum, dan was het waarschijnlijk niet goed gelopen met Bono.
En ik ben ook blij dat jullie dat gedaan hebben hoor!!! En ik ben ook blij dat het met Bono weer een stuk beter gaat!! Geef 'm maar een dikke knuffel van me
groetjes
Irma
Groetjes Eva,
Vondel, Silly, Nuki en Izzie
Gipsy * 20-04-1995 - † 08-06-2006
Basil * 11-10-1996 - † 17-10-2006
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Absoluut! Ik ben alleen maar blij dat mensen er vaak op deze manier toch nog op tijd achter komen dat het niet door stress of veranderingen komt dat hun dier bepaalde 'rare' dingen doet. Ook dierenartsen maken fouten en schuiven het daar te makkelijk op af. Dus een dergelijke felle reactie is nergens voor nodig.

Ik ben hartstikke blij dat het weer goed gaat met Bono! geef hem maar een dikke knuffel van ons :wink:
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Anke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 44
Lid geworden op: 19 jul 2004 14:59
Locatie: Deurne

Bericht door Anke »

:lol: Dikke knuffel vor die dappere Bono, gelukkig is alles weer goed. Succes ermee!!
Gebruikersavatar
pini
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 01 sep 2003 17:07
Locatie: zeeland

Bericht door pini »

Ik ben blij voor Bono dat het goed is afgelopen. Soms is twijfel erg en dan is het goed als andere mensen je kunnen adviseren.
Groetjes Gerda
Gebruikersavatar
rian
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 nov 2003 19:06
Locatie: Baarn

Bericht door rian »

Ik wist natuurlijk niet dat de DA al gebeld was en dat hij het op stress afschoof. Dan had ik die 'felle' reactie ook nooit geplaatst.
Ik lees dat en denk dan meteen: 'waarom afwachten en het eerst op internet zetten'? Gewoon meteen de DA bellen en vragen hoe of wat!"

Maar goed, dat bleek dus al gedaan te zijn, dus negeer mijn reactie!

Vind het alleen wel jammer dat mensen zich niet kunnen voorstellen waarom ik die reactie plaatste. Jullie wisten toch ook niet dat de DA al gebeld was? Iedereen is altijd zo bezorgd hier om hun katten, inclusief ik...

Natuurlijk vind ik het ook goed om vragen hier te stellen, dat doe ik zelf ook, maar in dit geval dacht ik gewoon dat er te lang werd gewacht met actie ondernemen.

That's all....
Mauw
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Gelukkig maar dat het goed is afgelopen dan....
Wel een beetje slordig hoor dat eerste advies van de DA, zo zie ja maar weer waar dit forum wel allemaal niet goed voor is...... :wink:
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Rian, is goed hoor.. gelukkig is het goed afgelopen met Bono en heeft Sabrina haar dierenarts harder kunnen overtuigen zo.

Lukt het metde medicijnen van Bono Sabrina?
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Anonymous

Bericht door Anonymous »

dat is nog al knap lastig......medicijnen gooien in zijn bekje wil niet, want hij krijgt het voor elkaar om het weer uit te spugen.

Vermengen met melk ofzo, lukt ook niet want hij drinkt het niet.

Enige wat een beetje helpt is vermengen met eten, maar dan eet hij het met moeite op.

Hij krijgt nu speciaal dieet voer. Dat moet hij voor de rest van zijn leven slikken. Krijgt hij desondanks er weer last van, dan word hij in plaats van een jongen een meisje. Dan word het laatste stukje plasbuis er af gehaald.
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Sorry dat ik even niks heb laten horen, :oops: ik ben zo druk geweest en het leek allemaal goed te gaan met Bailey.

Echter vandaag ging het weer mis :cry:
Het is een tijdje goed gegaan met Bailey nadat zijn catheter eruit was.

Echter begon hij vandaag weer binnen te plassen en te grommen en grauwen; hij had veel pijn.
Hij verstopte zich onder de bank.

Ik heb hem naar de dierenarts gebracht en kon hem een paar uur later ophalen.
Hij is weer gespoeld en heeft nu weer een catheter zodat alles 'doorloopt'.
Hij heeft een heftige blaasontsteking. Het blaasgruis is wel veel minder, maar zijn plasbuisje was verstopt door celletjes, bloed en wat gruis. Maar vnl bloed.

Maandagochtend haalt de dierenarts de catheter eruit. Hopelijk gaat het dan goed. Anders wilt de dierenarts een penisamputatie verrichten.

Ik ben heel verdrietig dat mijn katje zo moet lijden. Ik vind het zo erg voor hem, hij snapt er niks van en heeft pijn.

Ik slaap in ieder geval tot en met zondagavond naast zijn bench op het logeerbed. Ik laat hem zo min mogelijk alleen; dat is wel het minste dat ik voor hem kan doen.

Ik heb nu overigens van de dierenarts speciale dekjes mee waarop hij kan liggen en die makkelijk te wassen zijn.

Onze dierenarts heeft de vervangende arts en de weekendarts vast op de hoogte gesteld en zijn dossier doorgefaxt, zodat we onmiddellijk terecht kunnen als het nodig is. Dat is een fijn gevoel.


Hilde hoe is het nu met Millie??
Ben je naar de DA geweest met haar?

Liefs

Een verdrietige Poezel
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Jakkes, ik had dit helemaal nog niet eerder gelezen joh. Goed dat je naar de DA geweest bent, en ook goed dat je hier een foto geplaatst hebt, ik heb zoiets nog nooit gezien. Daar zullen anderen nog wel eens wat aan kunnen hebben. Vervelend hoor. Sterkte met Bono!
Oja, als wij medicijnen geven aan de katten dan houden we het koppie wat achterover en doe ik mijn vinger tussen de kaken en mik het pilletje vrij ver achter op de tong.... dan bekje sluiten en over het keeltje wrijven en weg is het pilletje. Misschien heb je er wat aan?
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
Eva
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 12 jun 2003 13:24
Locatie: Schiermonnikoog en Groningen
Contacteer:

Bericht door Eva »

En weet je wat ik altijd doe? Misschien een beetje goor, maar ik heb die tip al járen geleden gekregen en hij werkt perfect. Poes op schoot, koppie vasthouden, bekkie opendoen, pil erin en er even een spuug achteraan inspugen, reken maar dat ze dan gaan slikken :lol:
Groetjes Eva,
Vondel, Silly, Nuki en Izzie
Gipsy * 20-04-1995 - † 08-06-2006
Basil * 11-10-1996 - † 17-10-2006
hilde
Lynx
Lynx
Berichten: 141
Lid geworden op: 12 sep 2003 12:57

Bericht door hilde »

Soms duurt het heel lang voordat een blaasontsteking over is. De eerste keer dat Millie het had heeft het in totaal 2 maanden geduurd voordat het eindelijk weg bleef!

Met Millie gaat het nu goed. Ik hoefde niet met haar naar de dierenarts - hij geloofde me wel en ik kon een kuur antibiotica halen. Vorig jaar hebben we zo moeten worstelen met die pilletjes...nu eet ze ze op als snoepjes. Volgens mij heeft het er mee te maken dat ze niet bij de dierenarts is geweest. Ook heeft de dierenarts meteen een kuur voor 10 dagen ipv 5 dagen meegegeven door haar geschiedenis van blaasontstekingen!

Veel sterkte met jouw kater! Blaasontsteking is echt vreselijk!

Liefs Hilde
Gebruikersavatar
Gerdy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 17 feb 2004 18:21
Locatie: Almere
Contacteer:

Bericht door Gerdy »

Hey Poezel.

Ik lees je verhaal echt met veel herkenning. Simba is ook een blaasgruiskat vanaf dat hij anderhalf was. Hij is nu bijna negen maar nog steeds een zorgenkindje. De gruis komt toch nog vaak terug. Ondanks het strenge dieet. Simba krijgt Hills CD. Heb ook een tijdje RC Urinairy gegeven aan hem maar daar kreeg hij een vette vacht van. De laatste keer dat hij gruis heeft gehad was in maart van dit jaar. De keer daarvoor was twee jaar geleden. Ik hoop met je mee dat het dit weekend goed gaat. Laat even horen hoe het gaat.

Sterkte en een knuf voor Bailey
Roy Zipper en O'tiz, de kanjers van de polder, niet meer uit mijn leven weg te denken!
Simba* rust zacht lieverd
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ik vond net nog een interessant stukje op een andere site:

Kattenkwaal nummer één is blaasgruis. Blaasgruis ontstaat door dat de urine niet zuur genoeg is. (pH-waarde.) Blaasgruis is te voorkomen door te letten op de kwaliteit van de voeding. Belangrijk is bijvoorbeeld het magnesium gehalte. (< 0,1%) Als het gehalte niet op de verpakking staat, dan is het bijna altijd te hoog.
Bron: http://home.hetnet.nl/~janice_sealy/kattenvoeding.htm

Zo kan je zelf dus al bekijken of je voer eraan bijdraagt dat je kat blaasgruis krijgt of het juist voorkomt.
groetjes Sharon
Plaats reactie