Nierinsufficientie

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
borisenshrek
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 mei 2011 21:03

Re: Nierinsufficientie

Bericht door borisenshrek »

Goedemorggen Panther,

Even een korte reactie.. Ik heb boris geprobeerd het vocht onderhuids toe te dienen maar hij verzet zich behoorlijk (goed teken?) .
Mijn eigen dierenarts is nu dicht, maar kan zo om 11 bij een andere dierenarts terecht.
Heb me verhaal gedaan en hopelijk kunnen ze hem daar infuus geven en voelt Boris zich beter.
Hier thuis staat hij continu onder de douche te miauwen zodat ik de kraan aanzet..
Dieeetvoer ben ik gister al mee begonnen (kan royal canin rfenal kwaad voor een gezonde kater, want de ander wil daar ook van mee eten?) en eerlijk gezegd hoop ik dt we het met het infuss de levenskwliteit van boris kunnen verbteren. Ik heb al gekeken wat de mogelijkheden voor niertransplantatie zijn maar dat doet men hier nog niet. Ik houd je op de hoogte..
Cerna

Re: Nierinsufficientie

Bericht door Cerna »

Hoi

De naam is Annet :lol:
Dat Boris zich verzet is redelijk normaal; ze vinden het niet fijn. Noa krijgt een keer in de week een onderhoudsdosering van 125-150 ml en ook zij wil het liefst gelijk weg. Gelukkig doen wij het met zijn tweeën en dan lukt het wel.
Daarom verbaasde ik me er ook over dat je het zelf moet doen. Het is veel beter om het de eerste paar keren in de kliniek te laten doen zodat de kat zich weer wat lekkerder gaat voelen en daarna hangt het er een beetje vanaf of het gemakkelijk gaat of niet om het zelf te doen.
Gelukkig kun je het dadelijk toch in de kliniek laten doen en ik zou ook vragen naar Fortekor.

Dat de andere kat nierdieet eet, is niet erg (hoogstens voor je portemonnee :eshifty: ). Alleen kittens krijgen dan te weinig voedingsstoffen (eiwit) binnen, maar voor volwassen katten maakt het niet uit wanneer ze ook normale brokjes ernaast eten.

Niertransplantatie is een zeer discutabel onderwerp omdat je dan een nier weg moet nemen van een gezonde andere kat. In de VS doen ze het wel op beperkte schaal omdat men het daar niet zo'n probleem vindt om asielkatten in te laten slapen. Dus wanneer ze dan een andere kat nog ten dienste kunnen zijn, is dat mooi meegenomen.
In Nederland laat men gezonde asielkatten niet inslapen, dus dan zou je een andere kat gaan opofferen om je eigen kat mogelijk te redden. Nogal immoreel, vindt men hier en de kansen dat de kat het inderdaad overleeft, zijn zeer klein. Plus dat hij dan de rest van zijn leven aan de zware medicijnen moet om afstotingsgevaar te voorkomen.
borisenshrek
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 mei 2011 21:03

Re: Nierinsufficientie

Bericht door borisenshrek »

Hoi Annet!

Ow dat wist ik dus niet, dat er dan een andere kat voor ingeslapen werd, ging er vanuit dat het net zoals bij de mens was, wij kunnen toch goed leven met 1 nier ?
Dat zou ik inderdaad ook niet willen en als de kwaliteit van leven van je eigen kat er dan ook niet echt op vooruit gaat..

Ik ben zo blij dat ik vanochtend nog ben kunnen gaan. Boris is uitgebreid onderzocht (hartje, nieren voelen, temp, in de ogen kijken voor evt bloedinkjes etc.)
Ten eerste bleek zijn buikje vol te zitten met ontlasting, ingedroogd door het vochttekort.
Is dus gelaxeerd en er kwam bijna direct een hoop harde keuteltjes uit.
Daarnaast heeft hij zo'n 300cc vocht onderhuids toegediend gekregen (heeft nu een dikke "vochtknobbel"" bij zijn pootje wat beetje bij beetje opgenomen wordt.

Heb ook gevraagd naar fortekor en heb Benakor 5mg tab meegekregen, zou dezelfde werkzame stof bevatten. Hier moet hij vanaf nu dagelijks 0,5 tab krijgen (levenslang).
Daarnaast dagelijks laxeren met 3 cc lactulosesiroop via een spuitje in de mond.

Hij lijkt zich wat beter te voelen nu, is zich uitgebreid aan het wassen.
Nadat ik hem het tabletje had gegeven wilde ik hm als wijze van beloning weer ff laten drinken uit de douche, maar dat wilde hij niet meer:D Ook is hij bij thuiskomst aangevallen op de royal canin renal brokjes! Had em in tijden niet zo snel en goed zien eten, en nu ligt hij lekker te slapen.

Bij het voelen van de niertjes bleek dat 1 niertje hard en al erg klein was, de andere minder.
De dierenarts geeft aan dat hij niet heel oud zal worden maar dat hij zeker nog te goed is om het nu al op te geven. Misschien leeft hij nog wel een paar maanden/jaar..
+ punt was dat hij ook geen bloedinkjes in het oog heeft, dus dat is wel weer goed.

Maandag ochtend bel ik om te kijken hoe verder, of hij opnieuw vocht moet krijgen en dergelijke.
Ben behoorlijk opgelucht dat ik toch nog iets heb kunnen doen.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Nierinsufficientie

Bericht door pearlsofpassion »

Nieren zijn bij katten vaak een probleem. Heel veel katten krijgen er uiteindelijk last van, zelfs als ze er nog 2 hebben. Het is dus een kwetsbaar punt.
De donorkat kan inderdaad met 1 nier verder leven, maar zal daardoor altijd minder lang leven. Of de kans is toch erg groot dat ze vroeger nierfalen ontwikkeld dan ze normaal gedaan zou hebben.

In amerika worden nieren genomen van katten die anders toch ingeslapen zouden worden, en die houden ze dan inderdaad niet in leven.
De operatie is echter bij de acceptor ook niet zonder risico's integendeel, door alle afstotingsverschijnselen en de nier moet nog werken. En omdat de katten altijd al nierfalen hebben, is de narcose ook altijd riskant...
Operatie kost ook echt een fortuin, daar kan je heel erg veel andere katten mee helpen!

Anders zou het hier ook vaak gebeuren hoor. In België worden ook nog jaarlijks tienduizenden katten ingeslapen, dus een nier vinden is niet het probleem...
Al ligt het natuurlijk ook ethisch moeilijk, omdat je dan precies het inslapen goedkeurt, wat natuurlijk niemand wil...
Het is toch de bedoeling dat er op termijn geen katten meer ingeslapen worden (al vrees ik dat het nog ver weg is, want de regering kijkt daar toch niet naar om :evil: ).
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Cerna

Re: Nierinsufficientie

Bericht door Cerna »

Fijn dat het infuus Boris goed heeft gedaan en dat hij daarna is gaan eten! Hij zal inderdaad op dit moment niet veel dorst hebben, maar het is goed om een aantal waterbakken in huis te hebben staan zodat hij ten alle tijde kan drinken (ook wanneer jij de kraan niet open zet).

Bij onze Noa was het begin maart crisis (veel spugen) en toen hebben we drie keer onderhuids infuus laten geven. Daar is ze zo van opgeknapt! Sinds die tijd eet ze weer goed en heeft niet meer gespuugd en is zelfs 5 ons aangekomen. Een keer per week geven wij nu zelf infuus om een volgende crisis te voorkomen want bij iedere crisis krijgen de nieren weer een nieuwe klap te verwerken en dat zijn we nu hopelijk voor.
Ik zou je dus willen adviseren om nog twee keer infuus te laten geven want crea en ureum moeten echt omlaag!

Fortekor en Benakor zijn inderdaad qua werking hetzelfde, alleen is Fortekor smakelijker (en duurder!), dus wanneer de kat de pil niet wil, valt het te overwegen om over te gaan op Fortekor.

Bloedinkjes kunnen ontstaan bij een te hoge bloeddruk. Is Boris' bloeddruk ook gemeten?

Ga eens in "Pluisje" lezen, dan ben je met veel meer lotgenoten en zie je wat er nog mogelijk is.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nierinsufficientie

Bericht door Adriana »

dag baasje Boris en welkom bij de nierfaalkatzels,
heeft je tweede da het al gehad over de mogelijkheid dat het nierfalen acuut ipv chronisch zou kunnen zijn?
pas als je de waardes van een paar metingen hebt en de creatinine zakt opmerkelijk, dan zou sprake kunnen zijn van acuut nierfalen. ik vind Boris eigenlijk vrij jong voor dit soort slechte nierwaardes.
chronisch nierfalen is progressief, dwz het blijft achteruitgaan. met (deels) acuut nierfalen zou je een stabiele situatie kunnen krijgen.
is hij onlangs ziek geweest, is ie geopereerd en heeft ie pijnstillers gekregen, kan het dat hij van bijv lelies heeft gegeten? heeft hij blaasgruis of nierbekken-ellende gehad? is het htk of ras?

ik krijg een veel beter gevoel bij de aanpak van da/2 dan bij de eerste, die je met infuusvloeistof naar huis heeft gestuurd. gelukkig is wat aan zijn verstopping gedaan (komt vaak voor bij nierklantjes) en heb je benekor meegekregen.
ik zou zeker maandag nog wat vocht gaan ophalen, hoe beter en sneller er goed wordt doorgespoeld, hoe beter Boris zich voelt.

wat betreft je vraag over RC renal voor je andere kat.. er zit in renal een stofje dat zorgt dat de bloedsuiker wordt verlaagt (arginine) en dat compenseert het hoge koolhydraatgehalte van dit nierdieetvoer en ontlast de alvleesklier. dat is voor je andere kat niet nodig en kan schadelijk zijn want op die manier kan het bloedsuikergehalte behoorlijk laag worden (dat gebeurt hier als er renal wordt gejat, Maks is er erg gevoelig voor en moet dan bijgeplust worden met beetje honing.)
k zou proberen om zo min mogelijk RC renal aan de niet-nierkat te geven.
bij Hills k/d, een ander nierdieetvoer heb je dat probleem niet, daar zou je andere kat last van overwicht kunnen krijgen omdat k/d bijzonder vet en voedzaam is.

ik dacht dat je bij transplantatie in Amerika de donorkat moet adopteren en financieel moet gaan bijdragen in zijn onderhoud dan wel hem/haar in huis nemen. katten kunnen met één nier verder leven, maar zo'n asielkat moet dan wel gesponsord of geadopteerd worden. we hebben daar een topic over en er is heel veel uitgezocht, maar we waren er beetje van overtuigd dat het toch niet serieus was..

;-) vind je het vervelend om in Pluis verder te schrijven? dat is het topic met de meeste informatie en daar krijg je ook het snelste reactie op je vragen. voor de meedenkers is het een beetje bewerkelijk als er in een aantal verschillende niertopics wordt geschreven en je loopt de kans dat je vragen over het hoofd worden gezien.... ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Nierinsufficientie

Bericht door Cerna »

Sorry Adriana dat ik je tegenspreek maar volgens onze DA is RC Renal een volwaardig voer wat geen kwaad kan voor andere niet-nierfaalkatten.

Ik heb Mandigers in december gevraagd over niertransplantatie en toen vertelde hij me dat het katten zijn die toch al op de nominatie staan om een spuitje te krijgen. En daarom vindt men het in Europa ook immoreel. Over adoptie heeft hij het met ons niet gehad.
Wanneer het adoptie zou zijn, kan ik me de weerstand ook niet helemaal voorstellen want dan gaat de kat er alleen maar op vooruit. Weliswaar met een nier minder maar hij mag dan in ieder geval blijven leven.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nierinsufficientie

Bericht door Adriana »

tegenspreken graag ;-) maar je argument/onderbouwing kan ik niet zo goed volgen.
het gaat er niet om dat het al dan geen volwaardig voer is, dat heb ik ook niet geschreven.

de waarschuwing geldt voor de hoeveelheid en het type arginine, dat in RC renal zit. dat kan bij een aantal katten een te lage bloedsuikerspiegel geven en het voorbeeld heb ik hier rondlopen. ik ben gewend insuline te spuiten en gluco te meten en zie vrij snel of een kat een gluco-dip heeft. bovendien heb ik dat binnen een minuutje gemeten en daarom weet ik dat het op die manier werkt.

het gaat er niet om dat het geen volwaardig voer zou zijn, maar kan bij katten, die ernaast 'gewoon' voer krijgen èn die geen extra koolhydratenbuffer hebben (vet of zetmeel) vrij snel een veel te lage bloedsuikerspiegel geven.
voorbeeld: 10 renal brokjes gaven eergistermorgen bij Maks (hij had er vijf van Bolle gejat) tien minuten later een bss-waarde van 2,8 en dat is veel te laag. hij stond te blèren en aan mijn brood te knauwen. toen heb ik hem gemeten om het zeker te weten en heb daarna beetje honing aan de binnenkant wang gesmeerd.
het andere voorbeeld: Mies heeft een tijdje RC renal gegeten en had een opzienbarend lage fructosaminewaarde.
het heeft enige tijd geduurd voordat we erachter waren wat de oorzaak was. toen is ze overgestapt op Hills k/d en haar humeur werd beter en na verloop van tijd was haar fructo weer binnen de normale grens. ik weet over arginine vrij veel omdat het ook in grotere hoeveelheid in RC diabetics zit en dat bij vrij veel lichte diabetenkatten erg goed werkt. de da van RC heeft me ooit eea uitgelegd en toen bleek dat de arginine van Hills moleculair iets andere vorm heeft en daardoor anders/minder werkzaam is.
---------------------------------------------
mijn info over het adopteren van de donorkat heb ik uit het protocol dat ergens op felinecerf staat over de procedure van niertransplantatie en het is info van de univ van Wisconsin, dacht ik
--------------------------
;-) sorry voor het lange verhaal Boris!
veel nierkatzels vinden RC renal heel erg lekker dus dat is alleen maar winst. alleen beetje uitkijken bij de niet-nierkat, is mijn ervaring..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Nierinsufficientie

Bericht door MarjanR »

Ik heb ooit RC gebeld om te vragen hoe dat nou zit mbt nierdieet en m'n lieve kleine prinsesje die daar dol op is maar geen nierfalen heeft :edoh:
Enfin, daar gaven ze ook aan dat het beter is om de niet nierfaal geen nierdieet te geven.
Ik ben zelf logisch gaan nadenken, want ja... het is toch een compleet voer?
Ja, klopt. Maaaaaaaaaaaaaar, er zit verminderd eiwit, fosfor en arginine (dat laatste heb ik verder niet over nagedacht, ik neem dit van Adriana aan).

En ik kom tot de conclusie dat als Sara (m'n niet nierfaler) nu echt die nierbrokken wil, dan krijgt zij gewoon een paar (anders zet ze Moos van z'n eten af).
Zolang haar hoofd voeding maar juist is zie ik geen kwaad in het feit dat zij een paar brokjes nierdieet per dag krijg.
Ook als ik m'n zusje vraag of zij mijn katten wilt eten geven dan ga ik haar de hassle niet aandoen om alle drie iets anders eten te geven.
Dan geeft m'n zusje wat nierbrokken aan allemaal (ik geef overigens niet van RC maar van Pro-vet. Ik vertrouw RC niet zo... maar dat is weer een andere discussie) en bij thuiskomst geef ik m'n katten hun hoofdmaaltijd.

Als je het mij vraagt is het zelfs niet erg wanneer m'n katten een weekend nierdieet krijgen. Het wordt een probleem op het moment wanneer je niet nierfalers langdurig op een nierdieet zet. Dan komen ze op een gegeven moment gewoon voedingsstoffen te kort. En krijgen daardoor "problemen". Maar goed, dat is mijn idee hier over ;)

Over niertransplantatie; ik heb de zelfde info als Adriana heeft.
Maar Annet heeft hierover ook met haar dierenarts gesproken die wellicht weer andere informatie heeft ;)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nierinsufficientie

Bericht door Adriana »

nee, niet alle katten zijn er gevoelig voor en een paar brokjes kan echt geen kwaad. en de samenstellingen van de nierdieetvoeders verschillen onderling aanzienlijk. kwestie van uitproberen, de ene kat doet het veel beter op een bepaald type dan de andere.
maar da-dieetvoeders zijn soort van aanvullend medicijn via de voeding en daarom minder tot niet geschikt, om allerlei redenen, voor katten die dat niet nodig hebben.

mijn grootste probleem is dat er aan da-niervoeders medicijnen zijn toegevoegd, die niet op de verpakking staan vermeld. als je allergieproblemen hebt, dan is het erg moeilijk uitzoeken met welke stofjes je rekening moet houden.
en die fabrikanten hoeven dat blijkbaar niet te vermelden, want fabrieksgeheim!

ik heb hier een voorbeeld van poes/kater, die 4half jaar lang RC s/o hebben moeten eten, terwijl ze daar eigenlijk geen behoefte aan hadden en het probleem heel anders opgelost had moeten worden...
... en de gezondheidsklachten waren groot en voor een deel toe te schrijven aan de onnodige en hoogstwaarsch schadelijke stofjes in s/o. dwz als je het langer dan de voorgeschreven periode blijft voeren...
van k/d weet ik dat er chitosan in zit, wat ook in ipakitine zit, maar dat staat er niet op.
als je gelijktijdig MacSam geeft, dan kun je geweldige allergieproblemen krijgen en het heeft me veel tijd+mails gekost om uit te zoeken waar dat aan lag.

dus ben ik vrij voorzichtig met het voeren van da-dieetvoer aan niet-nierkatzels of blaasgruisoplossend voer voor gezonde dieren, baat het niet het schaadt soms wèl!
ik voer hier voor alle drie voor een deel happy cat nierdieet (zpls), om de nieren preventief te ontlasten.
nadeel is dat het alleen in kg-verpakking te leveren is en het is duur. maar de samenstelling is breed en het is compleetvoer, beetje type Orijen maar dan met minder en lichte en goed verteerbare eiwitten. daar mogen geen medicijnen inzitten en totdusver prima ontlasting en geen krabgekriebel (allergie).
van k/d wordt Maks moddervet en daar ben ik mee gestopt. en pas in aug. laat ik bij de bengels weer bloedonderzoek doen om te zien hoe de nieren intussen functioneren..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Nierinsufficientie

Bericht door Cerna »

Ik weet niets over arginine (weet niet eens wat het is) en citeerde alleen maar mijn DA. Ik had hem hier naar gevraagd omdat de andere twee Britten zich in november stortten op de nierbrokjes van Noa (terwijl ze er zelf niet naar omkeek) en ik vroeg me af of dit kwaad kon en toen kreeg ik dus als antwoord dat het geen kwaad kan zolang ze er ook ander voer bij eten en dat het alleen niet goed is voor kittens.

Zo eet Milka ook het liefst Hills-CD. Ik had ooit een kat met blaasgruis en in diezelfde tijd had ik Cerná ook net en die wilde alleen die brokjes. Toen Shura in april 2005 overleed, heb ik dat gehandhaafd omdat Cerná echt geen andere brokjes bliefde en toen Milka drie jaar later kwam, ging zij ook die brokjes eten. Ze eet echter ook Exigent en Indoor. Ik vraag me ook af of ik hier wel mee door moet gaan?? Cerná eet geen Hills-CD meer sinds ik KD heb, maar ook dat ben ik aan het afbouwen want Noa en Cochi eten het toch niet en Cerná hoeft het gelukkig niet en ze wordt inderdaad moddervet van die brokjes. Misschien moet ik Hills wel helemaal de deur uit doen. Cochi eet alleen Trovet-RIDbrokjes (nu ook verkrijgbaar in zakjes van 500 gram).

Happy Cat werd hier maar heel even lekker gevonden. Er zijn wel kleinere zakjes (500 gram) verkrijgbaar maar niet via Zooplus.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nierinsufficientie

Bericht door Adriana »

arginine is een stofje dat de alvleesklier helpt insuline te produceren en dat er voor zorgt dat insuline beter zijn werk doet.
als je dit combineert met insuline-injecties, dan riskeer je te lage bloedsuikerwaardes of je te hoge bss-waardes gaan inderdaad extra omlaag en je moet goed blijven meten om niet te veel insuline te spuiten.
dat wil zeggen: hier gebeurt dat alleen met de arginine, die RC toepast.
voor lichte diabeteskatten is dat ideaal, die kunnen dan zelfs vaak zonder insuline-injecties.
diezelfde soort arginine stopt RC in zijn renal nierbroks, alleen wat minder, maar daar werkt het ook. en ik snap het ook wel want nierdieetvoer heeft doorgaans een veel hoger koolhydraatgehalte (zetmeel en vet) en dat compenseer je op die manier.
maar bij een kat, die dat 'rijke' voer niet krijgt, kan het een gluco-dip veroorzaken.

ik denk dat je dierenartsen-dieetvoer als alleenvoer niet zo maar aan een gezonde kat kunt geven. daarvoor is het door de toegevoegde medicijnen/stofjes niet geschikt.
nierdieetvoer uit de dierenspeciaalzaak mag geen medicijnen bevatten en je ziet bij de samenstelling dat ze plantaardig/kruiden met geneeskrachtige of vochtafdrijvende en/of weerstandsbevorderende of andere eigenschappen toepassen.

Hills gebruikt een andere en mijns inziens minder werkzame vorm arginine en doet vrijwel geen arginine in zijn k/d.
Trovet en Specific zijn geweldig goeie nierdieetvoeders, maar ik weet niet of en welke medicijnen en andere stofjes eraan zijn toegevoegd.
en ik zie het hier ook weer gebeuren: de stofwisseling van iedere kat reageert anders op hetzelfde voer, Mies en Bolle komen bijv geen spat aan van k/d. Mies doet het er erg goed op maar hier ben ik ermee gestopt.
voer en dan het vinden van het juiste voer vind ik nog altijd moeilijk en soms is favo-voer ineens helemaal uit en moet je weer op zoek naar iets anders..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Nierinsufficientie

Bericht door MarjanR »

Hm, daarom vertrouw ik de RC en Hill niet (als je er toch over begint ;) ).
Het is in Nederland verplicht te vermelden op de verpakking wat jij er als fabrikant aan toevoegt.
Het is niet verplicht om te vermelden wat jouw (RC of Hill, of welk merk overigens dan ook) toe-leverancier aan stofjes toevoegt.
Die toe-leverancier is dat wel verplicht, maar jij als verkopende fabrikant ben je niet verplicht die informatie op de verpakking te zetten.

(heb ik het duidelijk uitgelegd?? Ik heb het idee niet echt.. maar ik weer even geen andere manier van uitleggen)

Ik ben hierachter gekomen na de "succes" verhalen van de J/D en dat het onbegrijpelijk is dat zoveel dieren met gewrichtspijn hier zo goed op gaan. Vragen, vragen, informatie halen, en nog eens vragen.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nierinsufficientie

Bericht door Adriana »

helemaal eens en ik snap je uitleg ;-) . de enige manier om wat meer info los te krijgen is bellen. mondeling 'durven' ze veel meer te zeggen en krijg je meer en andere info. heb wel goeie ervaring met de da van RC.
iedere keer sprokkel je weer wat gegevens er bij, maar het blijft een moeizaam traject en je moet geen haast hebben.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 2080
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Nierinsufficientie

Bericht door Admin »

Ingezonden bericht via de e-mail van Mw. De Wit:

Hallo medewerkers van de kattensite,

Onze kat geef ik 3 druppels Soldiago Virgaurea Oerdruppels van VSM per dag en hij is weer het ventje, hoor.
Eerder stonk en kwijnde hij helemaal weg!
Dus een goeie tip voor de anderen met nierkatten.

Groetjes,

Mw de Wit
Plaats reactie