Nierinsufficientie

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bodine
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 13 jul 2003 11:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Lotje is opeens blind geworden,ligt aan de nieren?

Bericht door Bodine »

Hallo all,
Sinds een paar dagen is lotje van 15 opeens blind geworden, we zijn vanmiddag naar de DA geweest en inderdaad ze is blind,nu zegt de DA dat het waarschijnlijk aan haar nieren ligt en we moeten een bloedonderzoek doen. Wij zijn zo geschrokken, haar net vlies is losgelaten , voor de rest eet ze goed en lijkt niet ziek, alleen kan ik op internet niks terug vinden over blind worden en nierproblemen.Weet iemand hier iets van? ben er kapot van mijn arme lieve lotje.

Gr Bodine
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Admin »

Kijk op DEZE WEBSITE voor meer informatie. Als je in Google zoekt op: nierinsufficiëntie katten blindheid dan zul je nog veel meer info tegenkomen.

Succes en sterkte.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Hallo Bodine,

Mijn Mimi was een tijd geleden niet te vinden en echt helemaal van haar slag. Na onderzoek bleek ze ook blind te zijn. Ze had waarschijnlijk een beroerte gehad. Ze kreeg medicijnen waaronder dexoral.
Ze kreeg ook steroiden (schrijf ik dit goed?) Dit alles sloeg goed aan bij mijn meisje. Dit is inmiddels alweer drie jaar geleden.

Een paar jaar later stopte ze met eten. Haar nierwaarden werden getest en die waren helemaal niet goed. Ze eet inderdaad nierdieet en van het andere voer blijft ze af.

Ik weet niet of het in het artikel staat die Roland gelinkt heeft, maar door de nieraandoening kan je kat een te hoge bloeddruk hebben en daardoor kunnen ze een beroerte en oogbeschadigingen oplopen.

Ik wens jullie heel veel sterkte en ik hoop dat het met Lotje net zo goed zal gaan als met mijn Mimi.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Ik heb het stuk snel even doorgelezen. Goed en duidelijk en zeer herkenbaar. De vitamine B was ik alweer vergeten. Ik moest die echt een tijd geven, was erg belangrijk voor het herstel!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Bodine
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 13 jul 2003 11:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door Bodine »

Hallo kattenbella
Dank je wel voor je reactie,ik heb het ook gelezen over dat een bloeddruk testen heel belangrijk is en dat katten blind kunnen worden door een te hoge bloeddruk.Hoe oud was jou mimi? En kan ze nu weer zien? Het doet me zo pijn om te zien dat ze blind is. Ik heb haar even rust gegeven door de schrik dat ze naar de DA moest en ik ben van plan om naar een andere DA te gaan, ik vond dat ze niet erg duidelijk waren waar ik ben geweest.

EDIT:

Ik heb toch maar een afspraak voor morgenochtend gemaakt bij diezelfde DA en schrijf eerst ff alles op wat ik wil vragen.Kattenbella ik hoop dat je dit snel leest want ik ben zo benieuwd of jou Mimi weer kan zien

gr Bodine
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Hallo Bodine,
Mimi zal toen een jaar of tien zijn geweest. Haar zicht is wel weer teruggekomen. Bij haar was er niets aan de hand met haar metvlies trouwens. Je kan wel zien dat ze vaker grote pupillen heeft dan de rest en daardoor denk ik wel dat ze minder ziet. Ik moet zeggen dat ik niet echt merkte dat Mimi blind was, dat ontdekte de dierenarts. Hij zag dat haar pupillen niet reageerden op lichtprikkels en deed daar uitgebreide testen voor met het licht uit en een zaklampje op haar ogen.

Blinde katten kunnen zich wel snel aanpassen trouwens mits ze natuurlijk binnen blijven. Ik heb twee blinde jongens uit Griekenland. Je merkt amper dat ze blind zijn. Die zijn wel jong, dat wel.

Hoe gaat Lotje met haar blindheid om? Lijkt ze erg ongelukkig en heeft ze verder nog medicatie en of vitamine B gekregen?

Sterkte voor jullie beiden!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Wat een narigheid voor jou en Lotje, ik leef met jullie mee!

Even een hart onder de riem: ik ken een blinde poes van 15+ en die heeft zich uitstekend aangepast aan haar blindheid, hoewel ze dit pas later werd door haar hoge leeftijd. Ze blijft nu binnen, maar kan met haar goede tast en reuk nog een heel leuk leven leiden.

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
Bodine
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 13 jul 2003 11:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door Bodine »

Hoi kattenbella,
We kwamen er achter dat ze blind was zo,n week geleden, maar de dierenars bevestigde dat ook met lampjes in haar ogen en bij de praktijk hebben we der op de grond laten lopen.Ze eet heel goed, ze vind haar bakjes en weet precies alles te vinden in huis, ze loopt zelfs op de gallerij wat ze altijd graag deed maar nu blijf ik er wel bij.Ze ziet mijn andere kat Gijs niet en dan loopt ze tegen hem aan wat hij wel gek vind.En ze loopt heel voorzichtig met haar snorharen langs de muren.Ze gedraagd zich kranig hoor! Maar ik ik vind het zo zielig dat ze niet meer op de vensterbank zit wat ze vroeger graag deed en dat ze je niet meer aan kijkt :cry: Morgen weet ik meer bij de Da,en zolang ze niet achteruit gaat en mischien met medicijnen niet zieker wordt heb ik nog hoop, eerst dacht ik kan ik het haar wel allemaal aandoen, morgen weet ik meer,en ik hou je op de hoogte! Wat fijn dat mimi haar zicht weer terug heeft.Weet je de schok dat Lotje nu toch echt wat mankeert nu ze al 15 is is groot, je weet het wel maar ik heb wat afgehuild vd week.Ook lag ze graag bij me op schoot maar ze durft niet meer zo goed te springen.

ik laat morgen wat weten hoe het is gegaan

gr bodine
.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

He meid, veel sterkte morgen, Met Mimi gaat het best ok, hoewel ze wel wat dunnetjes is en toch alles heeft overleefd wat niet had gekund.

Lees ook goed Sandra's bericht. Blinde katten passen zich prima aan.
Ik denk ook niet dat mijn Mimi veel ziet, maar ze is er aan gewend.

Lotje en jij, dikke knuffels!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Bodine
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 13 jul 2003 11:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door Bodine »

Hallo!

Nou uit het bloedonderzoek kwam uit dat haar nieren niet meer goed werken al is het nog niet een een heel ver stadium , we hebben medicijnen gehad en dieetvoer, Hier moet ze dan van opknappen en thuis aangekomen ging ze gelijk er van eten, ik ben een stuk opgeluchter hoor. en de DA zei jullie zien zelf wel wanneer ze echt ziek gaat worden.

Sandra,ik had het ook gevraagd of ze nog wel een goed leven kon leiden nu ze blind is en da Da zei van wel,

Ik hoop dat we nog een lange tijd van Lotje mogen genieten,en gijsje onze kater van 3 ook.
Nog bedankt voor jullie reacties!

gr Bodine
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Bodine, ze kunnen zeker nog een tijd mee hoor met dat dieet. Lekker te horen dat het nog niet in een ver stadium is ondanks haar leeftijd. Ik vind dat echt een supergoed bericht!
Welk nierdieet heb je meegekregen? Ik heb hier RC renal brokken en de Hill's blikjes. Die vinden ze allemaal geweldig.

Knuffel voor Lotje, Gijsje en jezel. Voor Gijsje kunnen die brokken ook echt geen kwaad.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Welke medicijnen heet ze gekregen trouwens en heb je nog naar de B vitamines gevraagd?
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Bodine
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 13 jul 2003 11:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door Bodine »

Hoi Kattenbellla

Ik heb van medicijnen fortekor 5 gehad elke dag een half pilletje en van voer een proefpakket RC renal zakjes en brokjes RC renal en blikjes van Hills k/d.Dan moest ik kijken wat ze het lekkerst vind. Ze vind de brokjes heerlijk en de zakjes ook. Ik ben wel vergeten naar de vitamines ze vragen.

Nou ik ben zeker blij hoor want nu heb ik weer hoop gekregen dat ze niet snel achteruit gaat. Alleen de Da zei dat Gijs die brokjes beter niet kan eten want gijs heeft blaasgruis gehad en is een paar maanden geleden op hills voer gezet en dat is zijn weer andere brokjes. maar ik geef lotje nu haar eten appart. We houden Lotje nu wel binnen want op de gallerij vind ik nu ze blind is veels te gevaarlijk.

Knuffel voor jou katten van Lotje en Gijs ;-)

gr Bodine
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Bodine, gelukkig is de mogelijkeheid daar bij jullie de brokjes apart te geven. Mijn complimenten voor je inzet! Gelukkig vinden de meeste katten de brokken heerlijk :grin: Is Lotje het zwart witte poesje? Mooi!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Bodine
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 13 jul 2003 11:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door Bodine »

Hoi Kattenbella

Ik ben een tijd niet meer op het forum geweest maar ik wilde je even laten weten dat het goed gaat met Lotje, ze eet goed ze kan haar weg goed vinden in huis, ondanks ze blind is zie ik dat ze er een stuk beter aan toe is dan toen we het net wisten, ze zit ook weer gewoon op haar plekje de rugleuning van de bank ;-)

Ik ben blij hoor , ik heb nu de hoop dat ik nog een lange tijd van haar kan genieten.

Hoe is het met jou Mimi?

gr Bodine
Plaats reactie