Nierinsufficientie

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
6-2love
Lynx
Lynx
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 aug 2003 10:13
Locatie: Rotterdam

Bericht door 6-2love »

Even een update

Biggles is weer goed aangekomen. We denken dat het 2 oorzaken heeft
1) Het nierdieet dat aan slaat
2) Doordat ze aleen eet kan ze rustig eten zonder weggejaagd te worden (ze is de laagste in rang, meestal staan we erbij nmet voeren maar het ging soms wel eens mis)

Ondertussen zijn we weer naar de DA voor controle gegaan. Deze was onder de indruk van hoe goed ze eruit ziet. Het kreatine gehalte in haar bloed was ook aardig gedaald maar nog steeds iets te hoog.

Ik heb nog na gevraagd of ik het nierdieet wel mocht blijven voeren. Op de zak met brokjes staat duidelijk dat je het NIET langer dan 6mnd mag voeren. Dit blijkt echter zonder doktersadvies te zijn.
Dus Biggie blijft op dieet, ze vind de brokken en de maaltijdzakje erg lekker. Dus het gaat helemaal goed met onze opoe
Groetjes Lida
Solo, Willie, Bloempie, Liesje, Biggles en Nina

Liefde is.....het spinnen van een kat
Rolanda
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 05 jan 2003 09:16
Locatie: Amsterdam

Hele nacht aan het infuus

Bericht door Rolanda »

Hallo allemaal, ik heb een vraagje, misschien dat er iemand is met ervaring.
Vandaag heb ik mijn kater (9jr) naar de DA gebracht, omdat ik redelijk snel merkte dat hij was afgevallen en niet meer at.
Na het bloedonderzoek is gebleken dat het zijn nieren zijn.

De DA had mij het advies gegeven, omdat ik er waarschijnlijk snel bij zou zijn, hem vannacht aan het infuus te leggen.
Morgen tegen 16.00 uur gaan ze weer bloed afnemen en kijken of dit infuus baat heeft gehad, zodat hij verder kan op medicijnen en een speciaal dieet.
De andere kant van de medaille zou kunnen zijn, dat het uitzichtloos kan zijn en dan zou ik een zware beslissing moeten nemen.
Ik wilde hem toch die kans geven, en ook mijn geweten om hem vannacht bij de DA te laten voor dat infuus.

Heeft iemand hier ook al eerder ervaringen mee gehad?
Ben nu heel bezorgd en hoop op een positieve uitslag natuurlijk.
Ik ben ook wel op het ergste voorbereid, als ze mij vertellen, dat het infuus geen baat heeft, laat ik hem niet verder lijden.

Alvast bedankt.
Rolanda
Rolanda
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 05 jan 2003 09:16
Locatie: Amsterdam

Bericht door Rolanda »

Bedankt voor de informatie, ik lees dat dit precies 2 jaar geleden is gebeurt.
Ik zit nu in hetzelfde schuitje, heb mijn kat meegenomen naar huis, om afscheid van hem te nemen.
De prognose was niet goed, en wilde niet eten bij de DA.
Thuisgekomen en verwelkomd door de andere katten en honden, gaf ik hem een schoteltje met speciaal voer, die hij helemaal heeft leeg gegeten.
Alles wat hiervoor is beschreven is zo herkenbaar, ik wil hem niet laten lijden, de DA zegt dat hij nu (nog) geen pijn heeft, maar ik wil het ook niet zover laten komen.
Als hij nu bij me op schoot ligt, knorrend, kan ik het niet geloven, dat ons afscheid dichterbij komt.
Zijn vacht glimt als een spiegeltje, en je hoopt inderdaad op een wonder.
Vannacht laat ik hem apart in de kattenkamer, zodat zijn eten en water kan blijven staan en niet opgegeten worden door de anderen.
Pfff...wat is dit moeilijk.

Rolanda
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Rolanda, inmiddels alweer ruim twee jaar geleden was ik Mimi kwijt. Ze bleek een lichte beroerte te hebben gehd waardoor ze zelfs tijdelijk blind was. Hier kwam ze volledig bovenop.
Ongeveer een jaar later at ze helemaal niets meer. Ik ben toen op een zondag met haar naar de dierenarts gegaan waar haar nierwaarden werden opgemeten. Die waren niet goed. Ik kreeg tip's mee zoals kip en viskookwater door het voer te doen. Ze begon al snel met eten.
Tip: Hill's KD blikvoer. De nieuwe blikken eten ze goed!

Sterkte en laat horen hoe het gaat.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Rolanda
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 05 jan 2003 09:16
Locatie: Amsterdam

Bericht door Rolanda »

Dank je wel Kattenbella, ik kan nog geen afscheid nemen, maar ik weet het even niet meer.
Hij heeft voor de 2de keer weer een beetje gegeten, en heeft ook weer geplast. Hij loopt beter, maar dat zal wel door dat infuus komen, dat hij zich wat beter voelt.
Ik heb mn dochter erover gesproken, en ook zij had zoiets, van kijk het nog aan zolang hij geen pijn heeft.
En zodra ik zou merken dat hij terug valt, altijd hem nog kan laten inslapen.
Ben ik dan egoistisch? soms heb ik dat gevoel dat te zijn, is dit uitstellen?
Of, probeer ik hem erboven op te helpen, maar is dit zinloos?
Het is zo dubbelstrijdig.
Hij heeft zowiezo dat zijn nieren niet goed zijn, de DA geeft geen medicijnen mee, omdat ze het slecht ziet aflopen.
Maar...zegt mijn dochter, ook DA's kunnen het wel eens fout hebben.
Moeilijk, want je heb gewoon nog hoop.
Hij gaat vannacht appart, met zijn eigen schone bak, zodat ik kan zien of hij geplast heeft, met zijn eigen voer en water. Gelukkig heb ik daarvoor een kattenkamer, met hun eigen mandjes en stoelen.
Eigenlijk wilde ik hem gewoon bij mij, maar dan krijg ik ruzie met de andere dieren..erg he.
Ik kijk het morgen aan, dan is hij een nacht zonder infuus geweest.
Bedankt voor de aanmoediging.

Rolanda
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Bericht door tacuma »

Hallo Rolanda,

Heel begrijpelijk dat je er zo'n dubbel gevoel over hebt: iedereen hier houdt van zijn/haar katten en herkent dit precies. Het staat je natuurlijk vrij om bij een andere dierenarts langs te gaan, misschien dat die wél medicijnen wil geven. Het lijkt me het proberen waard! Ik wens je heel veel sterkte en het beste met je kat.

Groetjes van Laura.
Rolanda
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 05 jan 2003 09:16
Locatie: Amsterdam

Bericht door Rolanda »

Nou meneertje is vandaag nog niet van plan om het op te geven.
Ik heb hem vannacht appart gezet, met zijn voer etc.
Vanmorgen deed ik de deur open, meneertje rolt op zijn rug, lekker languit op de stoel, zo van...ik heb lekker geslapen.
Hij heeft zijn 2 bakjes leeggegeten en flink geplast.

Ik bewoog mijn vinger langs de rand van de stoel en die wilde hij pakken, hij knorde en zag er tevreden uit.
Toen ik de andere katten, eten wilde geven, was meneer er meteen als 1ste bij, maar hij mag voer niet hebben, moest hem weer even apart geven.
Op de vensterbank zit meneer te mekkeren tegen de volgeltjes.

Ik heb de DA gebeld, want op deze manier geeft hij mij te kennen, nog lekker te willen doorgaan.
Ik ben ook van plan om met hem samen te vechten.
De DA zegt ook, maar met dit nieuws laten we hem niet inslapen.
Ik krijg nu antibiotica voor een aantal dagen zodat er geen infectie komt, en speciaal voer.
Ik hoop echt dat we er samen voor kunnen vechten, maar nu ik zie dat er nog leven in dat kereltje zit, ga ik ervoor.

Bedankt allemaal

Rolanda
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Rolanda, ik zou ook wachten tot je zelf merkt dat hij het welletjes vindt. Dat geeft hij je wel aan door de blik in zijn ogen ;-) Laat hem nog lekker genieten en geniet zelf nog mee van de tijd die jullie nog hebben!
Gebruikersavatar
ArPaS elftal
Huiskat
Huiskat
Berichten: 76
Lid geworden op: 01 mar 2006 08:59
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Bericht door ArPaS elftal »

Heel veel succes met je kereltje!

Het lijkt inderdaad of hij wil zeggen"ik wil nog helemaal niet! ;-) :grin:


En zolang hij vecht, vechten jullie dus met hem mee.....

Beter personeel kan hij zich niet wensen toch? :grin:
groetjes, Patricia en cats!

http://arpaskattenjungle.blogspot.com
Rolanda
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 05 jan 2003 09:16
Locatie: Amsterdam

Bericht door Rolanda »

Tot nu toe gaat het wel.
Hij eet zijn voer met kleine beetjes, om de 2 uur geef ik een klein beetje, wat hij lekker oppeuzeld, maar hij eet echt kleine hoeveelheden.
Hij drinkt goed, en hij plast, hoe blij je kan zijn met een plas !
Dit weekend(en dan hopen op de volgende dagen) ga ik er lekker met hem tegen aan, hij heeft nu een antibiotica kuurtje om infecties tegen te gaan.

Rolanda
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Rolanda, zet um op he! Heb je dat Hills's voer? Dat vinden ze erg lekker die blikjes.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Rolanda
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 05 jan 2003 09:16
Locatie: Amsterdam

Bericht door Rolanda »

Om dat voer heb ik gevraagd, maar de DA had alleen van Royal Canin, speciaal nier dieet, dat heb ik meegenomen.
Waar kan ik dat verder kopen?
Bij de dierenwinkel in onze buurt verkopen ze helemaal geen voer voor nierfalen.
Hij eet hele kleine porties, maar ik geef hem dan steeds een heel klein portie, dan maar zijn totale portie verdeeld over een hele dag.
Vannacht niet gegeten,maar wel geplast en gedronken, vanmorgen heeft hij weer gegeten.
Ik heb hem gewogen 5.6 kilo, en dit ga ik ook bijhouden.
Ik zit er echt met mijn neus bovenop. Iedere 2 uur kijk ik naar hem, of ik verslechtering of verbetering zie., maar hij blijft nu hetzelfde.
Hij word alleen extra in de watten gelegt.

Gr Rolanda
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Inderdaad, hoe blij kun je zijn met een plasje ;-) .
Lekker in de watten blijven leggen, en genieten van elkaar! Fijn dat hij stabiel lijkt te zijn en heel goed dat je hem zo in de gaten houdt. Hij boft met je! Sterkte en succes!
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Vertroetel hem maar lekker, Rolanda.
Die Hills blikjes zijn alleen bij de da te koop, maar ze zijn er goed!
Rolanda
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 05 jan 2003 09:16
Locatie: Amsterdam

Bericht door Rolanda »

Het gaat redelijk, hij blijft stabiel, ik zie geen echte verbetering, maar ook geen achteruitgang.
Hij loopt stabieler op zijn pootjes en in de ochtend, komt hij me goedemorgen zeggen, samen met de anderen.
Toch, vind hij dat nattevoer van Royal Canin niet erg lekker denk ik, de brokjes vinden ze allemaal wel lekker, maar dat natte voer..mwah.
Het is zondag vandaag, dus ga morgen even op zoek naar ander voer.
Heb een theelepeltje whiskas door het voer gedaan, ik weet niet of dat erg slecht is,maar dat vind hij wel lekker, en dan eet hij zijn bakje wel leeg.
Hij wandeld nu ook meer door het huis, wil gewoon gezellig overal bij zijn.

Gr Rolanda
Plaats reactie