Nierinsufficientie

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
manon3

Re: Nierinsufficientie

Bericht door manon3 »

Van Solidago is bekend dat het de nieren zou spoelen en ontgiften.
Het is alleen jammer dat mevr. de Wit niet meer informatie heeft doorgemaild.
Heeft ze dit middel op eigen houtje toegediend of in overleg met een homeopathische DA ?
Ook weten we niet precies aan welke nierziekte haar kat leed/lijdt.
En of eventuele bloedwaarden zijn verbeterd na gebruik van dit middel.En of dit het enigste medicijn is dat wordt gebruikt of dat het ter ondersteuning wordt gebruikt.
En zo heb ik jammer genoeg nog heel wat vragen.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nierinsufficientie

Bericht door Adriana »

ja, die vragen had ik ook maar er was jammergenoeg geen kans om met mevrouw De Wit uit te wisselen. en ik denk dat ze alleen maar een boodschap had... als ze wat bij de niertopics had rondgesnuffeld dan had ze missch voor haar situatie ook nog goeie tips+trucs gevonden..
ik vermoed dat ze een humaan middel met solidago heeft toegediend..

we hebben hier brede ervaring met solidago/lespedeza, het zit in MacSam en deels ook in Urémyl en van die combi is bekend dat het nierfaalkatten ondersteunt.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Mw de Wit
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 aug 2011 12:28

Re: Nierinsufficientie

Bericht door Mw de Wit »

De tip kwam van de mesoloog.
2 x 3 druppels VSM druppels Solidago Virgaurea oerdruppels per dag door het voer heen.
Maar ik krijg hooguit 1 x per dag de druppels naar binnen want de geur is te sterk voor hem.
De dierenarts heeft Benakor voorgeschreven zodat zijn bloeddruk niet te hoog wordt.
Onze kat is bijna 9 maanden geleden opgegeven.
Hij had nog maar 6 weken te leven.
En heeft de allerslechtste waardes.
Is in die tussentijd slechts 150 gram afgevallen. De dierenarts stond versteld toen zij hem laatst weer zag want hoe was dat nou mogelijk?
Onze kat eet nu senior brokjes van Felix, niervoeding van Royal Canin, senior zakjes van Whiskas, gebakken kipfilet, zalm, al wat hij lekker vindt.
En zo gaat het nog steeds goed.

En niet te vergeten: Elke dag roomboter bij zijn eten. Zalig vindt hij het!
Cerna

Re: Nierinsufficientie

Bericht door Cerna »

Ja, katten doen je altijd weer versteld staan. Voor onze Noa (toen 3) kreeg ik op 17 november vorig jaar het advies om haar in te laten slapen. Dan krijg je de schrik van je leven!
Maar ook Noa is nog springlevend en inmiddels heb ik 1 kilo kat meer dan vorig jaar.

Zo zie je maar, ook dierenartsen zijn maar mensen.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Nierinsufficientie

Bericht door Kattenbella »

Hier hetzelfde verhaal met Misty. Ze is er ook nog steeds en eet gewoon carnibest, dat vindt zij weer lekker.
Dat middel zal ik wel onthouden, misschien lust ze het hier wel.
Toch gewoon naar je kat blijven kijken dus ;-)
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
som1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 65
Lid geworden op: 27 sep 2011 16:38
Locatie: Eindhoven

Re: Nierinsufficientie

Bericht door som1980 »

Cerna schreef:Zo zie je maar, ook dierenartsen zijn maar mensen.
Ik vind dat wel moeilijk, je vertrouwt je beestje in handen van zo'n arts, soms wordt het je bijna kwalijk genomen of je wordt voor inhumaan verseleten als je ervoor kiest je beestje te laten leven ipv hem in te laten slapen.
:verliefd: EKH: Boris & Yeltsin (23 mei 2023)


Loki (BKH, 10 januari 2007 - 30 Juli 2023)
Polle (9 juni 2002 - 6 oktober 2011)
laeeckho
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 okt 2014 10:07

Re: Nierinsufficientie

Bericht door laeeckho »

Dag kattenliefhebbers,

ik ben nieuw op dit forum, ondanks het feit dat ik hier in het verleden reeds veel gelezen heb en veel goeie info vond, had ik me nog niet geregistreerd of iets bijgedragen tot de discussie.

Recent heb ik mijn kat aan chronisch nierfalen verloren. Toen hij hiermee gediagnoseerd werd, ben ik op dit forum terechtgekomen. Ik vond hier de informatie en ergens ook de "steun" die ik nodig had om door deze moeilijke periode te komen. Het was voor mij troostend om anderen hun ervaringen te lezen en het gaf me moed en hoop om verder te gaan, ook al hadden vele verhalen een slechte afloop en het feit dat het soms ook moeilijk en pijnlijk was om te zien hoeveel katten er met dit probleem te maken krijgen. Ik was zelf totaal niet vertrouwd met de ziekte toen mijn kat de diagnose kreeg en dit topic in het forum heeft me veel bijgebracht.

Helaas heeft onze kat de strijd tegen nierfalen opgegeven, bij hem ging het zo snel achteruit, ik kan nog altijd niet goed geloven dat we hem verloren zijn en hoe snel het allemaal gegaan is :(

Aangezien vele mensen die een kat hebben met nierfalen uiteindelijk op dit forum terechtkomen, dacht ik dat het ook misschien een goeie plaats was om nierdieetvoeding aan te bieden. Ik weet eigenlijk niet of dit "conform de forumregels" is en ik hoop dat ik hier niemand mee tegen de schenen schop, maar ik had geen flauw idee waar ik het anders kon aanbieden en ik dacht op die manier ook misschien mensen te helpen die op zoek zijn naar een nierdieet.

Zoals ik al zei is het bij ons enorm snel gegaan, als gevolg hebben we hier nog een hele (ongeopende) zak royal canin renal special staan en ook een heleboel potjes natte voeding van hills prescription. Niet alleen vind ik het enorm zonde om dit hier gewoon te laten staan, het doet me ook pijn/verdriet om steeds die zak en potjes tegen te komen.

Mijn vriend en ik waren nog studenten toen onze kat ziek werd, bijgevolg kwam het financieel toch wat harder aan om al deze kosten te doen, en zou ik graag een vergoeding willen vragen voor de voeding die ik nog heb staan. Een zak van 4kg royal canin special heb ik het goedkoopst op brekz gevonden voor 36,95 euro, ik zou er bijgevolg 28 euro voor vragen. De potjes van hills prescription diet K/D kostten +- 1,5 euro per potje, dus dacht ik aan 1€/potje.

Nogmaals, mijn bedoeling is zeker niet om hier iemand tegen de schenen te schoppen of bepaalde conventies te breken, als het ongepast is, verwijder ik dit bericht meteen.
Cerna

Re: Nierinsufficientie

Bericht door Cerna »

Ik wil je heel veel sterkte wensen met het verlies van je kat!
Nierfalen is zo'n verradelijke ziekte. Ik heb het ook wel eens meegemaakt dat we 's middags de diagnose kregen en dat de kat 's avonds al dood was. En ze zag er nog zo geweldig uit!

Onze Noa heeft nu bijna 4 jaar nierfalen, maar krijgt ander nierdieet dan jouw kat kreeg dus ik kan je helaas niet helpen.
Misschien dat anderen wel geïnteresseerd zijn? Ik neem echter aan dat je ook nog verzendkosten in rekening zou willen brengen en dan maakt het waarschijnlijk niet veel uit of je bij MedPets koopt of jouw voer overneemt.
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Nierinsufficientie

Bericht door Featherr »

Ik heb wel interesse, als je me even zou willen pb'en waar je woont :] Ophalen is wss makkelijker aangezien we toch vrij hebben :D
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Nierinsufficientie

Bericht door Dinky »

Ik kwam net een interessant artikel tegen over het ontstaan van nierfalen: http://www.voerwijzer.com/nieuws/risico ... eiwit-niet

Nou heb ik niet de tijd om dat hele onderzoeksartikel door te lezen maar dat eiwitgehalte geen invloed heeft op het ONTSTAAN van nierfalen vond ik wel een interessante. Weet niet of er ook iets in het onderzoek staat over wat te doen wanneer er al sprake is van nierfalen. Heb die vraag dan ook uitgezet bij voerwijzer omdat ik niet het hele onderzoek door kan gaan spitten maar wellicht dat hier iemand is die daar wel tijd/zin voor heeft ;-)

Voor de volledigheid link naar het onderzoek (staat ook onderaan artikel): http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1 ... 13917/full
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Cerna

Re: Nierinsufficientie

Bericht door Cerna »

Bedankt!

Heb het doorgestuurd naar mijn dierenarts.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Nierinsufficientie

Bericht door Dinky »

Kreeg op de vraag over wat te doen wanneer er al nierfalen is geconstateerd het volgende document toegestuurd: http://centredmv.com/wp-content/uploads ... ouston.pdf
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Dhyan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 23 jan 2016 23:22
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Nierinsufficientie

Bericht door Dhyan »

Hallo Iedereen,

Een tijd geleden was ik veel op dit forum. Hopelijk kan ik hier even mijn verhaal doen. (verplaats het anders maar)
Nu heb ik al veel geschreven over mijn katten en heb ik een nu 15.5 jarige Abessijn Manou die panreatitis/cholangitis heeft en die ik sinds 2014 op de rand weet te houden door de episodes snel onder controle te krijgen.

Nu, sinds 31 Oktober begon hij ineens met convulsies die 3 dagen lang problemen veroorzaakten.
Daarna was hij niet meer de oude.
Bloedonderzoek is niet gedaan omdat 2 maanden ervoor hij een volledig geriatrisch bloedprofiel heeft gehad. (doe dat 2 keer per jaar)

Daar kwam niets uit.
IK heb een echo laten maken bij Dr. Jonker en bloeddruk laten meten. Alles leek redelijk goed.
Geen onregelmatig hart, bloeddruk ok, nieren goed, lever goed, galblaas beetje rommelig, maar passend binnen het ziektebeeld. Eigenlijk niets bijzonders gevonden maar Manou werd slechter en slechter.

Ik heb een rontgenfoto laten maken, niets. En toen toch een bloedonderzoek maar weer en bleken zijn waardes:

Kreatinine: 545
Ureum (BUN) 46.8
Fosfaat: 3.5

Duidelijk niefalen!

Maar ik kan de puzzelstukjes niet aan elkaar krijgen en zit vol vragen; de ene dierenarts spreekt van Chronisch nierfalen, de ander van accuut.
Is hij vergiftigt? Wel convulsies maar niet braken.
Had hij al nierfalen? En waarom kwam dat 2 maanden ervoor dan niet uit de test? (ondanks lichtgewicht urine en eiwitverlies)
Heeft hij epilepsie en door een val zijn nieren beschadigt? Heeft hij een beroerte gehad, en blokkade in bloedtoevoer nieren?
De dierenartsen begrijpen het niet! (Ook de homeopaat niet)

Maar het is zo.

Aangezien hij niet de jongste is en veel, veel te veel heeft meegemaakt overweeg ik niet de nierspoeling te doen omdat ze me dat eigenlijk ook niet meer aanraden.
Sinds ik hem homeopathie geef is hij wel "iets" opgeknapt, hij eet weer, en loopt ook wel weer wat rond.
Hij heeft ataxie, en bloedarmoede, kan niet meer ergens op springen maar zijn oogjes zijn weer wat meer helder en hij is reactiever.
Hij krijgt renal voer en veel knuffels maar wat is er nog te doen?

Ik kan zelf subcutaan vocht toedienen vanwege zijn pancreatitis dus is zoiets aanbevolen?

Ik ben een persoon die sinds 2014 dag in dag uit bezig is met Florence Nightigale spelen voor hem, en heb hem goed onder controle bij diverse dierenartsen.

Is er een kans met zulke hoge waardes?
(zelf mijn kittycat Katsu verloren aan acuut nierfalen maar die had 1750 kreatinine!)

Ik heb vele vele vragen. Abessijnen kunnen amyloidose krijgen in niermerg, dat zou dan ook wrs. niet zichtbaar zijn geweest op echo, moet ik daar iets mee als hij komt te overlijden? mbt. deze foklijn? pff vragen....vragen..

Alle info is welkom, vind het zo lastig dit...en het komt rauw op mijn dak vallen, met name omdat ik hem zeer goed monitor.

liefs,
Dhyan en Manou
Manou 14, Noah 13, †Katsu 3
Gebruikersavatar
Dhyan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 23 jan 2016 23:22
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Nierinsufficientie

Bericht door Dhyan »

Mw de Wit schreef: 31 aug 2011 12:43 De tip kwam van de mesoloog.
2 x 3 druppels VSM druppels Solidago Virgaurea oerdruppels per dag door het voer heen.
Maar ik krijg hooguit 1 x per dag de druppels naar binnen want de geur is te sterk voor hem.
De dierenarts heeft Benakor voorgeschreven zodat zijn bloeddruk niet te hoog wordt.
Onze kat is bijna 9 maanden geleden opgegeven.
Hij had nog maar 6 weken te leven.
En heeft de allerslechtste waardes.
Is in die tussentijd slechts 150 gram afgevallen. De dierenarts stond versteld toen zij hem laatst weer zag want hoe was dat nou mogelijk?
Onze kat eet nu senior brokjes van Felix, niervoeding van Royal Canin, senior zakjes van Whiskas, gebakken kipfilet, zalm, al wat hij lekker vindt.
En zo gaat het nog steeds goed.

En niet te vergeten: Elke dag roomboter bij zijn eten. Zalig vindt hij het!
Mijn kat reageert nu sterk op Phosphor MK en ook op Puur Nier (solidago en Lespedeza). Weer eetlust en meer alert.
Maar met hoge waardes (zie onderwerp hierboven). Hij is helaas erg vermagerd en wankel.
IK geef hem 3 keer per dag 0.5 ml Puur Nier en 1 keer phosphor MK als hij eraan wil ruiken.
Wat waren de waardes van je kat?
Manou 14, Noah 13, †Katsu 3
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Nierinsufficientie

Bericht door Sansan »

Wat een stress dyhan! Ik heb weinig ervaring maar inmiddels veel gelezen.

In Amerika krijgen alle nier katten met dit soort waarden dagelijks-om de 3 dagen 100 ml subcutaan infuus en wekelijks een b12 injectie en ze geven dagelijks b-complex.

Wat krijgt hij voor medicijnen? En wat voor behandeling voor zijn alvleesklier?
Plaats reactie