Nierinsufficientie

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tejo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 91
Lid geworden op: 12 jan 2007 09:21

Re: nierinsufficientie

Bericht door Tejo »

Ik was hier al een tijdje niet meer, en las vandaag alle topics even rond nierfalen.
Onze poes Mimi is immers ook een nierpatientje (ongeveer sinds een jaar nu) en ze doet het vrij goed, ze neemt dagelijks fortekor en in het begin ipakitine onder haar eten (poeder) maar dat neemt ze nu niet meer (ze eet haar eten dan niet meer uit).
Dus op Fortekor lijkt ze het prima te doen. Wel merkte ik sinds een maand of twee dat haar adem verschrikkelijk ruikt (als ik haar het pilletje voer, valt het erg op, verder valt het mee, bv. als ze ons likt, ruik je niets).

Nu zag ik gisterenavond plots dat links, net langs haar snuitje, een verdikking zit.
Ik probeerde ernaar te kijken en voelde in haar muiltje en het lijkt in haar wang te zitten, dus niet op haar tandvlees ... Weet ook niet of het er mss al langer zit en ik het nu pas zie?
Iemand enig idee wat het kan zijn ... Kan het te maken hebben met het nierfalen, die 'verdikking'? Is het iets 'dringend', denken jullie? Of gewoon in het oog houden ...

Onze poes is ergens tussen de 18 en 19 jaar schatten we ... Het is een vondeling en de DA schreef haar geboortedatum op 1/1/1990.

Ik hoop nochtans dat we onze schat nog een tijdje mogen bij ons houden, ze is zoooooo goed verder!
Vele likje van onze lieve schat!
Mensen die katten haten zullen in een volgend leven terugkomen als muizen.
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: nierinsufficientie

Bericht door Lotte »

Katten kunnen tumoren ontwikkelen in hun bek.
Dit gebeurd meestal als ze wat ouder zijn, zoals jouw kat.

Zo ver ik weet heeft dit verder niks met nierfalen te maken.
Ik zou persoonlijk zekerheidshalve gewoon even langs de DA gaan met haar, dan heb je de meeste zekerheid.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: nierinsufficientie

Bericht door rieneke »

ik zou zeker even naar de dierenarts gaan.
mocht het een ontsteking zijn, dan kunnen de bacterien via de bloedbaan het nierfalen acuut verergeren.
bovendien zijn nierkatjes toch al niet zulke geweldige eters, dus als er iets niet in orde is in het bekkie moet je daar extra alert op zijn.
hopelijk valt het mee met je oudje!
Gebruikersavatar
Tejo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 91
Lid geworden op: 12 jan 2007 09:21

Re: nierinsufficientie

Bericht door Tejo »

Ze eet gelukkig op dit moment nog heel erg goed, maar ik ga toch maar met haar naar de DA! Hoop wel dat ze haar niet te erg moeten plagen met iets ... of haar pijn doen, ze is zo fragiel.
Het was altijd al een kleintje en maar magertjes, maar nu weegt ze al meer dan een jaar maar 2,5 kilo meer!
Dit weekend of maandag tenlaatste ga ik ermee, onze hond moet toch ook voor zijn oor, en dan ga ik maar met de twee gelijk.
Tot dan zal ik toch nog wel kunnen wachten, denken jullie?
Vele likje van onze lieve schat!
Mensen die katten haten zullen in een volgend leven terugkomen als muizen.
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: nierinsufficientie

Bericht door Lotte »

Ik vind 5 dagen toch wel wat aan de lange kant om te wachten.
Met nierproblemen kunnen dieren vaak minder hebben, dus ik zou er zelf iets meer vaart achter zetten.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
Tejo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 91
Lid geworden op: 12 jan 2007 09:21

Re: nierinsufficientie

Bericht door Tejo »

oké, mss wel ja! Dank je wel, ik houd jullie op de hoogte! ;-)
Vele likje van onze lieve schat!
Mensen die katten haten zullen in een volgend leven terugkomen als muizen.
Gebruikersavatar
Tejo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 91
Lid geworden op: 12 jan 2007 09:21

Re: nierinsufficientie

Bericht door Tejo »

Was bij de DA met onze Mimi en het zou negen op de tien een abces in haar mondje zijn (gelukkig geen nare kwaadaardige gezwellen!!!)
Ze krijgt er nu antibiotica voor. En ze moet volgende week opnieuw voor controle langskomen.
Ze heeft wel een slechte kies terhoogte van de zwelling die de oorzaak kan zijn, maar met haar leeftijd en haar gewicht (2,4 kilo!) is de optie opereren en narcose niet echt nog een mogelijkheid!
Dus in het oog houden is de boodschap!
Gelukkig is verder niet ziek en kreeg ze fijne complimentjes van de DA (mooie glanzende vacht en glinsteroogjes nog voor die leeftijd een een 'nier-katje'!!!

Fijn hé!!!! :-P
Vele likje van onze lieve schat!
Mensen die katten haten zullen in een volgend leven terugkomen als muizen.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: nierinsufficientie

Bericht door rieneke »

dat is zeker super!!
hopelijk doet de ab z'n werk, en kan jouw mimi er nog een tijdje tegenaan :smile:
Gebruikersavatar
Tejo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 91
Lid geworden op: 12 jan 2007 09:21

Re: nierinsufficientie

Bericht door Tejo »

Ojee, het is meer dan zomaar een ab6!!!
Het bleek met de antibiotica niet weg te gaan, integendeel, leek dikker te worden, dus zaterdag (ipv van gisteren maandag) al maar naar de DA.
Bij een meer gedetailleerde controle van haar muiltje (spijtig dat ie dat niet dadelijk deed ...) bleek dat er één kies helemaal loszat (de wortel ligt bijna bloot waardoor er een ab6 op kwam) en een tweede ook al aangetast is.
Dus diagnose 2: kiezen er best uit.
Uiteraard niet zo simpel als het lijkt, want poes is dus een oudje en een nier-patientje! Haar bloed werd getrokken en aan de hand van de uitslag vind de DA dat ze waarschijnlijk de narcose nog aankan. En hij stelt dan ook voor om de kiezen te laten verwijderen.
Bijgevolg staan we hier voor een moeilijk dilemma; enerzijds poes laten operen met het risico op ... en alle gevolgen vandien en anderzijds met antibiotica en pijnstillers werken en dan eigenlijk best denken aan afscheid nemen ... Want je kan een poes met deze aandoening niet zo laten rondlopen.
Uiteraard is er ook het kostenplaatje wat een totaal van een 200 euro zal worden (twee doktersbezoeken nu reeds, de medicatie, de operatie, de naverzorging).
We willen haar graag helpen maar aan de andere kant rijst de vraag: hoe lang nog en wat wordt mss het volgende?
Stond er nog iemand al voor deze verscheurende keuze bij een echt oude kat?
Eigenlijk als ik mijn hart moet laten spreken is het geen keuze at all, want dan kies ik uiteraard 100 % voor de behandeling voor onze lieverd!
Maar is het nog kat-waardig op die leeftijd? (we schatten haar tussen de 18 en 19 jaar)
Niemand kan in de toekomst kijken, dat weet ik wel, maar ik wil gewoon graag enkele meningen van jullie aub?
Thx!
Vele likje van onze lieve schat!
Mensen die katten haten zullen in een volgend leven terugkomen als muizen.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: nierinsufficientie

Bericht door rieneke »

moeilijk, ik begrijp dat je je hart vasthoudt.
als de da het een poging waard vindt, zou ik er toch voor gaan denk ik.
sterkte met je beslissing tejo.
Gebruikersavatar
oonah
Lynx
Lynx
Berichten: 156
Lid geworden op: 31 jul 2008 11:37
Locatie: Antwerpen

Re: nierinsufficientie

Bericht door oonah »

Wat erg voor jou en Mimi.
Ik zou het ook proberen als de dierenarts denkt dat het kan.
Zeker als het in je hart eigenlijk is wat je graag wil.
Veel sterkte!
click to see: Foxy & Jacky, the movie
The more people I meet, the more I like my cat...
Gebruikersavatar
Tejo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 91
Lid geworden op: 12 jan 2007 09:21

Re: nierinsufficientie

Bericht door Tejo »

Zoals ik al zei zou ik iedereen op de hoogte houden.
Maar het nieuws is niet zo goed.
Bij nader onderzoek bleek het helemaal niet alleen om een abces op de slechte tandjes te gaan.
De tanden zaten helemaal los doordat er toch een gezwel in haar muiltje zit;
Men onderzoekt momenteel nog hoe agressief de tumor is, maar de DA verwacht het ergste :-(

Het is vreselijk nieuws ... er is dan niets meer aan te doen, erger nog, in het slechtste geval, wanneer het echt om een agressieve kanker gaat, is het nog slechs een kwestie van weken (in het beste geval een maand ...)
We moeten 10 tot 14 dagen wachten op de uitslag van het onderzoek, maar mss wordt al eerder duidelijk dat het inderdaad zo ernstig is ...

Natuurlijk had onze poes een mooi en lang leven, maar je laat zo een schat nooit graag gaan hé!

We verzorgen haar nu zo optimaal mogelijk, vertroetelen haar extra en genieten van haar zoveel we kunnen! En we hopen nog even op een wondertje zodat dat het toch wat langer duren zal dan de DA vermoedt ...!

Slecht nieuws dus en alhoewel je weet dat je je er bij een poes van die leeftijd vroeg of laat moet aan verwachten, slaat zulk nieuws toch in als een bom!
Elke ochtend houd ik mijn hart vast of haar toestand die dag verslechteren gaat, want volgens de DA kan het heel erg snel gaan in dit stadium.
Heeft iemand hier enige ervaring mee, waaraan moet ik me verwachten de komen de weken/maanden ...
Vele likje van onze lieve schat!
Mensen die katten haten zullen in een volgend leven terugkomen als muizen.
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: nierinsufficientie

Bericht door Lotte »

Ow getsie, dus toch een tumor :(

Tuurlijk maakt het niks uit hoe oud je kat is, je wilt ze nooit missen! De acceptatie gaat hooguit ietsje makkelijker als je weet dat ze een goed en lang leven hebben gehad.
Maar dat maakt de situatie nu niet anders of minder vreselijk.

Ik zag dat je het andere topic over een tumor in de bek al gevonden had.
Zoals daar al gezegt, het kan inderdaad vrij vlot gaan met zo'n tumor. Volg hierbij vooral heel erg je eigen gevoel, wanneer heeft ze nog kwaliteit van leven en wanneer niet meer. Dat kun je alleen zelf beslissen.
Ik zou persoonlijk de beslissing af laten hangen van of ze nog kan eten en drinken en of ze het niet benauwd krijgt.

Ik hoop dat jullie nog even haar kunnen en mogen genieten.
Verder wens ik jullie veel sterkte en wijsheid toe!
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: nierinsufficientie

Bericht door rieneke »

wat een rotnieuws tejo :-(
je houdt zoveel van je diertje he.
zoals je weet is mijn katertje ook stervende.
het is zwaar afscheid te moeten nemen.
ik voel met je mee, en wens je sterkte.
Gebruikersavatar
Tejo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 91
Lid geworden op: 12 jan 2007 09:21

Re: nierinsufficientie

Bericht door Tejo »

inderdaad, rienke, ik wist het ja, maar vond het topic zo gauw niet meer terug ...
Hoe maakt hij het nu trouwens? Hij houdt nog goed vol, niet?
Sterkte nogmaals!
Vele likje van onze lieve schat!
Mensen die katten haten zullen in een volgend leven terugkomen als muizen.
Plaats reactie