Nierinsufficientie

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: nierinsufficientie

Bericht door Lotte »

Ow Peewke, dat meen je niet!!
He gatver zeg, dat is inderdaad een grote nachtmerrie!!
heel veel sterkte en succes. Ik duim voor je dat ze voorlopig goede waardes houdt!
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: nierinsufficientie

Bericht door Kattenbella »

Peeuwke, sterkte, het blijft een rotziekte he :???:
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Peeuwke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 15 dec 2006 10:37
Locatie: België - Landen

Re: nierinsufficientie

Bericht door Peeuwke »

Bedankt voor jullie steun!
Het blijft inderdaad een rot ziekte. Maar het blijven wel prachtige katjes ;-)

xXx
Gebruikersavatar
Helma
Huiskat
Huiskat
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 nov 2006 19:02

Re: nierinsufficientie

Bericht door Helma »

Voor mij is het alweer een poos geleden dat ik op dit forum postte, zit wel regelmatig te lezen. Sinds ik een fulltime baan heb, heb ik gewoon minder tijd.
Helaas is er ook slecht nieuws van ons poezenfront.
De poes van mijn dochter (Happy) hebben we helaas in moeten laten slapen (nu ruim 2 weken terug). Ze was pas 4,5 jaar jong.
Een paar weken ervoor merkten we dat ze steeds magerder werd, ondanks het extra aanbieden van voer. Ze had nog maar weinig energie, dus wij naar de D.A.
Het bleek dat, na onderzoek en bloedprikken, dat haar waardes veel te hoog waren. Een waarde was 8 boven normaal en de andere 10 boven normaal. Haar nieren waren het dus aan het opgeven. Wat een verschrikkelijk nieuws, vooral voor mijn dochter.
We kregen een kuur antobiotica mee, voor het geval ze wat ontstekingen zou hebben, wat natuurlijk te veel zou vergen van Happy. En we kregen een zak nierdieetbrokjes mee.
Maar ik kreeg dus al snel de indruk dat ze het niet lang meer zou redden.
Enfin, de eerste paar dagen na dat onderzoek at ze af en toe wat van die brokjes, maar soms kwamen ze er net zo hard weer uit.
Water drinken deed ze practisch niet meer, ze stond dan wel met haar snufferdje boven de waterbak, deed haar bekje erin en likte vervolgens wat druppeltjes af.
Wij hebben haar in het vervolg maar 'gedwongen' water gegeven met behulp van een spuitje (een aantal keer per dag). Als we dit aan de zijkant van haar bekkie deden, slikte ze het vanzelf wel door.
Maar ja....hier knapte ze echt niet veel van op. Af en toe at ze ook wat brokjes van de anderekatten. Ik dacht: beter wat van die 'verboden' brokjes dan helemaal niet eten!
Na een week of 3 riep mijn dochter mij naar boven, waar Happy lag (ze kwam al een paar dagen niet meer naar beneden), ze zei dat Happy al een hele poos in 1 houding lag en verschrikkelijk uit haar ogen keek, ze liet het water uit het bekje lopen.
Dat was voor haar het keerpunt....Happy moest dan maar uit haar leiden verlost worden. (ik had al een aantal keer met mijn dochter gesproken over het geval dat het echt niet meer zou gaan, maar ja....we hoopten dat het alsnog beter zou gaan natuurlijk).
Gelukkig was het die avond nog net spreekuur en konden we meteen komen. Happy heeft in de auto gewoon op schoot gezeten, ze had echt geen kracht meer om te ontsnappen.
Na nog een onderzoekje, die Happy apatisch onderging, vond de dierenarts het ook wel een wijs besluit om ze in te laten slapen. De nieren van Happy waren zo klein als uitgedroogde erwtjes zei de DA.

Happy is dus vredig in de armen van mijn dochter heengegaan.

Nog even met de DA gesproken over deze nierafwijking. Waarschijnlijk heeft Happy hier al heeeeel lang last van gehad, mijn dochter zei altijd dat ze uit haar bekkie stonk, maar ja, dan denk je aan tandsteen of tandvleesprobleempjes en niet aan een nierafwijking. (Happy had inderdaad wat tandvlees/steen probleempjes die steeds werden behandeld).
Achteraf is een stinkende adem dus ook een van de tekenen die kunnen wijzen op nierproblemen. Ze was ook de enige kat hier in huis die vaak buiten de kattenbak plaste. Of het door die afwijking kwam?? Geen idee.
Maar of Happy het met eerdere behandeling had kunnen redden? De DA zei dat ze misschien iets langer had geleefd, maar deze vorm was ernstig.

Het blijft een vervelende aandoening!

Ik hoop dat het voor andere poezen met dit probleem beter zal aflopen!

Groetjes
Helma
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: nierinsufficientie

Bericht door Sandra W »

Wat een naar nieuws, maar volgens mij hebben jullie het uitstekend aangepakt en was er gewoon niets meer te doen tegen deze nare sluipende rotziekte. Ik wens jullie veel sterkte met het verwerken van deze klap.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
AnitaGinger
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 29 mar 2008 14:50
Locatie: Breda

Re: nierinsufficientie

Bericht door AnitaGinger »

Waarom zijn er nog zoveel dierenartsen die na zo'n diagnose niet weten wat ze moeten doen?

Wij hebben een poes van nu 16 jaar oud. Sinds 2 jaar heeft ze suikerziekte. Op dat moment gingen wij haar op een speciaal suikerdieet zetten en in het begin insuline. Al snel was ze van de insuline af en het ging goed met alleen dieetvoer. De waarde was gezakt van 24 naar 7.
Vorig jaar september wilde ze niet meer eten. Stonk verschrikkelijk uit haar bekje. Gaf om de haverklap over. Wij wisten totaal niet wat er aan de hand was. Dus op naar de dierenarts. De dierenarts heeft haar getest en toen hij terugkwam ging hij tegen de kast staan.....zei even niets.....
De waardes die ze had waren torenhoog. De dierenarts heeft haar toen aan een infuus gelegd, een halve liter water haar lijfje ingejaagd + een fortekor tablet. De volgende dag moesten we terugkomen. Ze heeft toen nog een halve liter infuusvocht gekregen en wij hebben geleerd hoe dat zelf te doen.
Nu geven wij haar 2 x per week infuus en elke avond een fortekor tablet + nierdieet.
Haar waardes zijn reeds een heel stuk gedaald en de suiker blijft op het moment op hetzelfde niveau.
Volgens de dierenarts had ze hooguit tot kerst 2007 te leven. We zijn nu op weg naar kerst 2008.

Iedereen die zelf een kat durft te prikken kan in principe zelf de kat infuusvocht geven. Zorg wel dat je baas bent over je kat want hij of zij wilt natuurlijk weg. Mijn vriend en ik doen het samen.

Er bestaat ook een suikerkattenforum. Speciaal voor onze lieverds die suiker hebben. Daar staat het hele verhaal van mijn Murray ook.
http://forum.suikerkatten.nl/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Normaliter zou ik zomaar geen reclame maken voor een andere website en ik doe dit niet om te spammen maar om mensen duidelijk te maken dat ze op deze website enorm veel info kunnen vinden van katten met suikerziekte en nierfalen.
Gebruikersavatar
Peeuwke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 15 dec 2006 10:37
Locatie: België - Landen

Re: nierinsufficientie

Bericht door Peeuwke »

Dag helma, heel veel sterkte voor jou en je dochter met dit verlies!
Gebruikersavatar
Miekjuh87
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 jun 2008 19:17
Locatie: Nijverdal
Contacteer:

Re: nierinsufficientie

Bericht door Miekjuh87 »

Ik heb mijn kitten naar dierenarts geweest en ze heeft vieze oogjes en eter etc.
Kan dit een beginnende nierziekte zijn? En als dat zo is, kan hij nier nog wel vanaf komen of heeft ie altijd medijcen of druppels of dergelijks nodig?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: nierinsufficientie

Bericht door Sandra W »

Nee, dat is beginnende niesziekte en dat is gelukkig heel wat anders dan beginnende nierziekte!

Bij nierziekte (dat gelukkig nooit voorkomt bij kittens) hebben ze geen vieze oogjes, maar drinken ze heel veel, gaan ze vaak slecht eten, worden ze mager, krijgen ze vaak een doffe vacht en kunnen ze uit hun bek gaan stinken. Dit gebeurt meestal bij oudere katten, maar helaas soms ook bij jongere katten.

groeten,
Sandra
Daphnevb
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 aug 2008 23:31

Re: nierinsufficientie

Bericht door Daphnevb »

hallo, misschien kan iemand mij advies geven. Mijn kat (pers, 18 jaar, met slechte nieren, slechts 1 kilootje zwaar) id dit weekend acuut blind geworden. Ik heb nu pillen gekregen Fortekor, maar ik heb eigenlijk geen flauw idee of ze hierdoor misschien haar zicht terug krijg. Morgen ga ik een afspraak maken met de oogarts, om te kijken of haar netvlies (geloof ik) nog vast zit. Op dit moment weet ik echt niet goed wat ik moet doen, ze loopt overal maar tegenaan en heeft eigenlijk sinds vrijdagnacht (toen gebeurde het) alleen haar waterbak gevonden. Plassen doet ze ergens in de buurt van de kattenbak, en eten voer ik haar of ik zet haar bij haar bakje. Ze mauwt om de paar uur heel klagelijk, waaardoor ik denk dat ze bang is. Ik wil niet dat ze pijn lijdt, maar ik ik wil haar natuurlijk ook liever niet laten inslapen. Volgens de arts heeft ze geen pijn, maar is ze extreem gedesoriënteerd. Nu ga ik ook nog eens over drie weken verhuizen, en weet dan helemaal niet wat ik moet doen. Heeft iemand ervaring met fortekor en kan mij het verloop hiervan vertellen? En kan je een blinde kat wel verhuizen? Ik hoop op jullie advies!
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: nierinsufficientie

Bericht door Kattenbella »

Mijn Mimi heft dit ook gehad door een nieraandoening. Ze kreeg als ik het goed heb ook iets met steroiden, maar daar kan ik mij in vergissn, het is alweer een tijd geleden.

Blinde katten heb ik wel ervaring mee, ze redden zich goed, maar dit zijn jonge katten.

Hoe gaat het verder met haar? Reageert ze goed op de fortekor en lijkt ze verder goed te gaan? Dan kan je haar begeleiden in haar blind zijn. Katten passen zich snel aan.
Daat ze erg slecht lichamelijk, dan moet je kijken of het bestaan katwaardig is.

Heel veel sterkte!

Bella
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: nierinsufficientie

Bericht door Sandra W »

Helaas is blindheid bij nierkatten meestal blijvend, omdat de boel is aangetast en ook Fortekor kan hier helaas niets aan veranderen. Dat kan namelijk alleen het verdere nierfalen proberen tegen te gaan, maar niet het reeds ingezette verlies aan zicht en nierfunctie. Maar ook oude katten kunnen zich gelukkig nog op hoge leeftijd aanpassen aan deze nieuwe situatie, dus geef de moed nog niet gelijk op.

Het beste wat je nu voor je kat kunt doen is begrijpen hoe eng en onoverzichtelijk de wereld nu voor haar is en haar met je stem proberen gerust te stellen en haar te begeleiden. Maak haar wereld tijdelijk zo klein mogelijk (maar 1 kamer) en laat haar daar eerst wennen met alles (eten, drinken, kattenbak, mandje) zo dicht mogelijk om haar heen en laat haar daarna langzaam wennen aan steeds meer kamers in het huis. Ze zal dan met haar snorharen en haar gehoor zich proberen te orienteren en voorzichtig de wereld proberen te herontdekken.

Als je gaat verhuizen doe je precies hetzelfde: je geeft haar 1 kamer om te beginnen en bereid dit steeds verder uit. Laat buiten daarbij voorlopig maar zitten, maar later vinden ze soms een korte frisse neus in de achtertuin of een afgezet balkon echt heerlijk.

Als je na een tijdje merkt dat ze nog steeds diepongelukkig is is inslapen soms inderdaad het beste voor je arme katje, maar hopelijk heeft ze op deze manier toch nog een fijn leventje. Sterkte!

groeten,
Sandra
Daphnevb
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 aug 2008 23:31

Re: nierinsufficientie

Bericht door Daphnevb »

Bedankt voor jullie reactie. Ik ben de dag daarna weer naar de dierenarts gegaan, mijn eigen arts, en daar heeft ze allemaal bloedonderzoeken gekregen. Bleek dat haar bloeddruk 260 was ipv 160. Ik was best boos op de dierenarts, aangezien ik twee maanden geleden langs ben geweest voor haar oogje (was rood) en toen zeiden ze dat het waarschijnlijk een vuiltje was. als het na twee dagen nog niet weg was moest ik terug komen. Het was toen inderdaad weggegaan. Nu kan ik hem wel wat aan doen bij wijze van spreken. Maar enfin, ze heeft nu een zelf gemaakt medicijn van de dierenarts gekregen waarvan ik haar elke dag 0,5 ml moet inspuiten (een soort gel voor in haar bekje). Ik heb het dus totaal verkeerd aangepakt. Ook met de kamers heb ik het verkeerd gedaan, ik dacht de woonkamer, gang en keuken, maar achteraf gezien is dit veel te groot. Nu vertrek ik uit dit huis over twee weken, dus ik hoop en bid maar dat ze kan wennen in het nieuwe huis. Ik vraag me ook elke dag af of ze wel gelukkig is, en of ze niet te oud is om eraan te wennen. Elke ochtend om zes uur en savonds laat begint ze hartverscheurend te mauwen. Ik vlieg dan mn bed uit om haar te ' troosten' . Als ik haar bij me pak gaat ze nog wel knorren en spinnen, maar is ze wel gelukkig? Ze hoort amper want haar gehoor is ook nog eens extreem slecht. Daarnaast kan ik haar geen lekkere hapjes meer geven omdat dat niet kan voor haar nieren. Zielig want ze heeft nog maar 1 tand en was dol op de mousse van gourmet. Naja, jullie begrijpen me wel denk ik. Het is gewoon zo moeilijk om voor je kat te beslissen wat het beste is. Konden ze maar praten. Ik weet het gewoon echt niet. Is het voor een kat dan echt leuk ookal zie je niets meer en hoor je amper wat? Ik word er moedeloos van! Thanks nogmaals voor jullie reacties.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: nierinsufficientie

Bericht door Sandra W »

Persoonlijk zou ik gewoon soms een lekker hapje geven, dan maar wat korter leven en wel volop kunnen genieten!

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: nierinsufficientie

Bericht door Lotte »

ik ben het helemaal met Sandra eens.
Wij hebben het zelf ook mee gemaakt (maar dan met de hond).
Wij kozen op een gegeven moment ook voor de kwaliteit van het leven en niet meer voor de lengte. Zeker gezien het feit dat ze het nierdieet ook eigenlijk niet at.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Plaats reactie