Nierinsufficientie

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Luuntje
Lynx
Lynx
Berichten: 104
Lid geworden op: 05 jun 2007 07:13
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Luuntje »

Onze Tux zit op het moment ook in de onderzoeken rondom zijn nieren (het hele verhaal staat in mijn fototopic), dus hier nog niet echt duidelijkheid over of we voor de rest van zijn leven niervoer moeten gaan geven of niet.

Mocht blijken dat hij het wel nodig heeft, dan zou ik het graag willen hebben, Inge! In de tussentijd; mocht Tux het niet nodig hebben; het asiel is er altijd blij mee!

Groetjes, Luuntje.
De kat zei: "Ik ben geen vriend en geen dienaar. Ik ben een kat die gaat en staat waar hij wil en ik wil in jouw hol komen wonen."
IngevanLokven
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 sep 2007 14:56

Bericht door IngevanLokven »

Da's een hele goeie Luuntje, mocht er verder niemand zijn die het nodig heeft, dan breng ik het inderdaad naar het asiel!
Gebruikersavatar
Peeuwke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 15 dec 2006 10:37
Locatie: België - Landen

Bericht door Peeuwke »

Heel veel sterkte nog met je verlies Inge,
het gedichtje is inderdaad erg mooi!

Luuntje, ik had je verhaal gelezen in jou topic over lieve Tux. Het is helemaal geen fijn nieuws om te krijgen. Maar ik zal zeker voor je duimen dat hij een goede bloeduitslag krijgt!!

En wat je DA betref, ik zou het hem zeker eens aanspreken daarover. Zodat hij de volgende keer de onderzoeken grondig uitvoert.


Groetjes
Gebruikersavatar
Ellen
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 dec 2007 10:31
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Ellen »

Heb met veel belangstelling al de berichten over de nierkatten gelezen.
Zelf heb ik een kater (Miklo) die in september ook chronisch nierfalen kreeg. Het was enorm slecht met hem gesteld, ook bleek dat hij suiker heeft. Voor zijn nieren krijgt hij Renal S/O en Fortekor. En voor zijn suiker spuit ik 2 X 2.5 insuline. Eten moet hij afgepast en elke dag het zelfde voer krijgen en dat 4 keer per dag. Voor de suiker moet hij dan minder gaan drinken en plassen en dat gaat redelijk goed. Maar voor zijn nieren moet hij blijven drinken. Ook het nierdieet is weer niet goed voor zijn suiker. Op het ogenblik komt er ook nog bij dat hij door zijn achterkant heen gaat zakken. En is ook behoorlijk roos aan het krijgen.
Morgen ga ik weer naar de D.A en zal nu zelf ook bloed gaan prikken zodat ik een curve kan gaan maken. Het instellen gaat moeizaam.
Zover ik de berichten heb teruggelezen was er niemand bij die ook deze 2 aandoeningen tegelijk had.

Dank alzo vast.
Ellen
Ellen
Gebruikersavatar
Wannie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 dec 2005 22:14

Bericht door Wannie »

Na lange tijd weg te zijn geweest heb ik ook mijn weg weer naar het kattenforum gevonden! Op een of andere manier helaas wel weer omdat ik info zocht omdat bij een van m'n katten nierfalen is geconstateerd. Het gaat om Spooky (de witte op mijn avatar, die kleine uk is vorig jaar al overleden..). Hij werd heel mager en braakte ineens bloed. Bij de dierenarts bleek zijn ureum en creat gehalte veels te hoog. Nu moesten wij hem zelf aan het infuus leggen om te spoelen. Toen waren zijn waardes ineens weer een stuk beter, maar nog niet goed. Ik heb gevraagd om Fortekor, wat hij nu krijgt. Hij heeft ook ranoxin, prednison, primperan en ulcogant gekregen. De prednison zijn we nu weer aan het afbouwen. Na het stoppen met spoelen schoten zijn ureum en creat weer de lucht in, dus toch van de week besloten verder te gaan met spoelen. Hij knapte er in het begin enorm van op. Nu weten we het zo net nog niet. Hij is iedere dag weer anders. Het kan raar lopen. Ik lees hier van katten waarbij het allemaal heel snel gegaan is, maar ook van katten die het goed doen op de Fortekor. Aanstaande maandag gaan we weer z'n bloed laten testen. Ik had nog niet alle 19 pagina's van dit topic gelezen, dus ga weer even verder met lezen.

Groetjes, Wanda
Gebruikersavatar
Wannie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 dec 2005 22:14

Bericht door Wannie »

@Ellen: wat een lastige situatie met 2 moeilijke ziektes! De een werkt de ander weer tegen... Succes en sterkte!
Gebruikersavatar
Wannie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 dec 2005 22:14

Bericht door Wannie »

Tsja, moet net zeggen dat het raar kan lopen. Want bij ons loopt het nu wel heel gek. Ik kwam gister thuis uit mijn werk en Spooky was buiten. Hij liep alleen ineens heel raar. Alsof hij dronken was. Ook stootte hij ineens zijn hoofd tegen de muur. Hij deed zo ongelofelijk raar dat we gelijk naar de dierenarts gegaan zijn. Zij heeft zijn ureum en creat getest. Die waren wel wat hoger, maar niet absurd hoog dat het dit gedrag zou kunnen verklaren. We stonden echt op het punt van wat moeten we nou?? We hebben besloten om hem mee naar huis te nemen en hem een rustig plekje te geven. Hij heeft de hele tijd in een soort coma gelegen, heel af en toe kwam hij bij. Hij voelde heel koud aan, reageerde nergens meer op. Alle katten kwamen bij hem zitten. Voor de nacht hebben we hem op onze slaapkamer gelegd. We dachten dat het niet meer lang zou duren. Maar wat schetst onze verbazing: we werden er wakker van dat hij op de bak ging en toen ik hem lekker blikvoer voorhield heeft hij het bijna allemaal opgegeten. Vanochtend weer gedronken en geplast en hij loopt weer normaal. Hij is alleen aan de diarree en niest heel veel. Hij heeft al 2 kuurtjes gekregen, dus ik denk eerder dat het geirriteerde slijmvliezen zijn dan niesziekte. Hij is nog steeds niet in orde, hij zal ook niet meer beter worden. Maar ik heb geen flauw idee wat het nou is. Want we dachten eigenlijk dat hij in z'n eindfase zat, terwijl hij nu weer wat opgeknapt lijkt. Ik weet ook niet of we hem nou z'n medicijnen moeten geven (gister niet gedaan) en of we verder moeten met spoelen. De da verwacht ook dat dit het begin van het einde is. Ik denk dat we niet meer kunnen doen dan afwachten. Iemand hier bekend mee? Ik zoek vanalles op internet op, en heel veel komt overeen. Alleen dat een kat ineens weer enigszins opknapt, dat verbaasd me.

Groetjes, Wanda
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 290
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Wendy »

Hoi Wanda,

Jeetje wat schrikken zeg :shock:. Onze kat was op het laatst ook aan het wankelen, en toen was het ook echt afgelopen. Hij knapte toen bij de dierenarts nog wel op van het vocht, maar de dag erna moesten we hem helaas in laten slapen vanwege giga-waarden, en meer omdat hij zich echt niet meer goed voelde.
Ik denk ook dat je je er op in moet stellen dat het het begin van het einde is, hoewel het echt heel raar kan lopen bij nierziekten. Ook onze kat heeft meerder keren een opleving gehad, terwijl we hem zelf hadden opgegeven (bijvoorbeeld een dag dat hij er heel ziek bij lag, en de dag erna kiplekker leek). Geef hem maar een hele dikke knuffel van mij!

Liefs,
Wendy
Gebruikersavatar
Wannie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 dec 2005 22:14

Bericht door Wannie »

Hoi Wendy!

Die knuffel zal ik hem zeker geven! Gisteravond lag hij er weer vreemd bij, op een vreemd plekje. Dus wij hebben hem toegedekt met een dekentje en wederom maar weer afscheid genomen. Vanochtend liep hij ineens weer rond in de huiskamer. Ik heb hem maar weer lekker zacht voer gegeven en toen ik dat klaar stond te maken mauwde die weer als vanouds. Maar nu ligt hij weer in een hele diepe slaap... Hij voelt zich niet goed, dat zie ik aan hem. Alleen sinds we gestopt zijn met de medicatie heeft hij niet meer overgegeven, dus hij houdt z'n eten nu wel binnen. Hij heeft gelukkig geen pijn, dat zei de da ook al. We houden hem maar goed in de gaten...
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Bericht door Boomer »

Ben je helemaal gestopt met de medicatie ?
Ulcogant is een maagbeschermer en primperan is tegen de misselijkheid.
Het lijkt wel of hij steeds kleine toevalletjes krijgt. Althans dat herken ik van mijn vorige kat. Die liep ook op het laatst als een dronken kat.
Heel veel sterkte met hem !!
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 290
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Wendy »

Hey Wannie,

Wat bijzonder dat jullie konden stoppen met de medicatie (ik neem aan dat de dierenarts dat adviseerde?), ik heb dat Linus tot het einde toe gegeven, en door de Primperan leek hij zich altijd wel beter te voelen. Het is wel moeilijk als je het einde ook echt zo aan ziet komen he? Ik hoop dat hij gewoon rustig in zal slapen als het zijn tijd is. Heel veel sterkte in ieder geval!

Wendy
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Wannie, sorry dat ik zo laat reageer en ik hoop dat het nog goed gaat. Is hij ook getest op suiker?

Heel veel sterkte daar.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Peeuwke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 15 dec 2006 10:37
Locatie: België - Landen

nierinsufficientie

Bericht door Peeuwke »

Ik heb een tijdje geleden al enkele reacties gegeven in dit topic over mijn kater Rusty.
Net iets meer dan een jaar geleden ben ik er achter gekomen dat hij slechte niertjes heeft. Tot de dag van vandaag maakt hij het "goed".
Jammer maar helaas kwam deze week het slechte nieuws dat ook zijn zusje Kyra slecht nieren heeft...
Erfelijk waarschijnlijk kon de dierenarts vertellen.
Pff... wat een rot nieuws!

xXx
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 290
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: nierinsufficientie

Bericht door Wendy »

Hoi Peeuwke,

Jeetje, dat is echt je grootste angst daarna he, dat de anderen het ook krijgen :???: :-(. Zijn jullie er wel op tijd bij met haar? Hoe gaat het nu met Kyra? Heel veel sterkte in ieder geval!

Liefs,
Wendy
Gebruikersavatar
Peeuwke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 15 dec 2006 10:37
Locatie: België - Landen

Re: nierinsufficientie

Bericht door Peeuwke »

Thx Wendy,
Het was inderdaad een grote angst bij mij, dat Kyra het ook zou krijgen.
Zodra ze het in het bloed kunnen zien in het te laat, heb ik mij laten vertellen.
Nu de waardes zijn niet toren hoog, gelukkig. Het ureum is zelfs nog goed. Maar de creantine was gestegen.
De juiste bloeduitslag krijg ik per post toegestuurd. Kyra moet gewoon op nierdieet voorlopig en binnen enkele maanden weer bloed laten trekken.
Ik hoop maar dat men 2nierpatientjes alsnog een lang gelukkig leven mogen hebben, hoewel ik ben een bang hartje het moment afwacht dat de ziekte echt zal toeslaan.

xXx
Plaats reactie