Kat is zichzelf niet, wat te doen?

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
FrankV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 jan 2017 23:22

Re: Kat is zichzelf niet, wat te doen?

Bericht door FrankV »

Rik schreef: 24 mei 2023 10:45 Ja, dat is even een moeilijke. Bij een 5 jarige kat die (zoals nu blijkt) geen blijvende nierschade heeft overgehouden na een acuut nierprobleem, zou ik zeggen dat dat niet meer nodig is. WEL zou ik sowieso altijd zoveel mogelijk natvoer blijven geven (vocht, vocht, vocht) maar dat vind ik eigenlijk voor alle katten.

Maar je geeft al aan dat Puck een afwijkende nier heeft. Dan is het wel zaak om dat in de gaten te houden. B.v. door om de paar jaar toch even een bloedonderzoek te laten doen. Ook was er geen directe oorzaak gevonden voor het acuut nierfalen.

En dan zou ik zeker wel denken aan kwalitatief goed natvoer of nierondersteunend voer. Het hoeft niet direct echt nierdieet te zijn want die zijn meestal laag in eiwitten terwijl een 'jonge' kat toch wel zijn eiwitten nodig heeft.

Je kunt ook denken aan een combinatie. Kwalitatief goed natvoer (hoog vleesgehalte) voor het hoger eiwit aandeel en nierdieet brokjes voor het gemak. (Maar mijn voorkeur gaat eigenlijk nooit uit naar brokjes.)
Dank je voor de response!

Het lijkt er inderdaad op dat er momenteel geen sprake is van verergerde nierschade. Dat is al een hele opluchting :).

Op dit moment krijgt ze zowel droog als natvoer. Droogvoer in de ochtend (doet ze dan de hele dag mee) en dan nog een zakje natvoer in de avond. Allebei van kattovit, speciaal voor nierproblemen.
FrankV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 jan 2017 23:22

Re: Kat is zichzelf niet, wat te doen?

Bericht door FrankV »

Daar ben ik weer, de katten hypochonder ;)

22 mei naar de dierenarts geweest. Zoals gezegd was alles toen goed. Ureum, creatine en SDMA allemaal binnen de referentiekaders.

Sinds 1,5 a 2 weken merk ik echter een verschil in met name het eetgedrag van puck. Ze lijkt minder geïnteresseerd in eten en eet het ook minder enthousiast op. Dit terwijl ze eerst altijd verzot was op met name de brokjes die ik geef van Purina pro plan renal.

Ik heb gisteren het eten afgewogen en ze heeft in 24 uur zo’n 45 a 50 gram brokjes op. Ze weegt 4,3 kilo en is gesteriliseerd. Dit ging echter wel met enige aanmoedigen zo af en toe van mijn kant.

Ik ben nu dus bang dat de boel weer mis is en er dus weer nierproblemen zijn. Hoe plausibel is het dat als 5 weken geleden alle Nierwaarden, dus ook SDMA voor vroegtijdige detectie, in orde waren dat een en ander nu weer mis is?

Overigens verhaart ze momenteel als een gek en had ze een week of 3 geleden flink last van een haarbal die ze even later heeft uitgekotst. Dus misschien is dat nu ook zo?

Ik heb kattengras gekocht om te kijken of dat zou helpen en daar is ze direct aan begonnen te knagen.

Ze is overigens niet meer gaan drinken of urineren. Sterker nog, ze is eerder wat minder naar de kattenbak aan het gaan. Ongeveer twee golfbal formaat klompjes in 24 uur en 1 keer ontlasting.

Ik weet even niet of ik nu weer de dierenarts moet gaan lastig vallen. Ook is de tocht voor puck allesbehalve plezierig.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat is zichzelf niet, wat te doen?

Bericht door Synemios »

45-50 gram brokjes vind ik niet weinig. zeker niet als ze er ook nog nat voer bij krijgt.
Als je je echt veel zorgen maakt zou ik met je dierenarts overleggen.
Alles kan, maar hier hebben ze ook last van verharen, haarballen en de warmte speelde vorige week ook mee.

Maar hoe is het nu?
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
FrankV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 jan 2017 23:22

Re: Kat is zichzelf niet, wat te doen?

Bericht door FrankV »

Synemios schreef: 04 jul 2023 00:07 45-50 gram brokjes vind ik niet weinig. zeker niet als ze er ook nog nat voer bij krijgt.
Als je je echt veel zorgen maakt zou ik met je dierenarts overleggen.
Alles kan, maar hier hebben ze ook last van verharen, haarballen en de warmte speelde vorige week ook mee.

Maar hoe is het nu?
Ze heeft sinds gisteren op zich wel voldoende gegeten. Een zakje natvoer en weer zo’n 40/45 gram brokjes. Het is alleen wel zo dat het allemaal met een stuk minder enthousiasme gaat. Klinkt misschien een beetje gek. Kat lijkt zelf ook wat minder speels / vrolijk. Kan mijn vinger er niet zo op leggen.

Misschien let ik er gewoon teveel op? Ik kreeg in maart natuurlijk de schrik van mijn leven met puck.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat is zichzelf niet, wat te doen?

Bericht door Synemios »

Het lastige is dat wij van hieruit je kat niet zien, en er minder op letten werkt niet, tenminste niet bij mij in ieder geval ;-)
Misschien is een telefoontje wel voldoende.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
FrankV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 jan 2017 23:22

Re: Kat is zichzelf niet, wat te doen?

Bericht door FrankV »

Synemios schreef: 04 jul 2023 13:43 Het lastige is dat wij van hieruit je kat niet zien, en er minder op letten werkt niet, tenminste niet bij mij in ieder geval ;-)
Misschien is een telefoontje wel voldoende.
Oh vergeten te zeggen, gisteren wel bij de dierenarts op bezoek geweest. Die kon 1,2,3 niks raars ontdekken. Kat weegt ondertussen 4,7 kilo. Dat is 700 gram meer in 3 maanden en 100 gram meer dan een maand geleden bij de bloedtest. Verder geen koorts of andere rare dingen.

Kat verhaart alleen fors.

Ik wilde alweer bloedtest laten doen maar dat vond de da wat onnodig op dit moment. Wat eetlusopwekkers gekregen en naar huis gestuurd :)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat is zichzelf niet, wat te doen?

Bericht door Synemios »

Waarom eetlustopwekkers terwijl ze gewoon goed eet?
Gelukkig dus niks ernstigs ;-)
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
FrankV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 jan 2017 23:22

Re: Kat is zichzelf niet, wat te doen?

Bericht door FrankV »

Synemios schreef: 04 jul 2023 14:24 Waarom eetlustopwekkers terwijl ze gewoon goed eet?
Gelukkig dus niks ernstigs ;-)
Nouja omdat ze toch wat moet worden aangemoedigd af en toe om te eten. Als ze eenmaal aan de gang is gaat het wel maar echt enthousiast is ze niet. Maar het was misschien inderdaad niet strikt nodig.

DA heeft een bloedtest uit mijn hoofd gepraat (in principe netjes, kost immers geld) maar goed misschien had ik dat voor mijn gemoedsrust toch moeten doen ;)
FrankV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 jan 2017 23:22

Re: Kat is zichzelf niet, wat te doen?

Bericht door FrankV »

Aanvullende vraag:

1,5 week geleden heb ik beneden gedweild met van dat schoonmaakspul (verdund uiteraard) speciaal voor gietvloeren. Daar is ze toen wel overheen gerend toen het nog nat was. Is dat iets wat de nieren weer kan aantasten of is zoiets te weinig?
Plaats reactie