Kat is zichzelf niet, wat te doen?

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
FrankV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 jan 2017 23:22

Re: Kat is zichzelf niet, wat te doen?

Bericht door FrankV »

Nee ze kreeg daar purina vetinary natvoer. Hier purina one brokjes. Ik zal dat natvoer eens testen.

Mijn kat is een ontzettend bange kat. Het verblijf in de dierenkliniek is voor haar dan ook echt vreselijk geweest. Ik merk wel dat ze kleine plasjes heeft nu. Het kan misschien ook dat ze een blaasontsteking heeft ontwikkeld door de stress..
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat is zichzelf niet, wat te doen?

Bericht door Synemios »

Ik ben wel benieuwd of je het al uit geprobeerd hebt en hoe het nu gaat.
Ja stress is ook een aanslag op het lichaam voor een kat, zeker als ze zo bang zijn.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
FrankV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 jan 2017 23:22

Re: Kat is zichzelf niet, wat te doen?

Bericht door FrankV »

Eigenlijk ging het de afgelopen week heel goed. Kat leek weer zichzelf en at ook heel goed.

Helaas vanochtend na het eten ging ze braken… zo is het ook allemaal begonnen een paar weken terug dus ik maak me fors zorgen nu.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat is zichzelf niet, wat te doen?

Bericht door Synemios »

Ik zou dan toch nog vandaag met de dierenarts overleggen als je het niet vertrouwd
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
FrankV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 jan 2017 23:22

Re: Kat is zichzelf niet, wat te doen?

Bericht door FrankV »

Ja dat is dus het ding. Ik heb haar gisterenavond overgezet op een nierdieet. Ze vindt de brokken fantastisch en eet ze dan ook graag. Het zijn relatief grote brokken die ze soms in 1 keer doorslikt.

Ze kotste het eten binnen 15 minuten uit en ze had een redelijke hoeveelheid op. Misschien gewoon teveel geschrokt?
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1623
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Kat is zichzelf niet, wat te doen?

Bericht door Asse-Poes »

Katten kauwen niet en slikken brokken in 1x door. Hun gebit is daar niet voor gemaakt. Ze hebben een knip- en scheurgebit.

Als ze schrokt, is het wel handig om poes dan iets vaker kleine porties te geven.
Een anti schrokbak kan ook helpen.

Braakt ze ook met natvoer?
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
FrankV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 jan 2017 23:22

Re: Kat is zichzelf niet, wat te doen?

Bericht door FrankV »

Asse-Poes schreef: 31 mar 2023 13:45 Katten kauwen niet en slikken brokken in 1x door. Hun gebit is daar niet voor gemaakt. Ze hebben een knip- en scheurgebit.

Als ze schrokt, is het wel handig om poes dan iets vaker kleine porties te geven.
Een anti schrokbak kan ook helpen.

Braakt ze ook met natvoer?
Ze heeft na het braken uit zichzelf de nog staande brokjes gegeten.. sindsdien geen braken.

Zal natvoer nog eens proberen.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat is zichzelf niet, wat te doen?

Bericht door Synemios »

Als de brokjes te groot zijn dan kan dat wel braken veroorzaken, maar te snel eten ook.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
FrankV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 jan 2017 23:22

Re: Kat is zichzelf niet, wat te doen?

Bericht door FrankV »

Update: poes heeft niet meer gebraakt behalve die ene keer. Verder eet ze goed. Ze gaat wel veel minder plassen dan voordat het nierfalen werd geconstateerd… maar dat kan natuurlijk ook een goed teken zijn. Toen waren het ook vrij grote hompen. Nu ter grootte van een golfballetje, misschien iets kleiner, en ongeveer 2 keer per dag. Ook haar erge dorst is gestild.

Ze gedraagt zich wel wat anders. Vroeger zat ze elke ochtend voor de slaapkamerdeur klaar. Dat doet ze niet meer. Dat kan echter ook te maken hebben met de gebeurtenissen. Ze was echt heel erg gestresst / bang in het dierenziekenhuis .
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1623
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Kat is zichzelf niet, wat te doen?

Bericht door Asse-Poes »

Thnx voor de update.
Het lijkt nu weer de goede kant op te gaan met poes (naam?).

Slaapkamerdeur voortaan open laten? ;-)
(Maar je hebt natuurlijk vast met reden die deur 's nachts dicht :grin: )
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
FrankV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 jan 2017 23:22

Re: Kat is zichzelf niet, wat te doen?

Bericht door FrankV »

Asse-Poes schreef: 02 apr 2023 12:21 Thnx voor de update.
Het lijkt nu weer de goede kant op te gaan met poes (naam?).

Slaapkamerdeur voortaan open laten? ;-)
(Maar je hebt natuurlijk vast met reden die deur 's nachts dicht :grin: )
Late reactie ... De poes heet Puck. Ondertussen lijkt ze het weer helemaal goed te doen. medio mei terug naar DA voor bloedwaarden.
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1623
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Kat is zichzelf niet, wat te doen?

Bericht door Asse-Poes »

Goed zo Puck, ga zo doorrr 😀
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
FrankV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 jan 2017 23:22

Re: Kat is zichzelf niet, wat te doen?

Bericht door FrankV »

Een update:

Na 2 maanden voor controle geweest. Puck is nagekeken en er is bloed afgenomen. Zowel de standaard testen voor nierfalen als de “nieuwe” SDMA test is gedaan.

Allebei binnen de referentiekaders. Wat ik van het internet begrijp betekent dit dat de nieren het nog voor minstens 75 procent goed doen, omdat verhoogde SDMA waarden al bij 25 procent uitval zichtbaar zijn.

Op de eerdere echo bleek wel dat een nier er wat “raar” uitzag. De vraag is nu: blijf ik niervoer geven of niet? De dierenarts zei dat dit geen kwaad kon, voor de zekerheid zeg maar.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat is zichzelf niet, wat te doen?

Bericht door Synemios »

Lizzy heeft een Normaal sdma en wisselende crea waarden.
Bij haar was op de echo duidelijk te zien dat er met beide nieren iets mis was door nierinfarcten en zij krijgt al een aantal jaar nierdieet. (4/5 jaar) en doet het daar goed op.

Maar Lizzy krijgt voornamelijk natvoer en ik geef haar ook af en toe kvv met porus one omdat zij ook nog jong was.

Ipakitine kan ook en is goedkoper mocht je toch normaal voer willen geven.

Rik weet daar veel meer vanaf, bij ons spelen er meerdere dingen dus ik heb voor Lizzy een eigen plan bedacht.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat is zichzelf niet, wat te doen?

Bericht door Rik »

FrankV schreef: 24 mei 2023 09:37 Op de eerdere echo bleek wel dat een nier er wat “raar” uitzag. De vraag is nu: blijf ik niervoer geven of niet? De dierenarts zei dat dit geen kwaad kon, voor de zekerheid zeg maar.
Ja, dat is even een moeilijke. Bij een 5 jarige kat die (zoals nu blijkt) geen blijvende nierschade heeft overgehouden na een acuut nierprobleem, zou ik zeggen dat dat niet meer nodig is. WEL zou ik sowieso altijd zoveel mogelijk natvoer blijven geven (vocht, vocht, vocht) maar dat vind ik eigenlijk voor alle katten.

Maar je geeft al aan dat Puck een afwijkende nier heeft. Dan is het wel zaak om dat in de gaten te houden. B.v. door om de paar jaar toch even een bloedonderzoek te laten doen. Ook was er geen directe oorzaak gevonden voor het acuut nierfalen.

En dan zou ik zeker wel denken aan kwalitatief goed natvoer of nierondersteunend voer. Het hoeft niet direct echt nierdieet te zijn want die zijn meestal laag in eiwitten terwijl een 'jonge' kat toch wel zijn eiwitten nodig heeft.

Je kunt ook denken aan een combinatie. Kwalitatief goed natvoer (hoog vleesgehalte) voor het hoger eiwit aandeel en nierdieet brokjes voor het gemak. (Maar mijn voorkeur gaat eigenlijk nooit uit naar brokjes.)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie