Kat eet nauwelijks / gruis ontdekt

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Deniesje93
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 feb 2023 21:26

Kat eet nauwelijks / gruis ontdekt

Bericht door Deniesje93 »

Hoi,

Maak kennis met Tijgertje, 4,5 jaar oud. Een vriendelijke kater die met iedereen overweg kan. Leeft letterlijk voor zijn eten, eet alles in 1 keer op, met drinken spettert hij alles onder. Dit heeft hij al vanaf het moment dat hij een kitten was.

Vorige week donderdag begon het probleem, ik zag Tijgertje telkens aan zijn geslachtsdeel likken en hem niet naar de bak gaan. Op vrijdag was dit nog steeds het geval. Dierenarts gebeld en kon daar terecht. Bij Tijgertje werd zijn gewicht gecontroleerd, hij was 6 ons afgevallen ten op zichte van maart 2022. ( hij moest op dieet, krijgt nu 2x 24 gram brokjes ) Ook werd zijn urine gecontroleerd. Daar bleek gruis in te zitten. Ik heb Tijgertje achter gelaten bij de dierenarts. De dierenarts zou een katheter inbrengen en zij hoopte dat hij zou gaan plassen. Rond 1700 werd ik gebeld, we mochten hem ophalen. Maar mocht hij weer dichtzitten en gaan lukken moesten wij naar een spoedkliniek in het weekend. Toch besloten om Tijgertje bij de dierenarts te laten. Maar goed ook.. op zondag werd ik gebeld dat hij weer niet plaste.

De dierenarts heeft weer een Katheter geplaatst, deze zou hij 3 dagen inhouden. Ook werd er een echo gemaakt, er waren geen stenen te zien. Zijn bloed was geprikt, zijn nierwaarde was te hoog en hij had weinig vocht, er is meteen een infuus geplaatst. Tijgertje at tussendoor wel wat maar braakte af en toe ook. Door de katheter liet hij wel alles lopen, de dierenarts gaf aan dat die goed doorliep. Op een gegeven moment ging hij ook weer poepen.

Op woensdag is zijn katheter eruit gehaald en mocht hij naar huis. Bij de dierenarts had hij ondertussen 2x geplast. Wel kregen wij blaasontspanners mee en antibiotica.

Eenmaal thuis was hij nog niet de oude, ook niet zo gek na 2x een narcose. Op vrijdag at hij nog steeds niet, wat wij erg raar vonden aangezien eten zijn leven is. Ik had de dierenarts gebeld en daar zijn we langsgegaan. Tijgertje had een lichte verhoging, hartslag was goed, bekje stonk niet. Bij de dierenarts hadden ze hem een injectie gegeven, ze dachten dat hij misselijk kon zijn. Ook kregen wij 1 tabletje mee voor in het weekend welke wij konden geven.

Eenmaal thuis mochten wij 2 uur later weer eten aanbieden, pakte goed uit, hij at niet veel, ik denk 1/4 van een zakje natvoer. Beter iets als niets dacht ik zo..

Vandaag heeft hij op de dag door weer niks op, 2 uur nadat hij de tablet op had, had hij weer wat gegeten, maar weer niet veel.
Snoepjes, worst enz helpt allemaal niet. Eten was voorheen zijn leven, maar nu geeft hij er niks om. Ook vind ik hem een beetje naar urine ruiken en wast hij zichzelf niet.

Waar kan dit probleem aan liggen? Moet hij nog wennen aan thuis? ( hebben nog een kat ) kan hij misselijk zijn door de antibiotica? Maak me een beetje zorgen. Voor mijn beestje doe ik alles, maar de kosten lopen hoog op, zijn door die 5 dagen al 1000 euro kwijt..
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat eet nauwelijks / gruis ontdekt

Bericht door Synemios »

Als eerste wat heftig en begrijpelijk dat je je zorgen maakt.

Wat is nu de diagnose volgens de dierenarts?

Hoe hoog waren de nierwaarden en is de urine onderzocht op bacteriën?
Op kweek gezet?
Want waarom ab?

Zit hij echt steeds verstopt of is er sprake van een geïrriteerde blaas (bacteriën gevonden? ) of nierbekkenontsteking.
Bij het laatste zijn de nierwaarden meestal heel hoog.

Door uitdroging kunnen de nierwaarden ook hoog worden.

Ik heb een kater gehad die steeds verstopt raakte, nierbekkenonsteking kreeg en uiteindelijk hebben we toen als laatste red middel gekozen voor een penisamputatie.

Als het een ontsteking is dan heeft het toch tijd nodig, heb je voor nu ook iets tegen de misselijkheid ( cerenia of emeprid) en een eetlustopwekker ( mirtazapine) ?
Want je hebt wel pillen mee gekregen maar ik vraag mij af welke.
Anders zou ik toch morgen weer bellen om te vragen of je dat mag geven.

Van de antibiotica kunnen ze ook misselijk worden.

Heel veel sterkte.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Deniesje93
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 feb 2023 21:26

Re: Kat eet nauwelijks / gruis ontdekt

Bericht door Deniesje93 »

De dierenarts weet het niet meer. Kan niet duidelijk antwoord geven of hij het wel gaat redden of niet. Ze gaf wel aan dat we ook nog naar een dierenziekenhuis konden gaan voor meer onderzoek.

Uit het bloedonderzoek was gekomen dat zijn nierwaarde te hoog waren, toen een infuus gekregen. Bij het urineonderzoek was een verhoogd ph waarde ontdekt.

Hij heeft antibiotica gekregen, gisteren was de laatste pil, heet: clavaseptin. Ik had inderdaad gelezen dat hij misselijk kon worden daarvan, dus hoopte wel dat hij weer gaat eten.. we zijn nu 24 uur verder na de laatste pil, gisterenavond heeft hij een beetje gegeten, maar kan ook komen door de cerenia pil. Hierdoor wordt hij minder misselijk.

De eetlustopwekker heeft de dierenarts afgeraden ivm zijn verhoogde nierwaarde.

Sinds woensdag is zijn katheter eruit en hij gaar regelmatig naar de bak om te plassen. Met de dierenatys hadden wij het wel over een penus amputatie gehad, maar dat was in dit geval niet mogelijk, zijn verstopping zat verder weg. Maar omdat hij nu regelmatig gaat plasssen denk ik wel dat dat probleem is opgelost.

Drinken doet hij ook nog steeds goed. Alleen het eten niet. Als wij nieuw eten neer zetten dan ruikt hij wel, likt wat aan zijn mondje en dat is het. Zijn oude voer wilt hij helaas ook niet hebben.

Hij leefde altijd voor zijn eten, daarom is dit zo gek. Je brengt je kat weg met plasproblemen, dat is opgelost maar je komt meteen in het volgende terecht..

Hij wast zichzelf ook nog steeds niet. Woensdagochtend voor het laatst gedaan de dierenarts.

Gr. Denise
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat eet nauwelijks / gruis ontdekt

Bericht door Synemios »

Ik zou naar een andere dierenarts of een dieren ziekenhuis gaan als deze dierenarts je verder geen antwoorden geeft of het niet weet.
Nu krijgt hij wel al antibiotica maar hij voelt zich duidelijk nog steeds niet goed.

Juist bij katten die last hebben van nierproblemen wordt er vaak een eetlustopwekker gegeven, wel een lagere dosering.
Maar ik vind het veel te vroeg om te spreken van chronisch nierfalen, want als het door een ontsteking gekomen is of door uitdrogen dan kan het zijn dat die waarden weer normaal worden.
daarom zijn die waarden zo belangrijk.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie