Advies over wat nog meer te doen qua voeding voor poes met nierprobleem

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
Smmmuit
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 29 dec 2022 22:22

Advies over wat nog meer te doen qua voeding voor poes met nierprobleem

Bericht door Smmmuit »

Hallo, ik heb al veel informatie gehaald van het internet en dit forum maar ik zou het fijn vinden als er toch nog mensen met me meedenken..

Ik heb een paar weken geleden een poes van 11 jaar uit het asiel gehaald, ze was gevonden in het bos en zat onder de teken met een gewicht van 1,9kg en hartritmestoornissen 3/6. In het asiel is ze aangekomen tot 2,3kg maar bij mij thuis bleek ze toch niet helemaal lekker te zijn (had koorts, spuugde helder schuim en at slecht en dronk veel), met antibiotica is de koorts verdwenen maar ze bleef spugen en slecht eten. Samen met het asiel heb ik onderzoek (bloed, urine en echo) laten doen en heb ik nu te horen gekregen dat haar nieren blijkbaar vrij snel verslechterd zijn. Dit zijn de waardes uit onderzoeken die ik heb gekregen (gewicht is nu 2,5kg):

Okt:
- UREA 10,7
- CREA 124
- SDMA 16

Dec:
- UREA 17,4
- CREA 231
- SDMA 26
- PHOS 1,38

Ik geef haar Cerenia tegen de misselijkheid en ben ondertussen aan het overstappen naar een nierdieet, ze vindt niet alles lekker maar heb wel wat successen: brokjes renal select en niersnoepjes Beaphar en Trovet. Qua natvoer heb ik nog niets gevonden wat ze wel eet. Maar ik wil ook eigenlijk door blijven gaan met het “astronauten voedsel” (hills a/d) omdat ze nog steeds moet aankomen en dus wel eiwitten nodig heeft (en eigenlijk wil ze alleen maar die mousse). Nu las ik over Ipakitine, Puur kidney en Porus one en dat de poes dan wel gewoon natvoer kan blijven eten? Kan ik dat allemaal tegelijkertijd gebruiken of beter eentje kiezen?

Tegelijkertijd ben ik vandaag begonnen met Semintra, direct in haar bekje was geen succes.. dat spuugde ze meteen uit maar in een klein beetje natvoer lijkt prima te werken.

Zou echt super zijn als ik hier nog tips kan krijgen over de aanvullende voeding zoals Ipakitine etc! De DA’s zijn vrij negatief over het verloop van de symptomen maar de poes speelt nog, komt lekker bij me liggen en lijkt niet super veel last te hebben op dit moment (ook al ken ik haar nog maar kort). Ik wil graag doen wat mogelijk is voordat ik over een paar weken weer een herhaalonderzoek laat doen dus reacties zeer welkom!
Poes (12), Polleke ✿, Moppie ✿, Kootje & Bietje ✿
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Advies over wat nog meer te doen qua voeding voor poes met nierprobleem

Bericht door Anne »

De nierwaardes zijn inderdaad verhoogd maar ik snap de negatieve reacties vd dierenarts niet zo, met het juiste dieet zou je dit nog best wel wat jaren onder controle kunnen houden

Wat ontzettend fijn en mooi dat deze zieke herkanser bij jou een liefdevol thuis heeft gevonden :eclap:
Alleen jammer dat ze ziek bij jou is gekomen :-(

Semintra wordt alleen gegeven als er eiwitverlies in de urine aangetroffen is?
Weet jij ook of dat zo is?
Ik hoop dat Rik je hier wat meer over kan vertellen


Ipaktine is een goed idee. Ik zou dat als enigste gaan geven door niet -niernatvoer. Het bindt de schadelijke stofjes en voert deze af waardoor de nieren dit niet hoeven te doen en hiermee niet worden belast

Dus ga zo door, je bent al ontzettend goed bezig :eclap:

Is dit je eerste kat?

Wat fijn en lief dat je met dit zorgenkind alle registers open trekt, fora doorspit en hier je licht op steekt👍

Wat fijn dat poeslief bij je komt liggen, ik zou de hoop zeker nog niet opgeven!!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Smmmuit
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 29 dec 2022 22:22

Re: Advies over wat nog meer te doen qua voeding voor poes met nierprobleem

Bericht door Smmmuit »

Dank! De eerste dagen waren wat emotioneel maar het is een ‘goud’ poesje en ik bleef zelf wel positief ondanks de slechte berichten, mede dankzij alles wat ik hier heb gelezen.

Het is mijn eerste echte eigen kat, wel altijd als kind en student katten in huis gehad maar later met werk vond ik het niet helemaal eerlijk dat ze alleen thuis zaten. Mijn katbehoefte haalde ik bij vrienden met katten, door vakantieoppas te zijn en als vrijwillige kattenkroeler in het asiel. 😁

Ik heb al ontzettend veel geleerd maar de rapporten compleet snappen is voor mij nog te hoog gegrepen. Hoe kan ik waardes van eiwitverlies herkennen in haar patiëntendossier? Van het urine onderzoek bij de DA heb ik alleen mondeling gehoord dat er wat ontstekingscellen en bloed in de urine zat. Bij het dierenhospitaal hebben ze urine geprikt en daar staat wel wat meer bij:

s.g.: 1.021
stick:
leu:+++
nit, bld, ket, bil, glu:-
uro: nor
pro: spr
pH:5.0
sediment: epitjheelcellen en wbc

Misschien dit?
Poes (12), Polleke ✿, Moppie ✿, Kootje & Bietje ✿
Cerna

Re: Advies over wat nog meer te doen qua voeding voor poes met nierprobleem

Bericht door Cerna »

Ipakitine is eigenlijk een noodoplossing voor wanneer de kat geen enkel nierdieet wil. Heb je ook al Kattovit geprobeerd? Dat wordt door de meeste katten erg lekker gevonden. Ook zakjes Royal Canin gaat er meestal wel in.
Maar wanneer een kat erg misselijk is dan eet ze sowieso slecht dus dat moet eerst verholpen worden. Je zou AD (niet goed voor een nierpatiënt!) met een schepje Ipa kunnen geven, maar belangrijker is om nierdieet te geven want AD kan haar ook weer misselijk maken en dan kom je in een vicieuze cirkel.
Je zou ipv AD ook Reaktiv kunnen geven als extraatje naast het nierdieet.
https://www.dierapotheker.nl/aniwell-re ... jYEALw_wcB

https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... l&i=2&ro=1

https://www.medpets.nl/royal+canin+rena ... in%20renal

Puur Kidney is om de nieren te ondersteunen en dat is een geweldig middel. Mijn nierpatiëntje van bijna 18 houdt het hier al anderhalf jaar op vol. Ik geef 2 tabletjes per dag (mag echter niet door het eten en het liefst een half uur voor de volgende maaltijd).
https://www.medpets.nl/puur+kidney/?sqr=Puur%20Kidney
Porus one ken ik niet.

Semintra geef je alleen na een urine-onderzoek en wanneer blijkt dat er teveel eiwitten in de urine zitten. Is dat niet vastgesteld dan kan Semintra zelfs averechts werken.

Sterkte met de verzorging!

Enne........ ik ben het niet eens met jouw dierenarts. De kat is pas elf en heeft erg moeten afzien, maar wanneer het jou lukt om haar weer op de rit te krijgen (de nierwaardes zijn echt niet extreem hoog) dan kan ze nog jaren leven (mijn nierkatje van 3,5 heb ik - ondanks torenhoge waardes - nog 4,5 jaar een goed leven kunnen geven.
Cerna

Re: Advies over wat nog meer te doen qua voeding voor poes met nierprobleem

Bericht door Cerna »

Smmmuit schreef: 30 dec 2022 11:12 s.g.: 1.021, stick: leu:+++, nit, bld, ket, bil, glu:-, uro: nor
pro: spr, pH:5.0, sediment: epitjheelcellen en wbc
Misschien dit?
Dit zegt mij niets. Rik?
Gebruikersavatar
Smmmuit
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 29 dec 2022 22:22

Re: Advies over wat nog meer te doen qua voeding voor poes met nierprobleem

Bericht door Smmmuit »

Dank Cerna! Ik had Kattovit nog niet gevonden, ik zal dat eerst proberen voordat ik Ipakitine bij gewoon voer doe. Royal canin natvoer was ze niet gek op net als Beaphar maar ik vermoed dat het ook met structuur te maken heeft. Ik kan nog proberen om even de mixer erop te zetten tot het een mousse wordt. Reaktiv tonicum en Puur Kidney lijken me een goede bijvoeding.

Volgende week ga ik voor bloeddrukmeting naar de DA, en kan dan meteen het geven van Semintra bespreken. Ik begin daar nu over te twijfelen, misschien is dat te snel voorgeschreven.
Poes (12), Polleke ✿, Moppie ✿, Kootje & Bietje ✿
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Advies over wat nog meer te doen qua voeding voor poes met nierprobleem

Bericht door Anne »

Extra warm water toevoegen ah natvoer doet de geuren goed vrijkomen ;-)
En vocht is erg belangrijk voor nierfalers
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Cerna

Re: Advies over wat nog meer te doen qua voeding voor poes met nierprobleem

Bericht door Cerna »

Puur Kidney is geen voeding, maar zijn pilletjes (zie link die ik gegeven heb).
Beaphar kun je mengen met warm water zodat het een smeuïg papje wordt wat opgelebberd kan worden.
Royal Canin bolletjes in saus of paté?
Gebruikersavatar
Smmmuit
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 29 dec 2022 22:22

Re: Advies over wat nog meer te doen qua voeding voor poes met nierprobleem

Bericht door Smmmuit »

Ah ik bedoelde meer als aanvullend op nierdieet. Kattovit is nu besteld, zo jammer dat alles op verschillende sites besteld moet worden. Ik ga verder puzzelen waar ik t allemaal kan krijgen.
Beaphar gemixed tot een vloeibare snack is een groot succes. Ze kwam tot 2x toe om meer vragen 😄. Eigenlijk heeft ze vanaf het begin altijd om de vleesstukjes heen gegeten dus ik blijf maar pureren dan.
Poes (12), Polleke ✿, Moppie ✿, Kootje & Bietje ✿
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5135
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Advies over wat nog meer te doen qua voeding voor poes met nierprobleem

Bericht door Synemios »

Soortgelijk gewicht is laag dat zou kunnen betekenen dat er eiwit in de urine zit.
Maar ik zou dat zelf nog eens laten testen en dan de urine laten opsturen.
Leuko's zijn verhoogd dat kan wijzen op een infectie.

Is er uberhaupt toen urine na gekeken en op kweek gezet? toen ze ook koorts had?
Nu zie je meestal hele hoge nierwaarden bij een nierbekkenontsteking maar toch.

IK ben het met mijn voorgangers eens, de artsen zijn wel negatief.
Maar dat waren ze bij LIzzy ook, die zou volgens sommigen geen 2 jaar meer redden,

Lizzy vind de kattovit heerlijk, ( die met brokjes vlees)
heeft veel hogere waardes en die doet het al een aantal jaar wat de nieren betreft super goed.
En voor Lizzy heb ik meerdere katten gehad die het op soortgelijke waardes nog jaren goed deden.

Niet voor niets wordt er gezegd kijk naar de kat, niet naar de waardes.

IK geef haar wel porus one maar dat is omdat ik niet altijd een optie heb haar nierdieet te geven (eetsatkingen en allergie) en zij niet tegen de ipa kan.
IK zou als ik de keuze had ipa ( als het echt niet anders kan over normaal natvoer) of echt nierdieet geven.

Voordeel van porus one is wel dat je dat maar 1x per dag hoeft te geven en ze dan in principe normaal voer zouden kunnen eten.
Dat is dan wat de fabrikant zegt, maar ik heb nog geen bewijzen gezien daarvoor en daarom zou ik dan liever kiezen voor de ipa.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Smmmuit
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 29 dec 2022 22:22

Re: Advies over wat nog meer te doen qua voeding voor poes met nierprobleem

Bericht door Smmmuit »

Super dankjewel! Dat helpt weer.

Ze hebben de urine inderdaad op kweek gezet maar niets gevonden. Dit nadat haar koorts weer verdwenen was en na antibiotica.

Ik neig steeds meer naar echt alleen nierdieet nu ik weer meer opties daarvoor heb, en ik denk iets van puur kidney erbij. Dan kan ik na een paar weken zien wat het met haar gewicht doet en daarna kijken of t nodig is om wijzigingen door te voeren.

En echt fijn om te horen dat het niet meteen dramatisch hoeft te zijn! 🙏
Poes (12), Polleke ✿, Moppie ✿, Kootje & Bietje ✿
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5135
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Advies over wat nog meer te doen qua voeding voor poes met nierprobleem

Bericht door Synemios »

IK vind het wel super dat je alles voor deze lieverd doet.

Ja dat is jammer dat ze dat niet meteen gedaan hebben.
maar die leuko's waren toen nog wel verhoogd, ondanks de ab.
hebben ze daar verder niets over gezegd?
Wat mij opvalt is ook de stijging, ik zou zelf de urine de volgende keer weer mee laten nemen.

Nu moet ik er wel bij zeggen dat die sdma bij meerdere katten wisselende uitslagen geeft, er schijnt een behoorlijke fout marge in te zitten.

Ik zou zelf ook voor volledig nierdieet gaan.
Bij medpets hebben ze een proefpakket.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Smmmuit
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 29 dec 2022 22:22

Re: Advies over wat nog meer te doen qua voeding voor poes met nierprobleem

Bericht door Smmmuit »

Ik heb niets gehoord over de leuko’s, er was geen ontsteking meer gevonden.

Maar na 3 dagen Semintra zie ik wel iets positiefs. De poes is nu heel alert op het natvoer, ze vliegt onder mijn benen door en eet meer dan voorheen. Ze lijkt minder te slapen ook. Dat kan natuurlijk komen doordat ze minder “normaal” voer krijgt en dat ze goed reageert op nierdieet. Ik had nog een blikje Clinic renal gevonden en de Beaphar Taurine is werkelijk verslonden. Alles bij elkaar ziet er weer een stukkie beter uit! 😁
Poes (12), Polleke ✿, Moppie ✿, Kootje & Bietje ✿
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5135
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Advies over wat nog meer te doen qua voeding voor poes met nierprobleem

Bericht door Synemios »

Zo te lezen gaat het dus de goede kant op.
Dat is fijn nieuws!
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Smmmuit
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 29 dec 2022 22:22

Re: Advies over wat nog meer te doen qua voeding voor poes met nierprobleem

Bericht door Smmmuit »

Afbeelding

Hier nog steeds een positief beeld! :) Poes begint vaker te kroelen en laat me toe om haar buik te aaien. Te schattig want het is nog steeds vrij kaal van het echo onderzoek.

Al haar eten is nu nierdieet, ik ben nog in afwachting van het aanvullende maar alles is besteld. Morgen ga ik denk ik toch langs de DA voor bloeddruk meten ondanks dat het zo goed gaat. Poes is niet heel dramatisch met reizen. Beter om te weten toch?
Poes (12), Polleke ✿, Moppie ✿, Kootje & Bietje ✿
Plaats reactie