Advies over wat nog meer te doen qua voeding voor poes met nierprobleem

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Cerna

Re: Advies over wat nog meer te doen qua voeding voor poes met nierprobleem

Bericht door Cerna »

Geweldig nieuws en Poes ziet er goed uit!
Ga zo door, zou ik zeggen :smile:
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5085
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Advies over wat nog meer te doen qua voeding voor poes met nierprobleem

Bericht door Synemios »

Ik sluit mij aan bij Annet, fijn dat ze het goed doet 💜
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Advies over wat nog meer te doen qua voeding voor poes met nierprobleem

Bericht door Anne »

Wat fijn!! Poes voelt zich ook op haar gemak :-P
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Smmmuit
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 29 dec 2022 22:22

Re: Advies over wat nog meer te doen qua voeding voor poes met nierprobleem

Bericht door Smmmuit »

Dat proefpakket is echt super! Ik heb nu best wat opties met natvoer maar ook vloeibare snacks. Ik merk dat haar eetgedrag nog heel wisselend is. Van t ene op t andere moment at ze geen brokjes meer en vandaag dacht ik laat ik t weer eens aanbieden en hop.. dat ging er in. Ook met natvoer haalt ze haar neus op en als ik haar terugfluit, wat laat proberen vanaf mijn vinger en erbij blijf zitten dan smakt ze alles weer weg. Ik vermoed dat er een prinsesje in dit katje zit! :lol: ze laat me nog steeds alles pureren maar langzaamaan laat ik t wat grover.

Ik ben heel benieuwd straks naar het herhaalonderzoek en de nieuwe waardes begin feb dan is het ongeveer 8 weken sinds alle aanpassingen. Ik zie zelf zoveel vooruitgang in gedrag. Lekker speels in plastic zakjes kruipen of languit over de vloer rollen. Ik maak me zoveel minder zorgen!

Het bloeddruk meten was een drama, misschien iets persoonlijks met deze DA. Maar 170 in haar stress toestand scheen ok te zijn, normaal 150?
Poes (12), Polleke ✿, Moppie ✿, Kootje & Bietje ✿
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5085
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Advies over wat nog meer te doen qua voeding voor poes met nierprobleem

Bericht door Synemios »

Ja dat zal die bloeddruk dan geen goed gedaan hebben.
Ik weet dat katten ook voorkeur hebben dus kan aan de dierenarts liggen.
Anders volgende keer een afspraak maken met de vorige ;-)

120-160 is normaal volgens onze dierenarts, maar met stress schiet hij omhoog dus dan is 170 nog netjes.

Wel fijn om te lezen dat ze het zo goed doet, en behandel haar maar lekker als een prinsesje als ze het daar door beter eet ;-)
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
CiscaSimmie
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 jan 2023 22:32

Re: Advies over wat nog meer te doen qua voeding voor poes met nierprobleem

Bericht door CiscaSimmie »

Simmie, onze kater 17,5 jaar oud, problemen met schildklier en nieren.
Heeft nu sinds anderhalve week, zalf voor zijn schildklier en dieet voeding voor zijn nieren, wat een drama.
Likt alleen maar (super verwend) aan het natvoer is al heel wat gewicht kwijt.
Hij moet echt weer wat gewicht gaan krijgen, tot vandaag hele concerten van miauwen en gebedel om eten. Waarschijnlijk nu dan opgelost, blender gekocht een mini, kieper het nat voer erin en maal het tot soep. Nu mag hij likken zoveel hij wil, hij krijgt als hij zeurt een eetlepel per keer, zodra hij klaar is haal ik het weg, gaat in een bakje in de koelkast. De komende dagen kunnen wij dan precies zien hoeveel hij eet, per keer maal ik twee zakjes. Het gaat goed zo hij snurkt nu eindelijk heeft 3 eetlepels op.
Langzaam gaan we ook zijn brokjes proberen die hak ik fijn maak er een smeersel van en met een kwastje op zijn voorpootjes dan mag hij weer lekker likken, ooit ook gedaan met een drankje voor artrose en dat ging prima even volhouden en dan is het ineens heel lekker.
Simmie heeft ook om de vier weken een injectie voor artrose hij springt weer van de tafel 😀.
Hij heeft dagen voor mijn neus gezeten voor lekkere hapjes, ik heb niet toegegeven hij eet/likt nu dan gelukkig zijn dieet voer. De rest alleen harde brokjes is voor later eerst zijn gewicht weer een beetje op pijl brengen.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Advies over wat nog meer te doen qua voeding voor poes met nierprobleem

Bericht door Anne »

Slim bezig Ciscasimmie :-P Fijn dat je een manier hebt gevonden om hem aan het eten te krijgen en te houden
Ik las laatst dat iemand ook met een blender bezig was hier op het forum, volgens mij Denise ( Synemios)

Is de injectie, tegen de artrose, niet schadelijk voor de niertjes?
Hier heeft Lola ( hond) ook artrose en nierproblemen
Ik ben een tijdje terug begonnen met traumeel voor haar, dat doet wel iets alleen sochtends bij het opstaan en de 1e wandeling gaan moeizaam :-(
Ik ben ook begonnen met ( vega) glucosamine

Het is toch wat he al die zorgen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Smmmuit
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 29 dec 2022 22:22

Re: Advies over wat nog meer te doen qua voeding voor poes met nierprobleem

Bericht door Smmmuit »

Pfff.. zeker wat een gedoe. Vandaag de hele dag tegen een vol bakje natvoer (gepureerd en alles, vloeibare snack erdoor) aangekeken wat de poes vorige week lekker vond. Nu gaat ze nog liever de brokjes ernaast eten :lol:

Maar ik open het bakje Specific Kidney support, ten eerste is dat bijna mousse dus ik hoef het niet te pureren.. :eclap: :edance: ten tweede heeft ze het bakje met veel plezier helemaal schoon gelikt… BINGO dacht ik maar als ik de ingrediënten bekijk dan heeft dit meer eiwit dan bv de royal canin aging. Dus mijn vraag is dan hoe goed dit voer is, het is niet de goedkoopste ook. Heeft iemand eerder onderzoek gedaan naar de ingrediënten mbt nierdieet voer? Wat is het meest belangrijk, waar moet ik opletten?
Poes (12), Polleke ✿, Moppie ✿, Kootje & Bietje ✿
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5085
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Advies over wat nog meer te doen qua voeding voor poes met nierprobleem

Bericht door Synemios »

specific kidney gaf ik vroeger ook aan 1 van mijn katten, dat is beter dan geen nierdieet en gewoon prima.
Het belangrijkste is dat ze eet.

Meest belangrijk is het fosfor gehalte.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Advies over wat nog meer te doen qua voeding voor poes met nierprobleem

Bericht door Rik »

Smmmuit schreef: 17 jan 2023 18:03 BINGO dacht ik maar als ik de ingrediënten bekijk dan heeft dit meer eiwit dan bv de royal canin aging. Dus mijn vraag is dan hoe goed dit voer is, het is niet de goedkoopste ook. Heeft iemand eerder onderzoek gedaan naar de ingrediënten mbt nierdieet voer? Wat is het meest belangrijk, waar moet ik opletten?
Specific heb ik ook gewoon een tijdje gegeven (nierpatientjes hebben de neiging om na een tijdje het voer wat je ze geeft te weigeren en dan moet je weer eens switchen). Specific is gewoon prima nierdieet.

Wat betreft de eiwitten... dat moet je niet zomaar met elkaar vergelijken. Katten hebben eiwitten nodig. Je wil dat absoluut niet teveel beperken want dan gaan ze afvallen. Je wil eiwitten wel beperken maar dat kan eigenlijk niet want ze hebben het gewoon echt nodig. Dus... dan blijft over dat je (beperkter) eiwitten geeft van hele hele goede kwaliteit.

Hier is mijn lijstje van vroeger:
Google docje Eten voor nierpatienten (kat)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cerna

Re: Advies over wat nog meer te doen qua voeding voor poes met nierprobleem

Bericht door Cerna »

Schepje Ipakitine over de mousse?
Gebruikersavatar
Smmmuit
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 29 dec 2022 22:22

Re: Advies over wat nog meer te doen qua voeding voor poes met nierprobleem

Bericht door Smmmuit »

Getriggerd door jullie antwoorden en excel (dank Rik!) ben ik er weer iets dieper ingedoken, uitgaande van belangrijk in een nierdieet:

- Minder eiwitten, goed verteerbare en hoogwaardige eiwitten
- Minder fosfor
- Minder zout
- Vitamines zoals D en B
- Meer kalium
- Meer omega 3, bv ALA, EPA, DHA
Cerna schreef: 18 jan 2023 14:49 Schepje Ipakitine over de mousse?
Mijn DA was vrij kordaat in dat ze liever had dat ik Poes senior voer zou geven dan Ipakitine gebruiken, dat zou echt het allerlaatste redmiddel zijn als ze echt niets anders wil eten dan gewoon voer.

Gelukkig heb ik nu twee opties (nierdieet natvoer) waarbij ik niet meer hoef te pureren. Integra Nieren zit ze nu ook zo 100gram direct uit het bakje weg te smikkelen en smakken. Ik hoop dat ze dit even volhoudt zodat ik bij volgende DA bezoek weer toename van haar gewicht zie!

Voor wie het interessant vindt: https://docs.google.com/spreadsheets/d ... UaNk/edit
Poes (12), Polleke ✿, Moppie ✿, Kootje & Bietje ✿
Gebruikersavatar
Smmmuit
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 29 dec 2022 22:22

Re: Advies over wat nog meer te doen qua voeding voor poes met nierprobleem

Bericht door Smmmuit »

[off topic] Ik probeer al een tijdje een mooie foto van Poes te maken maar ik krijg steeds haar duivelse blik.. ze is een superlief poesje maar ooit geregistreerd onder de naam ‘Diablo’…. :evil: :lol:

Afbeelding
Poes (12), Polleke ✿, Moppie ✿, Kootje & Bietje ✿
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Advies over wat nog meer te doen qua voeding voor poes met nierprobleem

Bericht door Anne »

Wat een heerlijk dier! Ze zit daar zo mooi in het zonnetje :-P
Ze doet me aan onze Bella* denken❤
Fijn dat je het een en ander heb gevonden wat ze lekker vindt
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Cerna

Re: Advies over wat nog meer te doen qua voeding voor poes met nierprobleem

Bericht door Cerna »

Smmmuit schreef: 21 jan 2023 11:45Mijn DA was vrij kordaat in dat ze liever had dat ik Poes senior voer zou geven dan Ipakitine gebruiken, dat zou echt het allerlaatste redmiddel zijn als ze echt niets anders wil eten dan gewoon voer.
Seniorvoer is geen nierdieet, maar met een schepje Ipakitine maak je het wel redelijk geschikt voor nierpatiëntjes. Het is echter inderdaad niet de eerste keus want dat is nierdieet.
Alleen seniorvoer zonder Ipa zou ik nooit doen.

Mooie kat die geniet van het winterzonnetje :smile:
Plaats reactie