Penisamputatie wel/niet?

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Serpentine
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 nov 2022 00:03

Penisamputatie wel/niet?

Bericht door Serpentine »

Ik vind het zo moeilijk om tot een beslissing te komen. Mijn 3 jarige kater is nu 2 keer gekatheteriseerd. Dat wil ik niet nog een keer. Hij krijgt nu terazosine maar plast wel in kleine beetjes en vind het niet fijn als ik hem aanraak bij zijn onderbuik. Hij maakt een gezonde indruk. Hij heeft de energie wel die hij altijd had. Maar ook dit is prijzig. Stress is vaak de oorzaak van blaasgruis. Hij woont samen met mijn andere kater en ze zijn geen vrienden. Er is altijd wel een beetje strijd maar in hoeverre is dit de stress die hem blaasgruis geeft. Hij zit nu strikt op urinary van hills maar ik ben eigenlijk meer van natuurlijke voeding. Als ik zeker zou weten dat de operatie hem van de problemen zou verlossen zou ik het zeker doen. Maar die garantie heb je niet. Hebben jullie tips of advies?
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Penisamputatie wel/niet?

Bericht door Synemios »

Ik kan je alleen vertellen dat wij het bij Mickey wel hebben gedaan (laatste optie) en ik had spijt dat ik dat niet eerder gedaan had.
Het is heftig maar elke keer die verstoppingen en pijn die terug kwamen waren veel erger.
En de kans op nierproblemen door verstoppingen is ook kleiner.

Hij is er toen wel volledig van verlost.

Maar wat voor advies heeft je dierenarts?
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Penisamputatie wel/niet?

Bericht door Anne »

Ik heb goede ervaringen met eurologist
Typ links boven op het menu en bij " zoek" kun je hier op het forum alle ervaringen rondom eurologist zoeken
Dan krijg je alle ervaringen te lezen

Nog een reeds nieuwe ervaring: onze Happy stond ook op urinary maar werd hier overgevoelig voor ( niet meer willen eten, buikpijn ed) en nu staat hij op een gastro intestinal dieet en ik geef hem 2 maal daags eurologist en zijn blaasklachten blijven weg en meneer eet weer goed want hij was best wel afgevallen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Serpentine
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 nov 2022 00:03

Re: Penisamputatie wel/niet?

Bericht door Serpentine »

Synemios, fijn om te horen dat het zo goed gaat en dat je het achteraf wel eerder had willen doen. De mening van de dierenartsen is verdeeld. Hij heeft nu medicatie en dat gaat goed. De ene zegt wel doen, de ander zegt even afwachten. Het is ook niet helemaal duidelijk of hij nou spasmes heeft want dan heeft de operatie weinig zin zegt de chirurg.
Serpentine
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 nov 2022 00:03

Re: Penisamputatie wel/niet?

Bericht door Serpentine »

Dank je wel Anne, ik ga het eens uitzoeken van die eurologist. Klinkt goed!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Penisamputatie wel/niet?

Bericht door Synemios »

Een penisamputatie is wel een laatste oplossing voor als een kater steeds last heeft van verstoppingen door blaasgruis.
Wij hadden toen echt wel ook alles al geprobeerd maar hij bleef verstopt raken elke keer en wij hadden geen keuze meer uiteindelijk.
Ik hoop dat het op te lossen is met blaasgruis dieet en eventueel eurologist, want een penisamputatie zorgt er niet voor dat blaasontstekingen verdwijnen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Basje2021
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 jan 2023 15:22

Re: Penisamputatie wel/niet?

Bericht door Basje2021 »

Hallo,
Ik weet niet of je al een beslissing hebt genomen of dat het probleem is opgelost. Maar voor mijn kat Basje (nu bijna 1,5 jaar) heb ik uiteindelijk voor penisamputatie moeten kiezen. Ben heel blij dat ik het heb gedaan anders was hij er nu zeker niet meer geweest. Het was een lange weg erheen en na de operatie heeft hij ook nog een ontsteking aan de wond gehad waardoor het uiteindelijk toch bijna mis ging, maar doordat we er op tijd bij waren kon dat gelukkig ook opgelost worden. Hij druppelt hier en daar over de grond heen en moet weer wennen en goed leren dat hij zijn plas op de kattenbak moet doen, maar als dat het enige is wat hij er nu aan over heeft gehouden ben ik heel tevreden!
Plaats reactie