Kitten

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
123409987664
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 16 nov 2022 18:15

Kitten

Bericht door 123409987664 »

Hoi allemaal ik heb onlangs mijn eerste kitten (britse langhaar kruising .. geen idee wie de vader is) aangeschaft, en ik moet zeggen dat ik nog nooit zo’n lief en zachtaardig beestje heb gehad en meegemaakt, echt ongelofelijk lief is ze! :smile:
Maar ik zit met een probleempje..
Sinds 1 week merk ik dat ze in de huiskamer begint te plassen.. het liefst op de bank, en het dingetje is dat ik pas vrijdag bij de dierenarts terecht kan, dus ik maak me eigenlijk best veel zorgen om haar. Ze is nu bijna 4 maandjes oud en ik houd haar 2 kattenbakken meerde malen per dag bij en toch plast ze liever achter in de tuin en op de bank/bed (ook eigenlijk wat allemaal met bepaalde geur/zeep gewassen is).. en haar urine is behoorlijk sterk (weet niet als dat normaal is) maar nu is de vraag hoe los ik dit op, en hoe merk ik dat ze mogelijk een blaas onsteking heeft? Ik zie zelf geen verandering in gedrag, ze is nog steeds vrolijk en speelt volop, maar ze maakt me wel wakker elke ochtend tussen 4 en 5 (betekend dat iets?)
En ook heb ik een vraag over grandberry voor hond en kat.. mag je zoiets geven na dat ze bijvoorbeeld behandeld is voor een blaas onsteking. Kan dat kwaad? Hoop op een reactie
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1624
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Kitten

Bericht door Asse-Poes »

Hoi 123
Altijd leuk zo'n nieuw hummeltje in huis, hoe heet ze?

Is er iets veranderd met het voer of het kattengrit de afgelopen week?
Eet en drinkt ze goed?

Als een kat opeens ergens anders gaat plassen kan er een blaasprobleem zijn (blaasontsteking,, gruis, steentjes)
Sterk ruikende urine kan door het voer komen, of door te weinig drinken, maar kan ook liggen aan het soort of merk kattengrit.
Ik had kattengrit van de Jumbo en ik viel zowat flauw van de urinelucht. Nu gebruik ik kattengrit van de Lidl en ik ruik helemaal niets meer 😀
Plast ze helemaal niet meer op de bak?

Je hebt je katje nog maar kort, dus ze is nog niet gewend aan jouw dag/nacht ritme. Het kan ook dat ze gewoon honger heeft en je daarom wakker maakt. Dat kan je dan oplossen door een bakje met brokjes voor de nacht neer te zetten.

Ik heb geen ervaring met cranberry voor katten.
Ik zal morgen even wat opzoeken daarover.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Cerna

Re: Kitten

Bericht door Cerna »

Ik vermoed ook een blaasontsteking en daarom zou ik alvast proberen om wat urine op te vangen en dit naar de dierenarts brengen zodat je daar voor morgen al duidelijkheid over hebt (is voor de dierenarts ook handiger).

Cranberry mag je aan katten geven, maar of het ook geschikt is voor kittens weet ik niet. Dat kun je dan gelijk morgen aan de dierenarts vragen of NML-Health bellen. Daar zitten heel behulpzame mensen met veel kennis.
Voordat ik zoiets zou gaan geven zou ik echter eerst met de dierenarts overleggen of het überhaupt nodig is.

https://www.medpets.nl/puur+cranberry/
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kitten

Bericht door Anne »

Stress veroorzaakt vaak blaasklachten
Is er een reden dat je maar 1 kitten hebt?
Ik zou er zo snel mogelijk een 2e bij halen
Zie:
https://poezensnuitjes.com/waarom-kittens-altijd-samen/
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
123409987664
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 16 nov 2022 18:15

Re: Kitten

Bericht door 123409987664 »

Hallo goedemiddag! Dankjewel voor het reageren!

Ze heet maya 😄 ben een tijdje bezig geweest met een naam uitzoeken maar uiteindelijk toch maar voor deze naam gekozen.
Ze spint de hele dag door, als we elkaar aankijken begint ze ineens heel hard te spinnen en trekt ze haar voorpootje omhoog alsof ze wijst/zwaait naar mij haha🥰 Ik smelt er helemaal van zo schattig!

Ik zie haar regelmatig plassen op de bak maar niet zo lang daarna plast ze alsnog op de bank.. dan pak ik haar heel vlug op om op de bak te zetten en dan doet ze het wel gewoon waar het hoort..
Ik heb in totaal 8 voeder/drink bakken waarvan ik er 4 laat staan.(2 met brokjes van royal canin) maar die lust ze niet en purina one die ze wel goed eet. Ik moet haar bakje na het geven van natvoer helemaal goed uitwassen want een 2de keer uit dezelfde bakje eten wil ze niet(krijgt 2 x per dag natvoer) op sommige dagen eet ze alles goed op en de andere keer moet ik best wel veel weg gooien.
Momenteel ben ik nog aan het uitproberen wat ze allemaal lust, ze krijgt nu dan ook whiskas en purina mousse. Heb al veel geprobeerd, en tis niet echt een makkelijke eter. Best kieskeurig tot nu toe.
Drinken doet ze ook niet vaak merk ik maar ze plast wel zeker 4/5x op een dag.
En inderdaad ik heb andere kattengrind,(heb nu biologische houtkorrels, echt heel fijn spul en makkelijke uit de doen) maar betaal me eigen er wel echt scheel aan. Ze heeft nu ongeveer 1 maand dus deze.. ik had daarvoor grind van de aldi.. nou daar kwam me toch een stofwolk vanaf haha, en door de hele huiskamer witte voetjes die ik er bijna niet af kreeg🥲ik wist precies waar ze was.
Morgen kan ik pas terecht bij de dierenarts en ik hoop eigenlijk niet dat ze het heeft.. zo jong al pff. Vind het echt erg. Maar advies voor goede voeding en alles eigenlijk is heel erg welkom, en ben ook echt aan het uitpuzzelen hoe ik dit ga oplossen mocht ze nergens last van hebben :-) super bedankt voor je reactie!
123409987664
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 16 nov 2022 18:15

Re: Kitten

Bericht door 123409987664 »

Excuses cerna en anne, ik zie de berichten nu pas.
Dankjewel cerna dat zal ik zeker even gaan doen! En ik ben niet van plan om cranberry te geven (maar misschien in de toekomst)en inderdaad als dat mag van de arts :-) ik lees dat ze daar een sterkere blaas van krijgen. En hoop daarmee dan ook te verkomen in de toekomst voor nou ja blaasonsteking etc. Wel super bedankt voor het reageren!

Anne, ik heb daar heel eerlijk gezegd geen goede reden voor nee, niet eens bij stilgestaan. Maar als dat fijner zou zijn voor onze maya dan doe zou ik dat zeker er nog wel een 2de bij willen! Maar geeft dat niet meer stress, stel dat ze elkaar dan niet mogen ofzo.. ik hoor heb vroeger wel eens gehoort dat ze elkaar zelfs ‘kapot’ kunnen maken. En daar ben ik eigenlijk best wel bang voor. Dank u wel voor de reactie trouwens! Heel erg gewaardeerd :-)
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1624
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Kitten

Bericht door Asse-Poes »

Sommige katten zijn beslist niet enthousiast over houtkorrels.
Als je nou in 1 bak gewoon kattengrit doet en in de andere de houtkorrels, dan merk je snel genoeg waar ze haar plasjes het liefst doet.
Toen je Aldi grit had plaste ze dus nooit buiten de kattenbak? Dan denk ik dat het probleem in de kattenbakvulling zit.

Maya is een prinsesje, wil zachtheid aan haar pootjes en frisse schone voerbakjes. Ik geef haar geen ongelijk :-P
Wat eten betreft, ja dat is puzzelen. Sommige katten eten echt alles en sommige willen veel variatie in hun menu.

Geef van het natvoer kleine porties, dan hoef je ook niet steeds veel weg te gooien.

Het voordeel van 2 kitten is dat ze elkaar ook opvoeden en van elkaar leren.
Ja het is mogelijk dat ze elkaar absoluut niet mogen. Dat risico heb je altijd. Maar de kans dat het vrienden voor het leven worden is groter. 😀

Ik ben niet zo'n voorstander van het preventief geven van voedingssupplementen.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kitten

Bericht door Anne »

Wat voor kattenbakvulling is ze van huis af aan gewend?
Kan zijn dat ze de vulling niet als prettig ervaart

Mochten het toch blaasklachten zijn dan zijn er hier op het forum goede ervaringen met eurologist

Zie:https://www.huisdierendokter.nl/blaason ... -hond.html

De meeste kittens accepteren andere kittens makkelijker, hoe jonger des te beter ;-)
Ik zou als ik jou was er zo snel mogelijk eentje bij halen ( asiel?)

Een beetje grommen en blazen hoort erbij, dat kan een paar dagen aanhouden
Na een week is het ergste voorbij en zul je zien dat ze heel veel aan elkaar hebben :-P
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
crazycatladyP
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 mar 2022 18:15

Re: Kitten

Bericht door crazycatladyP »

Precies wat de anderen zeggen: het oude kattengrit zou het probleem weleens op kunnen lossen.

En kittens accepteren elkaar heel makkelijk, het is als ze alleen opgroeien, dat ze later geen andere katten meer accepteren, ze worden dan een beetje "sociaal beperkt", dus ik zou zo snel mogelijk een kleintje er bij zetten, als je daar voor open staat.
Mara, personeel van: Jera (3-2015), Quenya (6-2022), Ronja (6-2023) en Moira (6-2023)
Rust zacht, mijn lieve engeltje *Niamh
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kitten

Bericht door Dinky »

Hoe is het vandaag gegaan bij de dierenarts?

Het plotseling op zachte dingen plassen is vaak wel een teken van een blaasprobleem.
Gezien de wisseling van kattenbakvulling zou het ook kunnen dat de houtkorrels als niet fijn worden beschouwd en kan het helpen terug te gaan naar de kattenbakvulling die zij gewend was.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
123409987664
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 16 nov 2022 18:15

Re: Kitten

Bericht door 123409987664 »

Ze heeft gelukkig geen blaasonsteking, het is niet zichtbaar in ieder geval. volgende week moet ik er weer heen, ze heeft een 2de prikje nodig, dan laat ik het nog es na kijken voor de zekerheid, nu blijf ik wel denken dat ik haar urine niet goed opgevangen heb.
Vandaag ga ik terug naar de grind die ze eerst had en hopelijk lost het allemaal op. Volgends de arts is het een hele tevreden kitten, heel nieuwsgierig en ze vind het allemaal wel oke. Stopt niet met spinnen :-). Wat een aandacht trekker haha😋🥰

Ik vroeg me trouwens af, een jonge kater lijkt me wel wat om erbij te nemen..een die ik moet laten kastreren of al gekastreerd is, maar wat is beter, een poes of kater? Rond haar leeftijd? Of een jonkie?
123409987664
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 16 nov 2022 18:15

Re: Kitten

Bericht door 123409987664 »

Ik ben heel nieuwsgierig hoeveel katten/poezen jullie hebben trouwens :-)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kitten

Bericht door Anne »

Wat fijn dat er geen blaasklachten zijn geconstateerd :-P
Hopelijk helpt het terug gaan op het oude grit tegen de onzindelijkheid🙏

Wij hebben 7 katten waarvan er 1 standaard in de tuin woont
Hij heeft daar oa een tuinhuisje voor zich zelf
Onze Happy was ook onzindelijk en bleek blaasgruis te hebben
Hij kreeg daarvoor speciaal voer wat het blaasgruis aanpakt
Maar toch begon hij weer in huis te sproeien
Na onderzoek bij de da bleek het stress, er komen nogal wat buurtkatten voorbij het huis en Happy ging zijn geur afgeven door sproeien in huis
In de tuin is hij minder gestresst en is er minder confrontatie met buurtkatten

Ik zou als ik jou was voor een kitten kiezen van dezelfde leeftijd
Kunnen ze leuk samen opgroeien :-P
Hier ligt de senior afdeling nog altijd bij elkaar te dutten want ze zijn samen opgegroeid :-P
De jongste 3 trekken wat meer met elkaar op want zij hebben meer energie en slapen wat minder
Gelukkig kunnen ze het allemaal goed met elkaar vinden, behalve Happy en Louie niet, dat botst weleens met elkaar
Ik weet niet wanneer jouw kitten geholpen gaat worden?
Onze Donna is volgende maand met 6 maanden oud aan de beurt, zij wordt dan gesteriliseerd

Als je toekomstige kitten ook een meiske is dan kun je ze beiden met 6 maanden laten helpen
Mocht je voor een katertje gaan dan kun je beter advies aan de da vragen
Sommige katertje kunnen al vroeg "rijp" zijn en je wilt natuurlijk niet dat je kitten al gedekt wordt voordat ze geholpen wordt

Bij ons maakt het niks uit, een katertje of meiske, ze hebben elk hun eigen karakter

Leuk dat er binnenkort een kitten bijkomt :-P
Misschien een idee om een fotoalbum bij te houden?
https://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewforum.php?f=5
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
crazycatladyP
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 mar 2022 18:15

Re: Kitten

Bericht door crazycatladyP »

Wat fijn dat het geen blaasontsteking is!
Hopelijk lost het oude grit het probleem op.

Wat betreft een maatje: ik zou er echt een kitten bij nemen, een leeftijdsverschil van een paar weken is niet zo`n probleem, dat hebben wij hier ook.
Maar een oudere kat zit meestal niet meer te wachten op een druk springend kitten, dat is vragen om problemen ;-)
Kater of poesje maakt niet zoveel uit, behalve dan dat je ze dan waarschijnlijk wat eerder moet laten castreren (de kater dan toch).
Sommige stichtingen/asiels doen aan vroegcastratie en dan is het kitten al gecastreerd voor adoptie, dat is misschien ook nog een idee?
Mara, personeel van: Jera (3-2015), Quenya (6-2022), Ronja (6-2023) en Moira (6-2023)
Rust zacht, mijn lieve engeltje *Niamh
Cerna

Re: Kitten

Bericht door Cerna »

Fijn dat Maya geen blaasontsteking heeft!
Ik hoop dat het veranderen van het grit de oplossing is.

Wij hebben zes katten, allen Brits Korthaar. De oudste is 17,8 en de jongste een half jaar.

Wanneer je er een kitten bij wilt nemen adviseer ik je om nog een Britje te nemen. Britjes (lang- of korthaar maakt niet uit) zijn over het algemeen rustige katten en een HTK-kat is toch vaak te druk. Natuurlijk, jouw Brit is een kruising (en dus eigenlijk HTK), maar wanneer ik lees dat ze lief en zachtaardig is dan denk ik dat ze toch veel van het Brittenkarakter in zich heeft. Welke kleur heeft ze?
En of het dan een kater of een poesje moet zijn, is helemaal aan jou (zolang het maar geen Marktplaatskatje is).
Plaats reactie