Lieve kat, nierpatiënt stopt nu met eten..

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Mich05
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 nov 2022 18:30

Lieve kat, nierpatiënt stopt nu met eten..

Bericht door Mich05 »

Hoi lieve mensen, ik heb veel topics gelezen en waardeer enorm deze website met alle tips.
Graag deel ik hierbij mijn verhaal en hulpvraag:

Woepie is mijn beste vriend van 9 jaar. Zijn nieren functioneren al jaren heel slecht.het was 5jr geleden op 30% nog goed geconstateerd. Sindsdien nierdiet voer gegeven en alles ging goed tot de zomer. Woepie is vier weken gaan logeren en na twee weken stopte die met eten. Dachten dat door de warme zomer was.. een bezoek bij de DA liet zien dat zijn nierwaarden te hoog waren. Hij was enorm afgevallen en uitgedroogd. Na drie en halve dag opgenomen te zijn, aan infuus, eet opwekkers, misselijkheid tablet, antibiotica voor eventueel ontsteking, ging hij weer zelfstandig eten. Hij kreeg een nieuwe leven. Dit ging drie maanden goed. Maar nu waren wij weer een weekje weg op vakantie, Woepie weer uitlogeren bij mijn schoonzusje. Hij stopt na paar dagen met eten. 😔 mijn vermoeden is dat hij verdrietig wordt en stopt met eten en daardoor weer in de negatieve cirkel van zijn nierenziekte komt. Dus niet eten, missselijl worden, minder eten.. vorige week zijn we bij de DA geweest. Ik ben dwangvoeren gestart met aansterkvoer en nu met nierdiet voer zelf via spuit geven. Cerenia misselijkheidstablet gegeven voor 8 dagen, vorige week vocht laten spuiten 2x, eet opwekken laten geven. Hij was begin Vd week wat vrolijker en meer wakker maar wilde niet zelfstandig eten.
vandaag weer bij de DA geweest; Woepie heeft blaren aan de binnenkant van zijn bek. Daarvoor krijgt die nu antibiotica voor een week. Ik heb veel geprobeerd maar ik ben nu wanhopig. Ik wil graag Woepie helpen en ondersteunen maar wil niet dat die veel pijn heeft. Wat kan ik doen zodat die zelfstandig weer eet? Moet ik blijven voeren met een spuit? En alsnog brokjes blijven aanbieden? Moet ik die cerenia antimisselijkheid tablet blijven geven?
Water drinkt die gemiddeld 60-80 ml per dag.

Ik vind het moeilijk om hem geen hoop meer te hebben. Ik ben hoog zwanger en dit doet veel met mij op dit moment.

Hebben jullie tips wat ik nog zou kunnen doen?
Cerna

Re: Lieve kat, nierpatiënt stopt nu met eten..

Bericht door Cerna »

Ik zou blijven spuitjevoeren tot na de antibioticakuur en afwachten wat die kuur gaat doen want het is heel goed mogelijk dat hij nu niet eet vanwege de blaren.
Blijft hij dan in eetstaking dan kun je met de eetlustopwekker Mirtazapine proberen of hij weer zelfstandig wil gaan eten en anders zul je moeten blijven spuitjevoeren wil je hem nog langer bij je houden.
Ik spuitjevoer op dit moment al anderhalf jaar omdat onze hoogbejaarde nierpatiënt anders veel te weinig eet en ik heb 4,5 jaar een jonge poes met nierfalen met de spuit gevoerd.
Maar ik kan me voorstellen dat wanneer je hoogzwanger bent, dit wel heel veel is. Kan je man niet helpen zodat jij wat ontlast wordt?

Wat zijn trouwens zijn nierwaardes?

Enne.......... voorlopig dan maar niet meer op vakantie wanneer Woepie er zo heftig op reageert. :smile:
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1693
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Lieve kat, nierpatiënt stopt nu met eten..

Bericht door Asse-Poes »

Cerna schreef: 03 nov 2022 23:51 Enne.......... voorlopig dan maar niet meer op vakantie wanneer Woepie er zo heftig op reageert. :smile:
dat dacht ik nou ook 😀

Maar verder lees ik dat Woepie blaren in zijn bekje heeft.
Welke verklaring heeft de dierenarts daarvoor gegeven?
Mijn Bellow had dat ook en hij bleek besmet te zijn met het Calicivirus. (Niesziekte)
Hij wilde wel eten, maar hij kon niet eten omdat het te veel pijn deed. Er moest een slokdarmsonde geplaatst worden.

Dus dat zou ik zeker even navragen.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Lieve kat, nierpatiënt stopt nu met eten..

Bericht door Anne »

Blaren kunnen ook onstaan door een te hoor ureum gehalte in het bloed wat bij nierfalen hoort
Beterschap en sterkte
Nierfalen is een rotziekte :-(
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Mich05
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 nov 2022 18:30

Re: Lieve kat, nierpatiënt stopt nu met eten..

Bericht door Mich05 »

Bedankt voor de lieve berichten.
@Anne, dat klopt dat zei de DA ook. Die blaren ontstaan door de nierziekte en kunnen ook geïnfecteerd worden en daardoor kan Woepie meer last van krijgen.
Maar Ik zal vragen over de niesziekte.
Wat wel goed nieuws is, is dat gisteren wel zelfstandig brokjes heeft gegeten. Niet veel maar ik zie dat die meer beweegt. Wellicht helpt die antibiotica 2x per dag, misselijkheid tablet 1x per dag en de mirtazapine om de 3 dagen.
@cerna, ik zal de waarden opzoeken en laat ik weten. Je hebt veel ervaring met spuitje voeren; doe je dat met niervoer of gebruik je andere soort voer? Ik maak nu van de brokjes een pap en die geef ik hem elke dag. Geen idee of de hoeveelheid goed is..
helaas kan mijn man niet helpen met voeren. Ik probeer het nu op het aanrecht te doen ipv op de grond. Dat gaat beter met mijn buik 🤭

Ik ga voorlopig niet meer op vakantie en anders neem ik hem gwn mee ☺️ Het is ook een baby voor mij.

Bedankt voor alle tips en steun!
Cerna

Re: Lieve kat, nierpatiënt stopt nu met eten..

Bericht door Cerna »

Ik spuitjevoer met nierdieet, namelijk Trovet RID mousse of Kattovit mousse. Dat is gemakkelijk met wat warm water tot een dikke vlasubstantie te maken en dat doe ik dan in 5 open spuitjes van 5 ml.
Ik gebruik open spuitjes omdat het voer dan niet zo dun gemaakt hoeft te worden waardoor je ook minder hoeft te geven. Amber krijgt ongeveer een blikje per dag in 4 keer.

Ik zet Amber op een stoel met dichte armleuningen en rugleuning zodat er geen opening is om te ontsnappen (maar dat doet Amber niet). Ik leg een oude handdoek op de zitting en Amber zit rustig in de stoel. Binnen een paar minuten zijn we klaar.

https://www.medpets.nl/trovet+rid+renal ... ovet%20RID

https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... n&i=2&ro=1
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Lieve kat, nierpatiënt stopt nu met eten..

Bericht door Anne »

Mich05 schreef: 05 nov 2022 06:41
@Anne, dat klopt dat zei de DA ook. Die blaren ontstaan door de nierziekte en kunnen ook geïnfecteerd worden en daardoor kan Woepie meer last van krijgen.
Maar Ik zal vragen over de niesziekte
Niesziekte geeft ook andere klachten, ik denk dat als je kat niet niest en schone oogjes heeft, en snotvrij is je dit wel kunt uitsluiten
Mocht het hoog ureum gehalte de veroorzaker zijn vd blaren dan is het van belang deze ureum gehalte zo snel mogelijk naar beneden te krijgen dmv vochtinfusen
Nou ken ik jouw kat niet, gaat ze stressen van een vochtinfuus of andere behandelingen?
Dan moet je je afvragen waar je mee bezig bent
Blaren in de mond zijn pijnlijk en nu ga je haar ook dwingen te eten door dwangvoeding en je weet dat het niet meer beter wordt, eerder slechter
Als ze blaren heeft vd hoge ureumwaarde kunnen er binnen in haar slokdarm ook pijnlijke blaren/ zweren ontstaan
Dus achterhaal zo snel mogelijk de oorzaak
Ik vind het persoonlijk onverantwoordelijk van je da dat zij niet heeft onderzocht waar de blaren vandaan komen
Krijgt je kat een pijnstiller?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Cerna

Re: Lieve kat, nierpatiënt stopt nu met eten..

Bericht door Cerna »

Anne schreef: 05 nov 2022 11:26 Blaren in de mond zijn pijnlijk en nu ga je haar ook dwingen te eten door dwangvoeding en je weet dat het niet meer beter wordt, eerder slechter
Hoe weet jij dat het slechter wordt? De kat krijgt antibiotica en hopelijk helpt dat, maar in de tussentijd MOET het wel eten want je kunt geen week afwachten tot na de antibioticakuur.
En wanneer de kat niet zelf wil eten, zul je moeten spuitjevoeren. Zo simpel is dat.
Doe je dat niet dan kun je ook maar beter stoppen met de antibiotica en de kat gelijk laten inslapen :-(

Jij hebt één keer een slechte ervaring gehad met een van jouw katten en ik krijg nu de indruk dat je al je adviezen hier op baseert want zodra er een ernstig zieke kat op het forum komt adviseer jij om de handdoek in de ring te gooien en wil je de kat niet eens een kans geven.
Maar ik heb hele goede ervaringen met spuitjevoeren. Niet alleen bij Noa die ik 4,5 jaar in leven heb gehouden en die een geweldig leven had, maar ook Cerná heb ik nog een jaar extra kunnen geven. En ook Amber doet het uitstekend en dat zou niet gebeurd zijn wanneer ik niet was gaan spuitjevoeren.
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1693
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Lieve kat, nierpatiënt stopt nu met eten..

Bericht door Asse-Poes »

Bellow had geen vieze ogen, geen snotneus en nieste niet.
Waarschijnlijk had daarom niemand in de gaten dat hij toch het calicivirus had opgelopen. Maar pas toen een DA goed in zijn bekje keek en die blaren zag , was het duidelijk waarom hij niet wilde eten.
Spuitjes voeren kan dan niet, het deed gruwelijk pijn.
Een sonde was de enige oplossing. En dat heeft hem gered.

Ik wil hiermee dus helemaal niet zeggen dat Woepie niesziekte heeft, maar blaren in de bek kan dus meerdere oorzaken hebben.
Het lijkt mij vreselijk als Woepie misschien wel wil eten, maar het niet doet omdat hij pijn heeft. En als hij dan ook nog eetlustopwekkers krijgt...oef :-(
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Lieve kat, nierpatiënt stopt nu met eten..

Bericht door Anne »

@ assepoes wat goed dat jullie daar achter zijn gekomen
Ik weet ook dat blaren en ontstekingen in de mond ontzettend pijnlijk zijn :-(
Hummel* had het stomatitis gingivitus complex en zij weigerde nog te eten
Ik hoop dat ts er gauw achter komt wat de oorzaak is

@Annet ik stop ermee de moeite te nemen jou uitvoerig te beantwoorden in situaties zoals dezen. Omgekeerd krijg ik vaak nul op het request van jou
Dus bij deze
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Cerna

Re: Lieve kat, nierpatiënt stopt nu met eten..

Bericht door Cerna »

Asse-Poes schreef: 06 nov 2022 02:41 Spuitjes voeren kan dan niet, het deed gruwelijk pijn.
Een sonde was de enige oplossing. En dat heeft hem gered.
Ik snap werkelijk niet waarom je niet kunt spuitjevoeren wanneer een kat blaren in de bek heeft.
Het spuitje komt niet verder dan iets in het bekje en je raakt verder niets aan wanneer je het goed doet. En het voer is zacht. Het slikken kan pijnlijk zijn, maar dat is het ook bij een keelontsteking en ook dan moet een kat blijven eten.

Aan jou de keuze: een beetje pijn of leververvetting?

Ik heb zelf regelmatig aften in mijn mond (ontstaan wanneer ik fruit niet goed was) en dat is pijnlijk, maar daarom eet ik wel
Cerna

Re: Lieve kat, nierpatiënt stopt nu met eten..

Bericht door Cerna »

Anne schreef: 06 nov 2022 12:59 Omgekeerd krijg ik vaak nul op het request van jou
Geen idee wat je met deze opmerking bedoelt.
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1693
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Lieve kat, nierpatiënt stopt nu met eten..

Bericht door Asse-Poes »

Annet, ik heb ontzettend veel bewondering en respect voor jouw toewijding met betrekking tot jouw katten.
Ik ben het met je eens dat spuitjesvoeren in de meeste gevallen levensreddend kan zijn.
Cerna schreef: 06 nov 2022 16:24 Ik snap werkelijk niet waarom je niet kunt spuitjevoeren wanneer een kat blaren in de bek heeft.
Maar deze vind ik toch wel iets te kort door de bocht.
Het spuitje raakt misschien de blaren niet, maar de voeding wel.
En voeding in een open blaar is niet alleen erg pijnlijk, maar is ook een paradijs voor (nog meer) bacteriën.
Opengesprongen blaren worden zweren.

Ik weet niet hoe erg het bij Woepie is, bij Bellow was het heel erg.

Spuitjesvoeren is dan geen optie. Het gaat niet om de keuze tussen een beetje (?!) pijn of leververvetting. Een slokdarmsonde is dan echt de enige optie om het dragelijk te houden voor de kat én de kat er doorheen te slepen.

Ik heb een behoorlijk hoge pijngrens, maar ik wil niet eens proberen te eten met open blaren of zweren. Bovendien kan ik mezelf volproppen met pijnstillers. De kat kan dat niet.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Cerna

Re: Lieve kat, nierpatiënt stopt nu met eten..

Bericht door Cerna »

Asse-Poes schreef: 06 nov 2022 17:54 Spuitjesvoeren is dan geen optie. Het gaat niet om de keuze tussen een beetje (?!) pijn of leververvetting. Een slokdarmsonde is dan echt de enige optie om het dragelijk te houden voor de kat én de kat er doorheen te slepen.
OK, daar zit wat in. Maar jij geeft in ieder geval een alternatief, terwijl Anne TS aanvalt met opmerkingen "waar ben je mee bezig?" en dat "je weet dat het niet meer beter wordt" en daarin lees ik dat ze adviseert om de kat dan maar in te laten slapen en dat vind ik wel erg kort door de bocht.

Noa had ook stomatitis in zeer ernstige vorm (dierentandarts Knaake had er een andere benaming voor), maar dat was voor ons geen reden om haar in te laten slapen. De tanden/kiezen zijn verwijderd, maar helaas kreeg ze nierfalen tgv 5,5 week Metacam. En toen ben ik gaan spuitjevoeren en heeft ze nog 4,5 jaar geleefd.
Maar wanneer ik toen naar Anne zou hebben geluisterd dan had ik dit niet moeten doen want dan 'dwing' ik mijn kat om te eten :-( .

TS geeft nu antibiotica en ik neem aan ook eten (helaas reageert ze niet meer) en dan moet ze afwachten hoe het met de kat gaat. En op basis hiervan kan ze een besluit nemen, maar dan heeft ze ook alles geprobeerd.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Lieve kat, nierpatiënt stopt nu met eten..

Bericht door Anne »

Cerna schreef: 07 nov 2022 10:52 terwijl Anne TS aanvalt met opmerkingen "waar ben je mee bezig?" en dat "je weet dat het niet meer beter wordt"


Maar wanneer ik toen naar Anne zou hebben geluisterd dan had ik dit niet moeten doen want dan 'dwing' ik mijn kat om te eten :-( .
Annet Jij verdraait en rukt zinnen uit zijn verband wanneer jij je aangesproken voelt
Ik reageer op ts haar/zijn poes en niet op jouw situatie met Noa
Of ben je soms vergeten dat ik onze Roedi* ook meer dan een half jaar heb bijgevoederd?
Had Roedi* blaren in de bek? Nee, net zoals jouw Noa ( mag ik hopen) en dan wordt het een heel ander verhaal

Bovenstaande zeg ik alleen maar tegen ts als de kat blaren heeft door de te hoge ureumwaarde. Als je goed leest raad ik zelfs een vochtinfuus aan
Maar bovenal raad ik aan om eerst te onderzoeken waar die blaren vandaan komen

En wij weten allebei dat nierfalen niet beter wordt, alleen maar verslechterd

Graag bij de les blijven Annet
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie