Graag advies/ervaringen niet doodzieke poes nierfalen

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
poesjedemi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 okt 2022 09:49

Re: Graag advies/ervaringen niet doodzieke poes nierfalen

Bericht door poesjedemi »

Rik schreef: 29 okt 2022 18:37 Het spoelen wordt niet gedaan omdat een kat uitgedroogd zou zijn met om het ureumgehalte naar beneden te krijgen. En dat behaal je niet met wat drinken.

Maar goed... als ze goed eet dan zal het met de hoogte van het ureum wel meevallen (weet je dus ook?).


Zolang je zuinig bent op de resterende nierfunctie kan dat nog heel lang duren. Maar als de functie achteruit blijft gaan, ja, dan stopt het op een gegeven moment.


Voor artrose kun je ook nog denken aan Solensia. Duurt wel een paar weken voordat dat werkt maar het kan wel helpen. Dat gaat met een injectie per maand. Wel duur maar de injectie zou je misschien ook zelf kunnen geven (of kan dit een assistent gezet worden). Dat is echt een kwestie van 15 seconden.

(Solensia is geen geneesmiddel maar geeft pijnverlichting.)
Hoi Rik , dank voor je info. Toch nog wat vraagjes aan jou. Ureumgehalte wat is het?? ik weet niks over nierfalen, Ik heb alleen gehoord dat haar nierwaarde staan op 475, geen eiwitten in haar urine, geen ontsteking wel verschrompelde niertjes., nog 20% nierfunctie.
Solensia ben ik bang voor haar niet geschikt omdat het alleen pijnverlichting geeft de artrose is heftig bij haar, maar ik ga het eens opzoeken op internet.
poesjedemi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 okt 2022 09:49

Re: Graag advies/ervaringen niet doodzieke poes nierfalen

Bericht door poesjedemi »

@ Rik
SDMA 25 μg/dL
CREA 462 μmol/L
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Graag advies/ervaringen niet doodzieke poes nierfalen

Bericht door Rik »

poesjedemi schreef: 29 okt 2022 19:08 Ik heb alleen gehoord dat haar nierwaarde staan op 475, geen eiwitten in haar urine, geen ontsteking wel verschrompelde niertjes., nog 20% nierfunctie.
Ja, dat is niet handig.
Je moet altijd de onderzoeksuitslagen en facturen op papier (of e-mail) meevragen wanneer je betaald. Je hebt er ook gewoon recht op en het is altijd handig om achteraf te bekijken wat nu precies de uitslagen en gedane behandeling (injecties e.d.) zijn geweest.

Ureum en creatinine zijn bij nierfalen normaal verhoogd. Ureum zorgt voor misselijkheid en vaak voor eetproblemen bij nierfalertjes. Vandaar dat het handig is om altijd de hele uitslag te hebben.

Maar gelukkig eet Demi dus nog goed.
poesjedemi schreef: 29 okt 2022 19:08 Solensia ben ik bang voor haar niet geschikt omdat het alleen pijnverlichting geeft de artrose is heftig bij haar, maar ik ga het eens opzoeken op internet.
Artrose is niet te genezen. En de Solensia is dan juist een (nieuw) effectief middel om de pijn te bestrijden in de laatste jaartjes die ze nog heeft. Traditioneel werd er een NSAID of andere pijnstiller voorgeschreven maar die zijn redelijk schadelijk voor de nieren. Solensia werkt op een andere manier (en werkt dus ook niet direct en is een injectie per maand).

Er is steeds meer over te vinden op internet/facebook. Voor honden is Librela een vergelijkbaar middel.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
poesjedemi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 okt 2022 09:49

Re: Graag advies/ervaringen niet doodzieke poes nierfalen

Bericht door poesjedemi »

Rik schreef: 29 okt 2022 19:17 Ja, dat is niet handig.
Je moet altijd de onderzoeksuitslagen en facturen op papier (of e-mail) meevragen wanneer je betaald. Je hebt er ook gewoon recht op en het is altijd handig om achteraf te bekijken wat nu precies de uitslagen en gedane behandeling (injecties e.d.) zijn geweest.
Ok ga ik achteraan!!
Onderstaande heb ik gekregen, uitslag urine was alleen iets waterig.
SDMA 25 μg/dL
CREA 462 μmol/L
Cerna

Re: Graag advies/ervaringen niet doodzieke poes nierfalen

Bericht door Cerna »

Ik sluit me bij Rik aan (en hamer er al die tijd al op)en blijf het zeggen ondanks dat je steeds reageert dat Demi niet uitgedroogd is: infuus, infuus, infuus!
En vreemd dat je niet ALLE waardes van het bloedonderzoek hebt gekregen want niet alleen SDMA en creat zijn belangrijk, maar ook ureum, kalium, albumine, fosfaat.

https://dierenziekenhuizen.nl/katten/or ... erprobleem.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Graag advies/ervaringen niet doodzieke poes nierfalen

Bericht door Rik »

En hoelang zit Demi al aan de novacam en in welke dosis? En krijgt ze dat nu nog steeds?

Zelfs met een onderhoudsdosis is dat zwaar voor de nieren die daardoor natuurlijk steeds verder achteruit gaan.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
poesjedemi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 okt 2022 09:49

Re: Graag advies/ervaringen niet doodzieke poes nierfalen

Bericht door poesjedemi »

@ Rik
@Cerna

Ik wordt echt niet goed als ik dit lees, ik geloof dat ik alleen maar klootzakken van dierenartsen tref(sorry dat ik het zeg) ik ga er morgen achteraan, ik wil inderdaad alle waardes weten. Wordt een beetje moeilijk voor mij als de ene arts dit zegt en de andere dat. Onderstaand bericht is van de ene naar de andere dierenarts gegaan:

Demi heeft nierfalen. Wil graag echo en bloeddrukmeting. Andere arts wil infuus ged 3
dagen: dit is echter niet nodig -> Demi eet goed en ziet er goed uit, is evendig en niet uitgedroogd. Alleen bij
crisis
Krijgt metacam, dit is akkoord bij nierpatienten mits niet uitgedroogd.
poesjedemi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 okt 2022 09:49

Re: Graag advies/ervaringen niet doodzieke poes nierfalen

Bericht door poesjedemi »

Het blijft zo ie zo een moeilijk verhaal voor mij hoe ver ik met Demi moet gaan. Haar artrose lijkt erger dan haar nierprobleem.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Graag advies/ervaringen niet doodzieke poes nierfalen

Bericht door Anne »

Novocam zou niet geadviseerd moeten worden bij nierziekten :-(
Ik zou al bijna geen vertrouwen meer hebben in deze dierenarts

Maar ik snap ook dat bij vergevorderde artrose pijnstilling plus ontstekingsremmende medicatie ook noodzakelijk is, wil je de kwaliteit van leven hoog houden
Ik heb het meegemaakt met Loesje* ( hond) die op het laatst niet meer kon lopen daardoor en ook aan de zwaardere medicatie moest

Als de artrose echt heftig is zou je kunnen bespreken met de da of er ook andere medicatie kan die minder belastend is voor de nieren
Ik weet niet of je thuis al opstapmogelijkheden hebt voor Demi zodat ze makkelijker op de bank/stoel/bed/vensterbank ed kan komen? Dat wordt ze al minder belast


En ze kunnen de gehele uitslag vh bloed zo naar je toe mailen, daar heb je recht op
Laatst gewijzigd door Anne op 30 okt 2022 16:25, 2 keer totaal gewijzigd.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Graag advies/ervaringen niet doodzieke poes nierfalen

Bericht door Rik »

poesjedemi schreef: 30 okt 2022 15:41 Krijgt metacam, dit is akkoord bij nierpatienten mits niet uitgedroogd.
Yikes. Ja, die kent de bijsluiter dus ook niet.
Het staat daar nota-bene in.
(Het zijn weer die welbekende oogkleppen "geleerd bij de opleiding dus huppekee")

Probleem is vaak wel dat als er pijnstilling gegeven moet worden dat de keuze dus beperkt wordt. Mijn dierenarts zei ook "je moet kiezen tussen twee kwaden" (pijn of medicijn). Toen dacht ik ook "ja, verrek, maar dan kies je toch voor de minst schadelijke pijnstiller".
Artrose is dus vaak één van de ouderdomskwalen van de kat. Katten met nierfalen kunnen het lichaam minder goed zuiveren van bepaalde medicijnen. Dit blijkt ook het geval voor de vaak gebruikte medicatie zoals NSAID’s bij artrose. Deze stoffen blijken daarnaast ook nog wel eens de nierfunctie negatief te beïnvloeden.
https://mcvoordieren.nl/kennisbank/stam ... rtrose-kat

Solensia zou ook nog een (dure) optie kunnen zijn (1x injectie per maand). Maar dat duurt wel een paar weken voordat dat resultaat heeft.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
poesjedemi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 okt 2022 09:49

Re: Graag advies/ervaringen niet doodzieke poes nierfalen

Bericht door poesjedemi »

Het is inderdaad kiezen uit twee kwaden. Ik had geen andere keus dan novacam, pillen krijg ik er niet in bij haar. Voorheen ook een kat gehad die vanaf haar zesde artrose had heeft tot haar dood novacam gekregen (18 jaar geworden), maar oke die had geen nierprobleem. Morgen bel ik de da voor alle uitslagen en ik wil overleg met haar over Demi Ik vind haar vandaag niet lekker in haar vel zitten. Geen idee of het de artrose is of haar niertjes.

@Anne opstap mogelijkheden heb ik geprobeerd, ze maakt er geen gebruik van gaat er met een boog omheen, ik moet zeggen dat ze met lopen en springen niet zoveel problemen heeft, het is vooral met gaan liggen. De eerste keer toen ik het zag liet ze zichzelf vallen op haar rug met alle vier de poten in de lucht, ben me kapot geschrokken toen. Het duurt ook altijd heel lang voordat ze ligt. Maar of ze lekker ligt zonder pijn ik vraag het me af.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Graag advies/ervaringen niet doodzieke poes nierfalen

Bericht door Rik »

Vraag dan ook of ze van Solensia gehoord hebben.
Het is pas sinds 2021 op de markt.
Linkjes en info @ https://www.dekattensite.nl/phpBB2/view ... hp?t=34976
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie