Nieren en overgeven

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
xlisa23
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 15 okt 2022 15:01

Nieren en overgeven

Bericht door xlisa23 »

Hallo allemaal,

Sinds donderdag merk ik dat mijn kat Knorretje een beetje sloom is en gisteren had ze ook overgegeven (vooral gal) en niet veel gegeten. Gisteravond was ik naar de dierenarts toe en toen gaven ze een medicijn voor de misselijkheid.
Ook gingen ze bloedprikken en de nierwaardes bleken erg hoog te zijn. Ze ging ook niet zoveel meer eten en drinken, dus ik belde vanochtend weer. Ze heeft overigens vandaag denk ik 50 / 60 gram zachtvoer gehad en daarbij nog een infuus.
Ze hebben vanochtend nog een echo gemaakt en daar zagen ze wat vocht in een nier. Ook zagen ze dat 1 nier erg groot was en de ander beetje een andere vorm en kleiner dan de ander.
Knorretje is nog steeds sloom merk ik en ze zit nu ook bij mij op schoot.. ze eet niet echt veel, na de dierenarts heeft ze nog wel weer iets gegeten (rond half 2). Ze heeft nu ook antibiotica gekregen, omdat er in haar urine bacteriën zaten. Ze konden verder niet veel op de echo zien. Belangrijk was dat ze wel bleef eten.
Ik merk dat ik me veel zorgen maak, omdat ze ook best sloom lijkt en anders dan normaal.
De seratine waarde was heel hoog, namelijk 1000... dus dat was echt veel. Maandag moet ik weer bellen en dan kijken hoe het gaat. Maar nu ben ik bang dat ze niet meer gaat eten. Ze is 3,2 kilo (afgevallen vanaf 3.6, dus ook afgevallen.. best veel sinds vorig jaar januari)... ze is trouwens nog maar 2 jaar.

Weet iemand misschien hoeveel een kat minimaal aan voer nodig heeft?
En heeft iemand nog andere tips?
Alvast heel erg bedankt... ik wil graag het beste voor mijn kat doen namelijk..

Lisa
Cerna

Re: Nieren en overgeven

Bericht door Cerna »

Je schrijft dat je kat 2 jaar is en dat de creatininewaarde 1000 is. Dat kan dus niets anders zijn dan acuut nierfalen doordat ze iets heeft binnengekregen wat erg schadelijk is.
En dan snap ik niet dat de dierenarts haar niet daar gehouden heeft en onmiddellijk aan het infuus heeft gelegd want dat kan haar redding betekenen. Nu heeft ze alleen onderhuids infuus gehad? En dat maar één keer?

Ik lees dat ze zacht voer heeft gehad en dat is uitstekend want hoe meer vocht, hoe beter. Maar is dit ook nierdieet? Zo niet, dan maak je haar alleen maar zieker.
Wil ze in leven blijven dan heeft ze minimaal 60 gram nat voer nodig, maar beter is 100 gram. Wanneer ze echter nog steeds misselijk is - en dat is niet vreemd bij creatinine 1000 - dan moet je blij zijn met alles wat ze wil eten.
En mocht ze echt gaan stoppen met eten dan zul je moeten spuitjevoeren (maar hoe kom je aan spuitjes in het weekend? :cry: )

En maandag zou ik de kliniek bellen en vragen of ze haar willen opnemen. Drie dagen continue infuus kan nog haar redding zijn.
Je kunt ook bij Medpets Puur kidney bestellen (maar eerst de opname en afwachten hoe het daarna gaat). Dat houdt onze oudste kat al anderhalf jaar op de been: https://www.medpets.nl/puur+kidney/?gcl ... E&var=1697

We hebben hier heel veel niertopics en verdere tips kun je o.a. hier vinden: https://www.dekattensite.nl/phpBB2/view ... 56&t=22980
https://www.dekattensite.nl/phpBB2/view ... +nierfalen

Heel veel sterkte!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieren en overgeven

Bericht door Rik »

Maandag? Ik zou maandag niet eens afwachten. Als het acuut nierfalen is kun je er niet vroeg genoeg bij zijn.

Inderdaad heel vreemd dat de dierenarts dit niet gelijk gedaan heeft met deze waardes.

(Tevens ook altijd de waardes op papier meenemen. Dan kun je achteraf ook nog bekijken wat de ureum e.d. was.)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
xlisa23
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 15 okt 2022 15:01

Re: Nieren en overgeven

Bericht door xlisa23 »

Hallo allebei,

Bedankt voor de uitgebreide berichten.
Ik had zaterdagavond nog spoedlijn gebeld en die adviseerden mij om haar op te laten nemen met infuus. Dit heb ik gedaan en nu is het even afwachten hoe ze erop reageert.. ik ben blij dat ik niet heb afgewacht tot maandag, nu hopen op het beste.

Inderdaad een goeie om alle waarden op papier mee te nemen een volgende keer.

Nogmaals bedankt voor het bericht. Ik ga morgen naar knorretje toe.
Cerna

Re: Nieren en overgeven

Bericht door Cerna »

Fijn dat je de mogelijkheid had om haar zaterdagavond al op te laten nemen. Zoals Rik schreef kun je niet snel genoeg zijn, maar veel dierenklinieken hebben die mogelijkheid niet omdat er niemand aanwezig is in het weekend en daarom schreef ik maandag.

En nu gaan we met z'n allen duimen dat Knorretje het gaat redden.
Ze is nog zo jong en dan kunnen andere organen zoals de lever heel veel opvangen.
Heb je al enig idee wat de oorzaak is? Heeft ze iets geks gegeten?
xlisa23
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 15 okt 2022 15:01

Re: Nieren en overgeven

Bericht door xlisa23 »

Ja klopt.. hopelijk komt het goed.
Ik was er vanmorgen even en toen wilde ze wel weer van mijn hand eten (iets meer dan half blikje zachtvoer).
Oorzaak weet ik nog niet goed..
xlisa23
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 15 okt 2022 15:01

Re: Nieren en overgeven

Bericht door xlisa23 »

Ik had nog even een andere vraag.
Als de nierwaarden wel zijn gedaald en ik over moet gaan op nierdieet voor knorretje (dat moet ik dan sowieso) op welke site kan ik dit het beste bestellen of alleen via de dierenarts? Ik had vandaag al iets van de dierenarts opgehaald en dat wilde ze wel eten. Maar stel je voor ze wil het opeens niet, welk ander voer en op welke site kan ik het beste dit voer voor katten met nierproblemen kopen?

Groetjes, Lisa
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Nieren en overgeven

Bericht door Synemios »

Zooplus heeft heel veel verschillende soorten nierdieet vaak voor voordelige prijzen en ook sites als medpets maar die zijn wel duurder.
Mijn dierenarts is goedkoper bijvoorbeeld dan medpets.
Medpets heeft wel een proefpakket, dan kun je kijken wat je kat lekker vind.

https://www.medpets.nl/proefpakket-nietdieet-kat/


Punt met katten met nierproblemen is dat ze vaak kieskeurig zijn dus dan wil je het liefst kunnen varieren.
Lizzy vind kattovit heel lekker.

Verder heb ik weinig toe te voegen omdat Rik en Annet al hebben verteld hoe of wat en ik ben blij dat je niet tot maandag hebt gewacht.

Toch wel: Is er gekeken naar nierbekkenontsteking?
Daar passen deze waardes ook bij en ook omdat er wel wat gevonden is in de urine en er ab gegeven wordt.
Is er een kweek gemaakt? duurt een paar dagen voordat je daar een uitslag voor hebt.


Heel veel sterkte.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Cerna

Re: Nieren en overgeven

Bericht door Cerna »

Ik heb voor Amber Trovet van Medpets en Kattovit mousse van Zooplus omdat je beide gemakkelijk in een spuitje kunt doen. Onze Gizmo vond Kattovit bolletjes erg lekker en voor Cochi had ik daarnaast ook nog Beaphar, maar dat is erg grof, en van de dierenarts Royal Canin zakjes met bolletjes in saus.
xlisa23
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 15 okt 2022 15:01

Re: Nieren en overgeven

Bericht door xlisa23 »

Een update over knorretje:
En nog bedankt voor de reacties op het eten 😊😊

Haar nierwaarden zijn gedaald van 996 naar 179 en van ureum (?: ik weet niet of ik het goed schrijf) van 38 naar 10. Dus nu weer binnen de normale waarden. Wel heel fijn gelukkig! Ze mocht naar huis toe en nierdieet meegekregen, even kijken hoe dat gaat. Ze eet en drinkt ook weer goed. Dus gaat de goede kant op. Oorzaak is niet bekend, dierenarts vond het beetje gek allemaal. Als we het echt wilden weten moesten we nierbiopse doen, maar dat is wel een zware pijlinke en risicovolle operatie, dus dat raadde de dierenarts nu niet aan. Ze moet wel nierdieet blijven eten en antibiotica ook (Ze had bacteriën in haar urine). Over 2 weken weer urine onderzoek en ook over 1 maand bloedwaarden weer checken.
xlisa23
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 15 okt 2022 15:01

Re: Nieren en overgeven

Bericht door xlisa23 »

Misschien is het inderdaad wel een nierbekkenontsteking geweest, want dierenarts zei dat dat ook kon, dat het wel paste bij haar nieren op de foto. Maar ze weten dus niet precies de oorzaak.
xlisa23
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 15 okt 2022 15:01

Re: Nieren en overgeven

Bericht door xlisa23 »

Wel heel erg bedankt voor jullie reacties allemaal! Waardeer ik heel erg :)
xlisa23
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 15 okt 2022 15:01

Re: Nieren en overgeven

Bericht door xlisa23 »

Ik merk trouwens dat Knorretje erg veel wil eten, dat is wel een goed teken toch?
Ik merk namelijk dat ze erg veel wil eten haha, ook het niervoer. Kan dit komen doordat ze tijdens de opname niet zoveel heeft gehad of? Ik merk ook dat ze haar 'eigen' voer wil.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Nieren en overgeven

Bericht door Synemios »

Maar een nierbekkenontsteking hadden ze via een kweek aan kunnen tonen en dat is niet pijnlijk.
Misschien kan dat alsnog?
Tenzij de ab die knorretje nu krijgt daar ook geschikt voor is, ik zou dat wel nog even navragen.

Eten is goed ja en ja sommige katten eten tijdens opname soms ook slecht mede door de stress
En dan hebben ze toch honger, zeker als ze op.gaan knappen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieren en overgeven

Bericht door Rik »

Pffff. Gelukkig :edance:

Ik denk dat het goed geholpen heeft dat ze al in het weekend geholpen is. Zal wel een flinke duit gekost hebben maar alles is beter dan dat het chronisch was geworden. Het was dus echt accuut (en ik had bij deze waardes wel verwacht dat de dierenarts haar gelijk gehouden zou hebben op vrijdag).

Vervolg (over 2wk urine en 1mnd bloed) is nu wel correct.

Ze zal merken dat ze nu minder misselijk is.
Want bij een hoge ureum waarde was ze erg misselijk.
Daar is ze dus heel blij mee en wil nu wel lekker eten.

Wat is haar 'normale' voer? Natvoer?
Als je nog op de nieren moet letten dan zou je door haar normale natvoer een schepje ipakitine kunnen doen. Brokjes zou ik niet doen. Maar als ze het nierdieet goed eet zou ik het even daarbij houden.

Hopelijk blijven de nierwaardes stabiel binnen de referentie en loopt het met een sisser af.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie