Blaasgruis of iets anders?

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Ekeloo
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 sep 2022 20:11

Blaasgruis of iets anders?

Bericht door Ekeloo »

Beste allemaal,

Ik heb me aangemeld op dit forum omdat we ons nogal zorgen maak om onze kater, nu 1,5 jaar oud.
Ongeveer 3 maanden geleden raakte hij aan de diarree maar was verder nog gewoon actief en had geen tekenen van ziekte.
Na die 3 maanden gaf hij ook af en toe over en leek hij een beetje suffer te worden, toen besloten we hem zelf te wegen en bleek dat hij een halve kilo was afgevallen.

Nou zijn we naar de dierenarts geweest en die schreef hem pijnstilling en medicijnen tegen ontsteking voor. Na een week urine verzamelt, dit duurde 1,5 dag voordat hij eindelijk een plas deed, en voor mijn gevoel was het erg veel urine en gewoon geel. Bewaard in de koelkast en savonds naar de dierenarts gebracht.

Dierenarts heeft het meteen onderzocht en zei dat het struviet was, maar niet veel. Speciaal duur voer meegenomen en meer pijnstilling, dit moeten we een half jaar geven. Nou lees ik op internet dat bij blaasgruis de kat veel kleine plasjes doet en er soms bloed in de urine zit, en dat dierenartsen dit speciale voer al snel aansmeren, dus ik dacht ik vraag even op een forum of iemand hier ook over twijfelt en of het misschien toch iets anders kan zijn? (Daar ben ik bang voor)

Er zijn geen verdere onderzoeken gedaan.
Hij is nu 1,5 jaar oud, weegt 3,4kg en is ontzettend klein voor een kater.
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Blaasgruis of iets anders?

Bericht door Ilovesiamesecats »

Welkom op het forum.

1,5 dag niet plassen klinkt meer als een verstopping van de plas buis. Ik vind de dierenarts daarom veel te laconiek en hij heeft inderdaad te makkelijk het voer mee gegeven.

Dit zou echt verder onderzocht moeten worden met een urine kweek (verse urine die niet een dag in de koelkast heeft gestaan) en een buik echo. Daarnaast zou ik een uitgebreid ontlastingsonderzoek met ontlasting van 3 dagen laten doen, op bacteriën en parasieten.

Als je dierenarts dit onzin vindt zou ik zoeken naar een dierenarts die wel verder wil onderzoeken. Heel veel sterkte!

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Plaats reactie