Operatie blaasgruis

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Teuntje2018
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 20 okt 2018 19:16

Operatie blaasgruis

Bericht door Teuntje2018 »

Goedendag,

Een aantal weken geleden zijn we met spoed met onze kat Teun naar de dierenarts gemoeten. Hij kon niet meer plassen en had veel pijn. In het dierenziekenhuis zagen ze dat hij veel blaasgruis had en een steentje die zijn piemeltje verstopte. Hij is 3 dagen opgenomen en hebben hem gecatheteriseerd. Na die 3 dagen mocht hij weer mee naar huis omdat het er allemaal goed uitzag. Op de controle een aantal dagen later zeiden ze dat het voer aanslaat en dat het minder was. Nu moesten wij gister terug op controle bij onze eigen dierenarts, we hadden goede hoop want we merkte niks aan Teun en hij was gewoon Teun zoals wij hem kennen. Toch lieten de echo en het urine onderzoek iets anders zien, namelijk 3 steentjes en veel gruis. Nu willen ze bij de dierenarts zijn penis amputeren en dan hopen dat ze steentjes er uit geplast worden. Ook hebben wij navraag gedaan bij een andere dierenarts en die wil zijn penis amputeren maar ook zijn blaas leegmaken van steentjes en gruis. Alleen werd er gezegd als die deze operatie krijgt dat hij dan 10 dagen in een bench moet omdat hij dan helemaal niks mag doen. Heeft iemand hier ervaring mee?
Teun&Spook
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Operatie blaasgruis

Bericht door Rik »

Teuntje2018 schreef: 31 aug 2022 10:42 Nu willen ze bij de dierenarts zijn penis amputeren en dan hopen dat ze steentjes er uit geplast worden. Ook hebben wij navraag gedaan bij een andere dierenarts en die wil zijn penis amputeren maar ook zijn blaas leegmaken van steentjes en gruis.
YIKES. NEE.

Weet je wat voor blaasgruis het is?
Als het om struviet gaat dan zou ik absoluut geen operatie doen en al helemaal geen penis amputatie.

Ook bij oxalaat stenen zou ik voorzichtig zijn. Die stenen zouden eigenlijk operatief weggehaald moeten worden.
Maar een penis amputatie vindt ik wel heel ingrijpend en makkelijk gezegd van de dierenarts.

Voordat je zoiets zou laten doen zou ik me toch heeeeeeel goed inlezen over gruis, het soort gruis en de mogelijkheden.
Een penisamputatie zou alleen als laatste redmiddel gedaan moeten worden.

Wel zal je zijn voeding aan moeten passen en regelmatig de pH moeten meten.
Weet je wat de pH was en nu is??
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Teuntje2018
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 20 okt 2018 19:16

Re: Operatie blaasgruis

Bericht door Teuntje2018 »

We hebben bij meerdere dierenartsen advies gevraagd, en zeggen allemaal hetzelfde. Hij is nu bij onze eigen dierenarts voor de operatie omdat het gruis en de steentjes alleen maar meer worden. En hij zit al sinds de spoedopname aan de royal canin urinary so. De steentjes die ze er nu mee uithalen worden opgestuurd voor onderzoek welke soort steentjes/gruis het is.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Teun&Spook
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Operatie blaasgruis

Bericht door Rik »

Soort steentje zou een beetje dierenarts toch al moeten kunnen zien aan het gruis in de urine?

Tevens zal er toch ook wel een pH meting gedaan zijn van de urine? (Om te weten of dat de oorzaak is.)

Hopelijk krijg je snel bericht dat alles goed gegaan is.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Teuntje2018
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 20 okt 2018 19:16

Re: Operatie blaasgruis

Bericht door Teuntje2018 »

Over het steentje wat er in zitten hebben we nog niet echt duidelijkheid gehad. Over een ph waarde in de urine hebben we niks gehoord. Alleen dat er uit de echo kwam dat er 3 steentjes zaten en dat er gruis zat. En dat er bloed bij de urine was. Deze 2 dingen hebben ze ook laten zien. We willen natuurlijk gewoon het beste voor het beestje en hebben daarom ook besloten omdat het volgens de dierenarts de beste oplossing was.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Teun&Spook
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6810
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Operatie blaasgruis

Bericht door Dinky »

Ik lees dit nu pas en vind een penis amputatie wel heel rigoureus bij een eerste keer blaasgruis. Maar ik begrijp dat de amputatie al heeft plaatsgevonden dus ik hoop dat het goed gaat herstellen.

Wel ervaring met blaasoperatie om stenen te verwijderen. Toen zat blaas vol met struviet stenen. Daarna alleen nog speciaal voer waarmee de problemen tot nu toe weg zijn gebleven.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Teuntje2018
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 20 okt 2018 19:16

Re: Operatie blaasgruis

Bericht door Teuntje2018 »

Dinky schreef:Ik lees dit nu pas en vind een penis amputatie wel heel rigoureus bij een eerste keer blaasgruis. Maar ik begrijp dat de amputatie al heeft plaatsgevonden dus ik hoop dat het goed gaat herstellen.

Wel ervaring met blaasoperatie om stenen te verwijderen. Toen zat blaas vol met struviet stenen. Daarna alleen nog speciaal voer waarmee de problemen tot nu toe weg zijn gebleven.
de eerste keer dat hij het kreeg was in het weekend toen moest hij naar het dierenziekenhuis. Is daar toen 3 dagen geweest en blaas gespoeld en zag er volgens hun toen goed uit. Heeft sinds toen ook het speciaal voor van royal canin en hij moest dinsdag op controle en het was alleen maar meer geworden. Dus ik denk dat ze vanuit daar gezien het de beste oplossing voor hem vonden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Teun&Spook
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Operatie blaasgruis

Bericht door Rik »

Ja, maar dan blijf ik het raar vinden (zeker als het al meerdere keren gebeurd is) dat ze niet aan eerder bepaald hebben wat voor gruis het is. Dat is van wezenlijk belang om het dieet op aan te passen om de juiste pH in de urine te krijgen. Plus ook bv zelf regelmatig met een strip kijken of het nog goed zit. Te zuur oxalaat, te basisch struviet. Maar goed, vertrouwen op de dierenarts kan ook maar dat heb ik zelf in de loop der jaren wel afgeleerd.

Zeker bij een kat met aanleg voor gruis wil je dit wel weten.
https://www.catmoneo.nl/blaasgruis-urine-ph/)

Ik hoop dat hij er snel bovenop is en geen complicaties heeft. En dat het gruis en stenen nu wegblijven (wat uiteraard met dieet moet gebeuren).
Laatst gewijzigd door Rik op 01 sep 2022 09:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Teuntje2018
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 20 okt 2018 19:16

Re: Operatie blaasgruis

Bericht door Teuntje2018 »

Bedankt voor de tips.

We werden vanochtend al gebeld door de dierenarts dat hij zijn kraag en zijn catheter er op een of andere manier uit had gekregen en dat hij iets langer moet blijven.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Teun&Spook
Gebruikersavatar
Teuntje2018
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 20 okt 2018 19:16

Re: Operatie blaasgruis

Bericht door Teuntje2018 »

Hallo,

Onze kat is afgelopen woensdag geopereerd. Afgelopen maandag mocht zijn katheter eruit, toen heeft hij goed geplast. Nu is het zo dat hij na die plas niet wou plassen en niet meer wou drinken. Gister bij de dierenarts geweest met dit probleem. Heeft ook in zijn blaas gedrukt of t misschien toch verstopt was, maar dat was niet zo want er kwam een plasje. Moest gisteravond plassen anders moest die er vandaag weer heen en een dag daar blijven. Toen we thuiskwamen had hij een grote plas gedaan in zijn reismandje. En die avond ook goed gedronken. Nu wil hij sinds vanmorgen weer niet drinken en ook niet plassen. Hij eet wel gewoon zoals altijd. We hebben al een drink fonteintje overal waterbakjes en proberen hem uit de kraan te laten drinken maar niks werkt.
Heeft iemand toevallig tips? Of ervaring hiermee?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Teun&Spook
Plaats reactie