Vermageren, bloedarmoede en afwijkende bloed/urine waarden

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
poek13
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 aug 2022 17:53

Vermageren, bloedarmoede en afwijkende bloed/urine waarden

Bericht door poek13 »

Beste allemaal,

Onze kater van bijna 9 is de laatste maanden ongewenst afgevallen. Sinds het opviel zijn we gaan meten, en is hij zeker 400gram afgevallen in de laatste 3 maanden. Nemen we het gewicht bij het laatste normale dierenartsbezoek (inenting) er bij, dan is het 8-900 gram in een half jaar tijd. Hij weegt nu 3.6kg.

Omdat wij ruim een half jaar geleden onze andere kat hebben verloren aan ernstig nierfalen, gingen alle alarmbellen af. Daarom zijn we naar de dierenarts gegaan om hem te laten onderzoeken. Het lastige is dat de kat niet wil meewerken bij onderzoeken, bloedprikken, etc, dus dit heeft onder narcose moeten plaatsvinden.

Wat is er gedaan:
  • volledige echo: eigenlijk niets vreemds te zien
  • bloedonderzoek:
    • bloedarmoede (hematocriet 0.19)
    • kalium te laag (3.2)
    • creatinine te hoog (220)
  • Urineonderzoek:
    • soortelijk gewicht te laag (1019)
    • pH ok (7)
    • Hemaglobine in urine (zeer sterk positief)
    • Eiwit te hoog (4.61)
    • Eiwit/Kreat ratio te hoog (3.9)
  • Urine op kweek gezet: geen bacterien
  • Getest op haemoplasma felis, negatief
Ofwel, een kat met
  • verhoogde nierwaarden, maar niet zo hoog dat het vermageren verklaart
  • bloedarmoede, maar oorzaak onbekend
  • ontstekingswaarden in urine, maar geen bacteriele infectie
We geven nu 3 weken extra kalium, en in afwachting van de uitkomst van het bloedonderzoek op haemoplasma zijn we uiteindelijk toch gestart met een antibioticum (doxycycline).

De kat zelf was ook minder actief. maar de laatste dagen lijkt hij wat actiever. Dat is ongeveer 4/5 dagen na starten van de doxycycline. Alleen, dat is blijkbaar (?) toeval, omdat de antibiotica niet nodig was omdat er geen infectie in bloed en urine zit. Daarnaast is hij juist in de afgelopen week wel weer verder afgevallen, zo'n 50-100gram.

Verder eet hij redelijk, maar hij moet vaak wel verleid worden om te eten, zeker bij de brokjes. Natvoer eet ie an sich wel, maar in kleine porties. Drinkgedrag lijkt niet anders, en ook de kattenbak lijkt redelijk normaal.
Enige wat opvalt is dat hij de laatste maanden meer een sproei-plas heeft (bolletje plas met een rechte lijn plas daar naar toe, alsof de tuinslang op druk moet komen), waar dat eerder niet zo leek (alleen een bolletje plas).

Wij zijn ten einde raad. Hoe krijgen we de ontstekingswaarden weer goed, waar komt de bloedarmoede door? Dit in combinatie met de nierwaarden: zijn deze de oorzaak van de problemen, of juist een gevolg, en is er dus nog hoop.

Wat is er met ons lieve kindje aan de hand? Ik ben erg bang dat het er niet goed uit ziet..

Wie o wie weet raad, of heeft ervaringen met soortgelijke combinatie van klachten?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Vermageren, bloedarmoede en afwijkende bloed/urine waarden

Bericht door Rik »

Hoe is het nu met hem?
poek13 schreef: 09 aug 2022 18:33 Verder eet hij redelijk, maar hij moet vaak wel verleid worden om te eten, zeker bij de brokjes. Natvoer eet ie an sich wel, maar in kleine porties.
Dat klinkt niet echt als een kat met nierfalen. Daarbij ga je meestal naar de dierenarts omdat een kat niet eet (omdat deze misselijk is wegens de te hoge ureum). Hoe hoog was de ureum waarde in het bloed?

Wat mij wel opvalt is de hoge Eiwit/Kreat ratio in de urine.
Weet je zo ook wat de werkelijke onderliggende waardes waren?
Ik weet namelijk niet wat ze hier nu op wat gedeeld hebben.
Zouden ze niet de Kreat/Eiwit ratio hier geven (dus andersom)?
Want bij een UPC (eiwit/crea) van 0,2 - 0,4 is het borderline proteïnurie en is behandeling nodig.
Bij een UPC van 0,4+ is het toch wel heel ernstig.
https://www.idexx.nl/nl/veterinary/refe ... ories/upc/

Maar ik denk dat ze hier niet met dezelfde waardes gerekend hebben dus dat de 3,9 een andere onderliggende eenheid heeft en de uitkomst dus ook anders gezien moet worden. Ik weet niet wat hierbij de referentiegrenzen zijn.

Weet je of er toevallig ook bloeddruk gemeten is?

Het is voor mij al even geleden en ik kan me zo ook niet bedenken wat bloedarmoede i.c.m. slechte nierwaardes zou kunnen zijn. Hopelijk kan er snel een goede diagnose gesteld worden en kan hij nog goed herstellen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
poek13
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 aug 2022 17:53

Re: Vermageren, bloedarmoede en afwijkende bloed/urine waarden

Bericht door poek13 »

Eigenlijk weinig verandering tot dusver. Als we hem verleiden te eten, eet hij wel, en lijkt het hem dan ook te smaken. Weliswaar kleine beetjes, maar gedurende de dag krijgt hij zo toch wat binnen. Zijn gewicht is de afgelopen bijna 2 weken redelijk stabiel.

De ureum waarde staat niet in de lijst met uitslagen die we hebben gekregen. Wel de volgende urine waarden:

Soortelijk gewicht 1.019
pH 7.0
Hb Zeer sterk positief
Glucose Negatief
Ketonen Negatief
Bilirubine Negatief
Eiwit H 4.61 <0.56 g/L
Kreatinine 10391 µmol/L
Eiwit/Kreat ratio H 3.9 <0.4

Vanwege die waarden werd er een ontsteking vermoed, maar op kweek is uiteindelijk niets gevonden.

Ook geen waarden van de bloeddruk, weet ook niet of die gemeten is.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Vermageren, bloedarmoede en afwijkende bloed/urine waarden

Bericht door Rik »

poek13 schreef: 21 aug 2022 11:18 Eiwit H 4.61 <0.56 g/L
Kreatinine 10391 µmol/L
Eiwit/Kreat ratio H 3.9 <0.4
Ik moest het nog even narekenen.
eiwit in g/L vermenigvuldigen met 100 geeft mg/dl.
kreatinine in umol/L delen door 88.4 geeft mg/dl.
= eiwit x 100 / (kreat/88.4) = (eiwit x 100) x (88.4/kreat) = (eiwit x 8840 / kreat)
Dus 4,61 * 8840 / 10391 = 3,92 YIKES !!!!

Zoals gezegd is 0,2-0,4 borderline en >0,4 echt proteïnurie.
Ik ben benieuwd of de dierenarts daar nog iets aan wil doen (of proberen).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie