Veel plassen na 72 uur spoeling

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
MiewmiewPuk
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 jul 2022 13:55

Veel plassen na 72 uur spoeling

Bericht door MiewmiewPuk »

Hi allemaal,
Miewmiew is vandaag weer thuis na 72 uur spoelen. Ze slaapt enorm veel nu maar dat lijkt me logisch na alle stress door bij de dierenarts te zitten. Verder heeft ze een enorme eetlust, eet echt goed. Maar dat deed ze hiervoor ookal. Heb haar nu 1x zien drinken sinds ze thuis is (was vanochtend 11 uur), maar ben zelf 3 uur weg geweest dus kan zijn dat ze toen ook gedronken heeft, dat weet ik dus niet zeker. Ze heeft wel paar keer wat brokjes gegeten en nu 4x klein beetje natvoer.
Wel valt me op dat ze inmiddels ook al 3x naar de kattenbak is geweest en plast. Normaal begraaft ze dit, maar nu plast ze en loopt weer weg. Zijn geen mega grote plassen, maar is wel vaker dan voorheen.
Is het normaal dat ze na een spoeling wat meer plassen? Ze had onderweg naar huis ookal in het mandje geplast en gepoept.

Verder knort en mauwt ze weer zoals ze altijd heeft gedaan. Geeft kopjes reageert gewoon alert tussen al haar slaapbeurten door.. Ik probeer haar tussendoor elke keer wat natvoer te geven zodat ij in ieder geval zeker weer dat ze wel goed eet en wat vocht binnenkrijgt.
Oh, nierfalen is woensdag pas ontdekt dus ben echt een leek hierin. Moer zeggen dat ik wel al veel informatie hier vandaan heb gehaald..
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Veel plassen na 72 uur spoeling

Bericht door Rik »

Welkom op het forum.

Goed dat er drie dagen bespoeld is. Met die laatste waarde (uit het info topic) lijkt het nierfalen acuut geweest te zijn en is het erg goed hersteld. Daarmee is de kans dat er blijvend chronisch nierfalen is een stuk kleiner (en zal dus bij het volgende onderzoek vastgesteld/bepaald worden). Nieren zullen nu wel een aandachtspuntje blijven maar de vooruitzichten zijn een stuk beter dan als die crea in de 800 was gebleven.

Ik kan me van Bowy wel herinneren dat de plasjes een stuk groter waren. Zeker in het begin toen er nierfalen geconstateerd was. Of ze ook echt vaker ging plassen kan ik me niet meer zo voor de geest halen (maar het waren dus wel grotere plassen). Maar met veel vocht komt natuurlijk ook veel plassen. En dat spoelt de nieren ook goed.

En ik kan me het na het spoelen ook wel voorstellen. Dat lichaampje moet het vocht toch wegwerken. En de bedoeling is dat dat vocht ook door de nieren gaat (samen met de aanwezige overtollige opgebouwde afvalstoffen zoals creatinine en ureum).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
MiewmiewPuk
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 jul 2022 13:55

Re: Veel plassen na 72 uur spoeling

Bericht door MiewmiewPuk »

Hoi Rik,
Bedankt voor je antwoord! Ze heeft vannacht in de woonkamer geslapen en haar zus is een andere kamer. Die laatste (Puk) is echt niet blij, maar laat hsar lekker gaan. Heb voer (water staat daar standaard al) bij haar gezet zodat ze in ieder geval kan eten.

Merk dat Miewmiew nog erg beduust is van alles. Ze komt wel bij me liggen, maar knort nu niet echt (dit doet ze altijd wel veel). Ze heeft net wel gegeten dus dat gaat gelukkig nog steeds goed.

Ik merk dat ik me nu toch zorgen maak of ze per dag wel genoeg vocht binnen krijgt. Hoe kan ik dit eventueel nog wst extra geven? Ze krijgt al door haar natvoer heen wat extra water, niet heel veel ofzo. Heb een 3kamer appartement en heb in alle 3 de kamers een bak water staan (altijd al gehad), heb een waterfonteintje besteld.. wat kan ik nog meer doen?
Zou ze nu gewoon nog nasleep hebben van de dierenarts dat ze zo moe is enzo? Want lijkt mij dat zolang ze uit zichzelf gaat eten, dat het toch wel goed zit? (Dit deed ze dinsdagavond namelijk niet omdat ze zo misselijk was).
MiewmiewPuk
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 jul 2022 13:55

Re: Veel plassen na 72 uur spoeling

Bericht door MiewmiewPuk »

Hoi Rik,
Bedankt voor je antwoord! Ze heeft vannacht in de woonkamer geslapen en haar zus is een andere kamer. Die laatste (Puk) is echt niet blij, maar laat hsar lekker gaan. Heb voer (water staat daar standaard al) bij haar gezet zodat ze in ieder geval kan eten.

Merk dat Miewmiew nog erg beduust is van alles. Ze komt wel bij me liggen, maar knort nu niet echt (dit doet ze altijd wel veel). Ze heeft net wel gegeten dus dat gaat gelukkig nog steeds goed.

Ik merk dat ik me nu toch zorgen maak of ze per dag wel genoeg vocht binnen krijgt. Hoe kan ik dit eventueel nog wst extra geven? Ze krijgt al door haar natvoer heen wat extra water, niet heel veel ofzo. Heb een 3kamer appartement en heb in alle 3 de kamers een bak water staan (altijd al gehad), heb een waterfonteintje besteld.. wat kan ik nog meer doen?
Zou ze nu gewoon nog nasleep hebben van de dierenarts dat ze zo moe is enzo? Want lijkt mij dat zolang ze uit zichzelf gaat eten, dat het toch wel goed zit? (Dit deed ze dinsdagavond namelijk niet omdat ze zo misselijk was).
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Veel plassen na 72 uur spoeling

Bericht door Anne »

https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... men/723187

Dit zou je kunnen proberen en wat vaker natvoer geven is altijd goed

Waterfontein kan het waterdrinken zeker stimuleren

Het is wel logisch dat ze nu zo moe is
Ze heeft toch heel wat mee gemaakt!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
MiewmiewPuk
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 jul 2022 13:55

Re: Veel plassen na 72 uur spoeling

Bericht door MiewmiewPuk »

Hoi Anne,
Oh dit ga ik zeker proberen, thnx!
Ik had ook gelezen over koolvis of kip koken, dit goed prakken en hier wat van geven. Nu heb ik zoveel gelezen, maar of ik nou wel of niet de vis en kip erbij kan geven weet ik niet meer 😅. Omdat het teveel eiwitten kan bevatten ofzo..

Ze heeft vanochtend 1x wat gedronken, en nog niet veel gegeten, wel iets maar normaal drinkt en eet ze wel wat meer.. nu is het natuurlijk pas dag 2 dat ze thuis is en snap ik ook dat ze nog moet bijkomen van alles.
Los daarvan, haar altijd zo aanhankelijke zusje, is veranderd in een monster. Deelde net ook de nodige klappen aan miewmiew uit toen ze er voorbij wilde lopen (uiteraard heb ik ingegrepen). Tis niet zo dat puk hoor bewust opzoekt gelukkig. Miewmiew wilt wel bij puk liggen.

De kattenbak was net 1 grote plas (gisterenmiddag voor t laatst uitgeschept) maar plassen wel 2 poezen op. Net ook een lekker poepje neergelegd die formaat van een kleine hond had kunnen zijn 🤭.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Veel plassen na 72 uur spoeling

Bericht door Anne »

Ik zou haar nu de 1e week even met rust laten met al je goede bedoelingen en zorgen ;-)
Poesje heeft zoveel meegemaakt en moet wennen aan een nieuw dieet
Poesje voelt ook feilloos jouw zorgen en stress aan

Ik hoop dat ze gauw weer bijkomt en misschien kun je volgende week eens kijken of ze de kipbouillon lekker vindt zonder de sfeer van forceren

Snap me niet verkeerd, ik heb het zelf ook mee gemaakt, ik heb ook als een dolle kip in het rond ( paniek) de gekste dingen uitgeprobeerd, ondertussen het oog verliezen dat het ook allemaal wel wat rustiger aan kon :lol:

Jouw lieveling zal wel naar de dierenarts ruiken
Ik hoop dat je andere poes gauw weer bijtrekt
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
MiewmiewPuk
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 jul 2022 13:55

Re: Veel plassen na 72 uur spoeling

Bericht door MiewmiewPuk »

Haha ja is ook wel zo.. ben nogal overbezorgd als het om mn poesjes gaat 😅.. tis meer dat ik bang ben dat het opeens toch weer zo slecht kan gaan met haar en ik voorkomen wil dat ze moet lijden. Moet vanaf morgen zelf ook gewoon weer hele dagen gaan werken dus dan heeft ze sws rust van mij 😏😉..
in ieder geval bedankt voor de tips! Poes stinkt inderdaad dus snap het ook wel. Iemand zei, ja zou ze in aparte kamers zetten, maar ze zoeken elkaar echt niet op om bewust te vechten dus laat ze gewoon gaan waar ze willen..
MiewmiewPuk
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 jul 2022 13:55

Re: Veel plassen na 72 uur spoeling

Bericht door MiewmiewPuk »

Nog 2 vraagjes..

ik heb inmiddels meerdere natvoer producten geprobeerd, ze ligt er paar keer van en dan hoeft ze niet meer.. daarintegen wilt ze wel de ongezonde gourmet hebben die haar zus nu nog krijgt. Kan ik haar hier wat van geven met de ipakitine? Gemengd met niervoer?

Haar zus tolereert haar echt niet, zoekt ons wel op, maar zodra ze miewmiew ziet is het alleen maar blazen. Heb al geprobeerd af te leiden met een speelstokje en speeltjes. Dit helpt wel maar zodra miewmiew te dichtbij komt wilt ze ook wel uithalen (nu 1x gebeurt, blijft meestal bij grommen en blazen omdat miewmiew er niet op reageert).
Nu moet ik morgen werken en lees wisselende verhalen. Gescheiden opsluiten of niet? Miewmiew slaapt grootste deel van de tijd, puk krijst alles aan elkaar in de gang en grote kamer. (Heb 3kamer appartement). In de grote kamer staat ook de kattenbak, kan er echt maar 1 kwijt (heb er ook niet meer) dus gescheiden opsluiten is echt een lastig verhaal..
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Veel plassen na 72 uur spoeling

Bericht door Rik »

MiewmiewPuk schreef: 31 jul 2022 21:13 ... daarintegen wilt ze wel de ongezonde gourmet hebben die haar zus nu nog krijgt. Kan ik haar hier wat van geven met de ipakitine? Gemengd met niervoer?
Nierdieet is in principe het beste. Maar als dat niet (goed) gegeten wordt kun je inderdaad 'slecht' voer geven met een fkink schepje ipakitine erdoorheen. Beter dat ze slecht+ipa eten dan helemaal niet eten.

Hoe gingen ze vroeger met elkaar om? Het kan wel een paar dagen duren voordat ze weer wat beter met elkaar om kunnen gaan. Je kunt ook wat traditionele (her)introductie tips volgen.

Heb je puk al een keer helemaal met een handoek ingewreven en dan Miewmiew ook daarmee? Of haar inwrijven met een bestaand dekentje van Puk?

Ze zullen elkaar toch onderling weer moeten leren kennen dus als het werken bij blazen en grommen blijft dan is er nog niets aan de hand (dat is ook grenzen aangeven) maar op moment dat ze fysiek met elkaar worden dan zou ik wel ingrijpen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
MiewmiewPuk
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 jul 2022 13:55

Re: Veel plassen na 72 uur spoeling

Bericht door MiewmiewPuk »

Ja wat ik net gedaan heb is ipakitine, klein beetje (echt weinig) gourmet en geplette rc Renal natvoer.. daarvan heeft ze gesmikkeld gelukkig.
Puk en Miewmiew zijn sinds ze geboren zijn nog nooit echt gescheiden geweest. Ook tijdens sterilisatie lagen ze samen in 1 groot hok bij te komen en als Puk naar de dierenarts moest ging Miewmiew altijd mee. Puk is woensdag ook meegegaan naar de dierenarts alleen kwam ze dit keer dus alleen thuis. Ze zijn super close. Zo close dat Puk al 7 jaar bij haar zusje "drinkt", lekker trappelen op miewmiew der buikje en sabbelen maar (ze zijn hier geboren en de moeder is 3 jaar geleden overleden dus te vroeg weg gehaald is nier van toepassing hier). Ze lagen echt altijd samen..
MiewmiewPuk
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 jul 2022 13:55

Re: Veel plassen na 72 uur spoeling

Bericht door MiewmiewPuk »

Helaas slecht nieuws van Miewmiew. 5 maanden geleden 3daagse spoeling gehad, wat een blije poes was ze na 1 dag weer!
Helaas sinds oudjaarsdag veel overgeven en veel slapen en gisterenochtend toch dierenarts gebeld. Die voelde een enorme bult in haar buik. Ze had koorts en is in de afgelopen 5 maanden 500 gram afgevallen (had haar tussendoor echt moeten wegen, maar ze at wel gewoon goed en we zagen niet dat ze zoveel was afgevallen). Ze heeft Novacam en cerenia injectie gekregen en vanochtend terug voor een echo. Haar rechternier is enorm vergroot door een niersteen. Normaal halen ze die nier dan weg, maar haar andere nier is natuurlijk ook niet goed.
Ze heeft nu pijnstiller voor langere tijd, we vertroetelen haar nu extra veel. Wilt ze kaas eten? Dan krijgt ze stukje kaas..
Het is over en uit 😔😔. Maar wil nog even genieten van haar. Onze afspraak is nu, wilt ze niet meer eten (ook geen kaas of snoepje), slaapt ze alleen maar en gaat ze echt achteruit, 2 slechte dagen en we stoppen ermee en laten haar dan gaan. Dierenarts zei, kan weken, maanden, maar ook paar dagen duren...
Ze zou in maart 8 worden, maar dit gaat ze niet meet halen. Ik heb nog steeds geen spijt dat ik haar toen heb laten spoelen, heb haar daarmee toch nog een halfjaartje bij me kunnen houden zonder dat ze zich ziek voelde..
Gebruikersavatar
crazycatladyP
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 mar 2022 18:15

Re: Veel plassen na 72 uur spoeling

Bericht door crazycatladyP »

Sterkte met Mieuwmieuw!
Mara, personeel van: Jera (3-2015), Quenya (6-2022), Ronja (6-2023) en Moira (6-2023)
Rust zacht, mijn lieve engeltje *Niamh
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Veel plassen na 72 uur spoeling

Bericht door Anne »

Ach wat sneu :-(
Ik hoop dat jullie nog wat mooie dagen met elkaar mogen beleven
8 jaar is veels te jong :-(
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie