16 jaar en nierfalen

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Robbie_15
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 jun 2022 08:31

16 jaar en nierfalen

Bericht door Robbie_15 »

Ik heb een rode kater van bijna 16 met ernstig nierfalen.
Het beestje heeft nooit problemen gehad, tot hij vorig jaar uit het raam is gevallen: een gebroken kaak.
Hij raakt zeer gestrest bij de dierenarts en is niet zonder sedatie te behandelen. Hierom moest hij ook met wat langere tussenpozen naar dierenarts voor het bijstellen van het cerclagedraad en het herstel heeft ca. 3 maanden geduurd. Uiteindelijk is dat goed geheeld, maar al die tijd was hij verwend met nat voer, en een kritische eter geworden.
Na een aantal maanden werd hij steeds kritischer, en begon hij wat meer te drinken. Dat werd steeds erger en waarschijnlijk had ik wel wat eerder naar de dierenarts moeten/kunnen gaan. Maar eenmaal daar bleek hij ernstig nierfalen te hebben. Uit de controle van zijn urine bleek niet dat hij daar eiwitten verloor.

De diernlenarts gaf 3 opties, spoelen, nierdieet of inslapen. Inslapen leek veel te vroeg, en spoelen leek redelijk kansloos, en omdat Jamie zo ontzettend gestresst raakt bij de dierenarts wilde we hem dat niet aandoen. Van de DA heb ik vervolgens Emeprid tegen de misselijkheid gehad, en omdat dat niet veel leek te helpen tegen het weinige eten ook nog Mirtazapine.
Ook dat helpt niet, hij vraagt/zeurt wel meer om eten, maar hij eet er niet meer door. En hij eet gewoon erg slecht. Ik heb nog niet alle nierdieten geprobeerd, maar ook die eet hij erg slecht.
Ik heb nog regelmatig contact met de DA, maar die zegt verder niet zoveel voor hem te kunnen doen. Ik had dus verwacht dat hij ook snel achteruit zou gaan en het moment van inslapen niet lang zou duren.
Hij is in totaal flink afgevallen (van 5,5 naar nog geen 4 kg) maar blijft nu redelijk stabiel.
Hij is wat slomer dan vroeger, maar zijn vacht is nog mooi, hij geeft niet meer over dan vroeger, hij komt nog steeds aandacht vragen en hij lijkt zeker nog niet rijp voor inslapen. En dus sukkelen we nu maar verder.
En ik denk nu vooral aan wat ik nog wel voor hem kan doen. Kan een second opinion de moeite (en stress!) waard zijn? Zijn er nog andere middeltjes die zijn misselijkheid kunnen wegnemen?
Gebruikersavatar
Marike28
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 01 jun 2022 20:53

Re: 16 jaar en nierfalen

Bericht door Marike28 »

Welke nierdieten heb je al geprobeerd? Naar is dat hè als ze wel om eten vragen maar het toch niet kunnen opeten.

Suus eet ook niet zo goed vanwege een te snel werkende schildklier. Haar nierwaardes zijn nog niet zo slecht (ureum: 15 , creatinine 167 µmol/L) maar ik heb haar preventief op nierdieet gezet omdat ze dit jaar voor radiojoodtherapie gaat.

Suus eet Royal Canin Renal alleen als ik het met een beetje warm water meng in de staafmixer (zo wanhopig was ik dus dat ik dat probeerde haha). Met haar gebit is niets mis, ik denk dat ze gewoon meer dorst dan honger heeft. Droogvoer wil ze helemaal niet meer.

Kattovit Renal mousse kip eet ze het liefst, ook weer met een beetje warm water. De smaak lam is minder favoriet.

Gourmet mousse vindt ze heeel lekker dus daar geef ik ook wel een klein beetje van zodat ze in ieder geval begint met eten. En dan volgt de rest vaak vanzelf.

Suus eet trouwens ook beter als ik tegen haar praat, ik vertel altijd dat het eten lekker is en dan probeert ze het wel.
Suus (2004)
Robbie_15
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 jun 2022 08:31

Re: 16 jaar en nierfalen

Bericht door Robbie_15 »

Alle smaken van Beaphar zijn wel voorbij gekomen, verder Hills Kindey care met Kip, Integra kip en rund, en Royal Canin Renal Kip en Rund.
Van de meeste eet hij de eerste keer wel iets, maar hij laat het al snel links liggen.
Kattovit was ik niet tegen gekomen, daar heb ik ook maar iets van besteld.

Ook gewoon voer is al lastig, ik kan tegen hem praten, en het eten aanbieden maar dat werkt alleen soms een beetje met brokjes. Voor de rest heeft hij er geen zin in.
Plaats reactie