Onterecht Fortekor?????

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Janerdm
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 jun 2022 11:35
Locatie: Kortrijk/België

Onterecht Fortekor?????

Bericht door Janerdm »

Goede morgen

Mijn kater Witse die in september 18j wordt, neemt al meer dan 10j Fortekor en dieetvoeding.

De dierenarts die dit toen voorgeschreven heeft, is een gekend en heel capabele dierenarts. De bloeduitslagen toonden immers altijd een verhoogd Creatinine van rond de 180. Al de rest normaal, ook Ureum die rond de 11,8 staat en dus onder het maximum. Vorig jaar ben ik moeten switchen van dierenarts omdat de eerst genoemde dierenarts zo goed als gestopt is door zijn pensioen.
De tweede dierenarts dus heeft terug bloed laten trekken en weer was de creatinine zoals gewoonlijk te hoog en al de rest niet. Conclusie, Witse zit nog altijd in fase 1 van nierfalen. Was niet echt tevreden van haar omdat ze nogal bot omging met de dieren. Geswitcht naar een jongere, mee met haar tijd dierenarts.
Met Witse op controle, bloed laten trekken en de woorden van de dierenarts sloegen bij mij in zoals een bom, Witse heeft niks aan zijn nieren, stoppen met Fortekor en de dieetvoeding.
De creatinine was terug rond de 180 maar ze wist me te vertellen dat ze een SDMA test laten doen heeft bij de bloedcontrole en dat deze helemaal normaal was. En dus stoppen met alles, Witse neemt al meer dan 10j onterecht Fortekor.
Wat nu, stoppen? Ik ben bang dat hij dan ziek wordt op de één of andere manier.
Hij schudt wel al heel lang met zijn hoofdje, bijna even lang of dat hij die medicijnen neemt, komt het van de Fortekor want er niks aan zijn oren te zien. Aub geef me raad, ik weet het niet meer. Alvast bedankt.
Cerna

Re: Onterecht Fortekor?????

Bericht door Cerna »

Witse (leuke naam!) krijgt al 10 jaar Fortekor en heeft al 10 jaar eiwit in de urine? Of is dat nooit gemeten?

Maar wanneer hij op zijn leeftijd nog steeds zulke lage nierwaardes heeft dan zou ik inderdaad stoppen met Fortekor. Wanneer je het griezelig vindt ("want stel dat hij zo stabiel is dankzij de Fortekor?") dan kun je Puur Kidney overwegen. Dat middel is erg onschuldig, maar ondersteunt de nieren goed. Onze 17-jarige poes met nierfalen krijgt het al ruim een jaar.

En lees dit eens:
https://mcvoordieren.nl/kennisbank/fortekor/

https://www.medpets.nl/puur+kidney/?sqr=Puur%20Kidney
Cerna

Re: Onterecht Fortekor?????

Bericht door Cerna »

Weer iemand die een uitgebreide vraag stelt en vervolgens niet de moeite neemt om op het forum terug te komen. :evil:
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Onterecht Fortekor?????

Bericht door ErikPhilippus »

Het lijkt er inderdaad op dat de inzender niet echt geïnteresseerd is het antwoord op zijn/haar vraag, maar wie weet komt dat nog. Desondanks wil ik er toch wel iets over kwijt.

Ik begrijp dat Witse al 10 jaar lang een verhoogde creatinine bloedspiegel heeft, en dat daar destijds de conclusie aan is verbonden van nierfalen Fase 1. Hiermee wordt waarschijnlijk gerefereerd aan het IRIS systeem van classificatie van chronisch nierfalen bij katten. Echter, in dit systeem wordt niet alleen creatinine als marker gebruikt, maar ook zaken zoals SDMA, bloeddruk en eiwitverlies via de urine. In Fase 1 is er nog niet echt sprake van nierfalen, maar zijn er tekenen die dat wellicht aankondigen, zoals niet goed geconcentreerde urine of voelbare of op een scan zichtbare afwijkingen van de nieren. Een creatinine niveau van 140 hoort bij Fase 2, maar dan moeten ook andere markers zoals SDMA trendmatig verhoogd zijn.

Nu heeft de SDMA bepaling een behoorlijk grote foutmarge, en een creatinine van 140 is gewoon te hoog. Dus om nu meteen te zeggen dat Witse niets aan z'n nieren mankeert, is wellicht net zo ongefundeerd als de eerdere conclusie nierfalen. Maar wat mij nog meer dwars zit: ik lees niks over bepaling van de eiwit-creatinine ratio in de urine (IUPC-waarde), terwijl de bepaling daarvan een must is bij het voorschrijven van Fortekor. En ook zou ik verwachten dat er eens gekeken zou zijn naar de bloeddruk van Witse.

Anderzijds is het volgens mij vrijwel onmogelijk dat een kat 10 jaar lang hooguit milde symptomen van nierfalen vertoont zonder de onvermijdelijke progressie van deze ziekte. Dus dan zou ik ook de neiging hebben om te zeggen dat het wel meevalt met het veronderstelde nierfalen - hoewel oudere katten (en Witse is nu dus zowiezo ouder dan 10 jaar) vrijwel altijd wel een achteruitgang hebben in het functioneren van de organen.

Maar nu de vraag of het wijs is om na 10 jaar opeens te stoppen met Fortekor. Ik heb even een tijdje nagedacht over deze toch wel interessante vraag. Fortekor hoort tot de familie van ACE-remmers, die worden voorgeschreven bij hoge bloeddruk, hartfalen, en nierfalen. Fortekor grijpt in op een complex regelsysteem in de nieren, het renine-angiotensine-aldosteronsysteem (RAAS): het remt de productie van aldosteron. En dat is bij Witse dus al 10 jaar lang aan de gang, waardoor het RAAS denk ik een chronische verandering heeft ondergaan: hij is gewend (of misschien zelfs verslaafd) geraakt aan de verandering van dit regelsysteem. Als je Fortekor nu plotseling wegneemt, dan zal er ongetwijfeld een vaatvernauwing en/of een verandering in de zout- en waterhuishouding in werking treden - en het is maar de vraag of het Witse's RAAS dat zonder Fortekor kan opvangen. Of stel je voor dat Witse al die tijd een niet al te ernstige vorm van hartfalen en/of hypertensie heeft gehad, wat gemaskeerd is door Fortekor?

Ik zou derhalve nooit cold turkey stoppen met Fortekor, maar geleidelijk afbouwen. Daarnaast zou ik zowiezo de bloeddruk monitoren, de hartslag meten en het hart goed beluisteren, en de urine analyseren. Pas als dat allemaal op de wat langere termijn in orde is, zou ik concluderen dat de nieren van Witse OK zijn, en dat de verhoogde creatinine dus een andere (hopelijk onschuldige) oorzaak heeft. Zou te maken kunnen hebben met de voeding, bepaalde geneesmiddelen, of wellicht is Witse zeer gespierd? Overigens kan ik het schudden met de kop, zonder dat er sprake is van een afwijking in de oren(heeft de dierenarts daar goed naar gekeken?), niet direct relateren aan het toedienen van Fortekor.
Gebruikersavatar
Janerdm
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 jun 2022 11:35
Locatie: Kortrijk/België

Re: Onterecht Fortekor?????

Bericht door Janerdm »

bedankt voor de reacties, ik kon niet eerder antwoorden en/of lezen want ik was afwezig en op mijn gsm lukt me dit niet.
Ik ben sowieso bang om zijn Fortekor te stoppen, heb het vier dagen gedaan toen ik de uitslag kreeg, maar ik had er geen vertrouwen in. We vonden hier wel dat hij minder sliep en meer zin had om te spelen. Maar ik heb liever dat hij veel slaapt dan dat ik hem kwaad doe zonder Fortekor. Hieronder de volledige bloeduitslag, ik ken er niks van. De dierenarts heeft naar zijn hart geluisterd toen hij nog niet gestopt was met Fortekor en ze zei dat het goed klonk. Dus ja, ik denk als Fortekor niet echt kwaad kan bij een dier die misschien niets aan zijn nieren heeft, ik het zeker zal doorgeven aangezien dit inderdaad iets anders kan maskeren.
Erytrocyten 8.79 5.50 - 10.00 10^6/μL
Hemoglobine 7.4 5.4 - 9.9 mmol/L
Hematocriet 33.6 26.0 - 46.0 %
MCV - 38 40 - 55 fL !!!!!!!!
MCH 14 13 - 17 pg
MCHC 36 30 - 38 g/dL
Reticulocyten % 0.2 < 1.5 %
Trombocyten - 179 190 - 430 10^3/μL !!!!!!!!
Trombocyten aggregaten +
Leukocyten 8.97 5.50 - 15.50 10^3/μL
Neutrofielen 50.0 42.0 - 73.0 %
Lymfocyten 42.4 14.0 - 52.0 %
Monocyten 1.8 < 4.0 %
Eosinofielen 5.7 < 6.0 %
Basofielen 0.1 < 0.7 %
Neutrofielen abs. 4.490 3.000 - 11.500 10^3/μL
Lymfocyten abs. 3.803 1.200 - 5.600 10^3/μL
Monocyten abs. 0.160 < 0.700 10^3/μL
Eosinofielen abs. 0.510 0.050 - 1.100 10^3/μL
Basofielen abs. 0.010 < 0.100 10^3/μL
Glucosemetabolisme
Glucose (Nuchter) Te weinig staal 3.50 - 6.00 mmol/L
Nierfunctie
Ureum + 15.30 5.90 - 12.50 mmol/L !!!!!!!!
Ureum/creatinine ratio 50.27 ratio
Creatinine + 162 70 - 130 μmol/L !!!!!!!!!
SDMA 8 < 14 μg/dL *
Lever - gal - pancreas
GOT (AST) 23 < 65 U/L
GPT (ALT) 68 < 80 U/L
Alkalische fosfatase + 55 10 - 50 U/L !!!!!!!!!!
Galzuren 5 < 25 μmol/L
Ionen
Natrium 152 146 - 158 mmol/L
Kalium 4.0 3.4 - 5.2 mmol/L
Eiwitten
Totale eiwitten 76.6 55.0 - 85.0 g/L
Albumine 35.4 31.0 - 40.0 g/L
DE WAARDEN DIE ER ONDER OF BOVEN ZITTEN HEB IK UITROEPTEKENS NAAST GEZET.

Alvast nogmaals bedankt.
Groetjes van Witse (kater van bijna 18j), Pruts (kattin van 18j, die doof is sedert enkele maanden en ietse pietsie dement)
Luna (kattin van 16j) Jack (grote bange kater van 10j) en ons Pixy (kattin van bijna 6j)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Onterecht Fortekor?????

Bericht door ErikPhilippus »

Ureum, Creatinine en Fosfatase zijn allemaal licht verhoogd, en hoewel SDMA een flink eind onder de referentiewaarde ligt, is er denk ik toch sprake van licht nierfalen.
Ook is er sprake van een lichte bloedarmoede, althans een licht tekort aan bloedplaatjes, hetgeen ook wat ijzertekort kan geven. Maar het is allemaal ook weer niet alarmerend, dit zijn waardes en afwijkingen waarvan ik niet zou opkijken bij een kater van bijna 18.

Dus of je op die leeftijd nog iets moet gaan wijzigen, is de vraag. Je geeft al 10 jaar Fortekor.... Als je zelf zenuwachtig en onzeker van stoppen wordt, is dat ook weer niet goed voor Witse. Mocht je de Fortekor toch willen afbouwen, zou ik zeker een tijdje later de urine laten controleren op eiwitten (UPC-waarde). Je kan dit eenvoudig zelf doen door op het juiste moment een schone juslepel onder de kont van Witse te houden, de urine overgieten in een buisje en dezelfde dag naar de DA brengen voor analyse (pH, SG en UPC).

En ik zou zowiezo de bloeddruk laten meten, goeie kans dat die te hoog is - en wie weet is dat wel de reden voor het schudden met het hoofd....
Gebruikersavatar
Janerdm
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 jun 2022 11:35
Locatie: Kortrijk/België

Re: Onterecht Fortekor?????

Bericht door Janerdm »

Bedankt voor de verhelderende hulp, ik zal bij een volgend bezoek aan de da, Witse zijn bloeddruk laten nemen.
Nogmaals bedankt.
Groetjes van Witse (kater van bijna 18j), Pruts (kattin van 18j, die doof is sedert enkele maanden en ietse pietsie dement)
Luna (kattin van 16j) Jack (grote bange kater van 10j) en ons Pixy (kattin van bijna 6j)
Plaats reactie