Katten grit eten bij virus/na operatie

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Domi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 15 mei 2019 16:11

Katten grit eten bij virus/na operatie

Bericht door Domi »

Hallo mensen
Onze Vlekkie is maandag geopereerd aan een blaassteen. De tweede keer (ondanks dieet).
Ze leek goed op te knappen, maar sinds donderdag is ze minder fit en at ze niet meer. Ze kreeg ook koorts vrijdag. Ze heeft een witte vacht maar haar oortjes waren echt heel donker roze en warm. Dus wij terug naar de dierenarts.

Ze slikt al 2 weken antibiotica, in voorbereiding op de operatie en nu erna ook nog. Ook 1 dosis metacam. Hier reageerde ze de vorige keer prima op.

Gisteren heeft ze bij de dierenarts een extra prik antibiotica gehad en metacam. Ze hoeft nu dit weekend geen pilletjes meer. De dierenarts wist het ook niet precies, hij dacht toch een virus ivm verminderde weerstand. En dat ze door alle medicijnen misschien niet meer at, al dat gedoe in haar bekje.

Ze heeft sinds de vorige operatie 2,5 jaar geleden aangepaste voeding en ivm een voedselallergie kan ze sowieso niet alles eten. Tenminste, een vermoedelijke voedselallergie, het is er nooit zo precies uitgekomen wat het nu was. Ze heeft dieet brokken waar ze het goed op doet, maar die eet ze nu dus niet meer.

De dierenarts heeft aangepast natvoer meegegeven en dat gaat er goed in. Maar ze heeft vannacht toch weer flink gespuugd.

Het eten van vanochtend 9 en 10 uur (twee keer een theelepel) blijft tot nu toe binnen. Maar nu heeft ze de neiging grit te eten. Ik las al dat dat kan komen omdat ze voedingsstoffen aan wil vullen.

Mijn concrete vraag is: hoe kan ik haar reserves helpen aanvullen, bv hoeveel van het dieet voer mag ik geven en om de hoeveel tijd, zodat ik het risico op braken zo klein mogelijk hou? En is dit een reden om toch nog de spoedarts te bellen? De dierenarts zei dat de temperatuur wel moest zakken, maar dit lijkt nog niet zo.

Op zich heeft ze nu wel weer ontlasting gehad en ze plast en drinkt ook goed. Ze is wel gewoon niet zichzelf. 😢

En nogmaals sorry dat ik maandagavond de reacties niet gezien had en me die avond niet meer gemeld heb.
Groetjes Domi, personeel van Streepje en Vlekkie ;-)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Katten grit eten bij virus/na operatie

Bericht door Anne »

Hallo Domi
Wat vervelend dat je kat zo ziek is
Is er een reden dat ze twee weken lang ab kreeg voor haar operatie?
Ab dood ook de goede bacteriën in de darmen en in de darmen wordt de weerstand geregeld
Ik vermoed dat ze hierdoor een verminderde weerstand had toen ze geopereerd was en daardoor is ze makkelijk vatbaar voor een virus

Even ter verduidelijking, je kat krijgt en een hypoallergeen en een blaasgruisvoorkomend dieet?

Heeft je poes ook gebitsproblemen?

Het is logisch dat ze minder eten Als ze zich niet lekker voelen maar grit eten is gevaarlijk
Wat voor grit gebruik je?
Probeer je poes ook vocht te geven zodat ze niet uitdroogt
Als je kat nog kleine beetjes eet is het goed
Pas als ze een paar dagen niet eten wordt het zorgelijk

Wat zijn de bijwerkingen van de ab kuur en de metacam?
Dat zou ik ook in de gaten houden

Ik hoop voor jullie dat ze gauw weer beter wordt, laat haar maar goed uitzieken

Sterkte
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Domi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 15 mei 2019 16:11

Re: Katten grit eten bij virus/na operatie

Bericht door Domi »

Hoi Anne,
Dank voor je reactie!
Ze had een oxalaatsteen de vorige keer, daar kreeg ze Virbac urinary wib3 voor.
Nu heeft ze van Hills zachtvoer voorgeschreven gekregen, ze krabt wel meteen maar ik weet niet zeker of het daarvan is.
Ze smult enorm van dat zachtvoer. Zoiets kregen ze dus nooit, uitsluitend de Virbac brokjes. Maar hopen dat ze dit verdraagt.

Grit is klontvormend, ze heeft tot nu toe dat ik het zag eraan gelikt, niet echt gegeten.

Ze kreeg problemen de week voor de meivakantie.Toen kreeg ze al een metacam kuur. Het beterde niet daarop en toen bleek ze dus weer een steen te hebben. Er was pas plaats voor de operatie na een week, dus heeft ze in de tussentijd antibiotica gehad om de blaas zo schoon mogelijk te krijgen en nu ook nog na de operatie.

Ze drinkt gelukkig wel, we hebben een fontein en overal extra bakjes vers water.

Ze spuugt niet direct na het eten, maar na 2 uur of langer. Kan ik ervan uit gaan dat ze dan toch iets opneemt?

Dank voor je reactie!
Groetjes Domi, personeel van Streepje en Vlekkie ;-)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Katten grit eten bij virus/na operatie

Bericht door Anne »

Hoe ziet het overgeefsel eruit? Gooit ze ook haar voeding eruit?
Wel fijn dat ze in ieder geval wat eet en drinkt,
Ook mooi meegenomen dat ze door het natvoer extra vocht binnen krijgt :-P
Het is lastig te zeggen of ze genoeg binnen krijgt
Dat ligt eigelijk er aan hoeveel ze overgeeft
Wellicht is dat braken een bijwerking vd ab kuur?

Ook fijn dat ze niet echt het grit eet ;-) want vooral klompvormend grit is gevaarlijk, dat kan een klomp veroorzaken in de maag/ darmen en dan zit je weer met een operatie
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Domi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 15 mei 2019 16:11

Re: Katten grit eten bij virus/na operatie

Bericht door Domi »

Hoi Anne
Ze poetst zich ook erg dus er zit veel haar bij momenteel.
Vannacht was het vrij helder met wat stukjes. Dat zacht voer zie je ook minder terug dan droge brokjes denk ik.
Ze trekt zich een beetje terug op haar favoriete plekje op zolder, waar ze op de CV gaat liggen. En ze heeft al koorts. 😶
Zal ik haar om de 3 uur een beetje eten proberen te geven?
Ik maak me ook zorgen over de koorts, maar tussendoor heeft ze periodes dat ze wat actiever is. Normaal slaapt ze ook heel veel op warme dagen.
Groetjes Domi, personeel van Streepje en Vlekkie ;-)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Katten grit eten bij virus/na operatie

Bericht door Anne »

Ja veel katten hebben last van haarballen, vooral nu ze in de rui zijn

Je schreef eerder dat ze heel gulzig van het natvoer at?
Dan hoef je haar niet bij te voeren
Pas als ze echt niks meer eet na een dag of 2, anders loopt ze kans om leververvetting te krijgen

Ja de koorts zal nog wel even duren, als het maar geen hoge koorts is?

Dat ze wat actievere momenten kent is juist positief
En koorts is zo gek nog niet, dat is een natuurlijke reactie van het lichaam om de ziekteverwekkers te bestrijden


Onze cv staat nu uit, maar onze katten liggen ook met 30 graden in de zon te dampen ;-) Die houden van de warmte
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Domi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 15 mei 2019 16:11

Re: Katten grit eten bij virus/na operatie

Bericht door Domi »

Hoi Anne
Zo fijn dat je met me meedenkt 😘
Ik ben er helemaal van slag van, op de één of andere manier triggert die machteloosheid angst en verdriet die niet helemaal bij het moment passen denk ik maar herinneren aan 't ziekbed van geliefden en onze vorige poes.

Onze Vlekkie is pas 5.
Dus ik probeer er vertrouwen in te hebben dat ze er goed doorheen gaat komen.

Ze eet nu dus alleen dat natvoer, ik heb vandaag 3 kleine porties (theelepel) gegeven aangelengd met wat water en dat vindt ze heerlijk.

Hoe vaak geef ik haar dat per dag? Ze eet verder niks.

Met haar gebit is niks mis.
De dierenarts zei gisteren wel dat de koorts omlaag moet, daarom maakte ik me zorgen. Ze had 39,4 gisteren. Maar mijn verstand weet ik dat het ook juist betekent dat haar afweer aan het werk is.

Arme poes! 😢
Groetjes Domi, personeel van Streepje en Vlekkie ;-)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Katten grit eten bij virus/na operatie

Bericht door Anne »

Ja het is echt waardeloos als je katten ziek zijn :-(
Hier gaat er ook een virus rond, ben vd week ook met Olly naar de da geweest. Hij had daar 40 graden koorts en at al een paar dagen slecht
Gelukkig is hij weer opgeknapt maar ondertussen zijn de anderen ook aan het niezen en Pluto heeft het nu zwaar te pakken :???:

Maar we slepen ons er door heen maar ik begrijp je zorgen goed ;-)

Heb je ook een thermometer waarmee je ze kan temperaturen?

3 theelepels is wel weinig maar beter iets als niets
Wil ze niks meer eten?
Ik zou dat wel blijven aanbieden en desnoods vocht bijgeven

Wat vervelend dat je je hierdoor zo angstig en machteloos voelt

Heeft de da nog gezegd hoelang deze situatie mag duren?

Bijv bij Ollie werd er heel duidelijk door de da gezegd dat als hij niet beterde in 3 dagen ik terug moest komen voor controle

Sterkte met alle zorgen!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Domi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 15 mei 2019 16:11

Re: Katten grit eten bij virus/na operatie

Bericht door Domi »

Hoi Anne
Wat naar dat jij ook een ziekenboeg hebt!!! Heel veel sterkte en beterschap.

Vlekkie wil denk ik wel meer van dat spul hoor, maar omdat ze dit nooit krijgt, wellicht allergisch is hiervoor en vannacht weer gebraakt heeft, ben ik voorzichtig.
Maar dan kan ik dus wel naar 2 theelepels per keer en dan regelmatig aanbieden?

Maandag hebben we sowieso weer contact met de praktijk, hij heeft ook vloeibare voeding meegegeven voor evt dwangvoeding maar dat lijkt me niet nodig.

Ze slaapt veel en haar oren zijn erg roze baby de warmte. Ook veel warmer dan die van haar broer. Maar aangezien ze wel eet, geloof ik niet dat ze zich heel erg naar voelt gelukkig.
Groetjes Domi, personeel van Streepje en Vlekkie ;-)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Katten grit eten bij virus/na operatie

Bericht door Anne »

Dank je wel Domi

Hoe reageert ze op haar normale voer?
En had je da niets anders voor haar ivm haar allergien?

Ik snap dat je voorzichtig bent
Hopelijk wil ze haar normale voer weer eten?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Domi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 15 mei 2019 16:11

Re: Katten grit eten bij virus/na operatie

Bericht door Domi »

Het normale voer blieft madame niet op het moment 😊
Dat is geen hypo allergeen voer trouwens, wat ze normaal krijgt. Maar wel dieet voer wat ze dus gelukkig goed verdraagt.
Ivm die oxalaat steen heeft ze deze brokjes, het zachtvoer is nu een combi voor oxalaat en struviet stenen, omdat we niet weten wat het nu is. Het zou niet opnieuw oxalaat mogen zijn namelijk maar je weet nooit..
Groetjes Domi, personeel van Streepje en Vlekkie ;-)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Katten grit eten bij virus/na operatie

Bericht door Anne »

Nee dat snap ik, dat is ook belangrijk
Je zou ook nog eens naar eurologist vd huisdierendokter kunnen kijken,
Heeft hier altijd goed geholpen met blaasklachten

Wat voor allergische reacties had ze in het verleden op het voer?

Je zou eens kunnen proberen wat meer van dat natvoer te geven en mocht ze daar allergisch op reageren, dan zou ik contact opnemen met de da
Wel fijn dat ze zowiezo wil eten!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Domi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 15 mei 2019 16:11

Re: Katten grit eten bij virus/na operatie

Bericht door Domi »

Hoi
Zij en haar broer kregen jeuk, gingen veel krabben en kregen daar wondjes van. Dat hebben ze nu ook snel als ze ruien en gek genoeg ook vaak als we een nieuwe zak voer openen.
Groetjes Domi, personeel van Streepje en Vlekkie ;-)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Katten grit eten bij virus/na operatie

Bericht door Anne »

Oh dat is best wel vreemd,
Je zou zeggen dat ze dan toch nog ergens op reageren

Hier hebben we Hobbel die ook jeuk en wondjes krijgt en diarree
Zij staat pertinent op hypoallergenic van rc
En dan gaat het goed

Hopelijk reageert Vlekkie niet op dit natvoer ;-)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Domi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 15 mei 2019 16:11

Re: Katten grit eten bij virus/na operatie

Bericht door Domi »

Ze heeft net weer wat eten gehad. Slaapt er verder. Ze is wel heel matjes, maar ik heb er ook een hyperfocus op nu hoor.
Haar broer slaapt ook de hele middag.
Het blijft afwachten, ze heeft medicatie gehad en meer kunnen we niet echt doen. Net ook weer een dosis metacam. Hopelijk voelt ze zich snel beter!
Groetjes Domi, personeel van Streepje en Vlekkie ;-)
Plaats reactie