Uitstaande vacht

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Leenf
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 07 apr 2022 19:57

Uitstaande vacht

Bericht door Leenf »

Is dit eigenlijk normaal bij nierfaalkatten of wat wilt dit zeggen?
2 weken geleden is onze kat ziek geworden, afgelope maandag was ze weer thuis na een weekje dierenarts. Sinds dien merken we dat haar haartjes wat meer recht staan zo wat meer in piekjes dan dat voor dat ze ziek werd. Bij mijn weten is dit een teken dat ze niet 100% zijn. Is dit bij jullie katten ook?
Aan haar gedrag en eetlust is niets te merken, maar haar ureum waarden zijn nog mega hoog, +46 Dus normaal dat ze niet 100% kiplekker is.
Maar pff maak me zo veel zorgen, dierenarts weet zelf niet zeker of we onze controle afspraak binnen 2 weken gaan halen… maar als we ze hier zien buiten haar vacht lijkt er geen vuiltje aan de lucht…
Gebruikersavatar
Pisces2202
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 19 feb 2013 14:37

Re: Uitstaande vacht

Bericht door Pisces2202 »

Dat kan, dat hebben ze vaker. Mijn kat heeft het ook. Nou heeft hij sowieso een dikke vacht, dus onderdek haar kan het ook meer laten uitzetten. Ook zijn ureum is nog wat verhoogd (16) en hopelijk is dat gister bij zijn gebitsreiniging naar beneden gegaan door het spoelen. Als hij ligt glimt hij als een spiegeltje, en is lekker zacht, maar als hij zit, staat het echt uit. Hij is trouwens ook te dik, maar ik heb altijd geleerd dat je aan de vacht kan zien hoe hij in zijn velletje zit. Wast jouw kat zich nog zelf? Dat willen ze ook nog wel eens laten als ze niet lekker zijn.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Uitstaande vacht

Bericht door Rik »

Ik dacht ook aan het wassen. Is ze vorige week toen ze thuiskwam van een weekje bij de DA niet enthousiast aan het wassen geslagen?

Wel fijn dat ze goed eet maar dan zou ik me ook bij zulke hoge ureum waarden afvragen of er niet iets met de schildklier is (maar het bloed zal daar wel op getest zijn).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Pisces2202
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 19 feb 2013 14:37

Re: Uitstaande vacht

Bericht door Pisces2202 »

Jij haalt wat aan Rik....de laatste tijd is stitch heel erg vocaal geworden. We dachten dat, sinds we onze andere kat moesten afstaan, dat hij het gewoon heel erg naar zijn zin had, weer alleen de koning in het huis. Maar het begint nu wel op te vallen. Op zijn verhoogde ureum van 16 en sg van zijn urine op 1.028 zonder eiwitverlies, sluit ik zijn nieren uit voor het vocaal zijn. Ik heb het met mijn dierenarts over beginnende dementie gehad, wat zou kunnen, maar ik vind hem niet verward. Wel onrustig door het huis wandelen, en wat vaker last van zijn fhs (die wij de rikkeltikkels noemen)

Nu zat ik ook aan zijn schildklier te denken. Hij valt alleen niet af, hij is juist aangekomen. Hij wil ook alleen maar eten. Toch kan ik op zijn laatste 2 bloedwaardes geen T4 vinden, dus dat is niet geprikt.

Ik wist dus niet dat verhoogd ureum door schildklier kan komen? Ga ik dat van de week eens voorleggen, want ik word onderhand gestresst van dat klagende gemiauw, zonder dat ik weet waar het door komt.

Dank je voor dat inzicht!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Uitstaande vacht

Bericht door Rik »

Pisces2202 schreef: 16 apr 2022 13:25 Toch kan ik op zijn laatste 2 bloedwaardes geen T4 vinden, dus dat is niet geprikt.
Ik wist dus niet dat verhoogd ureum door schildklier kan komen?
Ai. Of het verhoogd ureum door de schildklier kan komen weet ik niet. Maar ik dacht eigenlijk meer dat met zo'n waarde van ureum er niet echt veel eetlust zou zijn. En omdat dat nu wel zo is zou je kunnen denken aan de schildklier. Ik had eigenlijk verwacht dat die wel gelijk met het bloedonderzoek voor de nieren mee was genomen, maar als dat niet zo is dan is het misschien wel iets om nog naar te laten kijken
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Leenf
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 07 apr 2022 19:57

Re: Uitstaande vacht

Bericht door Leenf »

Rik schreef: 16 apr 2022 16:28 Ai. Of het verhoogd ureum door de schildklier kan komen weet ik niet. Maar ik dacht eigenlijk meer dat met zo'n waarde van ureum er niet echt veel eetlust zou zijn. En omdat dat nu wel zo is zou je kunnen denken aan de schildklier. Ik had eigenlijk verwacht dat die wel gelijk met het bloedonderzoek voor de nieren mee was genomen, maar als dat niet zo is dan is het misschien wel iets om nog naar te laten kijken
Dacht dat de schildklier ook nagekeken is omdat ze altijd “vreet problemen” heeft gehad. Eten tot ze moet overgeven, zo is ze al van kitten geweest. 🙄
Maar ik vraag het nog eens na, maar ze was op een hele resem getest, om te achterhalen waarom ze zo ziek was…

En ja ze was zich gewoon, als je ze ziet lijkt er niks aan de hand 🤷‍♀️
Plaats reactie