Nierfalen

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Leenf
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 07 apr 2022 19:57

Nierfalen

Bericht door Leenf »

Ik weet het, er zijn al meerdere onderwerpen maar moet het hier gewoon even kwijt.
Rani (11j), 1 van onze 2 katten was nooit ziek, tot een week op 2 geleden. Haar vacht werd wat doffer, en ze at een klein beetje minder (viel amper op).
Een week geleden at ze plots heel weinig, leek ook af en toe te niezen en had ontstoken oogje, dus we dachten we kijken het aan tot na het weekend.
Dinsdag morgen stond ik met onze doodzieke kat bij de dierenarts, er zat geen fut meer in. Ondanks dat ze nog heel goed dronk was ze uitgedroogd.
We hebben ze ineens bij de dierenarts mogen laten.
Smiddags kregen we te horen dat haar bloedwaardes heel slecht waren, haar creatine was zelf boven de 1000 ureum en alles wat ook extreem hoog (weet de cijfers niet meer juist). Alles wees op de nieren.
Deze avond werden weer haar waardes nagekeken, ze deed het al 2 dagen heel goed at weer was levendig en deed het best goed, dus we hadden er hoop in dat ze misschien toch aan de beterhand was…
Maar met de bloedafname bleek dat de Waardes wel gezakt waren maar nog steeds extreem hoog… de dierenarts kon er echt niet aan uit, want normaal katten me die waarden zijn echt heel slecht…
Dus nu even met men man besproken, en we gaan ze nog even bij dierenarts laten, maandag weer bloed afname om te zien of haar waardes nu wel fel verbeterd zijn of niet. Hadden we ze naar huis meegenomen met deze waardes ging ee weer snel achteruit gaan zonder infuus…
Pff dat onzekere is best moeilijk. We weten niet zeler of het acuut is of chronisch, als het acuut is zou ze er weer door komen is het chronisch dan zijn de vooruitzichten niet goed… we willen het beste voor haar. Dus nu hopen op een klein mirakel, dat ze er weer door komt, ze wordt thuis gemist 😕
Cerna

Re: Nierfalen

Bericht door Cerna »

Ik weet wat het is om met deze onzekerheid te moeten leven en ik wil je heel veel sterkte wensen.
Ik zal voor je duimen dat de waardes verder zullen zakken. :epray:
Leenf
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 07 apr 2022 19:57

Re: Nierfalen

Bericht door Leenf »

We hebben ze vandaag even bezocht, als je ze ziet lijkt ze helemaal inorde, buiten dat ze wel wat vermagert is… ze heeft energie, en haar eetlust is helemaal terug, wel gek want ureum was donderdag nog 46. maandag middag gaan we ze zowizo halen, hoe haar waarden ook zijn, of we verwennen haar nog enkele weken rot tot we merken dat ze weer zieker wordt of het komt weer redelijk goed met haar…
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Nierfalen

Bericht door ErikPhilippus »

Dit is inderdaad zeer opmerkelijk: ureum 46 en dan nog eetlust.... Maar het komt wel vaker voor dat katten een miraculeuze resistentie hebben tegen een torenhoge ureum waarde in het bloed.

Begrijp ik goed dat Rani bij de dierenarts is gebleven om daar een intraveneus infuus te krijgen?
Leenf
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 07 apr 2022 19:57

Re: Nierfalen

Bericht door Leenf »

ErikPhilippus schreef: 09 apr 2022 18:36 Dit is inderdaad zeer opmerkelijk: ureum 46 en dan nog eetlust.... Maar het komt wel vaker voor dat katten een miraculeuze resistentie hebben tegen een torenhoge ureum waarde in het bloed.

Begrijp ik goed dat Rani bij de dierenarts is gebleven om daar een intraveneus infuus te krijgen?
Ja klopt ze krijgt sinds dinsdag intraveneus vocht.
Heeft antibiotica gekregen omdat ze in haar bloed een infectie zagen. En voor de rest krijgt ze niets van
Medicatie, enkel speciale voeding voor de nieren en extra vocht. Ze was redelijk uitgedroogd.
Is nu echt gewoon afwachten naar morgen middag. Ik hoop nu ze weer goed plast het nu ook beter gaat met haar nieren…
Leenf
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 07 apr 2022 19:57

Re: Nierfalen

Bericht door Leenf »

En ze is weer thuis, creatine is wel mooi gezakt naar 360, maar ureum is nog steeds +46…
Nu is het gewoon afwachten, of ze blijft eten, ze is hier direct wel beginnen drinken. We hebben ook een vs gekregen voor Pronefra om haar nieren te helpen ondersteunen…
Maggie2017
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 apr 2022 21:04

Re: Nierfalen

Bericht door Maggie2017 »

Fijn dat ze weer thuis is! Mijn poes heeft sinds vorig jaar februari ook nierfalen. Ze was toen pas 3,5! Belangrijk is (maar dat weet je vast al) dat je je poes goede voeding moet geven. Die geschikt is voor nierfuncties. Mijn Maggie doet het er goed op Trovet RID Kat Renal (Venison). Daar heb je brokjes en natvoer van. Voeding wat haar nieren zo min mogelijk belast. Daarbij krijgt ze ook medicijnen (Amodip) ook voor dr nieren. Ze doet het heel goed, soms voelt ze zich niet lekker dan maak ik me gelijk zorgen. Maar de waardes zijn stabiel.
Leenf
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 07 apr 2022 19:57

Re: Nierfalen

Bericht door Leenf »

Ik maak mezelf vooral zorgen omdat haar ureum nog extreem hoog is. Ik hou men hart vast als ze moet eten. Ze eet nu goed uiteraard speciale voeding, en ze heeft honger voor 2 zo kennen we ze, maar hoe kan dit met die ureum waarden?
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1436
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Nierfalen

Bericht door Zotvanpoezen »

Ik heb ook een kat gehad (Rambo) die meer at dat de gezonde katten, en toch terminaal was.
Hij bleef graatmager, schildklier werkte normaal. Ureum en ontstekingswaarden waren veel te hoog.
En toch is hij tot de laatste dag gewoon blijven vreten...
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Leenf
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 07 apr 2022 19:57

Re: Nierfalen

Bericht door Leenf »

Ooh wauw zo mager ondanks het vele eten. Hier heeft ze nog veel reserve, weet haar gewicht eigenlijk niet maar ze heeft wel wat reserve, dus wil ze dus echt niet te veel laten eten dak ze nog dikker wordt 😅
En
Ik dacht steeds zo lang ze eet is het goed,
, we zullen moeten afwachten wat de toekomst zegt, en wat de volgende controle gaat zeggen…
Leenf
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 07 apr 2022 19:57

Re: Nierfalen

Bericht door Leenf »

Ze doet het nog steeds goed, eet goed. Binnen 2 weken gaan we terug bloed laten trekken, de dierenarts is er wel nog niet zeker van dat ze het zo lang gaat trekken, maar ik ben best benieuwd… zoals ze nu kan eten, lijkt ze bijna de oude…
Cerna

Re: Nierfalen

Bericht door Cerna »

Je zou ook Puur Kidney kunnen overwegen.
Ons oudje (17) doet het hier erg goed op. En krijgt ook Trovet RID en RC Renal Select brokjes.

https://www.medpets.nl/trovet+rid+renal ... ovet%20RID

https://www.medpets.nl/puur+kidney/?sqr=Puur%20Kidney
Leenf
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 07 apr 2022 19:57

Re: Nierfalen

Bericht door Leenf »

Ik geef momenteel alles van rc renal zakjes natvoeding en brokjes (sinds van de avond).
Ze heeft 2,5 zakje opgegeten en nog eens 25g brokjes 😅 en dan nog miauwt ze steeds om eten als ik iets met eten doe staat ze in de keuken. Dus ze is haar eigen zelf weer als het op eten aankomt. En als je dan
Beseft dat haar ureum waarde zo extreem
Hoog is…
Leenf
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 07 apr 2022 19:57

Re: Nierfalen

Bericht door Leenf »

Ik durf het bijna niet hardop te zeggen. Maar ze lijkt precies helemaal de oude. Zelf haar vacht ziet er beter uit. Het schrokken en overgeven is ook jammer genoeg weer terug (doet ze al van als ze kitten was) 🙄. En ze begint weer gras te eten omdat ze honger heeft in de nammiddag 🤷‍♀️
Dus nu is het haar vooral veel kleine porties eten te geven dat ze nooit te veel honger heeft 😅 en ook niet te veel in 1 x opschrokt.
Woensdag wordt er eindelijk bloed getrokken, zou me verbazen zoals ze nu is dat ze dat niet haalt.
Ga het dan ook wel eens vragen met haar schrokken… misschien dat het renal eten haar ook wat zwaarder valt of zo….
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Nierfalen

Bericht door Anne »

Heb je al eens een anti schrokbak geprobeerd?
Op zich zou je nu moeten profiteren van haar eetlust, de tijd komt nog wel dat ze alle reserves kan gebruiken :-|
Ik sta ook versteld van deze eetlust bij een waarde van 46 ureum
Onze Hummel* had een waarde van 48 en weigerde nog te eten
Ik hoop heel erg dat de waardes zijn gezakt!
En wie weet is het een optie om, mochten de waardes zo hoog blijven, om vochtinfuus thuis te geven?
Sterkte met alle zorgen!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie