Nierfalen na ziekte

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Charlottev87
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 mar 2022 23:15

Nierfalen na ziekte

Bericht door Charlottev87 »

De afgelopen weken heb ik erg veel op dit forum gelezen en omdat geen verhaal vergelijkbaar is nu toch besloten om ook een berichtje te plaatsen.

Na bijna 11 jaar een kerngezonde poes te zijn geweest was mijn kat 5/6 weken geleden van de een op de andere dag ineens heftig ziek. Het leek op een maag/darminfectie die na 2 weken nog niet over ging. Alles is onderzocht (uitgebreid bloed, ontlasting, röntgenfoto’s en uiteindelijk een echo van haar buik). Haar bloedwaarden (ook nierwaarden) waren goed op wat laag in de rode bloedcellen na. Ze heeft meerdere onderhuidse infusen gehad en toen ze toch heel erg sloom werd en niet wilde eten ben ik met haar naar de spoed gegaan. Ze bleek daar bij onderzoek erg rugpijn te hebben en is daarom onder narcose op de foto gegaan en kreeg pijnstilling (metacam). Geen afwijkingen gevonden behalve de maag/darminfectie. Na de narcose werd ze thuis slechter, zwalken, plat op de vloer in huis liggen en veel drinken en plassen. Ook stram in t achterlichaam en achterpoten. 3 dagen later is tijdens de echo nog een blaasontsteking ontdekt en een schrompelnier. Hiervoor heeft ze twee weken medicatie gehad (antibiotica, metacam, cerenia, omeprazol en mirtazapine). Haar eetlust werd weer steeds slechter richting einde kuur, ik hoopte dat ze meer zou opknappen na stoppen met alle medicatie maar helaas is dit niet helemaal het geval. Vanwege de specifieke klachten (veel drinken/plassen, niet geconcentreerde urine, misselijk) toch gevraagd de nierwaarden opnieuw te testen en helaas bleken deze nu toch wel sterk verhoogd:

SDMA 20 μg/dL
CREA 319 μmol/L
UREA 25,6 mmol/L
BUN/CREA 20

Overige waarden wel normaal:

Na 157 mmol/L
K 4,7 mmol/L
Na/K 33
Cl 118 mmol/L

Haar bloeddruk was ook goed en ze had ook geen eiwitverlies in urine maar deze is wel ontzettend waterig. Ook is ze niet afgevallen.

Advies van de DA is nierdieet, over 3 maanden de waarden controleren en aanvullen met Cerenia. Mirtazapine reageert ze erg slecht op mentaal.

Nu na weken stress en behandeling thuis met een in mijn ogen nog steeds vrij zieke kat. Ze voelt zich veel niet goed, veel strekken en stramme rechte achterpootjes. Ze is ook wat instabiel. Slikt constant en oogt dus misselijk. Het nierdieet gaat er wel met een vrij goede eetlust in gelukkig. Maar in mijn ogen is ze verre van mijn lieve enthousiaste kat die ze ooit was en trekt zich veel terug. Ook is het een heel gevoelig katje en ze heeft enorm veel stress meegemaakt de laatste weken, waardoor ik opname voor spoelen niet zo zie zitten voor haar, ook omdat het falen chronisch lijkt (schrompelnier) en dus een korte termijn effect heeft.

Mijn grootste twijfel nu is uiteraard, is het lijden genoeg geweest of is er nog een kans dat ze wat opleeft met de juiste voeding of andere medicatie/aanvulling? Ik lees dat er (helaas) veel mensen hier zijn met ervaringen met nierfalen bij de kat en benieuwd hoe jullie hier naar kijken. Alvast erg bedankt voor de reacties.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Nierfalen na ziekte

Bericht door ErikPhilippus »

Ik heb je verhaal 2x aandachtig gelezen, want ik had wel wat vraagtekens.

De poes is plotseling erg ziek geworden, verdenking infectie van het spijsverteringsstelsel. Ik begrijp dat op dat moment er eigenlijk niet veel afwijkingen geconstateerd konden worden (alleen lichte bloedarmoede), en ook waren de nierwaardes normaal. Ze heeft wat later meerdere onderhuidse infusen gekregen - was ze soms uitgedroogd? En dan lees ik dat er toen klaarblijkelijk wel een maag/darm-infectie is vastgesteld? Hoe is die diagnose gesteld - aan de hand van bloedwaardes (leukocyten), en/of onderzoek van de urine/poep?
Pijn in de rug, stram in de achterpoten - dat zou kunnen komen door de blaasontsteking, die er ook nog eens bijgekomen is. Ze heeft toen metacam gekregen, ik veronderstel met een injectie?

Daarna een traject van 2 weken met medicatie, waaronder wederom metacam. Hier zet ik wel vraagtekens bij, want oraal metacam geven na een injectie met metacam is niet aanbevelenswaardig, en wordt ook door de fabrikant van metacam nadrukkelijk afgewezen. Niet alleen verlaagt dit de eetlust, maar is ook niet best voor de nieren, zeker als er al sprake is van één (?) schrompelnier. Dus dat de nierwaardes nu een stuk slechter zijn, verbaast met niet echt.....

Mirtazipine kan soms een vervelend effect hebben, in plaats van de eetlust te bevorderen, wordt de poes een beetje 'high'. Ik neem aan dat je niet twee weken lang mirtazipine hebt gegeven? En ik denk zowiezo dat de dosis te hoog is geweest - bij een poes met slecht functionerende nieren geef je 1/8 pilletje gedurende max. 3 dagen. En daarna een tijdje niet, omdat mirtazipine kan opstapelen in het bloed vanwege de slechte klaring door de nieren.

Ik kan me moeilijk voorstellen dat een kerngezonde poes met goede nierwaardes in 5 à 6 weken chronisch nierfalen heeft ontwikkeld, dat is normaalgesproken een veel langer proces. Dus ik zit toch te denken aan een acute vergiftiging, waarna de herhaalde toediening van metacam heeft gezorgd voor sterk verhoogde nierwaardes. Het hoge ureum gehalte verklaart grotendeels haar gedrag, het kan niet anders dan dat ze daar misselijk van is - opmerkelijk dat ze bij deze ureum-waarde nog wel redelijk wil eten, dat is dan toch wel een lichtpuntje.

Ik zou het nog niet opgeven, wellicht trekken de nierwaardes nog bij. Wat ik in een dergelijk geval zou doen, is zelf onderhuids infuus geven (als jij en je DA dat zien zitten, is echt niet moeilijk), gerede kans dat de poes daar behoorlijk van opknapt. En ik zou je aanraden om de poes tonicum te geven, ik heb goede ervaringen met Reactiv tonicum van Aniwell, is on-line te koop. Zit boordevol nuttige stofjes voor het herstel, en bevordert ook de eetlust.

En mijn gevoel is terughoudend te zijn met medicatie - ze heeft al behoorlijk veel in haar lijf gekregen de laatste tijd. En mocht er een indicatie zijn voor pijnbestrijding: ik zou zelf groot bezwaar hebben tegen metacam als daar geen zwaarwegende reden voor is, een opiaat zoals buprecare is dan veel geschikter.

Sterkte met de poes!
Erik
Charlottev87
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 mar 2022 23:15

Re: Nierfalen na ziekte

Bericht door Charlottev87 »

Hi Erik,

Bedankt voor je uitgebreide reactie en heel fijn om te horen dat je denkt dat ik nog niet moet opgeven.
Ik begrijp dat het een vrij ingewikkeld verhaal is, voor mijzelf ook. Ik zal je vraagtekens nog zo goed mogelijk proberen te beantwoorden.

De kat is een binnenkat en was tot op de dag dat ze ziek werd nog nooit echt ziek geweest en dus in mijn ogen 'kerngezond'. Ook bij de jaarlijkse controles was er nooit iets aan de hand. Mijn moeder vond haar de laatste keer toen ze bij haar was tijdens mijn vakantie in december wel ietsje minder fief, maar eenmaal thuis vond ik haar eigenlijk normaal. Nu denk je misschien wel, dronk ze misschien toch al iets meer, of soms gaf ze een klein plasje over, maar dacht oh ze heeft aan een plant zitten knagen, dat gebeurde wel eens. Verder geen duidelijke afwijkingen en was altijd haar hongerige en energieke zelf.

Het hele verhaal begon met na 1x overgeven kreeg de poes 1,5 dag later 2 weken lang diarree, wilde slecht eten en drinken. Toen was ze inderdaad aan het uitdrogen en heeft daarom meerdere keren het onderhuidse infuus gehad. Het vermoeden van een infectie is omdat haar maag en darmen er geïrriteerd uitzagen op zowel de röntgenfoto's als de echo. Op de echo waren trouwens ook een verdikte darmwand en (licht) verdikte milt en lymfeklieren te zien. Van de laatste twee is een biopt genomen maar hier waren gelukkig geen afwijkende cellen gevonden. Er was toen nog twijfel over IBD, maar haar ontlasting begon na de echo weer te normaliseren tot uiteindelijk wat uitgedroogd (richting einde kuur blaasontsteking). Daarom denken we nu dat het een pittig buikvirus is geweest.

Bij de opname (3 dagen voor de echo) heeft ze inderdaad metcam injecties gehad (2x zie ik op de factuur) en heb ik metacam meegekregen voor thuis om oraal toe te dienen. Ze heeft dit totaal ongeveer twee weken gehad. Aan het begin was de schrompelnier dus nog niet bekend, daarna twijfelde ik ook iets over het te geven. Ik vond dat ze er duidelijk op reageerde met een wat heftige remslaap die ze anders nooit had. Maar werd aangeraden vanwege de blaasontsteking het toch te blijven gebruiken.

De mirtazapine heeft ze meerdere keren gekregen maar niet aaneensluitend. Meer op momenten dat ze echt niet meer wilde eten. Voor de opname reageerde ze er niet zo extreem gek/high op en ging ze er inderdaad van eten, de dosering daarvan was dacht ik 1x 1/4 pil en 1x de oorzalf. Ongeveer een week na de opname (en dus waarschijnlijk start 'acuter' nierfalen) heb ik haar 1x 1/4 gegeven, dat was inderdaad veels te veel en was ze 3-4 dagen aan het trippen. Daarna nog een keer 1/8, toen had het minder effect op haar eetlust, maar wel nog 3 dagen wat high. Toen wilde ik haar eigenlijk geen pillen meer geven. Einde kuur wilde ze weer niet wilde eten, heeft ze nog 1x de oorzalf gehad en die werkte bijna 5 dagen door op een soort medium high ;). Hierna heb ik het alleen gedaan met Cerenia, je merkt dat ze de halve dag na iets minder dan 1/4 pil meer/goed eet en daarna kakt het wel weer iets in. Ik vermaal het en geef het met liquid snack. Bedoel je met terughoudend zijn met medicijnen ook terughoudend met Cerenia?

Ze krijgt inderdaad geen andere medicatie nu verder, wel denk ik toch dat ze misschien nog wat pijn heeft. Ze knijpt veel met haar oogjes en ligt en strekt dus wat afwijkend. Vooral met die stijve achterpoten. Ik hoop niet dat de blaasontsteking weer terugkeert (blaas was schoon na 2 weken antibiotica). Ze is nu niet super sloom of slaapt alleen maar zoals eerder was. De DA heeft ook een injectie met Solensia voorgesteld, maar meer vanwege het vermoeden op artrose door de rugpijn, maar dit was dus niet op de foto te zien. Dit heb ik nog niet gedaan.

De DA had inderdaad ook mogelijk een onderhuids infuus voorgesteld in de praktijk, maar ook vanwege stress dacht ik, moet ik dit nu nog wel doen als ze niet uitgedroogd is. Ik denk dat het mijzelf niet gaat lukken bij haar, ze is echt heel erg moeilijk en fel en zit niet zomaar stil. Maar ik zou hier dus nog wel voor langs kunnen gaan en zo ja hoe vaak?

Gister heb ik na veel lezen Porus one besteld, heb je hier ook ervaring mee?
De Reactiv tonicum van Aniwell klinkt ook interessant, ik heb eerder Nutriplus gel geprobeerd, maar dat heeft ze maar 1x opgelikt helaas. Dit klinkt een beetje als iets in dezelfde richting? Wordt het makkelijker geaccepteerd?

Ik zet nog even door, heel erg bedankt voor de tips!
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Nierfalen na ziekte

Bericht door ErikPhilippus »

Poeh: 2 maal injectie met metacam en daarna nog 2 weken oraal. Daar hebben de nieren een flinke opdonder van gekregen, dat kan je wel met zekerheid stellen. Ik heb nooit begrepen waarom dierenartsen metacam zo snel en gemakkelijk voorschrijven. Ik kan het uiteraard niet bewijzen, maar ik heb Dalí te vroeg moeten laten inslapen vanwege nierfalen door veelvuldige toediening van metacam. Ook z'n broer Gaudí heeft uiteindelijk nierfalen gekregen, maar is bijna 18 jaar geworden. Ik geef mijn katten nooit een NSAID, tenzij er een zwaarwegende reden voor is, en dat er een goed onderbouwde afweging gemaakt is. Jaren geleden heb ik Lumi laten castreren, en standaard wordt er dan metacam gegeven gedurende een aantal dagen na de operatie. Ik heb dat toen geweigerd, en de dierenarts vroeg: "maar ze heeft toch geen nierfalen?" Ik antwoorden: "nee, en dat wil ik graag zo houden!" Wat ik niet begrijp, is de neiging om een ontsteking meteen te bestrijden - net alsof een ontsteking (vaak met koorts) een vergissing is, iets negatiefs heeft, dat het geen functie heeft. Natuurlijk moet je iets doen bij hoge koorts, en ook een moeilijk bereikbare, pijnlijke ontsteking (b.v. in een gewricht) moet je behandelen - je laat je kat niet met pijn rondlopen. Maar in de overige gevallen vind ik het zeer discutabel, en in vele gevallen zelfs contraproductief om een ontsteking te lijf te gaan met een NSAID. En het is bewezen dat metacam schadelijk is voor de nieren, terwijl er ook alternatieven zijn die minder belastend zijn voor de nieren.

Solensia is inderdaad beter voor artrose dan metacam. Maar als er het vermoeden is van pijn, zou ik overwegen om een injectie met buprecare te geven. Dat is een krachtige pijnstiller, die in de lever wordt afgebroken en dus de nieren niet belast. Een injectie heeft 2 dagen effect, voldoende om te kijken of eventuele pijnklachten dan verminderen of verdwijnen.

Als ze fel en niet stil wil liggen/zitten, dan is zelf onderhuids infuus geven inderdaad lastig. Ik heb het vaak gegeven, bij Dalí in het begin dagelijks (en daarmee de nierwaardes significant omlaag kunnen krijgen), en later om een dip of eetstaking te overwinnen.

Ik heb geen ervaring met porus one, wel veel over gelezen. Ik heb zo m'n vraagtekens bij de effectiviteit - maar het zou kunnen werken om de in de darm gemaakte toxines niet via de nieren te laten afvoeren. Ik heb zelf nooit Nutriplus gel gebruikt, altijd Reactiv tonicum - en de meeste katten hier zijn er gek op. Ik heb een filmpje op youtube waarin ik Gaudí tonicum geef met een spuitje, en Oscar bedelt om ook een spuitje in z'n bek.
Charlottev87
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 mar 2022 23:15

Re: Nierfalen na ziekte

Bericht door Charlottev87 »

Het topic over jouw katten ben ik begonnen te lezen, wat een herkenbare situatie is dat zeg. Al die zorgen en twijfel waar je goed aan doet. Haar ziek zijn doet me ook veel pijn, we zijn enorm hecht met zijn twee. Als ik het over kon doen zou ik haar inderdaad niet zo lang Metacam hebben gegeven en ook niet de narcose, maar je volgt inderdaad het advies van de artsen.

Nadat ik ben gestart met Porus One was ze in twee dagen echt een stuk actiever en wilde ook weer erg graag spelen. Ook haar eetlust nam wat toe en ben daarmee ook gestopt met de Cerenia. Eerst heb ik dit aangevuld Oralade RF (voor extra vocht) voor 3 dagen, dat ging er redelijk in. Daarna ben ik gestart met de Reaktiv Tonicum, na een lichte twijfel in het begin wil ze dat nu toch wel erg graag van een theelepeltje eten en heb echt het idee dat het haar eetlust zeker ten goede komt! Wel is haar ontlasting daarna ineens weer diarree/pap geweest, de 2x erna zijn het wel weer drolletjes maar heel zacht. Hoeveel zou je haar hiervan geven per dag? Ze is nu 3,4 kg (ietsje te zwaar, 3kg zou goed zijn voor haar postuur).

Ik vind dat ze nog steeds wel elke dag wat vooruit gaat, met kleine stapjes. Ze is zeker nog niet de oude maar haar energie blijft stijgend en is eigenlijk wel weer zoals voorheen. Ook is ze minder stijf in haar achterpoten. Artrose moet ik zelf nog steeds niet zo aan denken, ze springt ook wel weer aardig omhoog naar de speelhengel.

Ik zie wel dat ze af en toe echt buikkrampen heeft, dan gaat ze apatisch op haar zij liggen (tafelkleed) en trekt haar buikje samen. Andere dingen die me nog opvallen zijn vaak slikken/likken en met de ogen knijpen, een trillend oortje, vaak uitschudden en strekken, af en toe hoorbare ademhaling, snuiven en snurken/wat piepen in de slaap.

Ik ben heel erg blij dat er vooruitgang in zit en ook met de tips hier. Wel nog steeds in twijfel (vanwege stress voor het beestje en oplopende kosten) om toch nog een internist te bezoeken om te kijken of er nog meer voor haar gedaan kan worden.
Gebruikersavatar
crazycatladyP
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 mar 2022 18:15

Re: Nierfalen na ziekte

Bericht door crazycatladyP »

Herkenbaar, je verhaal, behalve hier geen metacam ed, maar begon ook met spugen en diarree, alleen kregen wij meteen de diagnose nierfalen.
Het stramme lopen ed is hier zo goed als voorbij, maar dat op de zij gaan liggen na het eten, doet mijn poes ook.
Ik wil jullie heel veel sterkte wensen, zelf ben ik erg blij met de kennis op dit forum.
Voelt alsof we er niet alleen voor staan. :eangel:
Mara, personeel van: Jera (3-2015), Quenya (6-2022), Ronja (6-2023) en Moira (6-2023)
Rust zacht, mijn lieve engeltje *Niamh
Charlottev87
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 mar 2022 23:15

Re: Nierfalen na ziekte

Bericht door Charlottev87 »

Wat ontzettend rot zeg! Leef ook helemaal met je mee, zo’n schrik ineens. Fijn om de zorgen en tips te kunnen delen inderdaad.

Haar nierwaarden zijn aan het begin 2x gecheckt maar waren goed, dus de ziekte + medicatie hebben echt de harde klap gegeven. Ze blijft gelukkig nog steeds stapjes maken en heb een proefpakket nierdieet besteld. De Royal Canin Renal Beef natvoer vind ze zo lekker dat ze gaat spinnen tijdens t eten en eet in 1x alles op! Daar geniet ik van want ze was altijd dol op eten. Gelijk een doosje van besteld en ga de RC brokjes nu ook proberen. Hopelijk wordt ze ook nog weer wat knuffeliger, ze komt nu soms op schoot, maar vaak kort en niet heel ontspannen. Het was voorheen echt een knuffelkont. Dat mis ik nog wel.

Hier lag ze wel even lekker te slapen op schoot in bed van de week:
https://drive.google.com/file/d/1Wpm7e ... p=drivesdk
Gebruikersavatar
crazycatladyP
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 mar 2022 18:15

Re: Nierfalen na ziekte

Bericht door crazycatladyP »

Fijn dat je iets gevonden hebt dat ze wil eten!
Hier wordt alleen de kattovit kip voor nierfalen gegeten, weet niet waar je woont, maar ik heb ook nog wel wat soorten niervoer in de aanbieding die hier niet gegeten worden ;)
Je mag ze zo ophalen.

Vorige keer al een doos naar het asiel gebracht, die waren er blij mee, maar het hoopt al snel op, als je dingen wil uitproberen, maar het wordt niet gegeten.

Je foto kan ik niet zien, moet zelf ook nog even uitzoeken hoe ik hier foto`s kan plaatsen.
Hopelijk komt ze snel weer knuffelen!
Mara, personeel van: Jera (3-2015), Quenya (6-2022), Ronja (6-2023) en Moira (6-2023)
Rust zacht, mijn lieve engeltje *Niamh
Charlottev87
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 mar 2022 23:15

Re: Nierfalen na ziekte

Bericht door Charlottev87 »

Oh oeps, volgens mij had ik de rechten niet goed staan. Lukt het nu wel om hem te zien?
Wat lief dat je dat aanbiedt! Ik woon in de omgeving van Utrecht. Fijn dag je wel voer hebt kunnen vinden dat ze wordt geaccepteerd, hopelijk blijft het zo 🤞🏼. Gelukkig is mij kat geen hele moeilijke tante en wil ze t meeste wel eten wat ik dr voorschotel, alleen geniet ze van het ene meer dan het andere. Via de dierenarts heb ik Purina brokjes en natvoer gekregen. Van het natvoer vind ze de gelei heerlijk maar de stukjes laat ze altijd even liggen tot ze echt honger heeft. Van het proefpakket vind ze tot nu toe alleen het blikje Calibra helemaal niks. Het is ook heel droog, dus snap t wel haha. Ik zal een verslagje schrijven als ze alle smaakjes op heeft! Hier ook nog veel gewoon vier wat ze niet meer ‘mag’, dat zal ik binnenkort ook doneren denk ik, dat is een goed idee.

Ik wens jou ook heel veel sterkte toe, hopelijk blijft je katje ook vooruit gaan en heeft hij/zij ook snel minder buikpijn.
Charlottev87
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 mar 2022 23:15

Re: Nierfalen na ziekte

Bericht door Charlottev87 »

Graag wilde ik nog laten weten dat het momenteel erg goed gaat met mijn kat, ze is weer vrijwel de oude. Ze spuugt alleen wat sneller van haarballen dan voor de nierklachten. Haar waarden zijn flink gedaald, haar nierdieet doet het dus goed!

Ze krijgt Royal Canin Renal brokjes en Royal Canin Renal Kip natvoer, ze is echt dol op beide. Daarnaast smult ze 2x per dag een pilletje Puur Kidney, vermalen met 1/3 Kattovit Spezial-Cream Niere/Renal en eet ze de TROVET Multi Purpose Treats erg graag. Porus one is bijna volledig afgebouwd.

Hopelijk blijft ze stabiel en kan ze op deze manier nog lekker lang van haar oudere daagjes genieten. Bedankt voor alle tips en adviezen.

SDMA 15 μg/dL
CREA 205 μmol/L
UREA 14,8 mmol/L
BUN/CREA 18

PHOS 1,36 mmol/L
Na 165 mmol/L
K 4,9 mmol/L
Na/K 34
Cl 114 mmol/L
Plaats reactie