Nierfalen

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
crazycatladyP
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 11 mar 2022 18:15

Re: Nierfalen

Bericht door crazycatladyP »

Dank je Rik, echt heel fijn dat je zo meedenkt.
Ik zal straks met de DA zeker overleggen over het slecht eten en eventueel mirtazapine.

Mijn dochter heeft het ooit geslikt en begon toen allemaal vreemde dingen te zien, dus ik kan me wel iets voorstellen bij wat er in zo`n kattenkoppie gebeurt als ze er sterk op reageren.
Mara, personeel van: Jera (3-2015), Quenya (6-2022), Ronja (6-2023) en Moira (6-2023)
Rust zacht, mijn lieve engeltje *Niamh
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nierfalen

Bericht door Rik »

Ik denk dat de katten wel anders reageren en niet hetzelfde voelen (ik heb het ooit één keer voor Yuna gebruikt). Het doet wel wat met ze ;) En het is echt heel weinig. En het is zeker geen structurele oplossing. Het is echt om ze even aan het eten te krijgen zodat die afvalstoffen niet meer opbouwen in het bloed zodat je uit die vicieuze cirkel kan komen. (Niet dat de DA denkt dat jij denkt dat het een 'eetmiddel' is ;) )
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
crazycatladyP
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 11 mar 2022 18:15

Re: Nierfalen

Bericht door crazycatladyP »

Ja precies, ze moet uit die vicieuze cirkel.
Ze zat net op 3,4 kilo en is nu weer terug naar 3,3.
Daar blijft ze een beetje tussen jojo-en.
Ze was 4,5 kilo voordat ze ziek werd, dus dit houdt niet over.

Ik probeer die dipjes nu steeds te overbruggen door reaktiv tonicum te geven, maar daar komt ze ook niet van aan, het zorgt er alleen voor dat ze niet verder in die vicieuze cirkel raakt van niks binnenkrijgen en steeds misselijker worden.

Mevrouw heeft dus de hele dag nog niet geplast, net zoals de vorige keer, alsof ze het erom doet.
Nu plast ze sowieso niet veel, dus kan aan mij liggen ;-)
Mara, personeel van: Jera (3-2015), Quenya (6-2022), Ronja (6-2023) en Moira (6-2023)
Rust zacht, mijn lieve engeltje *Niamh
Cerna

Re: Nierfalen

Bericht door Cerna »

Juist omdat het inderdaad slopend is wanneer de kat niet wil eten, ben ik blij dat zowel Noa àls nu Amber het toestonden/ toestaan om met een spuitje te voeren. Nooit meer stress voor mij en de kat krijgt voldoende (ongeveer 85 gram per dag en daarnaast brokjes) binnen.
Ik vind het ideaal en adviseer je om het te proberen.
Gebruikersavatar
Pisces2202
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 19 feb 2013 14:37

Re: Nierfalen

Bericht door Pisces2202 »

Hoop dat ik hier ff mag inbreken?

Verhaal van stitch staat hierboven ergens (normale sdma 8, lichte verhoging ureum 19 en crea 219 maar ratio normaal 19 sg 1030) Stitch wordt als beginnende nierfaler gediagnosticeerd. Hij weegt een dikke 6 kilo. Hij krijgt nu RC renal, maar hij is natvoer idolaat, maar niervarianten moet hij niet. Ik heb nu Cosma Nature die hij echt goed eet, maar ik zag dat daar minstens 20% eiwit in zit. Dat is toch veel voor een nierdier? trouwens zijn fosfaatwaarde was gewoon normaal, zelfs iets te laag. Moet ik hier nu IPA overheen doen? Ben al lang blij dat hij gewoon goed blijft eten, want ik wil ook gewoon van mijn kat genieten, en niet bij alles wat naar “abnormaal” riekt in de paniek schieten. Drinken doet hij ook supergoed, als in “denk niet dat hij de 300ml haalt”.

Dus de vraag is eigenlijk, kan ik stitch nu nog het natvoer geven met ipa? Volgende maand gaan we weer meten, maar ik denk zolang hij blijft eten en drinken, dan zal het wel goed zijn?
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Nierfalen

Bericht door ErikPhilippus »

Ik heb het verhaal over Jera nog een keer helemaal gelezen, en er een tijdje over zitten nadenken.
Waar ik meteen aan bleef haken, was de opmerking over het veel te hoge ammoniak-gehalte (dat wellicht eerder te maken heeft met een lever-probleem dan met nierfalen). Is het ammoniakgehalte bepaald, of ruik je daadwerkelijk ammoniakgeur in de adem van Jera? Ook de uitslag van het bloedonderzoek verbaast me toch wel: creatinine ietsje verhoogd, maar ureum fors boven de referentiegrens. Bij nierfalen kunnen de nieren beide stoffen niet meer goed klaren, en in dit geval is alleen ureum flink te hoog. Kan een moment-opname zijn, maar aangezien ammoniak een cruciale rol speelt bij de ureumsynthese zou wellicht daar een relatie kunnen liggen.

En dan het weinig drinken, dat hoort eigenlijk ook niet bij een nierpatient. En de abnormaal hoge pH van de urine is zorgelijk, en de vraag is waar dat nu vandaan komt. Alleen om die reden zou je graag zien dat er veel gedronken wordt (200-300 ml vocht per dag). Ik vroeg me ook af of ooit de bloeddruk van Jera is gemeten. En wat is de zuurgraad van het bloed? Want bij een bepaalde vorm van nierinsufficiëntie (distale renale tubulaire acidose) kan de urine alkalisch zijn (hoge pH), en het bloed juist zuur (lage pH).

Ik vind het een beetje onduidelijk beeld. Wellicht is het goed om dit geval ook eens aan een internist voor te leggen? De hoge ureum zorgt voor het gebrek aan eetlust, zoveel is wel duidelijk. Links of rechtsom moet Jera veel, heel veel vocht binnenkrijgen (onderhuids infuus?).

Sterkte, en knuffel voor Jera!
Erik
Gebruikersavatar
crazycatladyP
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 11 mar 2022 18:15

Re: Nierfalen

Bericht door crazycatladyP »

Dankjewel Erik voor het meedenken weer, dit is waardevolle informatie, ga er zeker induiken!
Heb zelf ook steeds het idee dat we iets missen, maar wat?

Het ammoniak gehalte is alleen de eerste keer genoemd, de keer daarna lukte bloed afnemen niet meer.
De bloeduitslagen staan in dit topic, ammoniak staat er volgens mij niet tussen, wel ureum.
Ze had toen al 1,5 dag diarree en toen rook je inderdaad de ammoniak geur in haar adem, inmiddels niet meer, gelukkig.

Zuurgraad van het bloed is niet gemeten en bloeddruk ook niet.
De tweede keer is alleen urine onderzocht, omdat ze zich zo hevig verzette.

Ze drinkt inderdaad heel weinig en plast daardoor ook weinig.
DA gaf aan dat de PH kan afwijken als de urine wat ouder is (had nacht in de koelkast gestaan), dus vandaar nieuwe, verse urine inleveren. Wat dus tot op heden niet gelukt is, omdat ze pas na 18u gaat plassen. (en dan is de praktijk dicht).
Ik had zowel een kattenbak met katkor in de kamer gezet, als een opvanglepel klaar gelegd, ben er de hele dag bij gebleven, deur van de woonkamer dicht gehouden en als ze perse naar de andere kattenbak in de gang wilde, erbij gaan zitten, maar pas na 18u een plasje.
Morgen dus maar weer proberen.

Dan hebben we dus een nieuwe meting, met een beter betrouwbare waarde.
Mocht de PH dan nog zo hoog zijn, dan gaan we dat zeker verder onderzoeken en zal ik distale renale tubulaire acidose aandragen bij de DA, evenals doorverwijzing naar een internist.

Wat vocht betreft zal ik zeker ook eens overleggen over onderhuis infuus, want ik geef haar nu een paar keer per dag met een spuitje een paar ml, maar daarmee krijg ik er hooguit 5 ml per keer in, meestal minder.
Daarna is ze het echt zat.
Wel meng ik het natvoer aan met (veel) extra gekookt water en dat slobbert ze lekker naar binnen, zolang ze eet.
1 of 2 keer per dag zie ik haar drinken, bij de fontein, maar gezien hoe weinig efficiënt een kat drinkt, lijkt me dat lang niet voldoende.
Ook vind ik in de kattenbak geen grote plassen.

Voeding geven met een spuitje heb ik geprobeerd, maar wil ze echt niet.
Ze is dan echt misselijk denk ik, want ze verzet zich echt.
Soms wil ze wel eten als ik het bij haar breng in haar mandje, maar als ze dan ook wegloopt, dan vergeet het maar.

De reaktiv tonicum, die ik hier op het forum vond, heeft zeker haar leven gered, dat is het enige dat ik er met een paar ml per keer in krijg als ze niet eet. Oh en de vitaminepasta, van Gim-cat, die gaat er altijd in.
Nu al 2 nachten alle bakjes weer leeg gelukkig!
Dankjewel voor de knuffel, ze is dol op knuffels :)
Ligt nu ook heerlijk te knorren op schoot, terwijl ik dit typ.
Zal eens zoeken hoe ik hier een foto kan plaatsen.

@Pisces: als ik het goed heb, is de ipakitine vooral een fosforbinder en niet voor de eiwitten.
Ik heb hier op het forum begrepen dat hoogwaardige eiwitten belangrijk zijn en dat je de fosforbinder kan gebruiken bij voer met een hoog fosforgehalte.
Hopelijk heb je hier wat aan of kan iemand anders het beter uitleggen ;)
Mara, personeel van: Jera (3-2015), Quenya (6-2022), Ronja (6-2023) en Moira (6-2023)
Rust zacht, mijn lieve engeltje *Niamh
Gebruikersavatar
crazycatladyP
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 11 mar 2022 18:15

Re: Nierfalen

Bericht door crazycatladyP »

Een update over Jera: (heeft even geduurd, maar ik ben zelf zo ontzettend ziek geweest)

Nieuw urine onderzoek wees uit dat de PH prima was, waarschijnlijk is de hoge PH vorige keer toch veroorzaakt door het lang bewaren van de urine.
SG was van 1025 naar 1030 gegaan en er was nog en spoortje eiwitten aanwezig, nauwelijks meetbaar.

Ze is aangekomen, weegt nu 3,5 kg en eet elke dag, de ene dag wat minder en de andere dag wat meer.
Door mijn ziek zijn was ik bang dat ze zou stoppen met eten, maar tot mijn verbazing ging ze juist door met eten.
Toen ben ik tot de conclusie gekomen dat mijn stress omtrent haar wel/niet eten, waarschijnlijk van invloed was op haar eetgedrag.
Ik heb het dus losgelaten en ze is niet meer gestopt met eten, of het hier ook aan ligt, weten we natuurlijk niet, maar voor nu is het positief.
Mara, personeel van: Jera (3-2015), Quenya (6-2022), Ronja (6-2023) en Moira (6-2023)
Rust zacht, mijn lieve engeltje *Niamh
Gebruikersavatar
crazycatladyP
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 11 mar 2022 18:15

Re: Nierfalen

Bericht door crazycatladyP »

De DA wil haar trouwens weer zien over 4 weken, als het goed blijft gaan.
Dus we houden haar goed in de gaten.
Mara, personeel van: Jera (3-2015), Quenya (6-2022), Ronja (6-2023) en Moira (6-2023)
Rust zacht, mijn lieve engeltje *Niamh
Gebruikersavatar
crazycatladyP
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 11 mar 2022 18:15

Re: Nierfalen

Bericht door crazycatladyP »

Update, voor degenen die het interessant vinden ;-)
Het gaat goed met Jera, ze is stabiel en mocht van de DA naar de early renal.
Nu is er geen enkel voer dat ze langdurig eet, dus moeten we nogal eens wisselen tussen de verschillende merken nierbrokjes.
Nier natvoer wil mevrouw helaas niet, in het begin at ze de kattovit kip en beaphar zalm, maar ook die wil ze niet meer.

Ik meng nu half "gewoon" natvoer met half dieet natvoer en dan eet ze er wel een beetje van.
Voor de rest toch nierdieet brokjes helaas.

Sinds een aantal weken hebben we een stel kittens is huis en daar is Jera helemaal van opgeleefd!
Ze komt nu 4 keer per dag om eten vragen, terwijl we haar eerst echt met de hand moesten voeren soms.
Ook speelt ze af en toe met de kittens en speelt en rent alsof ze zelf weer een kitten is :lol:
Verder slaapt ze ook veel en dan moeten de kittens niet in haar buurt komen, dan begint ze te grommen ;-) , maar op haar voorwaarden speelt ze af en toe weer even mee.
Ook vindt ze het erg leuk om vanaf het hoogste plekje op de klimmuur te kijken hoe de 2 kittens spelen.
En ze komt zonder problemen weer op de klimmuur, toen ze zo ziek was, lukte ergens op springen ook niet meer.

Wel is ze veel meer gaan drinken en plassen, ondanks dat haar waarden stabiel zijn.
Ik weet dus ook dat ze wel degelijk nierfalen heeft, dus we zijn gewoon blij met elke dag, week, maand dat het goed met haar gaat!

Ik heb wel het idee dat ze erg eenzaam was nadat onze Puk in februari was overleden en dat dat ook een deel meespeelde.
Als ik zie hoeveel meer plezier ze nu weer in het leven heeft, kan ik niet anders dan denken dat ze gewoon niet graag alleen was, zonder kattenmaatje.
Mara, personeel van: Jera (3-2015), Quenya (6-2022), Ronja (6-2023) en Moira (6-2023)
Rust zacht, mijn lieve engeltje *Niamh
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nierfalen

Bericht door Rik »

crazycatladyP schreef: 11 nov 2022 10:41 Ik meng nu half "gewoon" natvoer met half dieet natvoer en dan eet ze er wel een beetje van.
Voor de rest toch nierdieet brokjes helaas.
Heb je wel een potje ipakitine? https://www.medpets.nl/ipakitine/
Want als je dat erbij doet dan is het helemaal niet zo erg.
Dat bindt de fosfaten en absorbeert uremische afvalstoffen waardoor 'slecht' voer in ieder geval niet zo heel erg slecht is voor nierpatientjes.

Leuk dat ze goed op de kittens reageert.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5138
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Nierfalen

Bericht door Synemios »

Wat een goed nieuws, en wat leuk hoe ze op de kittens reageert.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
crazycatladyP
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 11 mar 2022 18:15

Re: Nierfalen

Bericht door crazycatladyP »

Ik heb ipakitine in huis, maar daar gaat ze van overgeven, al een paar keer geprobeerd en iedere keer is het raak :???:

Dus ik geef nu blik van gevogelte, zonder orgaan, met een zo laag mogelijk fosforgehalte en veel vet en dat meng ik, een eetlepel van dat natvoer, met 2 eetlepels dieetvoer en flink wat water.
Ik geef het vooral voor het vocht, 1 of 2 keer per dag.
Ze eet dit trouwens nooit helemaal op, ik bied hetzelfde bakje 1 of 2 keer aan, afhankelijk van hoeveel ze ervan eet, maar het gaat zelden leeg.
Verder eet ze nierdieetbrokjes, 3 keer per dag.

Ik wist al wel dat ze kittens leuk vond, omdat wij ook zwerfkittens opvangen in het seizoen, anders was ik er niet aan begonnen, maar het is erg fijn om haar zo te zien :grin:
Mara, personeel van: Jera (3-2015), Quenya (6-2022), Ronja (6-2023) en Moira (6-2023)
Rust zacht, mijn lieve engeltje *Niamh
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5138
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Nierfalen

Bericht door Synemios »

Ja Lizzy kan ook niet tegen ipa
ik denk dat het wel ok is zoals je het nu doet
Maar Je hebt anders ook nog pronefra of porus one..
Ik kijk zelf ook vooral naar een laag fosforgehalte bij Lizzy.

Ik kan mij voorstellen dat het fijn is haar zo te zien opbloeien.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nierfalen

Bericht door Rik »

O, dat is jammer dat ze geen ipa verdraagt. Hier had Bowy er helemaal geen probleem mee. Ze merkte niet eens dat het erdoorheen zat.

Met pronefra en porus one heb ik geen ervaring.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie