Nierfalen

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
crazycatladyP
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 11 mar 2022 18:15

Nierfalen

Bericht door crazycatladyP »

Ik ben hier op het forum terecht gekomen omdat Jera, Siberische Boskat, 7 jaar, van de DA de diagnose nierfalen heeft gekregen, 2 weken geleden.
Ik ben hier al een schat aan informatie tegen gekomen en mede dankzij de kennis hier, heb ik haar weer op weg kunnen helpen, met reactiv tonicum ed.

Jera was al een paar dagen stilletjes, eind februari, maar we hadden net onze poes Puk in laten slapen, dus ik dacht dat het daar aan lag.
Op zondag begon ze over te geven, ik had op zaterdagavond een zakje natvoer gegeven dat ze al een tijdje niet meer had gehad, omdat Puk er de laatste tijd ziek van werd en ik het zielig vond om de een wel te geven en de ander niet.
Ik dacht dat ze daar misschien last van had, maar de volgende ochtend (maandag) spuugde ze weer al haar eten uit.

Dierenarts gebeld, we mochten komen, die heeft bloed en urine afgenomen en zei dat de ammoniak waarde te hoog was en er zaten eiwitten in de urine, dus nierfalen.
Ook was ze veel afgevallen, de DA zei dat het dan al langer moest spelen.

Ik was compleet overdonderd en emotioneel, dus heb me naar huis laten sturen met dieetvoer en probiotica.
Jera knapte hiervan op, ze spuugde niet meer, ontlasting weer weer goed, ze was wel nog slapjes, maar ik zag haar elke dag aansterken en aankomen (moest haar elke dag wegen van de DA).
Ben gaan zoeken en kwam hier op het forum terecht en heb gelijk wat dingen voor haar besteld (reactiv tonicum en vitaminepasta). Als ze niet wilde eten gaf ik haar de tonicum met het spuitje, dit accepteert ze goed, zolang ik haar maar niet tussen mn benen zet.

Van de week moesten we terug komen, maar Jera liet zich niet meer prikken door de DA, ze hebben het met 3-en geprobeerd, de assistente had haar armen open liggen, maar ze mochten niet meer in de buurt komen...
De DA zei dat het een goed teken was (is het natuurlijk ook) en dat we het wel zouden laten bij de urine controleren op eiwitten en SG.
Ik kreeg katkor mee, maandag inleveren.

Ik heb nog gevraagd of ze niet een blaas,- of nierbekkenontsteking kon hebben, of ze de urine op kweek hadden gezet.
Was niet nodig zei de DA, want de leukocyten waren niet verhoogd en het speelde al langer afgaande op mijn verhaal (kieskeurig met eten, maar dat is ze altijd geweest, van kitten af aan).
Op mijn vraag hoe ze dan ineens aan nierfalen komt zei ze dat ze het vaak ziet bij raskatten en dat ze het al langer heeft, maar dat nu pas de drempel bereikt was.

Ik lees hier allemaal verhalen over spoelen en urine op kweek zetten ed, ik dacht toch echt de beste DA in de regio te hebben gevonden, maar ze vinden het verder niet nodig om onderzoek te doen?
Ik ben het met de DA eens dat een roesje om bloed te prikken niet wenselijk is, dat is ook weer belastend voor de nieren.
Ik heb de uitslagen van de vorige keer gevraagd aan de assistente, die zou ze sturen, maar in plaats daarvan had ik alleen de factuur in de mail.
Maandag opnieuw om vragen dus.

Jera doet het inmiddels prima op het dieetvoer, is 400 gram aangekomen en vraagt weer om eten, komt weer lekker om aandacht vragen, spuugt niet meer en ziet er happy en tevreden uit.
Is het verstandig/nodig om nog aan te dringen op verdere onderzoeken?
Mara, personeel van: Jera (3-2015), Quenya (6-2022), Ronja (6-2023) en Moira (6-2023)
Rust zacht, mijn lieve engeltje *Niamh
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nierfalen

Bericht door Rik »

Gelukkig is er de eerste keer wel succesvol bloed afgenomen. Bij Bowy was het bij de derde keer bloedafname een compleet drama. Dierenarts met twee assistenten met rubberen handschoenen tot de elleboog die mijn arme Bowy in bedwang hielden. En zij maar schreeuwen. Vreselijk. Toen ook voorgenomen dat dat de laatste keer was (maar zij was al 18,5 toen).

Inderdaad even vragen om de waardes van beide urine- en bloedonderzoek. Is altijd wel handig. Ik vraag altijd de rekening en uitslagen op papier voor mijn dossier. Waardes kun je ook hier plaatsen.

Het verhaal van spoelen is vooral van belang bij acuut nierfalen. Dat kan bij vergiftiging of ander acute medische reden zijn. Normaal wordt daarna na een paar maanden opnieuw bloedonderzoek gedaan om eventueel chronisch nierfalen vast te stellen.

Het gaat nu dus goed. Ze is uit de dip (die O zo bekend is bij nierfaal-baasjes). Ze voelt zich goed en dat is dus ook mede de reden waarom ze zo vocht tegen de poging om bloed af te nemen (net als bij Bowy). Persoonlijk zou ik het hier even bij laten. Wel nog even de urine laten controleren op eiwit verlies. Als dat er nog is dan zal ze misschien aan de semintra moeten. Verder zou je dan tot een nieuwe dip kunnen wachten (die op een gegeven moment wel weer kan komen). Dan voelt ze zich weer slechter en laat ze het bloed afnemen makkelijker toe.

Wel kun je dan de waardes van de onderzoeken nog even hier plaatsen zodat we mee kunnen kijken of we nog iets raars zien.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cerna

Re: Nierfalen

Bericht door Cerna »

Ik zou eerst de uitslag van het bloedonderzoek afwachten. Vreemd dat ze dat niet gegeven hebben.
En op basis daarvan kun je beslissen wat je verder wilt doen (of niet). Jera is nog erg jong om nierfalen te hebben, maar misschien dat ze PKD heeft? Dat openbaart zich meestal rond een jaar of zes.
Hier vind je wat meer informatie en vooral belangrijk is de vraag of Jera's ouders getest waren op PKD en of een van beide het gekregen heeft. Misschien dat je kunt informeren bij de fokker?
https://www.dierenkliniekwilhelminapark ... t/pkd.html

Onze kat Amber (17) heeft sinds bijna een jaar nierfalen en ik geef haar ook Puur Kidney naast het nierdieet.
En zolang ze niet afvalt (ik weeg haar regelmatig) zie ik geen reden om haar verder te plagen met een dierenartsbezoek. Mocht ze wel afvallen dan vang ik haar urine op (oude juslepel onder haar staart en het klusje is geklaard :smile: ) en mocht ze dan eiwitten verliezen dan vraag ik om Semintra.
Spoelen ga ik niet meer doen op deze leeftijd, maar zou ik bij een jonge kat wel doen wanneer de nierwaarde erg hoog is.
En daarom eerst de uitslag.
https://www.medpets.nl/puur+kidney/?gcl ... E&var=1697
Gebruikersavatar
crazycatladyP
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 11 mar 2022 18:15

Re: Nierfalen

Bericht door crazycatladyP »

Dank jullie wel voor jullie reacties.
Ik wil inderdaad graag de waardes hebben en hier plaatsen, alleen wist ik dat de eerste keer allemaal nog niet,
heb hier een hoop bijgeleerd.
Ik denk dat de assistente mijn vraag niet goed begrepen/onthouden heeft.

Jera heeft een stamboom en beide ouders (en voorouders) zijn PKD negatief, ik weet niet of dat voldoende zegt, of dat de ouders het later toch gekregen kunnen hebben?
Ik dacht als beiden negatief zijn, ze het niet meer ontwikkelen, maar kan het mis hebben.

Ik kreeg inderdaad de opdracht om 1 keer per week te wegen (was eerst elke dag) en als ze weer afvalt meteen contact op te nemen.
Ben wel blij om te horen dat dit toch een gangbare manier is om ermee om te gaan, heb al jaren goede ervaringen met deze DA, maar wil wel alles doen voor mijn meisje.
Mara, personeel van: Jera (3-2015), Quenya (6-2022), Ronja (6-2023) en Moira (6-2023)
Rust zacht, mijn lieve engeltje *Niamh
Gebruikersavatar
crazycatladyP
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 11 mar 2022 18:15

Re: Nierfalen

Bericht door crazycatladyP »

En wat naar, Rik, dat beeld van Bowy, met bloed afnemen, hopelijk staan er veel mooie herinneringen tegenover.
Ik zal eens kijken naar de Puur kidney Cerna, ik gebruik ook de probiotica van dat merk.
Mara, personeel van: Jera (3-2015), Quenya (6-2022), Ronja (6-2023) en Moira (6-2023)
Rust zacht, mijn lieve engeltje *Niamh
Cerna

Re: Nierfalen

Bericht door Cerna »

crazycatladyP schreef: 20 mar 2022 00:33 Jera heeft een stamboom en beide ouders (en voorouders) zijn PKD negatief, ik weet niet of dat voldoende zegt, of dat de ouders het later toch gekregen kunnen hebben?
Ik dacht als beiden negatief zijn, ze het niet meer ontwikkelen, maar kan het mis hebben.
Ja, volgens mij is dat ook zo. PKD hoeft ook maar een keer getest te worden itt HCM.
Dat is dan een geruststelling, maar dan blijft de vraag hoe zo'n jonge kat aan nierfalen komt. Al maakt die kennis verder niets uit voor de behandeling. Ik zou toch contact opnemen met de fokker.

Onze Brits Korthaar Noa kreeg op 3-jarige leeftijd nierfalen nadat ze 5,5 week Metacam had gehad na een gebitssanering. Volgens de dierenarts was het echter erfelijk. Toen heb ik de fokker gebeld en heb gevraagd of ze wist of er meer kittens uit dat nestje slechte nieren hadden. Ze had niets van de vier andere eigenaren gehoord en ook met de moederpoes en vader was niets aan de hand.
Toen wist ik dat het tóch de Metacam was. Noa schoot hier niets mee op, maar ik was daarna wel extra alert wanneer een dierenarts iets te vlot een NSAID voorschreef.
We moesten Noa maar laten inslapen want het zou nooit meer goed komen. Dat hebben we uiteindelijk ook gedaan, maar niet op dat moment, maar 4,5 jaar later. Met de juiste zorg hoeft nierfalen beslist geen onmiddellijk doodvonnis te zijn!
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Nierfalen

Bericht door ErikPhilippus »

Dierenarts gebeld, we mochten komen, die heeft bloed en urine afgenomen en zei dat de ammoniak waarde te hoog was en er zaten eiwitten in de urine, dus nierfalen.
Ik ben ook wel benieuwd naar de bloedwaardes - want ammoniak waarde te hoog is een indicatie voor een lever probleem, niet voor nierfalen. Eénmalig eiwitten in de urine bepalen is onvoldoende voor de diagnose nierfalen, waarbij chronisch nierfalen pas definitief kan worden vastgesteld na meerdere metingen over wat langere tijd.


Dus je kan de uitslag van het onderzoek hier plaatsen, dat praat een stuk gemakkelijker.
Fijn dat er nu goed wordt gegeten - mijn gevoel daarbij is dat het dan wel een mee zou kunnen vallen met nierfalen....

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
crazycatladyP
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 11 mar 2022 18:15

Re: Nierfalen

Bericht door crazycatladyP »

Oh dat zou goed nieuws zijn Erik! (denk ik).
Zodra de waardes binnen zijn, zal ik ze hier plaatsen.

En Cerna, goed om te horen, toen we het nieuws kregen was ik even heel erg bang dat het afscheid nabij was.
2 Katten van mijn vriendin zijn beiden erg snel na de diagnose overleden.
Ik was (en ben) nog volop in de rouw over Puk, dus voelde echt alsof de grond onder mijn voeten wegviel.
Wat fijn dat Noa nog lekker een hele tijd bij jullie heeft mogen zijn!
Ik hoop dat Jera ook nog lang bij ons mag zijn.

Ik heb geprobeerd de fokster te bellen, haar website is uit de lucht en het telefoonnummer werkt niet (meer?)
Ik zal een kijken of ik haar nog op een andere manier te pakken kan krijgen.

Vannacht had ze gespuugd zag ik, maar vanmorgen weer goed gegeten.
Ze eet wel kleine beetjes en zwiept na het eten vaak met haar staart, zou dat een teken van leverproblemen kunnen zijn?
De DA zei dat ik dan maar vaker kleine beetjes moest aanbieden, dus dat doe ik nu.
Gelukkig ben ik altijd thuis, dus dan kan dat.
Ze eet nu ongeveer een 100g natvoer (kattovit nier, is de enige die ze wil) en 30g brokjes (RC renal en Calibra Renal) in 24 uur.
Mara, personeel van: Jera (3-2015), Quenya (6-2022), Ronja (6-2023) en Moira (6-2023)
Rust zacht, mijn lieve engeltje *Niamh
Gebruikersavatar
crazycatladyP
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 11 mar 2022 18:15

Re: Nierfalen

Bericht door crazycatladyP »

@Erik, ik heb het hele topic over Dali en Gaudi doorgelezen en ondanks dat het natuurlijk verschrikkelijk is dat zij ook leden aan nierproblemen, heb ik er een heleboel informatie uitgehaald, dankjewel daarvoor.
(En ik ben stiekem een beetje verliefd geworden op die heren, zelfs terwijl ze er niet meer zijn, hebben ze nu een plekje in mijn hart)
Mara, personeel van: Jera (3-2015), Quenya (6-2022), Ronja (6-2023) en Moira (6-2023)
Rust zacht, mijn lieve engeltje *Niamh
Gebruikersavatar
crazycatladyP
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 11 mar 2022 18:15

Re: Nierfalen

Bericht door crazycatladyP »

Ik heb eindelijk de uitslagen van de vorige keer gekregen en vandaag eindelijk een nieuwe plas kunnen wegbrengen, madame glipte elke de badkamer in als een van de pubers hem open liet staan en ja, daar staat nog een bak.
Uiteindelijk de andere kat opgesloten op een slaapkamer met 1 bak en de andere bakken buiten gezet (voor een schoonmaakronde, maar daarna bewust buiten laten staan) en ja hoor om kwart voor 6 (na een hele dag ophouden!) ging mevrouw op de Katkor korrels plassen.
Vanmorgen weggebracht, zodra de uitslag binnen is, zet ik die erbij.


Test Resultaat Referentie-interval LAAG NORMAAL HOOG
Uitslag 28 februari:

GLU 5,60 mmol/L 4.11 - 8.84
CREA 215 μmol/L 71 - 212 HOOG
UREA 29,2 mmol/L 5.7 - 12.9 HOOG
BUN/CREA 34
TP 73 g/L 57 - 89
ALB 30 g/L 22 - 40
GLOB 43 g/L 28 - 51
ALB/GLOB 0,7
ALT 55 U/L 12 - 130
ALKP 24 U/L 14 - 111
Mara, personeel van: Jera (3-2015), Quenya (6-2022), Ronja (6-2023) en Moira (6-2023)
Rust zacht, mijn lieve engeltje *Niamh
Gebruikersavatar
crazycatladyP
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 11 mar 2022 18:15

Re: Nierfalen

Bericht door crazycatladyP »

Uitlsagen van de urine vandaag:

Test Resultaat Referentie-interval LAAG NORMAAL HOOG
Collectie Cystocentese
Kleur Oranje
Clarit. Ondoorzichtig
Soortelijk gewicht 1,025
pH 8,0
PRO 100 mg/dL
GLU Negatief
KET Negatief
UBG Normaal
BIL Negatief
BLD 250 Ery/μL
Aanbevolen beoordeling van urineproteïne: Creatinine-ratio als urinesediment inactief is

DA gaf aan dat er nog steeds eiwit in de urine zit.
Advies: doorgaan met nierdieet, elke week wegen en over 2 maanden terugkomen, tenzij ze natuurlijk afvalt of stopt met eten.
Mara, personeel van: Jera (3-2015), Quenya (6-2022), Ronja (6-2023) en Moira (6-2023)
Rust zacht, mijn lieve engeltje *Niamh
Gebruikersavatar
crazycatladyP
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 11 mar 2022 18:15

Re: Nierfalen

Bericht door crazycatladyP »

In mijn ogen ziet dit er toch uit als (stadium 1?) nierfalen?
Of zie ik dingen over het hoofd?
Ik ben geen leek als kattenpersoneel, maar wel in katten nierfalen-land.
Mara, personeel van: Jera (3-2015), Quenya (6-2022), Ronja (6-2023) en Moira (6-2023)
Rust zacht, mijn lieve engeltje *Niamh
Gebruikersavatar
crazycatladyP
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 11 mar 2022 18:15

Re: Nierfalen

Bericht door crazycatladyP »

Ik merk dat eten weer steeds lastiger wordt.
Het gaat er nog wel in, maar met veel kunst en vliegwerk (eten bij haar brengen, steeds een nieuw smaakje aanbieden, vermengen met reactiv tonicum).
Toen ze net op het dieetvoer stond, kwam ze erom vragen, maar nu ben ik blij als ik er voldoende in krijg.
Iemand nog tips?
Mara, personeel van: Jera (3-2015), Quenya (6-2022), Ronja (6-2023) en Moira (6-2023)
Rust zacht, mijn lieve engeltje *Niamh
Cerna

Re: Nierfalen

Bericht door Cerna »

Jera is inderdaad beginnend nierpatiënt en dat kan zich best weer herstellen.
Ik heb gezocht op eiwitverlies in de urine, maar kan niets vinden terwijl ik me herinner dat Amber net geen eiwitverlies had, maar ik weet de waarde niet meer. Rik weet dat wel, maar helaas reageert hij niet meer.
Ik weet wel dat de albuminewaarde (bij Jera 30 en dat is keurig) ook iets zegt over het eiwit. Ik heb destijds voor mijzelf genoteerd "Albumine is een eiwit. Bij een beschadiging van de nieren of de lever zal het albuminegehalte in het bloed afnemen".
Maar over de uitslag van het urine-onderzoek kan ik geen zinnig woord zeggen. Rik of Erik???

Nierpatiëntjes zijn lastige eters en nierdieet schijnt niet zo smakelijk te zijn als gewoon voer. En daarom moet je zoveel mogelijk afwisselen.
Ik lees niet wat Jera nu krijgt, maar er zijn heel veel verschillende smaakjes: Royal Canin, Hills, Trovet, Specific, Kattovit, Beaphar, enz..
En mocht ze dit allemaal niets vinden dan kun je ook nog seniorvoer geven met Ipakitine. Vooral omdat Jera nog redelijk goede waardes heeft, kan dat geen kwaad.

En wanneer ook dat niet lukt dan kun je ook nog Mirtazapine geven.
Meestal heeft de eigen dierenarts het wel en anders kan hij het bestellen of kun je een recept vragen voor de mensenapotheek want het is een anti-depressivum voor mensen. Ik zou kijken of eenachtste pilletje voldoende helpt.
Maar Mirtazapine geeft ook allerlei bijwerkingen (veel slapen of juist hyper, na langdurig gebruik diarree) en zou ik als laatste redmiddel geven. Laat je niet afschepen met oorzalf en het smoesje dat dierenartsen geen Mirtazapine mogen geven want dat is inmiddels achterhaald. https://www.dekattensite.nl/phpBB2/view ... 95#p759795

Amber heeft een spuugverleden en vorig jaar ontdekte ik Puur Stomac. Ik geef 2x daags een capsule (zelf maken) en het eerste half jaar ging ze een uur na de Stomac ook bunkeren. Ook heeft ze sindsdien niet meer gespuugd.
Inmiddels is ze er aan gewend en is het effect wat minder.

Je hebt dus nog wel wat mogelijkheden.
Gebruikersavatar
crazycatladyP
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 11 mar 2022 18:15

Re: Nierfalen

Bericht door crazycatladyP »

Dankjewel Cerna!
Ik heb me suf gegoogled, maar soms zie ik door de bomen het bos niet meer.
Ja, ik zie dat de crea (net) te hoog was, ureum inderdaad veel te hoog (ze was ook heel ziek, overgeven en diarree) de eerste keer en dat bij de urine het soortelijk gewicht te laag is en dat erytrocyten verhoogd zijn en PRO is volgens mij proteine: 100mg/l.
Albumine lijkt ok inderdaad.
Maar waarom eet ze dan zo slecht, als de waardes meevallen?

Jera krijgt op dit moment brokken van RC renal, ik kreeg van de DA 3 verschillende zakjes mee en eentje vond ze lekker, de andere 2 niet. Van de gewone renal heb ik een grote zak bijbesteld, want die was goedgekeurd.
Ook heb ik brokjes van Calibra besteld, voor de afwisseling, maar die zijn afgekeurd, ook de andere 2 van RC nog eens geprobeerd, vandaag en gisteren, wilde ze ook niet.

Qua natvoer heb ik ook al een heleboel geprobeerd: Calibra, Beaphar, Smilla, Integra, Concept for life en kattovit.
Allemaal nierdieet voer uiteraard.
Alleen de kattovit kip vond ze lekker, de andere smaken niet en de rest trok ze haar neusje voor op en liep weg.
Maar waar ze in het begin makkelijk 100g op een dag at van de kattovit kip, ben ik blij als ik er nu nog 50g in krijg, lukt alleen als ik het breng naar haar krabpaal-mandje, meerdere keren per dag.
Meestal eet ze s nachts haar bakje brokjes leeg (20g ongeveer), vannacht ben ik om kwart voor 3 gaan kijken of ze gegeten had (dat had ze gelukkig).

Ipakitine heb ik ook geprobeerd, had ik hier op het forum gevonden inderdaad, maar dat heb ik nu 2 keer geprobeerd en daar gaat ze elke keer van spugen.

Afgelopen zondag heb ik bij medpets een proefpakket nierdieetvoer besteld, met verschillende smaakjes (RC, Hills en Trovet oa), die zou de volgende dag bezorgd worden, maar nog steeds niks binnen.
Ook heb ik trovet en happy cat brokken besteld, in de hoop dat ze iets lekker gaat vinden
Mijn vriend is vandaag nog naar de dierenwinkel gereden voor ander natvoer, maar dat hadden ze niet op voorraad.

Ik zit een beetje met mijn handen in het haar dus, zie haar liggen niet willen eten en dat breekt mijn hart.
Zal morgen de DA eens bellen en overleggen en vragen naar de mirtazapine.
Hopelijk gaat dat werken, want haar zo zien, ik vind het zo zielig.

ETA: zal ook eens kijken naar de Stomac, heb ook pronefra in huis gehaald, maar durfde het nog niet zo goed te geven, zonder overleg met de DA.
Mara, personeel van: Jera (3-2015), Quenya (6-2022), Ronja (6-2023) en Moira (6-2023)
Rust zacht, mijn lieve engeltje *Niamh
Plaats reactie