Nierfalen

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nierfalen

Bericht door Rik »

Aan de waardes te zien lijkt het stage 2 (bij stage 1 zie je niets aan de kat). Crea valt mee maar ureum is wel te hoog en daardoor is ze misselijk. SG van 1025 vind ik ook niet heel erg te laag (normaal is 1035-1050, maar bij echte problemen zie je vaak onder de 1015). Dat is de reden waarom de da over 2 maanden weer wil testen, om te kijken of het echt chronisch nierfalen is.

Die pH van 8 schrik ik wel van. Heeft ze geen blaasgruis (struviet) want die urine is echt te basisch, moet tussen de 6 en 6,5 liggen. Bij >7,4 ga je bijna zeker struviet ontwikkelen. Heeft de da hier niets over gezegd?

Wat betreft de eiwit in de urine PRO 100. Die moet je normaal delen door de cea in de urine om UP/C te krijgen. Maar ik mis de crea in de urine. (<0.2 is normaal, 0.2-0.4 borderline proteïnurie, 0.4-2 proteïnurie, >2 zwaar proteïnurie). Maar... volgens mij was het ook zo dat de PRO waarde niet accuraat is bij een pH van 8+ (maar dat weet ik niet zeker)

Wat zouden ze met dit bedoelen?
Aanbevolen beoordeling van urineproteïne: Creatinine-ratio als urinesediment inactief is
Omdat er nu dus geen bepaling van UP/C (crea-ratio) is zou die dus nog moeten komen of gemeten worden lijkt mij. Is daar ook niets over gezegd?

Ja, als ze in een dipje zit dan kan het eten een ramp zijn. Maar ze eet in ieder geval nog wat (bij mij was het soms nog erger). Maar als echt niets werkt inderdaad gewoon wat slecht natvoer met ipakitine erdoorheen. Want met niet eten worden die ureum/crea waardes alleen maar slechter met nog meer misselijkheid tot gevolg.

Wij weten als nierfaal-verzorgers als geen ander hoe je voorraadkast op een gegeven moment uit kan puilen van afgekeurd eten. Overigens kan het best zijn dat ze dat wel weer eet als ze uit het dipje gekomen is.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
crazycatladyP
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 mar 2022 18:15

Re: Nierfalen

Bericht door crazycatladyP »

Dankjewel Rik, hier heb ik echt wat aan!
Ga ik morgen meteen overleggen over die PH en struviet, ik heb het gevoel dat dit weleens het onderliggende probleem zou kunnen zijn.
Ik lees ook altijd dat ze veel drinken en plassen met nierfalen, maar ze drinkt helemaal niet veel en plast ook geen grote plassen.
Ik leng het natvoer wel aan met extra water, anders zou ze helemaal weinig vocht binnen krijgen.

Inderdaad vreemd dat de DA daar niets over gezegd heeft, ook over de crea is niets gezegd, alleen dat er nog eiwit in de urine zat.
Heb de vorige keer wel gevraagd naar op kweek zetten van de urine, maar dat was niet nodig zeiden ze, want er was geen hoge ontstekingswaarde te zien in het bloed.

Die hoge ureum waarde is van een maand geleden, toen was ze echt heel ziek, daarna knapte ze eigenlijk op, met het nierdieet, maar nu lijkt dat weer weg te zakken.

In ieder geval heb ik nu weer handvaten om met de DA te bespreken, dank jullie wel!
Mara, personeel van: Jera (3-2015), Quenya (6-2022), Ronja (6-2023) en Moira (6-2023)
Rust zacht, mijn lieve engeltje *Niamh
Gebruikersavatar
crazycatladyP
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 mar 2022 18:15

Re: Nierfalen

Bericht door crazycatladyP »

Vanmorgen meteen de DA gebeld, ik word vandaag terug gebeld.
Heb echt het gevoel dat dit het ontbrekende puzzelstukje is.
Ik had al steeds het gevoel dat ik iets mistte, maar kon er de vinger niet op leggen.

Gisteravond om 23u en vanmorgen om 6u 2 keer 1o ml reactiv tonicum gegeven, omdat mevrouw niet meer wilde eten sinds 16u `s middags.
Toen nog even terug naar bed gegaan en toen ik om 9 uur de badkamer inliep, rende Jera uit de kattenbak en toen ik beneden kwam, stond ze haar schaaltje natvoer helemaal leeg te likken, dat ik vanmorgen om 6.30u nog gemaakt had, voordat ik terug naar bed ging!
Gelukkig is er weer wat in gegaan (50g kattovit kip aangelengd met tonicum en water).
Mara, personeel van: Jera (3-2015), Quenya (6-2022), Ronja (6-2023) en Moira (6-2023)
Rust zacht, mijn lieve engeltje *Niamh
Cerna

Re: Nierfalen

Bericht door Cerna »

Goed nieuws!
Ben benieuwd wat de dierenarts heeft gezegd.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nierfalen

Bericht door Rik »

Of het met de nierwaardes te maken heeft weet ik niet maar een pH van 8 lijkt me toch niet echt iets wat je zomaar kunt negeren.

Ach jee... Ik weet het nog goed... die zorgen en anticipatie bij elke maaltijd... "zou ze haar schoteltje wel leegeten?" En de opluchting elke keer als dat schoteltje dan weer leeg was :-P
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
crazycatladyP
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 mar 2022 18:15

Re: Nierfalen

Bericht door crazycatladyP »

Ik ben gisteren niet meer gebeld, wel had ik om 18.15u een mailtje van een ander DA uit dezelfde praktijk, onze eigen DA bleek afwezig.
Ze gaf aan dat er geen gruis in de urine was aangetroffen, maar dat dat het inderdaad niet uitsloot.

Een stukje uit de mail:
"De afwijkingen die we zien in de urine (bloed, eiwitten) kunnen zowel vanuit de nieren als vanuit de blaas veroorzaakt worden, waardoor het belangrijk is om de uitslag te koppelen aan haar klachten. Van een blaasontsteking zie je typisch dat katten veel kleine plasjes doen, persen, soms naast de bak plassen en kunnen miauwen bij het plassen. Nierproblemen geven eerder meer globale klachten van veel drinken en veel grote plassen doen, slechter eten, misselijk zijn, futloosheid. Het kan natuurlijk helaas ook zo zijn dat ze met een mengsel van de twee zit.

Het vervelende is dat de medicatie voor een blaasontsteking vrij belastend kan zijn voor de nieren, en we deze dus zeker niet willen geven als het niet nodig is. Mocht ze echter inderdaad kleine plasjes doen en veel persen dan moeten we wel iets, en kunnen we eventueel beginnen met een lage dosis."

Ik ga proberen of ik vandaag de DA die de mail heeft geschreven, te pakken kan krijgen om te overleggen.
Vraag me bijvoorbeeld af over welke medicatie ze het dan heeft en of het misschien toch een goed idee is om met struviet-voer te starten en te kijken hoe het er dan bij de volgende controle uitziet?
Ik heb een hele avond zitten zoeken en lezen en er is ook struviet-voer dat laag is in eiwitten en fosfor, dus volgens mij kan het dan weinig kwaad voor de nieren, hoewel te weinig magnesium op lange termijn de nieren natuurlijk geen goed doet...

Ook heb ik feluro besteld, wat n-acetyl d-glucosamine bevat voor de blaaswand en groene thee tegen de mogelijke stress (ze werd ziek na het overlijden van Puk en het arriveren van Tess, dus mogelijk is ook stress een factor).
Hopelijk komen de DA en ik samen tot een werkbaar plan, ik houd jullie op de hoogte!
Mara, personeel van: Jera (3-2015), Quenya (6-2022), Ronja (6-2023) en Moira (6-2023)
Rust zacht, mijn lieve engeltje *Niamh
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nierfalen

Bericht door Rik »

Als er geen blaasgruis of blaasontsteking is dan zal toch nog die pH naar beneden gehaald moeten worden. Want zo'n hoge pH lijkt mij vragen om moeilijkheden (in de toekomst). Ik weet niet of anti-struviet-voer dat ook op die manier doet. Ik weet dat b.v. kvv de zuurgraad van de urine in balans zou houden. Zo zie ik op medpets ook middeltjes om de balans in orde te krijgen maar die zijn denk ik niet permanent dus eigenlijk moet wel de oorzaak dan aangepakt worden (wat die ook mag zijn). Tevens zie ik ook dat die niet aangeraden worden bij nieraandoeningen.

Ik weet ook niet wat ze aan een niet bacteriële blaasontsteking kunnen doen want ik dacht dat die altijd op zichzelf over moest gaan.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Nierfalen

Bericht door ErikPhilippus »

Dit is een goed en duidelijk verhaal over afwijkende zuurgraad van de urine bij katten: https://www.catmoneo.nl/blaasgruis-urine-ph/
Gebruikersavatar
crazycatladyP
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 mar 2022 18:15

Re: Nierfalen

Bericht door crazycatladyP »

Bedankt voor het meedenken Rik!
Wat ik begrepen heb, haalt anti-struvietvoer inderdaad de PH naar beneden en zou dat ook de steentjes moeten oplossen, kan echter wel een maand overheen gaan.
De hoge PH schijnt ook veroorzaakt te kunnen worden door een hoog plantaardig aandeel in de voeding en dat is natuurlijk wel het geval bij die niervoeding.
Dus misschien is het een gevolg in plaats van een oorzaak?

Wat betreft de blaasontsteking, dat dacht ik ook, maar misschien heeft ze het over AB, of pijnstilling (ik ben op de hoogte van het gevaar van metacam en aanverwanten).

Ik zal het morgen pas weten, want blijkbaar is deze DA er vandaag ook niet en om het nu weer bij een ander te gaan leggen, daar wordt het denk ik ook alleen maar verwarrend van.

Ik heb inderdaad intussen veel gelezen over KVV bij blaasontsteking, maar hoe het zit met nierfalen, daar moet ik me nog even in verdiepen, nog afgezien van de vraag of ze het gaat eten.

In ieder geval fijn om hier te kunnen sparren en dat er mensen meedenken met kennis, dat wordt echt gewaardeerd!

Edit: dank Erik, dat stuk had ik net zitten lezen inderdaad.
Ik zag dat het aanbieden van kleine porties erg belangrijk is, dat doe ik ook, omdat ze anders meteen weer misselijk wordt.
Volgens deze website is het verzurende voer dus weer niet zo goed voor de nieren en zou je voor blaasgruis meer proteïne en minder plantaardig moeten geven.
Het is wel een beetje een spagaat zo...
Mara, personeel van: Jera (3-2015), Quenya (6-2022), Ronja (6-2023) en Moira (6-2023)
Rust zacht, mijn lieve engeltje *Niamh
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Nierfalen

Bericht door ErikPhilippus »

In zuurgraad-verlagend dieetvoer zit vaak Methionine, en dat is niet zo gunstig voor de nieren.
Maar zeker voor katten met nierfalen is het belangrijk om hoogwaardige, dierlijke eiwitten te geven, bij voorkeur wit vlees (dus niet afkomstig van grazers). Plantaardig eiwit is zowiezo niet goed, daar heeft iedere kat weinig aan, en belast de nieren onnodig.
Gebruikersavatar
crazycatladyP
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 mar 2022 18:15

Re: Nierfalen

Bericht door crazycatladyP »

Dat van die Methionine had ik gelezen inderdaad.

En dat van die dierlijke eiwitten klinkt ook heel logisch, het staat me ook vreselijk tegen, dat niervoer.
Want dat zit vol met tarwe en maïsgluten en rijst etc.
Toch knapte ze daar wel van op, toen we dat meekregen van de DA.

Eerlijk gezegd ben ik best wel bang dat ze weer zo ziek wordt, als ik haar "oude" voer weer geef.
Ze kreeg blikvoer van oa. Feringa, Mac`s, Catz finefood en Animonda Carny, met veel eiwitten en geen granen/koolhydraten.
Soms een beetje gekookte kipfilet, als verwennerij, vond ze erg lekker.

Mag ik vragen hoe jij en anderen hier dat dan hebben aangepakt, qua voer?
Want soms, zoals nu, weet ik echt even niet meer waar ik goed aan doe.

Van dat rood vlees wist ik inderdaad, heb ik eigenlijk nooit gegeven.
Mara, personeel van: Jera (3-2015), Quenya (6-2022), Ronja (6-2023) en Moira (6-2023)
Rust zacht, mijn lieve engeltje *Niamh
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nierfalen

Bericht door Rik »

crazycatladyP schreef: 31 mar 2022 14:35 Ze kreeg blikvoer van oa. Feringa, Mac`s, Catz finefood en Animonda Carny, met veel eiwitten en geen granen/koolhydraten.
Qua natvoeren zijn dit de betere merken. Ik denk zelfs dat deze soorten vele malen beter zijn dan welke nierbrok dan ook. Brokken zijn echt funest (omdat het geen vocht geeft en inderdaad veel nutteloze koolhydraten toevoegt).
crazycatladyP schreef: 31 mar 2022 14:35 Soms een beetje gekookte kipfilet, als verwennerij, vond ze erg lekker.
Ook prima. Je moet je denk ik ook niet blind staren op dat eiwit verhaal. Zolang je maar dierlijke eiwitten van goede kwaliteit geeft.
crazycatladyP schreef: 31 mar 2022 14:35 Mag ik vragen hoe jij en anderen hier dat dan hebben aangepakt, qua voer?
Bij Bowy had ik in het begin ook heel veel problemen om haar over te krijgen naar dieetvoer. Ze was verslaafd aan de gelei van de Felix-zakjes. Ik heb heel veel niervoeren uitgeprobeerd. En als ze dan eindelijk een tijdje een soort at, dan kon ze een paar maanden later toch weer een dipje krijgen en het laten staan. Dan moest ik weer overschakelen naar een andere soort. Op een gegeven moment ging het heel goed met de Integra en Beaphar.

Tevens heb ik altijd 's-ochtends een heel klein beetje Felix blijven geven. Daar kon ik de medicijnen doorheen doen (Amlodipine voor de torenhoge bloeddruk en Semintra voor eiwitverlies). Ik was als de dood dat ze dat nl zou laten staan en door dat kleine beetje Felix at ze het altijd gelijk op. Ik deed er dan wel ook een flink schepje Ipakitine doorheen (om de fosfaten te binden en uremische afvalstoffen te absorberen).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
crazycatladyP
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 mar 2022 18:15

Re: Nierfalen

Bericht door crazycatladyP »

Dankjewel weer voor je reactie.

De nierbrokken eet ze nu alleen `s nachts.
Dit omdat natvoer `s nachts toch wel uitdroogt en dan vindt ze het niet lekker meer en vaak eet ze `s nachts nog wel wat brokken, ik ben dan blij met alles wat er in gaat.

Zou ik die dan beter niet meer aanbieden?

Overdag eet ze nu de kattovit kip nier, maar daar zit dus ook weer rijst bij en zou dus weer niet goed zijn als het blaasgruis is.
Dat is de enige die ze op dit moment wil eten, zelfs de kalkoen van hetzelfde merk wordt afgekeurd.

Ipakitine gaat ze van spugen helaas.
Dus als iemand nog een potje wil, zijn 2 schepjes uit ;)

Toch nog maar een keer urine opvangen, denk ik.
De vorige keer heeft het een nacht in de koelkast gestaan en ik begreep dat kristallen dan vaak niet meer te vinden zijn.
Morgen eerst eens overleggen met de DA, maar ik denk toch wel belangrijk om te weten waar we nu mee dealen.
Mara, personeel van: Jera (3-2015), Quenya (6-2022), Ronja (6-2023) en Moira (6-2023)
Rust zacht, mijn lieve engeltje *Niamh
Gebruikersavatar
crazycatladyP
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 mar 2022 18:15

Re: Nierfalen

Bericht door crazycatladyP »

Afgelopen maandag werd ik terug gebeld door onze eigen DA, ze was het met me eens dat de PH erg hoog was en stelde voor om nog een keer urine na te kijken.
Gisteren is dat niet gelukt, omdat ik overdag van huis was en het moest dit keer vers zijn (vorige keer had het in de koelkast gestaan `s nachts).
Vandaag dus een poging om urine op te vangen.

Het eten is al weer 3 dagen mondjesmaat.
Wat kan een mens hier moedeloos van worden zeg...
Er staat voor een fortuin aan eten in de kast, maar overal ruikt ze even aan en loopt weer weg.
Zelfs als ik een beetje van haar oude voer door het blikvoer doe, wil ze het niet.
Alleen een paar renal brokjes eet mevrouw op het moment, maar dan echt maar een stuk of 5, keer of 2-3 per dag.
Alle andere brokjes/blikjes worden geweigerd.
Dan maar slechte brokjes, beter dan niet eten...

We zijn nu een maand onderweg en ik moet zeggen dat ik het slopend vind, voor haar en voor mij, om haar aan het eten te proberen te houden.
Soms gaat het weer een paar dagen beter met eten en dan ineens gaat er nauwelijks meer iets in en valt ze weer af.
Spuitje met bijvoorbeeld reactiv tonicum gaat 1 of 2 keer, daarna weigert ze die ook.
Ze wil het ook niet van lepeltje en door het voer dan kan ik het een paar uur later weggooien.
Ik merk dat het een enorme invloed heeft op hoe ik me voel....
Mara, personeel van: Jera (3-2015), Quenya (6-2022), Ronja (6-2023) en Moira (6-2023)
Rust zacht, mijn lieve engeltje *Niamh
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nierfalen

Bericht door Rik »

crazycatladyP schreef: 06 apr 2022 09:16 Afgelopen maandag werd ik terug gebeld door onze eigen DA, ze was het met me eens dat de PH erg hoog was en stelde voor om nog een keer urine na te kijken.
Ha, er gaat ook een lichtje branden bij de DA :smile: Zo zie je, soms moet je met ze meedenken.
crazycatladyP schreef: 06 apr 2022 09:16 Er staat voor een fortuin aan eten in de kast, maar overal ruikt ze even aan en loopt weer weg.
Ja, ik herken het gevoel.

Ik was op die momenten dan ook al blij als Bowy een paar gram slecht natvoer met wat ipakitine binnen kreeg op een dag. Dat was dan in ieder geval wat. En gelukkig merkte ze niets van die ipakitine.

En anders maar zonder. Want ze moeten inderdaad echt blijven eten.

Eigenlijk heb ik mirtazapine nooit geprobeerd bij Bowy. Ik wist daar toen nog niet vanaf. En toen het wat bekend werd was ze alweer redelijk goed aan het eten zonder veel dipjes. Dus je zou kunnen kijken of de DA nog een pilletje heeft liggen als je de urine gaat brengen. De dosis zou een kruimel (1/8e) per 3 dagen zijn voor nierpatientjes.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie