Ipakitine

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bibi-070
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 04 mar 2019 20:28

Ipakitine

Bericht door Bibi-070 »

Hoi allemaal,

Een jaar geleden werd bij mijn kat Mini een licht verhoogde creatinine en ureum gemeten. Zijn SDMA was toen nog wel prima.

Inmiddels een jaar later, en een aantal bloedonderzoeken verder, is nu toch ook zijn sdma gestegen naar 15 (mag max 14 zijn).
Nog altijd zijn ook de crea en ureum licht verhoogd.
Zijn urine toont geen eiwit verlies en het soortelijk gewicht is ook goed.
Er is een half jaar geleden een echo gemaakt (hij had toen last van bloederige diarree) en daarbij zijn ook de nieren bekeken. Die zagen er redelijk uit, het was wel te zien dat de nieren wat onregelmatigheden vertoonde. Maar niet heel alarmerend, maar het kon wel beter.
Ook is zijn fosfor gemeten en deze was prima.
Bloeddruk was 170, dus dat was een grensgeval zei mijn dierenarts.
Hij wou toen Semintra voorschrijven, maar dat heb ik geweigerd omdat er geen sprake is van eiwit verlies. Daar was hij het dan wel weer mee eens.

Hij is heel energiek voor z'n leeftijd (bijna 12). Hij eet en drinkt goed. Alleen heeft hij dus een darmprobleem zodra ik wissel van voer.
En dan niet een beetje dunne ontlasting, maar ook meteen weer bloed er bij.
Het uitproberen van verschillende merken voeding is dan ook lastig.
Daarom wou ik in ieder geval starten met Ipakitine. Alleen mijn dierenarts zegt dat dit geen goed idee is omdat zijn fosfor wel goed is. Dat hij dan een tekort krijgt aan fosfor en dat dit gevaarlijk is?
Maar klopt dit wel? Is Ipakitine niet ook tegen schadelijke stoffen? Aangezien zijn ureum licht verhoogd is kan het toch geen kwaad om deze met behulp van Ipakitine te verlagen?
Wat is jullie mening hierover?

Alvast bedankt :grin:
Lucky (15-05-2009) :cathappy:
Harry (15-05-2009) :cathappy:
Mini poes (15-03-2010) :cathappy:
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Ipakitine

Bericht door Anne »

Het is juist goed om fosfor te gaan verminderen als er eenmaal nierfalen is vastgesteld,
Als je het niet vertrouwt ivm fosfortekorten zou je het ook nog kunnen afwisselen. Maar in combo met de ureum die verhoogd is en de verhoogde sdma zou ik ook voor ipaktine kiezen. Bijkomend nadeel is dat je dat alleen door natvoer kunt geven
Wel een slimme oplossing als je kat overgevoelig is voor bepaalde voeding
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5145
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Ipakitine

Bericht door Synemios »

Ipa kun je gewoon geven hoor, ben het eens met Anne.
Juist bij overgevoelige katten is dat een goede optie.
Ik heb het Lizzy ook een tijd gegeven op advies van mijn dierenarts en die had ook een prima fosfor en soortgelijk gewicht.
Bij haar was zelfs de sdma goed.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Cerna

Re: Ipakitine

Bericht door Cerna »

Wanneer het lastig is om met nierdieet te gaan experimenteren dan is Ipakitine een prima keuze, maar ik zou daarnaast ook kiezen voor Puur Kidney wanneer je twijfelt over nierdieet.
https://www.medpets.nl/puur+kidney/?sqr=Puur%20Kidney
Gebruikersavatar
Bibi-070
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 04 mar 2019 20:28

Re: Ipakitine

Bericht door Bibi-070 »

Dank jullie wel voor de antwoorden!
Gelukkig eet Mini bijna alleen maar natvoer, brokken ben ik niet zo fan meer van. Heb namelijk ook een kat met diabetes. Dus af en toe wat brokjes in de voerpuzzel en voor de rest natvoer.
Puur kidney is te koop bij Medspets zag ik? Ga dit dan ook bestellen.

Het liefst heb ik hem natuurlijk op een nierdieet, misschien lukt dit ook wel door hem heel langzaam te laten wennen. Maar experimenteren met allemaal soorten voeding is geen optie voor hem.

Nogmaals bedankt voor jullie reacties :)
Lucky (15-05-2009) :cathappy:
Harry (15-05-2009) :cathappy:
Mini poes (15-03-2010) :cathappy:
Plaats reactie