Laatste fase acute nierfalen: hebben medicijnen nog zin?

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
BlackCatsLover
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 04 jan 2022 22:59

Laatste fase acute nierfalen: hebben medicijnen nog zin?

Bericht door BlackCatsLover »

Mijn kat lag gisteren op sterven op de dierenarts haar onderzoekstafel. Omdat hij in het begin van een comatoestand zat, mochten we onze kat naar huis nemen om afscheid te nemen en hem thuis te laten sterven (wat hij ook liefst zou hebben). Doffe ogen, lag neer, ademde trager en zijn hartslag verzwakte. De DA zei ons dat het verhuizen niet stresserend ging zijn in deze toestand. Dus dat was al een opluchting. Ze gaf aan dat hij gisterennacht wellicht niet meer ging halen.

Toen hij ons huis zag vanuit de auto, krabbelde hij recht en gaf een emotionele meow. Alsof hij blij was om thuis te zijn. Hij wou weer door het huis wandelen, al kon hij niet omdat zijn achterpoten te zwak zijn. Stond wel op eigen houtje recht om te drinken. Kattenbak gaat hij in gaan neerleggen, maar er komt niets of weinig uit. Quasi droog in de kattenbak, maar zijn achterwerk wel vochtig. Ik had even hoop, maar ik ben denk ik mezelf gewoon aan het voorliegen.

Intussen zijn we de volgende ochtend en is hij er nog. Zijn vacht is weer zacht geworden ipv vettig door al dat zweet. Ik heb hem gekamd en warme handdoeken op hem gelegd om hem heel de nacht warm te houden.
Mijn plan was om dieetvoer en zijn medicijnen te gaan halen bij de DA. Maar vraag mij nu toch wel af of die medicijnen nog zin hebben als hij zo zwaar afgetakeld is (duffe ogen, poten die verzwakken, heel mager,.. ). Als hij nog zou plassen, oke... Maar er komt niets uit. Ofwel is hij zodanig gedehydrateerd dat hij al dat water dat hij gisterenavond, vannacht en nu gedronken heeft, gebruikt om zichzelf te hydrateren en dat er daarna pas urine gemaakt wordt?

Ik wil hem niet onnodig laten lijden, maar zit constant te twijfelen wat hij wil.
Wil hij nog zo lang mogelijk genieten van zijn momenten met ons thuis en is het daarom dat hij drinkt en het dwangvoederen toelaat? Spuugt het eten niet uit, heeft niet gekotst. Terwijl hij bij de DA diezelfde dag niet wou eten en drinken en zijn eten liet wegzakken langs de zijkanten van zijn mond.
Gaan die medicijnen wel nog zin hebben als hij niet plast? Dan steek ik hem in onnodige stress.

Als hij zo ver is afgetakeld is dat hij niet deftig kan wandelen en als een dronkaard loopt en dan in Bambi modus zakt, heeft het wel nog zin?

Ofwel ben ik heel pessimistisch om af te vragen of het zin heeft. Maar ik wil ook niet de egoïst zijn die geen afscheid kan nemen en hem niet kan laten gaan.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Laatste fase acute nierfalen: hebben medicijnen nog zin?

Bericht door nellebel »

jeetje wat heftig. ik denk niet dat wij kunnen beslissen wat je moet doen. katten zijn enorm sterk en laten niet snel iets merken. ik denk dat jij vooral degene moet zijn om de beslissing te nemen wanneer het genoeg is. als j e een kat ziet lijden dan is het al heel ver. als hij niet meer te redden valt zou ik persoonlijk niet te lang wachten.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Laatste fase acute nierfalen: hebben medicijnen nog zin?

Bericht door Rik »

Om welke medicijnen gaat het? Kun je zien dat hij nog geniet van de momentjes samen? Ik denk dat nierdieet even niet direct nodig is. Het is belangrijker dat hij voedingsstoffen krijgt om wat aan te sterken (ondanks dat daardoor zijn organen daarmee belast worden). Ik denk wel dat hij binnenkort moet gaan plassen. Want volgens mij moet het lichaam wel door blijven werken. Er moet dus wel snel wat verbetering te zien zijn.

Het is altijd moeilijk om de beslissing te nemen. Ook over welk moment. Meestal kijk je naar de genietmomentjes en de kans dat hij door nu te lijden zich er nog wel doorheen kan slaan. Maar dat is van te voren moeilijk te bepalen.

Heel veel sterkte met die afwegingen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
BlackCatsLover
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 04 jan 2022 22:59

Re: Laatste fase acute nierfalen: hebben medicijnen nog zin?

Bericht door BlackCatsLover »

Hij heeft vandaag geplast en de grote WC gedaan. Er is toch nog hoop. Hiervoor was ik in ferm aan het twijfelen omdat hij echt niet moest plassen voor een lange tijd.

De dierenarts was ook wat positiever. Dus we blijven voorlopig gaan. Wat een vechtertje! <3
Gebruikersavatar
BlackCatsLover
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 04 jan 2022 22:59

Re: Laatste fase acute nierfalen: hebben medicijnen nog zin?

Bericht door BlackCatsLover »

oh en hij eet en drinkt. Zijn nierdieet eet hij ook flink op, al is het met dwangvoeding.
We hebben ook nog extra recovery vitaminen gekregen voor de extra voedingsstoffen
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Laatste fase acute nierfalen: hebben medicijnen nog zin?

Bericht door Anne »

Ik zou dit niet te lang laten doorduren
Ik heb hetzelfde meegemaakt met onze Hummel*
Crea van in de 600 en ureum van 48, dit na 4 dagen spoelen
Ook wij moesten haar dwangvoeren want door de hoge ureum zijn ze constant misselijk
Ik kon en wilde dit niet accepteren, het was mijn 1e kat met nierfalen en hield haar 2 weken nog in leven met vochtinfuusjes, voedingssupplement, dwangvoeren en medicatie
Ik deed dit voor mezelf want ik kon het niet aan haar kwijt te raken
Ik kon het niet geloven dat dit ons overkwam, het ging zo snel bij haar
Uiteindelijk kreeg ze bloedingen in het spijsverteringskanaal, veroorzaakt door de hoge ureum in het bloed, toen is ze ingeslapen
Zij onderging al haar behandelingen gedwee, stribbelde niet tegen
Zij deed dat voor mij
Zij gaf geen pijn aan
9 jaar vol liefde warmte, het was zo'n lieverd

Ga hier niet dezelfde fout maken als ik
Ik was egoïstisch
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Laatste fase acute nierfalen: hebben medicijnen nog zin?

Bericht door Rik »

Ik zou dat ook geen 2 weken doen. Een dip zou een paar dagen mogen duren. Dus ik zou het hooguit over het weekend tillen. Dan zul je daarna toch redelijk wat vooruitgang moeten zien. Hij zal dan niet meer zo mogen wankelen. Eten hoeft dan nog niet 100% te zijn (het is per slot van rekening 'anders') maar hij moet wel interesse tonen en actief zijn.

Weet je of je in het weekend bij de dierenarts terecht kan?

Hopelijk knapt vandaag redelijk op.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
BlackCatsLover
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 04 jan 2022 22:59

Re: Laatste fase acute nierfalen: hebben medicijnen nog zin?

Bericht door BlackCatsLover »

Hoi Erik en Anne

Mijn bedoeling was om na dit weekend te beslissen. Volgende week is normaal geen drukke week voor mijn dierenarts. Dus normaal kan er ofwel een bloedwaarde meting gepland worden ofwel euthanasie.

Ik denk niet dat er echt hoop is. Hij slikt zijn eten wel door en hij gaat nog naar de kattenbak. Kan zelfs naar de grote wc.

Maar wat voor nut heeft het als hij zijn benen niet meer kan gebruiken. Ze zijn echt zwak nu. Hij wankelt niet meer, hij kruipt..
Tenzij dat de functie in die benen terug kunnen komen. Maar ik weet het niet zo. Ik heb geen ervaring met die dingen. Behalve dat het echt pijnlijk is om dit allemaal te zien.

Hopelijk vergeeft hij het mij als ik hem laat inslapen indien het niet betert.
De dierenarts zelf was wel nog enthousiast en zei dat ik hem nog een kans kan geven. Maar als ze mijn kat nu zou zien, denk ik ook wel dat ze euthanasie zou voorstellen.

Ofwel is het omdat hij zijn insuline niet gehad heeft. Heb gisteren per ongeluk in zijn vacht gespoten ipv in zijn huid..
Aangezien het morgen zondag is, heeft hij nog een kans om zich te herpakken en ons een teken te geven of hij nog "fight" heeft. Maar ik vrees ervoor... Hij heeft ook rare trekjes met zijn hoofd en als je hem een lichte tik geeft, beweegt hij lichtjes heen en weer door het gebrek aan spieren...
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Laatste fase acute nierfalen: hebben medicijnen nog zin?

Bericht door Anne »

Ik ben hier druk aan het duimen
Sterkte met alle zorgen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Laatste fase acute nierfalen: hebben medicijnen nog zin?

Bericht door Rik »

BlackCatsLover schreef: 08 jan 2022 13:17 Maar wat voor nut heeft het als hij zijn benen niet meer kan gebruiken. Ze zijn echt zwak nu. Hij wankelt niet meer, hij kruipt..
Ja, dan is hij echt zwak. Ik heb er ook geen ervaring mee, met zulke zwakte. Maar ik denk wel dat het snel beter moet gaan.

En mocht het na het weekend niet beter zijn... hijzelf zal het je echt niet kwalijk nemen als je die beslissing moet nemen. Je hebt er echt alles aan gedaan en als hij eenmaal zo ziek is en niet opknapt...

Hier draaien de duimpjes ook nog even door. Sterkte...
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
BlackCatsLover
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 04 jan 2022 22:59

Re: Laatste fase acute nierfalen: hebben medicijnen nog zin?

Bericht door BlackCatsLover »

Dag iedereen,

Namsook (mijn kat) is zaterdag om 19u heengegaan. Hij heeft 3x gemiauwd naar mijn vader: 1 was om mijn mama te gaan optrommelen, de 2de was voor mijn broer en de derde was voor mij. Ik had het al door die morgen dat hij het niet zou halen. Hij gaf mij een teken dat het genoeg was toen ik hem voederde. Hij maakte een duidelijk signaal door zijn armen over elkaar te kruisen als een "X", als in "stop, genoeg".

Ik hoop dat ik niet te laat kwam, want was boven aan het dutten omdat ik iedere nacht ben wakker gebleven voor hem.
Hij reageerde niet meer. Ik heb mijn hoofd op zijn lichaam gelegd en ik denk dat ik toen nog hartslagen heb gehoord. Hij is rustig heengegaan, zonder stuiteren en zonder andere aanvallen. Waarschijnlijk hebben zijn nieren hem zodanig vergiftigd omdat hij echt niet meer plaste de afgelopen dag en de dag ervoor. Enkel heel minuscule dropjes.

Ik voel mij zo schuldig dat ik lang heb getwijfeld om hem naar de dierenarts te brengen. Anders was hij hier nu nog...
Toen hij 2 dagen moest blijven overnachten bij de dierenarts, wist ik dat hij het echt niet leuk vond, want hij is superbang van andere omgevingen en vreemde mensen. En ik wist dat hij de nachten daar alleen doorbracht :(. Had hem beter na de eerste nacht terug naar huis gebracht, maar ik had nog hoop dat hij gered kon worden en de dierenarts weet er sowieso meer van dan mij. Maar hij lag toch niet meer aan een infuus. Hij had maar één nacht dat infuus gehad... Dit is mijn eerste kat ooit. Veel ervaring heb ik niet. Soms denk ik: ik had beter moeten pushen om hem nog eens aan het infuus te leggen om alle slechte stoffen uit zijn lichaam te pushen. Want ik zag dat er meestal 3 dagen gespoeld wordt bij andere katten. Ofwel lag het aan het feit dat het 5 voor 12 was voor hem en het de eindfase was van acute nierfalen. Hij is enorm snel afgetakeld.
Ik hoop dat hij het mij niet kwalijk neemt dat ik over alles heb getwijfeld en slechte keuzes heb gemaakt. Als hij terugkomt in zijn volgend leven, beloof ik dat ik beter zal handelen.

Als mijn moeder niet was binnengekomen bij de dierenarts toen hij op sterven lag en smeekte om hem naar huis te brengen, hadden we hem nooit mee naar huis genomen. Ik wou hem al een spuitje geven om van zijn pijn te verlossen. Maar dat ging heel wreed geweest zijn. Hij wou naar huis en ik merkte het ook toen hij weer terugkrabbelde als hij thuis was. Hij heeft ons een cadeau gegeven door nog 3 dagen bij ons te zijn. En daarna is hij weg. Nogal een geluk dat hij toch nog thuis kon zijn bij iedereen en hier kon sterven.

Hij heeft mijn mama nu sowieso liever omdat ze niet heeft getwijfeld en direct de juiste keuze heeft gemaakt. Ik was veel te veel bezig met angst te hebben dat hij stress zou hebben dat ik blind zag. Ik hoop dat hij het mij vergeeft en dat hij mij af en toe komt bezoeken in mijn dromen. Ik zie hem zo graag en ik zal hem heel hard missen. Het huis voelt niet meer als thuis zonder hem. Ik mis zijn geur en zijn stem. 10 jaar samen is veel te kort... Had op meer gehoopt, maar door mijn eigen domme fout is het bij 10 jaar gebleven...
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Laatste fase acute nierfalen: hebben medicijnen nog zin?

Bericht door Rik »

Wat verdrietig. Jullie hebben er alles aan gedaan. Maar nierfalen is een echte sluipmoordenaar. Je komt er bijna altijd te laat achter. Heel veel sterkte met het verlies.

Rust zacht lieve Namsook.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
BlackCatsLover
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 04 jan 2022 22:59

Re: Laatste fase acute nierfalen: hebben medicijnen nog zin?

Bericht door BlackCatsLover »

Bedankt voor alle steun. Ik ben blij dat ik op deze forum terecht ben gekomen.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Laatste fase acute nierfalen: hebben medicijnen nog zin?

Bericht door Zotvanpoezen »

Wat een triest verhaal :-(
BlackCatsLover schreef: 10 jan 2022 00:33 ...
Ik hoop dat hij het mij niet kwalijk neemt dat ik over alles heb getwijfeld en slechte keuzes heb gemaakt. Als hij terugkomt in zijn volgend leven, beloof ik dat ik beter zal handelen.
Heb ik ook gevoeld en beloofd toen ik Bébé moest laten inslapen.
Ik heb hem meer dan 10 jaar erg gemist ondanks de andere katten die ik nog had (en ik ouder werd ;-) )
Maar toen kleine Filou volwassen geworden was, kreeg ik steeds meer de indruk dat de ziel van Bébé in hem zat. Het gevoel was zo sterk dat ik me vaak vergiste toen ik hem riep, en "Bébé" tegen hem zei (nu nog trouwens ;-) ). Grappig is dat hij dus ook op die naam reageert.
Het zijn qua uiterlijk totaal verschillende katten, maar toch lijkt het dat hij "in" Filou zit.
Af en toe verschijnt hij nog in mijn dromen, maar sinds Filou volwassen is, heb ik de echte Bébé kunnen loslaten...

Uit het maken van (volgens mij) slechte keuzes heb ik veel geleerd, en daar hebben de katten en andere dieren die ik nu heb nu het voordeel van.
...
Ik was veel te veel bezig met angst te hebben dat hij stress zou hebben dat ik blind zag. Ik hoop dat hij het mij vergeeft en dat hij mij af en toe komt bezoeken in mijn dromen. Ik zie hem zo graag en ik zal hem heel hard missen. Het huis voelt niet meer als thuis zonder hem. Ik mis zijn geur en zijn stem. 10 jaar samen is veel te kort... Had op meer gehoopt, maar door mijn eigen domme fout is het bij 10 jaar gebleven...
Heel herkenbaar, heb ik ook gevoeld met Bébé in mijn jonge jaren...
Geloof me, hij zal je wel regelmatig komen opzoeken in je dromen ;-)

Veel moed om het allemaal een plaats te geven...
Rust zacht, lieve Namsook...
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
BlackCatsLover
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 04 jan 2022 22:59

Re: Laatste fase acute nierfalen: hebben medicijnen nog zin?

Bericht door BlackCatsLover »

Zotvanpoezen schreef: 10 jan 2022 13:07 Wat een triest verhaal :-(


Heb ik ook gevoeld en beloofd toen ik Bébé moest laten inslapen.
Ik heb hem meer dan 10 jaar erg gemist ondanks de andere katten die ik nog had (en ik ouder werd ;-) )
Maar toen kleine Filou volwassen geworden was, kreeg ik steeds meer de indruk dat de ziel van Bébé in hem zat. Het gevoel was zo sterk dat ik me vaak vergiste toen ik hem riep, en "Bébé" tegen hem zei (nu nog trouwens ;-) ). Grappig is dat hij dus ook op die naam reageert.
Het zijn qua uiterlijk totaal verschillende katten, maar toch lijkt het dat hij "in" Filou zit.
Af en toe verschijnt hij nog in mijn dromen, maar sinds Filou volwassen is, heb ik de echte Bébé kunnen loslaten...

Uit het maken van (volgens mij) slechte keuzes heb ik veel geleerd, en daar hebben de katten en andere dieren die ik nu heb nu het voordeel van.



Heel herkenbaar, heb ik ook gevoeld met Bébé in mijn jonge jaren...
Geloof me, hij zal je wel regelmatig komen opzoeken in je dromen ;-)

Veel moed om het allemaal een plaats te geven...
Rust zacht, lieve Namsook...

Dankjewel om dit te bevestigen. Ik had gehoopt dat hij mij deze nacht ging bezoeken in mijn dromen. Heb hem wel gezien, maar dat was hem niet. Gewoon mijn lichaam die hem miste. Ik hoop echt dat hij eens langskomt en mij weer kan laten genieten van zijn geur. Of dat ik zijn stem nog eens kan horen in mijn dromen. Ik wacht nog even met nieuwe katten. In de hoop dat Namsook reïncarneert als een kat en weer terug naar mij komt. Hij was een straatkat en is zelf naar ons gekomen. Ik herinner mij nog de dag dat hij met zijn verdrietige oogjes aan onze poort stond te miauwen. Wat een schatje.
De liefste kat ooit. Zelfs als hij op sterven lag, hield hij zich sterk omdat hij wist dat als hij was heengegaan na de dierenarts. Dat we geen vrede zouden vinden. Daarom hield hij het nog 3 dagen vol bij ons thuis. Maar de laatste dag zei hij: "genoeg". Hij is in vrede weg gegaan. Voelde echt raar aan om hem gisteren naar zijn graf te dragen en erin te leggen. Voelde echt raar om zijn levenloze lichaam te bedekken met aarde :(. Zijn favoriete snoepjes liggen bij hem en het knikkertje waar hij zo verzot op was ook. Iedereen hier mist hem zo hard. Mijn ouders willen geen kat meer omdat het zo pijn doet om afscheid te nemen. Maar mijn deur staat altijd open voor Namsook als hij terug komt. Ik geloof er in.

Het doet zo'n pijn dat ik zelfs begin te geloven in dingen zoals dierencommunicatie na hun dood...
Plaats reactie