Hoe lang kan een kat haar plas ophouden?

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tortitude
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 jan 2022 17:51

Hoe lang kan een kat haar plas ophouden?

Bericht door Tortitude »

Mijn kat is nogal eigenwijs… alles moet zoals zij gewend is… (echte schildpad ;))
Nu moet ik binnenkort urine opvangen… maar ze plast normaal altijd buiten, en weigert op de kattenbak te plassen. Laat staan op van die katkor korrels.

Ze is woensdag onder narcose geweest voor gebitje schoonmaken, toen meteen bloedonderzoek, en nu moet ik toch aanvullend urine opvangen vanwege waarschijnlijk beginnende nierproblemen.
Vanwege de narcose mocht ze een week niet naar buiten, dus kattenbak staat voor het kattenluik… mooi vers strooisel erin… om haar eerst maar even te laten wennen aan de kattenbak weer, voordat ik met die katkor korrels in de weer ga. Maar ze gaat er NIET op. Nu dus al 4 dagen niet geplast of gepoept…

Ze gedraagt zich verder helemaal normaal, eet en drinkt… maar ik word er zenuwachtig van…
Is het erg als ze zó lang hun plas ophouden? Toch maar naar buiten laten gaan? Of volhouden?
>^.^< Sulis en Luna, poezenzusjes uit 2005 >^.^<
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Hoe lang kan een kat haar plas ophouden?

Bericht door Zotvanpoezen »

Ik vrees dat ze stiekem ergens anders gepast heeft...
Is het geen optie om bij de da urine te laten prikken?
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Tortitude
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 jan 2022 17:51

Re: Hoe lang kan een kat haar plas ophouden?

Bericht door Tortitude »

Ik denk dat ik dat echt zou ruiken... mijn huis is niet zo heel groot ;)
Misschien wordt het inderdaad prikken bij DA dan, hoewel ze daar dan weer zo'n enorm drama van zal maken dat ze misschien al plast van angst... (deed ze ook toen ze een inenting moest).
Eigenwijs portret....
>^.^< Sulis en Luna, poezenzusjes uit 2005 >^.^<
TessaB
Lynx
Lynx
Berichten: 120
Lid geworden op: 31 mei 2020 09:04

Re: Hoe lang kan een kat haar plas ophouden?

Bericht door TessaB »

Misschien best eens vragen aan de dierenarts of dit wel normaal is? Als er al mogelijk nierproblemen zijn, zou ik het risico niet nemen om te wachten.
Mijn kater doet zijn behoefte ook altijd buiten, maar toen we hem eens enkele dagen binnen moesten houden, heeft hij na 1,5 dagen toch geplast en gekakt in z'n kattenbak. Vier dagen lijken me heel lang...
Gebruikersavatar
Tortitude
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 jan 2022 17:51

Re: Hoe lang kan een kat haar plas ophouden?

Bericht door Tortitude »

Heb haar uiteindelijk maar naar buiten gelaten. Heb nog een andere kat Sulis die nu wat meer zorg nodig heeft, en urine opvangen van Luna had nog geen super haast volgens de dierenarts. Ze hadden nog bloed getapt woensdag, dus dat laten ze nu ook nog onderzoeken. Dus even 1 probleemgeval tegelijk ;)

Dierenarts zegt wel doodleuk: sluit haar gewoon ‘even’ op in de badkamer met kattenbak. Maar met dit nogal eigenwijze dier… als ze al zonder stress het 4 dagen ophoudt, dan gaat ze opgesloten in de badkamer ook écht niet lekker zitten plassen vrees ik… Ze schreeuwt al de hele straat bij elkaar als ik de deur naar de hal dicht doe (alle deuren MOETEN open, want madam wil gaan en staan waar ZIJ wil…)
>^.^< Sulis en Luna, poezenzusjes uit 2005 >^.^<
Plaats reactie