Nierfalen kat van ruim 17 jaar oud

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Ka-tje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 31 aug 2012 19:17

Nierfalen kat van ruim 17 jaar oud

Bericht door Ka-tje »

Hallo allemaal,

Mijn oude tijger, Nachi, bekend met nierfalen en vorig jaar een giga dip gehad (na het overlijden van mijn andere tijger) waarbij ik bang was hem ook te gaan verliezen. Met onderhuids vocht, mirtazepine en honderdduizend verschillende voersoorten aan te bieden, is hij er wonderwel goed uit gekomen. Hij heeft een goede tijd gehad na deze dip (mei 2020).

Echter, sinds een aantal weken is hij minder gaan eten en inmiddels is hij behoorlijk afgevallen, enigszins gammel en gaat het op en af met hem. Hij is een aantal dagen duidelijk misselijk geweest en daarop ben ik hem onderhuids vocht gaan geven; dagelijks 100 ml. Inmiddels geef ik hem ook dwangvoeding; 2-3 maal daags een paar spuiten (totaal per keer zo'n 20-30 ml). Maar eerlijk gezegd vind ik het erg zwaar om dit bij hem te doen. Het infuus gaat best goed, maar heb nu wel het idee het gebied rondom zijn schouders/nek redelijk beurs geprikt te hebben en het breekt mijn hart om hem steeds te dwingen tot dit soort dingen.
In de nacht is hij nu weer rustiger en vanmorgen ging hij naar beneden en wilde naar buiten, even in de tuin zitten. Daarna is hij weer binnen gekomen om tussen het nieuwe spul ( 2 kittens in het bos gevonden, die inmiddels bij ons wonen) te zitten en te kijken (dat lijkt hij toch wel leuk te vinden).
Ik heb hem nog geen mirtazepine gegeven, omdat ik de vorige keer vond dat hij daar naar op reageerde (heel onrustig, grote ogen en het leek alsof hij zich geen raad wist met zichzelf).

Heeft iemand tips of wil iemand eens mee denken...

Wanneer is het genoeg? Is dit nog eerlijk?
En als ik hem er nogmaals doorheen wil trekken; hoe lang zal ik dan doorgaan met infuus en dwangvoeren?

Ik doe het met alle liefde, maar wil wel graag zijn belang boven alles stellen en daarin dus eerlijk blijven
Gebruikersavatar
thunderfire26
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 01 dec 2021 14:47

Re: Nierfalen kat van ruim 17 jaar oud

Bericht door thunderfire26 »

Beste Ka-tje

Het is al even geleden dat je gepost hebt, maar ik ben benieuwd hoe het momenteel gaat.

De vragen die je stelt zijn precies de vragen waar ik nu ook mee worstel.
Ik zit een beetje in het zelfde schuitje, maar dan met een 16 jarig kattenbeest (denk dat ik zelf ook een topic start)
Ik heb ook mirtazapine geprobeerd, maar snel mee gestopt vanwege de bijwerkingen. Hij had al bijwerkingen op 1/8e tablet. (mauwen, onrust, verergering van tremoren,...)
Ik weet niet wat Nanchi allemaal krijgt qua medicatie, maar anders kan ik je nog wel een paar suggesties doen uit mijn eigen medicijnkastje.
Bowie (9) Piet 💫
Ka-tje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 31 aug 2012 19:17

Re: Nierfalen kat van ruim 17 jaar oud

Bericht door Ka-tje »

Hoi,

ben wel benieuwd naar jouw medicijnkastje ;-)
Nachi krijgt geen (reguliere) medicatie.
Wel geef ik hem dagelijks visolie, Puur Nier, Lithamine (soms Rubenal), Rode iep poeder (tegen misselijkheid).

Hij eet nu niets zelf...ik geef hem paar maal daags wat spuitjes dwangvoer (A/D van Hills gemengd met niervoeding en Ipakitine, en bovengenoemde supplementen).

Alle tips zijn welkom.

Vanmorgen de dierenarts gebeld om een afspraak proberen te maken om hem in te laten slapen...maar de dierenarts komt momenteel niet aan huis ivm de maatregelen...pffffff.. En op dat moment kwam Nachi naar beneden, wat drinken en op het hondenkussen liggen....alsof hij zelf toch nog niet wil...
Het breekt mijn hart, dit gevecht :-(
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Nierfalen kat van ruim 17 jaar oud

Bericht door Anne »

Veel sterkte in deze moeilijke tijd
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
thunderfire26
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 01 dec 2021 14:47

Re: Nierfalen kat van ruim 17 jaar oud

Bericht door thunderfire26 »

Ka-tje schreef: 21 dec 2021 14:29 Hoi,

ben wel benieuwd naar jouw medicijnkastje ;-)
....
Vanmorgen de dierenarts gebeld om een afspraak proberen te maken om hem in te laten slapen...maar de dierenarts komt momenteel niet aan huis ivm de maatregelen...pffffff.. En op dat moment kwam Nachi naar beneden, wat drinken en op het hondenkussen liggen....alsof hij zelf toch nog niet wil...
Het breekt mijn hart, dit gevecht :-(
Ik zie je bericht nu pas, maar ben benieuwd hoe het gaat of gegaan is.
Maar wat een naar bericht zeg, Sta je al voor die hele moeilijke beslissing en dan ook dat nog...
Dat gevecht dat herken ik wel hoor. Wel eten, niet eten... het is soms om wanhopig van te worden.
Vorige week had ik ook een moment waarop ik dacht, dit is het dan. Hij at eigenlijk niet meer en drinken ging ook slecht. Toen naar de DA geweest, maar die vond hem voor zijn toestand eigenlijk best goed en ze had ook niet het idee dat het zo slecht ging dat hij op korte termijn er niet meer zou zijn. Een super bericht natuurlijk, maar het heeft ook even geduurd voordat ik er weer een beetje vertrouwen in had.

Ik weet niet of het nog zinvol is, maar de inhoud van mijn medicijnkastje:
Amlodipine (eerder Semintra) vanwege verhoogde bloeddruk
Ipakitine, want meneer eet geen nierdieet
Omega 3 (2x/week)
Vitamine B (2x/week)
CBD olie (nu even 2%) + THC olie (2%, verdund - 1dr thc op 3dr olijfolie) beide 2x 1 druppel per dag
Slippery Elm siroop (rode iep poeder) 2x per dag
Cerenia (1/4 tablet 1x/dag) nog steeds geen idee of het echt helpt, maar durf ook niet zo goed meer te stoppen
Norit 1 tablet/dag*
subcutaan vocht 60ml/dag

Alle medicatie, behalve de slippery elm, CBD/THC en norit geef ik met Nutribound. Zodat hij nog een beetje extra voedingsstoffen binnen krijgt. Ik heb er inmiddels wel een dagtaak aan, maar doe het met liefde.

* Ik was eigenlijk gestart met Porus One, na een tip van iemand op een ander forum. Dat zou helpen om afvalstoffen(die niet weg kunnen via de nieren) te binden en dat de kat het dan via de ontlasting kan wegwerken. Ik heb er m'n twijfels over, dus na de zoveelste internet studie toch besloten over te gaan op norit. Daar wordt bij mensen mensen met nierfalen die niet meer gedialyseerd kunnen worden hele goede resultaten mee behaald. Vergt wel wat meer opvolging/controle. Want o.a kans op verstopping.
Bowie (9) Piet 💫
Ka-tje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 31 aug 2012 19:17

Re: Nierfalen kat van ruim 17 jaar oud

Bericht door Ka-tje »

Helaas heb ik mijn kanjer, mijn knappe Prins 2 weken geleden moeten laten gaan.
Hij heeft dapper zijn best gedaan, maar nu was het op.
In alle rust, in zijn vertrouwde omgeving en in mijn armen is hij rustig ingeslapen.

Dag lieve dappere knapperd 🥰😻
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Nierfalen kat van ruim 17 jaar oud

Bericht door Anne »

Ach wat sneu
Heel veel sterkte met het verlies!


Rust zacht Nachi
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie