Penisamputatie/onzindelijkheid

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Valerie89
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 nov 2021 07:18

Penisamputatie/onzindelijkheid

Bericht door Valerie89 »

Hallo iedereen!

2 weken geleden is mijn kat Elmo met spoed geopereerd wegens een verstopping. Hij had 5 steentjes in zijn plasbuis zitten waardoor hij niet meer kon plassen. Zijn nierwaarden waren hierdoor bijna onleesbaar hoog en de enige oplossing was een penisamputatie. Deze is onmiddellijk gebeurd en Elmo is nog een week in de dierenkliniek moeten blijven. Sinds 1 november is hij terug thuis. Hij moet nog tem vrijdag een kraagje dragen waar hij wel wat stress door heeft.

De eerste dagen at en dronk hij amper maar vanaf vorige week woensdag is dat terug oke. Probleem was dat hij wel heel vaak ging plassen op de bak, zijn achterpootjes werden hierbij nat omdat de urine naar beneden drupte. Ik heb vorige week gebeld met de dierenkliniek en ze zeiden me dat dit komt omdat hij wellicht een beetje moet wennen aan het nieuwe plasgaatje en doordat de wonde nog groot is zou dit kunnen verklaren. Het vele plassen zou te wijten zijn aan irritatie van de blaassonde etc.

Sinds zaterdag merkten we dat hij overal in huis ging plassen. Op de vloer, zetel, kartonnen dozen,… ik heb hem ook enkele keren zien sproeien. Dit is nooit eerder gebeurd.

Ik ben er zondag terug mee naar de dierenarts geweest. Er is opnieuw een echo gedaan en alles was in orde. Enkel zijn blaasje was erg klein en de blaaswand was verdikt wat zou kunnen wijzen op een blaasontsteking. Ik moest hem een sterk AB geven en dan zou het binnen enkele dagen moeten beteren. Hij heeft deze nu 2 dagen gekregen maar nog steeds geen beterschap.

Herkent iemand dit probleem? Waarom plast en sproeit hij plots in huis?
Laura1997
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 dec 2020 20:43

Re: Penisamputatie/onzindelijkheid

Bericht door Laura1997 »

Mijn kat is twee maanden geleden ook geopereerd aan haar urinewegen. Zij heeft toen ook een tijdje naast de bak geplast en onze dierenarts zei dat dit kon komen van wat irritatie van de operatie waardoor ze oncomfortabel was met plassen. Zelf denk ik ook dat haar ongenoegen over haar kruippakje dat over de wonde zat meespeelde en dat ze zich misschien hierdoor niet goed kon lokaliseren in de ruimte ofzo. Heeft jou kat de kraag nog om? Als het stressgebonden is kan feliway ook wonderen doen, heeft hier heel goed geholpen (en ze worden er nog aanhankelijker van ook )


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Pisces2202
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 19 feb 2013 14:37

Re: Penisamputatie/onzindelijkheid

Bericht door Pisces2202 »

Door een penisamputatie hebben ze verhoogde kans op blaasontsteking. Door de steentjes, en de verdikte blaaswand, kan het heel goed zijn dat hij daardoor een ontsteking heeft. AB heeft alleen zin als het een bacteriële infectie is. Die kans is wel groter na een amputatie, maar als er geen urinewegen is weet je dat dus niet.

Mijn kat heeft 3 jaar geleden een amputatie ondergaan. Hij is nu zoveel beter. 1x een bacteriële ontsteking gehad.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Penisamputatie/onzindelijkheid

Bericht door ErikPhilippus »

Katers (net als de mannen onder ons) hebben twee sluitspieren in de urineweg: eentje vlak achter de blaas en eentje in de penis. Dat zijn de inwendige en uitwendige sfincters ofwel sluitspieren. Alleen de uitwendige sluitspier kan op commando worden gesloten of geopend, de inwendige sluitspier is onwillekeurig, die wordt open gestuurd door het 'blaas-vol' signaal. Poezen (en vrouwen) hebben geen uitwendige sfincter, en dus alleen de bekkenspieren om de plas (enigszins) op te houden.

Als door de penisamputatie de uitwendige sfincter verloren gaat, moet de kater opnieuw leren plassen. Soms gaat dat probleemloos, maar soms duurt het langer voordat het lukt. Onze Gaudí had er een paar maanden voor nodig, maar uiteindelijk was het helemaal goed gekomen. En natuurlijk kan het knap lastig zijn voor de kater als er stress (eventueel met blaasontsteking) nog bijkomt... Het sproeien zou een uiting van pijn kunnen zijn, wordt er klaaglijk gemiauwed na het plassen/sproeien?

Wellicht kan gabapentine in lage dosering helpen, zou dat overleggen met de dierenarts.
Hopelijke komt het weer goed, sterkte!

Erik
Plaats reactie